Permalänk
Medlem

Laptop Passiv Kylning?

Hejsan,

letar egentligen efter något väldigt slimmat o lätt att transportera, gärna i ~13" storlek.
Kraven är att den inte skall ha några fläktar, utan skall jobba passivt med kylningen.

De otroligt tunga jobb den skall klara av är:
Office program
Webbläsare
TeamViewer

Jag kommer inte lagra mycket på den, så en 128GB disk hade ju räckt i dagsläget. Allt mitt arbete finns i OneDrive och är nöjd med att ha det lagrat endast där och ej lokalt.
Det som står överst på listan är såklart prestandan i form av snabbhet i multitasking mellan flera fönster och boot-up tid så en M2 NVMe disk kanske är på sin plats?

Inte så hemma i denna avdelning av laptops, så någon vänlig själ som är det kanske kan hjälpa till?

Tackar!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kraven är att den inte skall ha några fläktar, utan skall jobba passivt med kylningen.

Varför är detta ett krav? Det går lätt att begränsa användningen av den inbyggda fläkten/fläktarna genom exempelvis "NoteBook FanControl". Har både en Asus ZenBook och en Lenovo Yoga (båda från 2012) där detta fungerar utmärkt. Hörs inte ett ljud från fläkten såvida datorn inte jobbar på högvarv (vilket inte lär hända i dina beskrivna fall).

Tyvärr är det många som klagar på fläktarna i laptops utan att själva försöka göra något åt saken.

Permalänk
Medlem

@walkir: Tja, jag bryr mig inte om ljudet alls utan är mer ute efter bekvämligheten att ha ett slutet chassi där damm inte samlas lika lätt och påverkar datorn negativt då den åker mycket upp och ner och kan befinna sig i alla möjliga miljöer.
Att styra fläktar är jag mycket medveten om att det går, har själv köpt laptops med fläkt som är knäpptyst.

Passiv kylning är mer en bekvämlighetsfaktor för mig i hur jag måste hantera datorn. Det har inget med okunskap om att försöka tysta ljudnivån på den att göra

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Hejsan,

letar egentligen efter något väldigt slimmat o lätt att transportera, gärna i ~13" storlek.
Kraven är att den inte skall ha några fläktar, utan skall jobba passivt med kylningen.

De otroligt tunga jobb den skall klara av är:
Office program
Webbläsare
TeamViewer

Jag kommer inte lagra mycket på den, så en 128GB disk hade ju räckt i dagsläget. Allt mitt arbete finns i OneDrive och är nöjd med att ha det lagrat endast där och ej lokalt.
Det som står överst på listan är såklart prestandan i form av snabbhet i multitasking mellan flera fönster och boot-up tid så en M2 NVMe disk kanske är på sin plats?

Inte så hemma i denna avdelning av laptops, så någon vänlig själ som är det kanske kan hjälpa till?

Tackar!

Och den får kosta hur mkt som helst? Asus har väl några laptops med passiv kylning om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

[drygkommentar] Hela 1 sekund tog det att googla [/drygkommentar]
http://www.ultrabookreview.com/6520-fanless-ultrabooks/

Men du kanske ville ha folks egna tips och råd om vad de tycker om datorn och rekommenderar. Det är förståligt.

Men samtliga datorer här i länken klarar av dina otroligt höga krav

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Passiv kylning är mer en bekvämlighetsfaktor för mig i hur jag måste hantera datorn. Det har inget med okunskap om att försöka tysta ljudnivån på den att göra

Då är jag med! Har sett många recensioner på Prisjakt.nu där laptops totalsågas pga att fläktarna går på högvarv, vilket jag tycker är synd på mer eller mindre felfria datorer. Ofta är det istället Intel® Dynamic Platform and Thermal Framework (DPTF) som spökar. Att Intel även misslyckats med att ta fram energisnåla processorer är en anledning till att jag för egen del inte ser passiv kylning i laptops som ett alternativ.

Förhoppningsvis kör vi ARM på enklare laptops framöver och då är inte värmeutveckling något problem längre. Tills det blir verklighet ser jag det som ett bättre alternativ att undervolta Intels Core-processorer, då jag inte har något förtroende för deras lågvoltsalternativ (som hopplösa Atom-processorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då är jag med! Har sett många recensioner på Prisjakt.nu där laptops totalsågas pga att fläktarna går på högvarv, vilket jag tycker är synd på mer eller mindre felfria datorer. Ofta är det istället Intel® Dynamic Platform and Thermal Framework (DPTF) som spökar. Att Intel även misslyckats med att ta fram energisnåla processorer är en anledning till att jag för egen del inte ser passiv kylning i laptops som ett alternativ.

Förhoppningsvis kör vi ARM på enklare laptops framöver och då är inte värmeutveckling något problem längre. Tills det blir verklighet ser jag det som ett bättre alternativ att undervolta Intels Core-processorer, då jag inte har något förtroende för deras lågvoltsalternativ (som hopplösa Atom-processorn).

Fast sen hjälper det så klart inte heller med kraftfulla komponenter (som dessutom används kraftfullt) i ett onödigt slimmat chassi, då sätter fysiken snabbt begränsningarna kring kylförmågan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Holmgren3n:

Hejsan,

letar egentligen efter något väldigt slimmat o lätt att transportera, gärna i ~13" storlek.
Kraven är att den inte skall ha några fläktar, utan skall jobba passivt med kylningen.

De otroligt tunga jobb den skall klara av är:
Office program
Webbläsare
TeamViewer

Jag kommer inte lagra mycket på den, så en 128GB disk hade ju räckt i dagsläget. Allt mitt arbete finns i OneDrive och är nöjd med att ha det lagrat endast där och ej lokalt.
Det som står överst på listan är såklart prestandan i form av snabbhet i multitasking mellan flera fönster och boot-up tid så en M2 NVMe disk kanske är på sin plats?

Inte så hemma i denna avdelning av laptops, så någon vänlig själ som är det kanske kan hjälpa till?

Tackar!

Titta på Asus UX305 med Core M.
Egentligen den enda riktigt trevliga ordentliga laptopen som är helt passiv i mitt tycke.

Skrivet av walkir:

Då är jag med! Har sett många recensioner på Prisjakt.nu där laptops totalsågas pga att fläktarna går på högvarv, vilket jag tycker är synd på mer eller mindre felfria datorer. Ofta är det istället Intel® Dynamic Platform and Thermal Framework (DPTF) som spökar. Att Intel även misslyckats med att ta fram energisnåla processorer är en anledning till att jag för egen del inte ser passiv kylning i laptops som ett alternativ.

Förhoppningsvis kör vi ARM på enklare laptops framöver och då är inte värmeutveckling något problem längre. Tills det blir verklighet ser jag det som ett bättre alternativ att undervolta Intels Core-processorer, då jag inte har något förtroende för deras lågvoltsalternativ (som hopplösa Atom-processorn).

Nja,
Lågspänningsalternativ - U (i5 6200U/i7 7500U)
Ultralågspänningsalternativ, (Tidigare Y-modellerna) - Core M
Small Core - Intel Atom och alla N-modeller (Pentium N3455, Atom X5 7550).

Core M är förvånansvärt rappa och effektiva per energienhet. Atom är inte främst byggda för att vara strömsnåla utan framförallt för att vara billiga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin