Permalänk

Tyst dator

Jag är på jakt efter en dator som är tyst. Jag har kikat och avfört MacBookPro främst på grund av pris kontra hårdvara men också för att det saknas vissa saker som relaterar till andra intressen jag har.
Jag blev lite besviken på Dells XPS 15" när jag äntligen fick se skärmen, jag upplevde 4K-skärmen som alltför mörk.
Vad jag vill ha är en ljusstark och högupplöst skärm. Exakt upplösning är inte så viktigt. Jag ser det inte heller som nödvändigt med pekskärm. Jag föredrar 15-tummare3 framför 13 dito och runt 17 tum är nog den övre smärtgränsen.
Men jag uppskattar bra skärm och bra tangentbord (Lenovos och MacbookPro gillar jag) men framförallt en dator som med låg eller helt tyst ljudnivå.
Något avancerat spelande förekommer inte men det rullar förbi bilder och filmklipp. Jag använder dessutom datorn för musik, film, tv, radio- och poddlyssning, kort sagt multimedia.
Det är inte fel om man kan bära med sig datorn utan att anlita flyttfirma.
Alla önskemål är mina egna preferenser och ska inte ses som definitiva omdömen om olika datorer.
Budget kommer i ett senare skede, jag letar efter "most-bang-for-the-buck"

Permalänk
Medlem

Inte för jag använder Apple-produkter till daglig basis, men har en moster som är apple-freak och jag har upplevt hennes Macbook väldigt tyst och effektiv till det arbete den gör. Jag har lätt redigerat bilder i både Photoshop, Lightroom samt videos i Premiere utan att den gjort några större väsen av sig.

Eftersom jag inte är helt insatt inom Apples produkter så undrar jag till dig; Vad är det som saknas på en MacBookPro som finns på de andra? Om det är något mer specifikt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Inte för jag använder Apple-produkter till daglig basis, men har en moster som är apple-freak och jag har upplevt hennes Macbook väldigt tyst och effektiv till det arbete den gör. Jag har lätt redigerat bilder i både Photoshop, Lightroom samt videos i Premiere utan att den gjort några större väsen av sig.

Eftersom jag inte är helt insatt inom Apples produkter så undrar jag till dig; Vad är det som saknas på en MacBookPro som finns på de andra? Om det är något mer specifikt.

Ja, jag är i behov av vissa speciella ihopkopplingar där Mac inte riktigt är med tyvärr.

Permalänk
Medlem

Känner bara till MacBook Pro som uppfyller de kraven, årets modell är dessutom tystare än tidigare. Vad är det för speciella kopplingar som inte 4 riktiga TB3 portar kan fixa?

Permalänk
Skrivet av solomon:

Inte för jag använder Apple-produkter till daglig basis, men har en moster som är apple-freak och jag har upplevt hennes Macbook väldigt tyst och effektiv till det arbete den gör. Jag har lätt redigerat bilder i både Photoshop, Lightroom samt videos i Premiere utan att den gjort några större väsen av sig.

Eftersom jag inte är helt insatt inom Apples produkter så undrar jag till dig; Vad är det som saknas på en MacBookPro som finns på de andra? Om det är något mer specifikt.

Det handlar om vissa program för ett av mina andra intressen som inte lirar riktigt med macar tyvärr. Jag gillar MacBook Pro fast kanske inte då priset för hårvaran...

Permalänk

Den tysta datorns existens blev tydligen en ickefråga.

Permalänk

@Numera Cålle: ställ datorn i nån skrubb/garderob & ha längre kablar för skärm & tagentbord

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Numera Cålle: Har du kollat på Microsoft Surface book?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Numera Cålle: Huawei matebook x presenterades nyss och den har en helt fläktlös design trots vanliga intel core U processorer (var någon fancy kylteknik istället, kommer nig inte vara lika bra som vanliga fläktar dock, men tyst). De som varit och känt på den under presenationen verkar mycket nöjda, och den ser mycket gedigen ut. Vet inte när den kommer till Sverige, men borde inte dröja allt för länge tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Numera Cålle: ställ datorn i nån skrubb/garderob & ha längre kablar för skärm & tagentbord

Du inser att vi är i laptop-delen av forumet?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Du inser att vi är i laptop-delen av forumet?

Klart jag gör. Det är en tyst laptop jag söker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numera Cålle:

Klart jag gör. Det är en tyst laptop jag söker...

Bra, synd bara att det inte var var ditt inlägg jag kommenterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numera Cålle:

Klart jag gör. Det är en tyst laptop jag söker...

Frågan var nog avsedd till Grönahunden

Permalänk
Skrivet av Marmut:

Frågan var nog avsedd till Grönahunden

Jag ser det nu....Det blev ju jättekul...
Men grundfrågan kvarstår i allafall.
Har börjat kika på ASUS grejer och då Ultrabooks av olika modeller och storlekar dessa brukar kallas ZenBook.
Någon med erfarenheter?
Och jag måste säga att storleken har betydelse trots att det påstås annat i andra sammanhang Men allt från 14-17 tum kan funka men ju större desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numera Cålle:

Jag ser det nu....Det blev ju jättekul...
Men grundfrågan kvarstår i allafall.
Har börjat kika på ASUS grejer och då Ultrabooks av olika modeller och storlekar dessa brukar kallas ZenBook.
Någon med erfarenheter?
Och jag måste säga att storleken har betydelse trots att det påstås annat i andra sammanhang Men allt från 14-17 tum kan funka men ju större desto bättre.

Jag köpte en Asus ZenBook UX330CA-PURE7 för ett par veckor sen när det var rea och är kanonnöjd med den. Fin prestanda och helt fläktlös. Du kanske dock vill ha större skärm mm, men det finns ju olika varianter.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en titt på den nya Microsoft Surface Pro som kommer ut nu i juni, då den har en fläktlös Intel core i5-processor (U-modell, inte Y). Priset är aningen högt men den verkar gedigen. När det gäller MacBook Pros kan jag meddela att min rMBP 2015 nästan aldrig slår på fläkten; Du måste i princip hålla på med gaming eller video-redigering för att den ska starta. Från 4k-streaming till Photoshop till Office så är den annars knäpptyst och blir inte speciellt varmt alls.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super