Värt att lägga 4000kr på att gå från PS4 till PS4 PRO?

Permalänk
Inaktiv

Värt att lägga 4000kr på att gå från PS4 till PS4 PRO?

Har ett PS4 och en sony 4k tv.. är det värt att lägga 4000kr för att gå upp till PRO versionen av PS4 istället för vanliga??

Tack på förhand!

Permalänk

Kolla upp de spelen du spelar om dem har stöd för äkta 4K och HDR så har du nog svaret Vi inte själv om de spelen som enbart uppsamplar ge någon förbättring grafikmässigt.

Permalänk
Medlem

Sälj din ps4 så halverar du priset.

Permalänk
Medlem

@anon284101:

Det kan bara du svara på. I dagsläget är det tyvärr inte många spel som stödjer 4K/HDR. Men för att nämna några så har du Horizon Dawn, Uncharted 4, Last of Us, Dishonored 2 och Mass Effect Andromeda.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

@Patrik1987:

Det kan bara du svara på. I dagsläget är det tyvärr inte många spel som stödjer 4K/HDR. Men för att nämna några så har du Horizon Dawn, Uncharted 4, Last of Us, Dishonored 2 och Mass Effect Andromeda.

Du nämnde just de 3 av de största titlarna till ps4 i dagsläget 👌

Permalänk
Inaktiv

Nej skulle jag säga, såvida du inte enbart spelar på din PS4. Har du en PC så finns förmodligen 95% av spelutbudet även där och då är spelen i regel billigare, kan se bättre ut och renderas snabbare samt att du är något friare med hur spelen styrs exempelvis. Mus+tangentbord, ratt, joystick eller för den delen en Xbox One eller Elite-kontroller.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon284101:

Har ett PS4 och en sony 4k tv.. är det värt att lägga 4000kr för att gå upp till PRO versionen av PS4 istället för vanliga??

Tack på förhand!

Jag hade sagt "Nej" om du redan har en PS4.

Skrivet av Axor:

Sälj din ps4 så halverar du priset.

Tveksamt va? En PS4:a ny kostar 2000kr. Om man har tur får man 1000-1200kr för en begagnad PS4 och kanske någon hundralapp till för en Slim.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Enligt mig är det värt med PS4 PRO, eftersom du har 4K tv. Sen om du har ekonomi till det inte avgör du själv. Skulle tro att kommande spel kommer ha ett speciellt stöd för PS4 PRO.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv

Värt att påpeka är att Sony inte besvarat Xbox Scorpio. E3 är en knapp månad bort, går inte utesluta en ännu nyare version som täpper igen prestandagapet som kommer uppstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Värt att påpeka är att Sony inte besvarat Xbox Scorpio. E3 är en knapp månad bort, går inte utesluta en ännu nyare version som täpper igen prestandagapet som kommer uppstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Sony skulle utannonsera en uppgraderad Playstation är nog obefintligt, mycket större chans att vi kommer få ett releasedatum på The Last of Us 2 som krockar väldigt väl med releasen av Xbox Scorpio.

Till Ts jag uppgraderade till PS pro och tycker att det var värt det. Dels för mer prestanda, tystare och ny garanti då jag hade haft min ps4 sedan releasendagen 2013. Horizon zero dawn är ganska mäktigt i UHD, men glöm inte att standar ps4 också har stöd för HDR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma tankegångar!
Är extremt sugen på ett PS4 Pro. Men sen är Xbox Scorpio påväg, vilket om inte annat kanske betyder att PS4 pro går ner i pris(?).
Sen kanske man kan kräma ur 12-1500 för sitt gamla, vilket även det pressar priset. Hittar man dessutom någon som kan köpa Horizon Zero Dawn som följer med (om man redan äger det dvs) så kommer man ju ner lite i pris....
Sen lirar jag ganska mycket på en 2560x1440 dator skärm, men då kanske man kan nyttja 60fps istället, fast det är inte så många spel som har det stödet än...

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt ps4 500gb utan något spel med en handkontroll för 1600;- för någon vecka sen. Fick sålt det inom en timme. Sen köpte jag mig ett ps4 pro till min 4K lg oled och väntade mig fantastiska underverk.. riktigt så bra var det inte.

Visst är där en skillnad till det bättre, men jag märker definitivt inte så stor skillnad som prisskillnaden är.

Sen låter den som en dammsugare på högvarv när man spelar i 4K och HDR. Sambon kom och frågade direkt "om den skulle låta sådär". Har läst om många som klagat på detta. Jag har ett ganska fläskigt hembiosystem men man hör den ändå när den går på högvarv.

Har du pengarna och vill ha en lite bättre upplevelse och inte har något emot ljudnivån, kör hårt! Annars hade jag lagt mina pengar på något annat.

PS. Gamestop har erbjudande nu där man får horizon och något annat spel med för 3990;-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BengaBang:

Att Sony skulle utannonsera en uppgraderad Playstation är nog obefintligt, mycket större chans att vi kommer få ett releasedatum på The Last of Us 2 som krockar väldigt väl med releasen av Xbox Scorpio.

Till Ts jag uppgraderade till PS pro och tycker att det var värt det. Dels för mer prestanda, tystare och ny garanti då jag hade haft min ps4 sedan releasendagen 2013. Horizon zero dawn är ganska mäktigt i UHD, men glöm inte att standar ps4 också har stöd för HDR.

Sony har redan lanserat två nya modeller efter den ursprungliga. Är det så främmande för dig att Sony släpper en uppdaterad modell med ny teknik från AMD när den är tillgänglig? Konsollgenerationerna är av allt att dömma slut, nu när bäde Microsoft och Sony båda köper teknik från AMD så kan de både hålla kompatibiliteten men också fräscha upp sin plattform årligen allteftersom nya komponenter lanseras. Microsoft och Sony har i många år slagits om vem som är värst och Sony lär nog inte acceptera att Scorpio blir den kraftfullaste konsollen på marknaden.

Jag tvivlar på Last of Us 2 samtidigt som Scorpio, alldeles för lite uppvisat av spelet för att ligga så nära i tiden. Mer troligt att det andra Zombie-spelet som visades upp på förra årets E3 som alla verkar ha glömt bort skulle vara klar men frågan om.
Jag ser fram emot Last of Us 2, gillade första spelet och det är det enda spel till PS4 jag i dagsläget är intresserad av. Möjligen tidigare nämnda Days Gone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sony har redan lanserat två nya modeller efter den ursprungliga. Är det så främmande för dig att Sony släpper en uppdaterad modell med ny teknik från AMD när den är tillgänglig? Konsollgenerationerna är av allt att dömma slut, nu när bäde Microsoft och Sony båda köper teknik från AMD så kan de både hålla kompatibiliteten men också fräscha upp sin plattform årligen allteftersom nya komponenter lanseras. Microsoft och Sony har i många år slagits om vem som är värst och Sony lär nog inte acceptera att Scorpio blir den kraftfullaste konsollen på marknaden.

Jag tvivlar på Last of Us 2 samtidigt som Scorpio, alldeles för lite uppvisat av spelet för att ligga så nära i tiden. Mer troligt att det andra Zombie-spelet som visades upp på förra årets E3 som alla verkar ha glömt bort skulle vara klar men frågan om.
Jag ser fram emot Last of Us 2, gillade första spelet och det är det enda spel till PS4 jag i dagsläget är intresserad av. Möjligen tidigare nämnda Days Gone.

https://www.youtube.com/watch?v=DiHbP_gdfQg

Jovisst uppdaterade modeller kommer säkert att komma, PS3 generationen hade väl 3-4 uppdateringar i design och energieffektivitet.
Men en PS Pro + kommer vi nog inte att se då utvecklingen av spel fortfarande görs mot den svagaste länken dvs PS4 standard. På samma sätt kommer vi se ett slut på denna generation av konsoler för att inte få problem med kompatibiliteten och allmän förvirring med spelen. I nuvarande form är spelen generationsbundna och inte bundna till en hårdvaruspecefikation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

För mig var uppgradering värd bara för kommande Last of us 2 samt Red Dead Redemption 2. Horizon Zero Dawn är snuskigt snyggt på en 4K TV.

Permalänk
Medlem

Små uppdateringar oftare låter ju inte otroligt, men det är nog ändå bara när det kommer riktiga steg som pro som spelen också anpassas.
Sedan tror jag inte varken MS eller sony kommer byta arkitektur radikalt, det tar för lång tid samtidigt som nuvarande plattformar kan förbättras och hinna ikapp.

I vilket fall kommer ju de gamla konsollerna finnas kvar och spelen måste göras för att fungera på dom,
men den gamla sanningen att spelen blir bättre och bättre på att utnyttja hårdvaran riskerar att förloras på vägen.
De nya spelen kommer att optimeras för den senaste generationen och det lär bli en del kompromissande för att få det att funka på generation 1.

Sedan kanske det kommer billiga DVD-fria settopboxar med lägsta specen som kan spela från digitala prenumerationstjänster,
på så sätt kommer generation 1 aldrig att försvinna.

Permalänk
Medlem

Du kan fråga om du får byta in ditt ps4 där du tänkt köpa ditt nya ps4 pro,
min brorsa fick en ganska bra deal på det sättet.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Det förstår ju vem som helst att det inte är värt det. PS4 pro klarar inte 4k på riktigt. Fulsuppskalning är det som gäller.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Köp en xbox, Nintendo eller annat istället och du får mer utbud. D.v.s. mer för pengarna. Samma sak gäller självklart de som äger förra modellen av xbox, köp en ps4 eller nitendo istället för att göra en mikrouppdatering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BengaBang:

Jovisst uppdaterade modeller kommer säkert att komma, PS3 generationen hade väl 3-4 uppdateringar i design och energieffektivitet.
Men en PS Pro + kommer vi nog inte att se då utvecklingen av spel fortfarande görs mot den svagaste länken dvs PS4 standard. På samma sätt kommer vi se ett slut på denna generation av konsoler för att inte få problem med kompatibiliteten och allmän förvirring med spelen. I nuvarande form är spelen generationsbundna och inte bundna till en hårdvaruspecefikation.

Tänk på att detta redan skett. Xbox One S är också en uppdaterad maskin, dock mer blygsamt än vad PS4 Pro är mot PS4. Ingen snackar om arkitekturbyte, båda företagen kör redan x86 och framtida maskiner kommer redan vara kompatibla. Sedan får man också tänka på vad Microsoft gjort med Xbox One, den klarar ju av att köra Xbox 360-titlar som är designade för en helt annan arkitektur än just Xbox One.