snusbolagets returpolicy

Permalänk
Medlem

snusbolagets returpolicy

Jag tycker självklart att jag har rätt. Köper en vara där man måste bryta förpackningen, ta ur en påse, vilket man häller 1-2 dl vatten i och sedan skakar. Jag gjorde det men en portionssnus-sats och efter första lilla skaket blev det gegga som ni ser på bilden.

www.snusbolaget.se tar inte emot returer med öppnade varor. Menar man att man ska köra röntgen eller något innan? Kopia av Chatten och påstår inte att jag alltid har rätt men tycker att jag absolut borde få det. Och inte 100 kr i god för ett köp på 275 kr. Jag har nu avslutat mitt konto hos www.snusbolaget och de verkade rätt glada att bli av med en mångårig kund som plötsligt klagar.

Chat started on 16 May 2017, 12:51 PM (GMT+0)
(12:51:28) *** Visitor 5190455 joined the chat ***
(12:51:28) Visitor 5190455: Snussats Haningesnus Original Portion var trasiga påsar. Ordernummer: 101280619. Såg ut så här: https://postimg.org/image/sta585tc5/
(12:51:41) *** Peter joined the chat ***
(12:51:44) Peter: Hej
(12:52:01) Visitor 5190455: Snussats Haningesnus Original Portion var trasiga påsar. Ordernummer: 101280619. Såg ut så här: https://postimg.org/image/sta585tc5/
(12:52:24) Peter: Mycket märkligt, så ska det inte se ut.
(12:52:30) Peter: Vill du returnera och få pengarna tillbaka?
(12:52:51) Visitor 5190455: Returnera och få ny sats
(12:53:07) Peter: Vi kan ge dig pengarna tillbaka alternativt stryka fakturan.
(12:53:38) Visitor 5190455: Fakturan ligger hos klarna och tryckt på betalt
(12:53:58) Peter: Du har inte öppnat förpackningen eller?
(12:54:34) Visitor 5190455: Självklart, hällde i vatten som man ska göra och när jag skakade till var halva påsen full av lössnus.
(12:54:55) Peter: Okej då blir det väldigt svårt att returnera med andra ord.
(12:55:14) Peter: Om det är ett produktionsfel så måste vi ha en produkt att visa producenten vid reklamationstillfället.
(12:55:42) Visitor 5190455: Men ni har ju levererat en produkt som är trasig.
(12:56:06) Peter: Ja men om du inte hade förbrukat i form av att hälla vatten så hade du kunnat skicka tillbaka och få pengarna tillbaka.
(12:56:29) Peter: Men eftersom det inte går att returnera produkten så kan du få en tillgodokod värd 100:- som du kan använda till nästa köp.
(12:56:31) Peter: Vad sägs om det?
(12:57:21) Visitor 5190455: Nej, avstår nog era försäljningsmetoder och vill inte ha med er mer att göra. Ni är inte att lita på. Behåll era pengar.
(12:57:34) *** Visitor 5190455 has rated the chat Bad ***
(12:57:53) Peter: Okej, så fort en produkt är använd eller förbrukad så går det aldrig att returnera vart du än köper det ifrån.
(12:58:01) Peter: Om det är skor, kläder eller vad som helst.
(12:58:47) Visitor 5190455: Även snus som man ska tillsätta vatten och när man gör det så upptäcker man att massa påsar är sönder, rena geggan.
(12:59:09) Visitor 5190455: Kommer kontakta Haninge snus.
(12:59:12) Peter: Oavsett så kommer jag att ta detta vidare till producenten
(12:59:29) Peter: Märkte du det först när du hällde i vatten eller såg du det innan?
(12:59:41) Visitor 5190455: När jag hällde i vatten
(01:00:02) Peter: Haninge snus kommer med all sannolikhet inte heller vilja ha det tillbaka då det redan är förbrukat, men det är jätte bra att du låter dom veta detta!
(01:00:08) Peter: Okej mycket märkligt
(01:02:09) Visitor 5190455: Känns helt utelämnad som kund. Rena lotteriet att handla hos er.
(01:02:45) Visitor 5190455: Visitor uploaded: haninge-snus.jpg URL: https://v2uploads.zopim.io/4/R/Z/4RZ9wfiwvsm9O0SMa31qW85EmifE... Type: image/jpeg Size: 2202523 Thumb: https://v2uploads.zopim.io/4/R/Z/4RZ9wfiwvsm9O0SMa31qW85EmifE...
(01:02:52) Peter: Okej, som sagt man har alltid returrätt så länge man inte öppnar och förbrukar produkterna.
(01:03:31) *** Visitor 5190455 left the chat ***

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Egentligen vill du ju dock reklamera! Och det känns som ett ganska solklart reklamationsfall du skulle vinna. Eller är jag helt ute och cyklar?

För vad jag förstår på bilden samt chatten har det alltså gått hål på portionspåsarna (vilket kanske inte är så lätt att se innan man häller vattnet). Om så är fallet har jag svårt att se företaget vinna en tvist angående detta.

Hur som helst, jag sitter ju bara tänker logiskt och pratar från på tok för lite erfarenhet! Hur som helst så önskar jag dig all lycka angående detta!

Edit: Han har ju dock inte fel ang. returrätt. Men han borde ju även förstå att det handlar om en reklamation..

Permalänk
Medlem

"Okej, så fort en produkt är använd eller förbrukad så går det aldrig att returnera vart du än köper det ifrån."

Nähepp, hur ska man då ta reda på att produkten i fråga är defekt?
Deras kundtjänst tycks behöva en kurs i konsumentköplagen.

Ett paket mjölk som har surnat upptäcks väl inte förrän paketet öppnats? Exempelvis...

Permalänk
Medlem

Kontakta konsumentombudsmannen om du är osäker på vad som gäller. Spontant känns det inte alls som att de kan komma undan med att skicka ut felaktiga varor och sedan skylla på att de är använda.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de tar upp och jämför med exempel om kläder och skor.
Om man köper ett par gummistövlar för att man inte vill bli blöt om fötterna när det regnar och det visar sig att de tar in vatten så måste man självklart få returnera dessa.

Annat är det vid förbrukningsvaror men även där måste de vara med på att kunder upptäcker att det är fel på varan när de ska använda den. Och då måste man ju bryta förpackningen. Inte kan de kräva att du ska sitta och granska varenda snus i den där påsen och se så ingen är trasig. Jag kan förstå att de inte vill ha tillbaka en blöt påse men då kan de ju bara be dig slänga den och sen ersätta dig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@yrfhar: Du påpekar inte rätt punkter för medarbetaren (som troligen inte riktigt har koll) och du använder även lite felaktiga termer.

Du vill reklamera en felaktig produkt. Inte retunera.
Enligt KKöpL §16 är produkten defekt då den inte går att använda till dess ändamål (dvs tillsätta vatten och nyttja produkten).

Detta har troligen inte medarbetaren koll på och har således tolkat det som att du vill retunera produkten och få pengarna tillbaka.
Reklamationsrätten är på inget sätt förbrukat för att du har "nyttjat" produkten och hällt i vatten. Du hällde i vatten och informerade ÅF om defekten så snart du kunde.

Jag rekommenderar dig att kontakta återförsäljaren och informera detta. Inte slänga med vaga formuleringar eller skriva så otydligt som du gjorde i chatten. Jag tror inte ÅF har medvetet agerat fel utan snarare att det är ett missförstånd då du inte har kommunicerat vad som är fel, hur detta felet uppstod.

Skrivet av epaaj:

Jag förstår inte varför de tar upp och jämför med exempel om kläder och skor.
Om man köper ett par gummistövlar för att man inte vill bli blöt om fötterna när det regnar och det visar sig att de tar in vatten så måste man självklart få returnera dessa.

Annat är det vid förbrukningsvaror men även där måste de vara med på att kunder upptäcker att det är fel på varan när de ska använda den. Och då måste man ju bryta förpackningen. Inte kan de kräva att du ska sitta och granska varenda snus i den där påsen och se så ingen är trasig. Jag kan förstå att de inte vill ha tillbaka en blöt påse men då kan de ju bara be dig slänga den och sen ersätta dig.

Nej, du får inte nödvändigtvis returnera en använd produkt. Du har dock all rätt att reklamera den. Notera skillnaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska skilja på returrätt/ångerrätt och reklamationsrätt. Du har enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köp inom 14 dagar vid oöppnad förpackning. Egentligen kan man hävda att det inte ens gäller i detta fallet pga att det är en färskvara.

Det du menar är en reklamation, dvs produkten var "trasig". Det de borde göra är att skicka en ny likvärdig produkt till dig (om du inte gjorde ett handhavandefel vid blandningen) om du skickar in den trasiga så de kan se vad som gick fel. Att bara få pengarna tillbaka tror jag inte du kan förvänta dig.

Tycker iofs att "Peter" borde kunnat dra den slutsatsen och erbjudit ny vara mot att du skickar tillbaka den trasiga varan med en fraktsedel som bolaget står för.

Permalänk
Medlem

Kommer inte dra det till ARN eller liknande då det inte handlar om tusenlappar. Kontaktade dem igen och bad dem ta bort mitt konto och de gjorde de gladligen. Jo, jag har förlorat 275 kr men medan de själva förlorat en kund som kommit att handla många år till vilket gör att de förlorar mer än de 275 kr de "blåst mig" pga underlig policy att inte byta ut, vid leverans, trasiga varor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av yrfhar:

Kommer inte dra det till ARN eller liknande då det inte handlar om tusenlappar. Kontaktade dem igen och bad dem ta bort mitt konto och de gjorde de gladligen. Jo, jag har förlorat 275 kr men medan de själva förlorat en kund som kommit att handla många år till vilket gör att de förlorar mer än de 275 kr de "blåst mig" pga underlig policy att inte byta ut, vid leverans, trasiga varor.

Tror som sagt de utan problem löser detta åt dig om du bara formulerar dig lite annorlunda. Att dra det till ARN är nog inte ens möjligt för 300kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Vet inte riktig hur man kan formulera sig bättre änn: hällde vatten i påsen, som man ska göra, och skakade till. Peter måste ju för böveln få upp min beställning när jag ger Peter ordernumret och även en beskriving om snussats i protionsform i rubriken i min chatt. Står även hur man ska gör på produktens sida.

Eller är det mina uppgifter om att reklamera/få ny bruklig vara som du tycker vimsar till det?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Detta är en reklamation och därför ska du inte nyttja ångerrätten. Men bara för att det är ett litet speciellt fall så kan man ställa sig frågan om du hade haft rätt att skicka tillbaka varan med ångerrätten? Det lär klassas som livsmedel känns det som?

Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller:
- En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
- Kulturevenemang, idrottsevenemang eller liknande.
- Resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
- En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
- Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
- Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Ville ju bara ha en hel fungerande vara.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@JeagerMeisterSWE: Ville ju bara ha en hel fungerande vara.

Absolut, och eftersom att varan inte fungerade som beskrivet så är det en reklamation

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av yrfhar:

@DavidtheDoom: Vet inte riktig hur man kan formulera sig bättre änn: hällde vatten i påsen, som man ska göra, och skakade till. Peter måste ju för böveln få upp min beställning när jag ger Peter ordernumret och även en beskriving om snussats i protionsform i rubriken i min chatt. Står även hur man ska gör på produktens sida.

Eller är det mina uppgifter om att reklamera/få ny bruklig vara som du tycker vimsar till det?

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Detta är en reklamation och därför ska du inte nyttja ångerrätten. Men bara för att det är ett litet speciellt fall så kan man ställa sig frågan om du hade haft rätt att skicka tillbaka varan med ångerrätten? Det lär klassas som livsmedel känns det som?

Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller:
- En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.
- Kulturevenemang, idrottsevenemang eller liknande.
- Resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
- En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
- Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
- Varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten.

Skrivet av yrfhar:

@JeagerMeisterSWE: Ville ju bara ha en hel fungerande vara.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Absolut, och eftersom att varan inte fungerade som beskrivet så är det en reklamation

Som JeagerMeisterSWE säger.
Du måste var väldigt tydlig och nämna:
Du vill reklamera en defekt produkt.
Om medarbetaren inte förstår vad detta innebär påvisa din rätt till §16 i Konsumentköplagen.
Var beredd att kontra eventuella svar som säger att du inte får returnera mm med just tidigare nämnda lag.

Skicka inte bara en bild utan att förklara att produkten är defekt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@yrfhar: Du påpekar inte rätt punkter för medarbetaren (som troligen inte riktigt har koll) och du använder även lite felaktiga termer.

Du vill reklamera en felaktig produkt. Inte retunera.
Enligt KKöpL §16 är produkten defekt då den inte går att använda till dess ändamål (dvs tillsätta vatten och nyttja produkten).

Detta har troligen inte medarbetaren koll på och har således tolkat det som att du vill retunera produkten och få pengarna tillbaka.
Reklamationsrätten är på inget sätt förbrukat för att du har "nyttjat" produkten och hällt i vatten. Du hällde i vatten och informerade ÅF om defekten så snart du kunde.

Jag rekommenderar dig att kontakta återförsäljaren och informera detta. Inte slänga med vaga formuleringar eller skriva så otydligt som du gjorde i chatten. Jag tror inte ÅF har medvetet agerat fel utan snarare att det är ett missförstånd då du inte har kommunicerat vad som är fel, hur detta felet uppstod.

"Medarbetaren". Jobbar du också där eller? Den som sitter i kundtjänst i det här fallet verkar som sagt inte riktigt haft koll på saker och ting. Eller så försöker de bara vara snikna. Det är ju rätt uppenbart att det varit fel på produkten. Men det låter ju inte som att de är speciellt rädda om sina kunder ens när man enkelt kan lösa det som det borde vara i det här fallet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, du får inte nödvändigtvis returnera en använd produkt. Du har dock all rätt att reklamera den. Notera skillnaden.

Syftningsfel. Men du får såklart även returnera de flesta typer av varor du använt enligt distansköplagen. Dock kan de neka om varan ser använd ut eller är onödigt sliten för vad som ska krävas för att testa varan. Men det är inte aktuellt i det här fallet. Så det borde bli en reklamation om man vill gå vidare som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Syftningsfel. Men du får såklart även returnera de flesta typer av varor du använt enligt distansköplagen. Dock kan de neka om varan ser använd ut eller är onödigt sliten för vad som ska krävas för att testa varan. Men det är inte aktuellt i det här fallet. Så det borde bli en reklamation om man vill gå vidare som du säger.

Nej, distansavtalet på 14 dagar går ej att neka, däremot kan dem göra ett prisavdrag om slitaget anses vara mer än nödvändigt för att testa produktens funktion.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Nej, distansavtalet på 14 dagar går ej att neka, däremot kan dem göra ett prisavdrag om slitaget anses vara mer än nödvändigt för att testa produktens funktion.

Det finns ju ett flertal undantag som JeagerMeisterSWE redan länkat till. Så nej, det är rätt att neka ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av epaaj:

"Medarbetaren". Jobbar du också där eller? Den som sitter i kundtjänst i det här fallet verkar som sagt inte riktigt haft koll på saker och ting. Eller så försöker de bara vara snikna. Det är ju rätt uppenbart att det varit fel på produkten. Men det låter ju inte som att de är speciellt rädda om sina kunder ens när man enkelt kan lösa det som det borde vara i det här fallet.

Vad är det med detta och anklagande om att man jobbar på dittan och dattan bara för att man är påläst om lagar?
Om du vill se vart jag jobbar så står det under mitt profilnamn här på Sweclockers.

Jag tycker det är väldigt otydligt vad @yrfhar vill göra i Chatten. Enormt svårttytt. Man skall aldrig anta att skriftlig kommunikation går fram om det inte står i klartext.

Anledningen till man inte skall anta att medarbetaren har koll är just för att man i princip aldrig får en rak utbildning i KKöpL bara för att man sitter på supporten eller jobbar i butik. Det finns ett återförsäljaransvar men även ett konsumentansvar. Om ingen part känner till en Lag så är det svårt att följa den.

Således, är TS tydlig och informerar i klartext så tror jag absolut inte det är några problem att få returen godkänd. Men, det är konsumentens ansvar att kommunicera precis lika mycket som återförsäljarens.

Skrivet av epaaj:

Syftningsfel. Men du får såklart även returnera de flesta typer av varor du använt enligt distansköplagen. Dock kan de neka om varan ser använd ut eller är onödigt sliten för vad som ska krävas för att testa varan. Men det är inte aktuellt i det här fallet. Så det borde bli en reklamation om man vill gå vidare som du säger.

Skrivet av Tommty:

Nej, distansavtalet på 14 dagar går ej att neka, däremot kan dem göra ett prisavdrag om slitaget anses vara mer än nödvändigt för att testa produktens funktion.

I detta fallet kan man absolut inte returnera produkten. Vilket är ett solklart fall. En produkt som skall retuneras på distansköpslagen måste gå att sälja igen även om den kanske är sliten eller defekt.

Att skicka en balja med snus och vatten är inget som någon annan kund hade kunnat accepteras köpa. Således är returen av produkten avslagen med goda skäl.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I detta fallet kan man absolut inte returnera produkten. Vilket är ett solklart fall. En produkt som skall retuneras på distansköpslagen måste gå att sälja igen även om den kanske är sliten eller defekt.

Att skicka en balja med snus och vatten är inget som någon annan kund hade kunnat accepteras köpa. Således är returen av produkten avslagen med goda skäl.

Antingen förstår du inte vad jag menar eller så har du inte riktigt hängt med i det nya distansavtalet
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Saxat från länken (informationen till företag)
Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet.

Rent lagmässigt har du inte rätt att "neka" en retur om kunden har uppfyllt kraven för en retur, d.v.s. meddelat en retur inom 14 dagar, har ett giltigt köpbevis samt står för frakten tillbaka om företaget kör med det. Sen är det upp till företaget att ta ett beslut om produkten har använts mer än nödvändigt för att undersöka produktens funktioner.

Dock kan prisavdraget bli fulla beloppet varan vilket teoretisk blir att neka köpet, fast du nekar fortfarande inte köpet.

Hänger du med?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tommty:

Antingen förstår du inte vad jag menar eller så har du inte riktigt hängt med i det nya distansavtalet
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Saxat från länken (informationen till företag)
Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet.

Rent lagmässigt har du inte rätt att "neka" en retur om kunden har uppfyllt kraven för en retur, d.v.s. meddelat en retur inom 14 dagar, har ett giltigt köpbevis samt står för frakten tillbaka om företaget kör med det. Sen är det upp till företaget att ta ett beslut om produkten har använts mer än nödvändigt för att undersöka produktens funktioner.

Dock kan prisavdraget bli fulla beloppet varan vilket teoretisk blir att neka köpet, fast du nekar fortfarande inte köpet.

Absolut och du har helt rätt i att kund har rätt att undersöka en produkt i den utsträckning som krävs. Det finns dock undantag så som livsmedel, receptfria läkemedel, underkläder, hygienartiklar etc. I detta fallet kan man inte direkt hävda att det finns möjlighet att nyttja en ångerrätt. Detta då det av hygienskäl är en plomberad produkt ämnad för konsumtion.

Citat:

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten

Hela lagen hittar du här.
Kika gärna på undantagen. Jag betraktar produkten som utnyttjad/förbrukad i den utsträckning att det inte finns någon möjlighet att returnera med hjälp av distansavtalslagen. Således står mina tidigare inlägg och kommentarer kvar.

Distansavtalslagen går inte att avtala bort, eller neka. Men det finns undantag som gör att den inte är applicerbar på vissa varor och produkter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Antingen förstår du inte vad jag menar eller så har du inte riktigt hängt med i det nya distansavtalet
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...

Saxat från länken (informationen till företag)
Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet.

Rent lagmässigt har du inte rätt att "neka" en retur om kunden har uppfyllt kraven för en retur, d.v.s. meddelat en retur inom 14 dagar, har ett giltigt köpbevis samt står för frakten tillbaka om företaget kör med det. Sen är det upp till företaget att ta ett beslut om produkten har använts mer än nödvändigt för att undersöka produktens funktioner.

Dock kan prisavdraget bli fulla beloppet varan vilket teoretisk blir att neka köpet, fast du nekar fortfarande inte köpet.

Hänger du med?

Om det är fel på varan reklamerar man den. Inget annat! Man använder inte ångerrätten i detta fall.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

Om du köper ett grafikkort som är trasigt när du får det, använder du ångerrätten då också?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut och du har helt rätt i att kund har rätt att undersöka en produkt i den utsträckning som krävs. Det finns dock undantag så som livsmedel, receptfria läkemedel, underkläder, hygienartiklar etc. I detta fallet kan man inte direkt hävda att det finns möjlighet att nyttja en ångerrätt. Detta då det av hygienskäl är en plomberad produkt ämnad för konsumtion.
Hela lagen hittar du här.
Kika gärna på undantagen. Jag betraktar produkten som utnyttjad/förbrukad i den utsträckning att det inte finns någon möjlighet att returnera med hjälp av distansavtalslagen. Således står mina tidigare inlägg och kommentarer kvar.

Distansavtalslagen går inte att avtala bort, eller neka. Men det finns undantag som gör att den inte är applicerbar på vissa varor och produkter.

helt och hållet med på vad du menar. Men jag är osäker på att du hänger med på vad jag försöker säga i mitt första inlägg som du citerade?
Hela poängen som jag skrev är att du kan aldrig lagligt neka en retur som uppfyller kraven för att kunna returneras.
att du t.ex. inte kan returnera mjölk eller liknande livsmedel där kylförvaring är kristisk är givetsvis ett undantag i distansavtalslagen.
Således står även mina tidigare inlägg och kommentarer kvar.

Skrivet av Brainsplitter:

Om det är fel på varan reklamerar man den. Inget annat! Man använder inte ångerrätten i detta fall.
https://lagen.nu/1990:932#P19S1

Om du köper ett grafikkort som är trasigt när du får det, använder du ångerrätten då också?

Du verkar inte hängt med i konversationen, eller hur?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tommty:

helt och hållet med på vad du menar. Men jag är osäker på att du hänger med på vad jag försöker säga i mitt första inlägg som du citerade?
Hela poängen som jag skrev är att du kan aldrig lagligt neka en retur som uppfyller kraven för att kunna returneras.
att du t.ex. inte kan returnera mjölk eller liknande livsmedel där kylförvaring är kristisk är givetsvis ett undantag i distansavtalslagen.
Således står även mina tidigare inlägg och kommentarer kvar.

Jo, men precis som jag påvisar så betraktas produkten inte returnerbar enligt undantagen. Plombering och skall konsumeras av konsument. -> Hygienskäl/hälsorisk grund till undantag. Det jag syftar på är att allt du skrev i det första inlägget jag citerade är inte ens applicerbart just på grund av undantaget i lagen.

Just nu låter det mest som att du försöker påvisa att man har rätt att retunera snus:en vilket inte är möjligt då plomberingen är bruten och hälsorisk kan finnas med att sälja vidare produkten.

Precis som jag tidigare har skrivit så har du uttryckligen inte förklarat om detta stämmer eller ej utan jag tolkar din skriftliga text utifrån dina formuleringar. Har jag missförstått dig så får du gärna förklara av du egentligen menar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skicka denna tråden till deras mail så de får hela sidan av det som hänt, så ska det nog lösa sig!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Snusbolaget är katastrof. Jag beställde lite cigarrer, allt var i lager men jag fick vänta flera veckor, efter ca 2 veckor ringde jag och dom skyllde det var fel på lagersystemet, det var en cigarr som saknades...
Sen beställde jag runt 10/12 för att få lite cigarrer och snus till jul, några dagar innan jul ringer jag och frågar vart mitt paket är, då är det igen en dosa snus som saknas på lagret och jag missar mina julcigarrer.

Behöver man snusen eller cigarrerna samma månad så välj nån annan än snusbolaget.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

TS här

Fick mail från kundavdelningen på www.snusbolaget.se i morse att supporten gjort en felbedömning. De har nu skickat mig en ny sats utan att jag behöver göra någon ting. Så deras policy är troligen att man går igenom chatten och rättar till eventuella fel i efterhand vilket jag tycker är rimligt.

Alltså jag kontaktade inte dem någon mer gång utan de rättade till felet själva. Så det hela slutade lyckligt. Hoppas nu att nästa sats är hel för är ganska nyfiken på om varan smakar bra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

TS här

Fick mail från kundavdelningen på www.snusbolaget.se i morse att supporten gjort en felbedömning. De har nu skickat mig en ny sats utan att jag behöver göra någon ting. Så deras policy är troligen att man går igenom chatten och rättar till eventuella fel i efterhand vilket jag tycker är rimligt.

Alltså jag kontaktade inte dem någon mer gång utan de rättade till felet själva. Så det hela slutade lyckligt. Hoppas nu att nästa sats är hel för är ganska nyfiken på om varan smakar bra.

Vad bra att det löste sig och att de går igenom vad deras kundtjänstmedarbetare gör, då de inte verkar ha stenkoll alltid!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är det med detta och anklagande om att man jobbar på dittan och dattan bara för att man är påläst om lagar?
Om du vill se vart jag jobbar så står det under mitt profilnamn här på Sweclockers.

Jag tycker det är väldigt otydligt vad @yrfhar vill göra i Chatten. Enormt svårttytt. Man skall aldrig anta att skriftlig kommunikation går fram om det inte står i klartext.

Anledningen till man inte skall anta att medarbetaren har koll är just för att man i princip aldrig får en rak utbildning i KKöpL bara för att man sitter på supporten eller jobbar i butik. Det finns ett återförsäljaransvar men även ett konsumentansvar. Om ingen part känner till en Lag så är det svårt att följa den.

Således, är TS tydlig och informerar i klartext så tror jag absolut inte det är några problem att få returen godkänd. Men, det är konsumentens ansvar att kommunicera precis lika mycket som återförsäljarens.

Med tanke på att du skriver "Medarbetaren" precis som att det varit en kollega till dig. Ingen annan anledning. Inget anklagande. Bara en fundering kring din formulering.

Jag tycker det framgår tydligt var TS vill i det här fallet. Han har fått en defekt produkt vilket han påpekar. Han försökte bruka varan som den ska brukas. Då visade det sig att den var defekt och det blev kladdigt. Han skriver att han vill returnera och bli ersatt med ny vara. Det kan bara bli tydligare om han rakt ut skriver att han vill reklamera. Annars är allt med gällande felet och vad han vill att de ska göra. Det är ju väldigt konstigt att få en defekt produkt och sen erbjudas en dryg tredjedel av värdet som kompensation.

Permalänk
Medlem

Kan även vara så att det finns någon Sweclockers-läsare på Snusbolaget!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av epaaj:

Med tanke på att du skriver "Medarbetaren" precis som att det varit en kollega till dig. Ingen annan anledning. Inget anklagande. Bara en fundering kring din formulering.

Jag tycker det framgår tydligt var TS vill i det här fallet. Han har fått en defekt produkt vilket han påpekar. Han försökte bruka varan som den ska brukas. Då visade det sig att den var defekt och det blev kladdigt. Han skriver att han vill returnera och bli ersatt med ny vara. Det kan bara bli tydligare om han rakt ut skriver att han vill reklamera. Annars är allt med gällande felet och vad han vill att de ska göra. Det är ju väldigt konstigt att få en defekt produkt och sen erbjudas en dryg tredjedel av värdet som kompensation.

Att använda formuleringen "medarbetaren" lägger ingen personlig skuld på individen hos återförsäljaren då problemet troligen ligger i ÅFs dåliga utbildningsrutiner. Att använda namn eller liknande är i mitt tycket inte till något syfte. "Medarbetare" är smidigaste och lättaste sättet att syfta på personen TS chattade med. Dock är ju mänskliga faktorn av betydelse således kan jag inte skriva "ÅF" när jag vill inkludera just den mänskliga faktorn utan lägga skuld på "Johan/Erik" eller vad han nu hette som om det var hans fel.
Att koppla det till jag skulle jobba på något företag känns väldigt avlägset.

I chatten är det väldigt otydligt vad TS vill i mitt tycke. I tråden här på SweC är det lättare att förstå vad TS är ute efter.

Han skriver precis som du säger att han vill returnera vilket normalt sett syftar på nyttjande av ångerrätten.
Det han egentligen är ute efter är en reklamation eller omleverans av den defekta produkten.

Notera:
Returnera - Ångerrätt
Omleverans, reklamation - KKöpL

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin