Permalänk
Medlem

CPU-vattenkylare på ett HD7870

Jag har länge varit intresserad av vattenkylning på grafikkort eftersom det finns mindre utrymme för ordentlig kylning på dessa än processorer. Problemet är bara att jag inte har velat punga ut slantarna som ett normalt kylningskit kostar. Men när jag hittade en billig sluten CPU-vattenkylare (Antec KÜHLER H600 PRO) beslutade jag mig för att modda den på mitt grafikkort. Jag var medveten om risken att råka förstöra grafikkortet men eftersom det ändå är ett ganska gammalt Asus HD7870 DC2 så hade jag inte blivit alltför brydd om jag blivit tvungen att köpa ett nytt. Som kylning till VRAM och VRM använder jag passiva EnzoTech MOS-C10.

Resultatet blev ett mycket svalare grafikkort. Tidigare gick GPU:n upp i 92C men toppar numera 60C (med ganska låg och behaglig hastighet på radiatorfläkten). När det gäller ljudnivån är även den dramatiskt mindre nu i load, men jag blev besviken på att vattenpumpen lever om relativt mycket vilket utmärker sig i idle. Det är konstant brummande, som iofs inte är högt men som ändå var småirriterande i början för mina känsliga öron. Men efter någon vecka hade jag vant mig så nu är allt prima!

Slutsats: fler grafikkort borde komma med vattenkylning!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

det var stor skillnad på temps. blir bra i sommar

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Kan man få lite mer info om de små kylflänsarna?
Vad är de tillverkade av och hur är dom fästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyoshi:

Kan man få lite mer info om de små kylflänsarna?
Vad är de tillverkade av och hur är dom fästa?

Produktnamnet är EnzoTech MOS-C10. De är gjorda av koppar och man fäster dem enkelt med medföljande adhesive thermad pads (de både leder värme och fungerar som klister).