Bolån, betala mer än vad boendet är värt för att få ihop insats

Permalänk

@Kakann:
det va ju bra nyheter. tackar för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del snabblånebolag gör inte denna kontroll men bankerna gör den.

Korrekt är att vissa snabblånebolag inte gör det, lite beroende på vad man klassar som "snabblåneföretag" vilket väl inte är något definierat begrepp till skillnad från Kredtimarknadsbolag osv. Ofta brukar man använda begreppet som synonym till blancolån och då skiljer det fårn bolag till bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Självklart bryr sig inte banken om det för de vill bara sälja sina lån.

Nej, det stämmer inte. Möjligtvis skulle man nog kunna säga att banken gärna skulle vilja låta bli att bry sig men tvingas göra det av diverse olika myndigheter, vilket vi nog ska vara glada för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag har flickvän och vi bor tillsammans nu. Har circus 40000kr efter skatt varje månad. Skulle kanske nämnt det från början. Även om det säkert inte gör någon markant skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Den flickvännen ska du nog se till att behålla sett till att du ovan nämnde att du själva hade 20 000 brutto i månadslön

Det gör nog rätt stor skillnad i diskussionen om det är du eller ni som ska köpa huset, dvs om flickvännen ska vara inblandad i köpet/avbetalningarna osv.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Den flickvännen ska du nog se till att behålla sett till att du ovan nämnde att du själva hade 20 000 brutto i månadslön

Det gör nog rätt stor skillnad i diskussionen om det är du eller ni som ska köpa huset, dvs om flickvännen ska vara inblandad i köpet/avbetalningarna osv.

Man vet ju aldrig hur länge man har en flickvän men vi har varit tillsammans i 3 år och vi planerar givetvis husköpet tillsammans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jompa79:

Då är det lättare, men om du kör utan mäklare kommer banken kräva en oberoende värdering/besiktning av huset och värderas det till 2.5mille så kommer du inte få låna en krona mer än det. Men 2.5 mille kanske redan är ett "familjepris" och det skulle gå för mer om det lades ut för en vanlig försäljning.
Din syster kommer dock förlora på dealen då hon måste reavinstskatta mer om hon gör vinst (vilket är troligt).

Gjorde själv ett husköp privat och för min del krävde banken att hela köpet görs genom en mäklare, fick inget lån om man skrev papper privat. Man får be en mäklare göra ett så kallat "skrivuppdrag" där de håller i allt pappersarbete inklusive kolla upp om bostaden är pantsatt och överlåtelse med bankkontakt så att pengarna flyttas till rätt konton. Frågade man bankens mäklare ville de ha 12000 men jag hittade en mindre mäklare som nöjde sig med 5000 istället och banken brydde sig inte om vilken mäklare.

I kontakten med mäklaren ingår en typ av värdering men det var ingen fysisk värdering på plats utan var mer ett konstaterande att om jag var villig att betala X antal kr för huset så är det värt så mycket helt enkelt.

Så ett tips inför ett privatköp är att kolla med banken om de går med på att ens låna ut pengar vid privat pappersskrivning, om mäklaren ändå måste göra det är det onödigt att börja rota i det själv.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]