Permalänk
Medlem

Har någon fått något nys om det kommer ett kort som har lågprofil samt tar bara upp en kortplats?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

@Bewise: Jag har inte hört något om det, förutom RX550 skall få ett sånt kort har jag för mig.

Ta det med en nypa salt dock

edit:

Kanske var detta jag tänkte på https://videocardz.com/65991/msi-launches-low-profile-radeon-...

men det är inte single slot. bara LP

annars har XFX single slot. dock är det full höjds.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Bewise: Jag har inte hört något om det, förutom RX550 skall få ett sånt kort har jag för mig.

Ta det med en nypa salt dock

edit:

Kanske var detta jag tänkte på https://videocardz.com/65991/msi-launches-low-profile-radeon-...

men det är inte single slot. bara LP

annars har XFX single slot. dock är det full höjds.

Attans! Typiskt att det inte finns något med båda.

Fast det där korten från msi såg inte helt omöjliga, visst rent kortplats så tar den bara upp en men kylare är ett steg bredare. Då beror det på om chassit klarar av det. Sen vet jag inte vad det där 460 drar men det ligger nog inte på 40-50w som 550 ligger på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

@Bewise: rx 460 har en max draw på 75W ifall där inte sitter en PCI-e 6Pin

Dom är låsta till det i drivarna(throttlar, PWR target)

sen har man ju AMD chill funktion som kan dra ner det ytterligare under belastning. Bara kylflänsen på det där MSI korten är en slot hög så man hade ju kunnat plocka bort fläktarna och satt en fläkt bakom korten som blåser genom flänsarna likt hur det funkar i blad servrar.

Så möjligheter finns om man verkligen vill!

FInns nog GTX 1050 som bör leverera lite mer prestanda som är konstruerade på samma vis. ev dra lite mindre ström.

sen är ju 550 klenare. 512 shaders jämnfört med 896 så 460 har ju en del man kan klocka ner för att bibehålla samma prestanda som ett 550(om man inte hittar ett 550 dvs som fyller kraven utan mods) och därmed få ner tdp kravet och ström törsten!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Bewise: rx 460 har en max draw på 75W ifall där inte sitter en PCI-e 6Pin

Dom är låsta till det i drivarna(throttlar, PWR target)

sen har man ju AMD chill funktion som kan dra ner det ytterligare under belastning. Bara kylflänsen på det där MSI korten är en slot hög så man hade ju kunnat plocka bort fläktarna och satt en fläkt bakom korten som blåser genom flänsarna likt hur det funkar i blad servrar.

Så möjligheter finns om man verkligen vill!

FInns nog GTX 1050 som bör leverera lite mer prestanda som är konstruerade på samma vis. ev dra lite mindre ström.

sen är ju 550 klenare. 512 shaders jämnfört med 896 så 460 har ju en del man kan klocka ner för att bibehålla samma prestanda som ett 550(om man inte hittar ett 550 dvs som fyller kraven utan mods) och därmed få ner tdp kravet och ström törsten!

Tack för tipset, ska kolla över möjligheterna! Visserligen kan man kanske göra som du sa, jag har inte kollat upp hur mycket utrymme jag har i mitt lilla antec isk 310.

Varför jag var intresserad av 550 är på grund av watten,.nätagget i chassit ligger på 150 (minus effektbortfallet) så har inte så mycket lekrum men om man klockar ner och sänker spänningen så kan man säkert komma ner i samma effekt och värme och ändå ha samma prestanda eller bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

@Bewise: fast effekt bortfall är där ju inte, om du kollar vad psun ger i 12v väg så klarar agget det enligt tillverkaren.

Bortfallet" är ju hur mycket extra det drar från väggen utöver dom 150w

Om du multiplicerar ampere med 12v så får du effekten av vad 12 kan ge i watt (kanske duredan vet)

På så vis kan du räkna ut hur mycket allt kan leverera. Beroende på processor så borde det inte vara bekymmer att få in ett 460

Men hittar du ett rx 550 som passar för dina behov så absolut kör på de.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Bewise: fast effekt bortfall är där ju inte, om du kollar vad psun ger i 12v väg så klarar agget det enligt tillverkaren.

Bortfallet" är ju hur mycket extra det drar från väggen utöver dom 150w

Om du multiplicerar ampere med 12v så får du effekten av vad 12 kan ge i watt (kanske duredan vet)

På så vis kan du räkna ut hur mycket allt kan leverera. Beroende på processor så borde det inte vara bekymmer att få in ett 460

Men hittar du ett rx 550 som passar för dina behov så absolut kör på de.

Då menade jag fel, tänkte mer på att t.ex om ett bra nätagg har 500watt så kanske det ger 420-450e som bäst?

Nja jag var lite ringrostig på den biten så det var bra med en påminnelse

Nä det är sant, funderade på en G4560, borde ju vara strömsnål samt värmesparande.

Därför jag var mest intresserad av rx 550, strömförbrukning samt värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har någon fått något nys om det kommer ett kort som har lågprofil samt tar bara upp en kortplats?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SwedenVirre:

@Bewise: Jag har inte hört något om det, förutom RX550 skall få ett sånt kort har jag för mig.

Ta det med en nypa salt dock

edit:

Kanske var detta jag tänkte på https://videocardz.com/65991/msi-launches-low-profile-radeon-...

men det är inte single slot. bara LP

annars har XFX single slot. dock är det full höjds.

Det har äntligen kommit ett RX 550 som bara upptar en kortplats!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4310203

Än så länge säljer bara WeSellCD dock. Har funkat när jag beställt, men i köpeavtalet friskriver de sig från allt ansvar, så blir det problem är man ganska rökt

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: Problemet är ju att kortet han var ute efter skulle vara en slot och LP

det är tufft att hitta ett sånt kort som även kan spela lite iaf.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre
Ooops, det missade jag. Ja, det blir nog rätt svårt. Det enda jag sett är GT 1030, men den är ju inte mycket att hänga i julgranen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: JO det är ju inte lätt, ett av dom rx 460 jag länkade finns där(om man moddar lite) plats för single slot samt LP.

frågan är vad chassit säger om det samt och det blir med värme...

tuff nöt detta

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det har äntligen kommit ett RX 550 som bara upptar en kortplats!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4310203

Än så länge säljer bara WeSellCD dock. Har funkat när jag beställt, men i köpeavtalet friskriver de sig från allt ansvar, så blir det problem är man ganska rökt

Skrivet av SwedenVirre:

@GilbertG: Problemet är ju att kortet han var ute efter skulle vara en slot och LP

det är tufft att hitta ett sånt kort som även kan spela lite iaf.

Tack för tipset men som SwedenVirre sa så var det även LP, ser ut som att vå väntan fortsätter Sjukt att det inte.finns.ute, Nvidia har ju lyckas få fram några på 1030, de korten lanserades senare än RX 550.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise
Vad jag har förstått så handlar det inte om att det inte går, utan att tillverkarna inte har lust att lägga ner utvecklingpengar på att ta fram ett kretskort för en i deras ögon special/nischprodukt med väldigt liten marknadsandel. Jag skulle tro att en förkrossande majoritet som köper kort för högst 1200 är folk som inte har en aning om nånting och därmed går till Nvidia på automatik. Det finns med andra ord knappt någon marknad för budgetkort med AMD. Eftersom marginalerna är så små där måste volymerna vara ganska höga för att det ska löna sig. Jag menar om inte ens Sapphire, en AMD-exklusiv tillverkare, är intresserad så är det tyvärr nog ganska kört

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Bewise
Vad jag har förstått så handlar det inte om att det inte går, utan att tillverkarna inte har lust att lägga ner utvecklingpengar på att ta fram ett kretskort för en i deras ögon special/nischprodukt med väldigt liten marknadsandel. Jag skulle tro att en förkrossande majoritet som köper kort för högst 1200 är folk som inte har en aning om nånting och därmed går till Nvidia på automatik. Det finns med andra ord knappt någon marknad för budgetkort med AMD. Eftersom marginalerna är så små där måste volymerna vara ganska höga för att det ska löna sig. Jag menar om inte ens Sapphire, en AMD-exklusiv tillverkare, är intresserad så är det tyvärr nog ganska kört

Jävligt sorgligt egentligen. Men det är vad det är.och jag kan förstå hur sjukt det än är. Hade gärnat velat köpa en skärm med freesync :/

Kanske får titta in på rx 460 som ska ha lågprofil samt tar upp en kortplats, om man voltar ner och klockar ner lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Så vi kan då med säkerhet säga att ska man ha ett modernt, lågprofiligt kort som tar en kortplats så är det Nvidia som gäller?

När skulle AMD's nya apuer till stationära datorer komma, nån gång nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Ett sista inlägg, det har dykt upp ett kort som har en kylning som bara tar upp en kortplats men då tar istället själva metalplattan två platser, det ska aldrig få klicka in haha!

https://m.prisjakt.nu/product/4328706

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise
Skruva av plåten och slit av DVI-porten. Bättre än så blir det nog tyvärr inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian