Bil från '85, får man ta bort katalysator

Permalänk
Medlem

Bil från '85, får man ta bort katalysator

Hej, har läst att från '88 är det obligatorisk att ha kat, men om den är från '85 får man ta bort den utan att någon blir "aja baja"?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hej, har läst att från '88 är det obligatorisk att ha kat, men om den är från '85 får man ta bort den utan att någon blir "aja baja"?

Varför vill du ta bort katalysatorn?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hej, har läst att från '88 är det obligatorisk att ha kat, men om den är från '85 får man ta bort den utan att någon blir "aja baja"?

För att bara svara på din fråga: Sitter det kat på bilen original så får du inte ta bort den, däremot behöver den inte fungera för att uppnå avgaskraven.

Saxat från Wikipedia

Citat:

För fordon av årsmodell 1988 och tidigare mäts endast halten koloxid i avgaserna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För att bara svara på din fråga: Sitter det kat på bilen original så får du inte ta bort den, däremot behöver den inte fungera då inga avgaskrav finns.

Okay, då förstår jag, tack för svar

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, bilen måste uppfylla de avgaskrav som gäller för -85 års bilar.
En katalysator är inte någon nackdel i det scenariot...

Edit -85a med katalysator, tror jag är ganska ovanligt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

krossa innanmätet bara, då syns det inte att den är tom

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vad handlar det om för häftig kärra?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Måste sitta 1988
Måste funka 1989

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

krossa innanmätet bara, då syns det inte att den är tom

Jo, läste att man kan göra

Skrivet av FatherOfThree:

Vad handlar det om för häftig kärra?

740 GL, riktig racerbil

Skrivet av Bloopy:

Måste sitta 1988
Måste funka 1989

Så om det är innan '88 kan man bara skita i den helt? bara dra nytt rör där den sätt? Om det ens sitter en på bilen.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Rekordmedlem

Bilen måste klara avgaskraven så om du har stor budget och löser det på nått sätt utan katalysatorn så går det eftersom det inte finns krav på att bilar måste ha en katalysator utan bara vara rena nog och teoretiskt sett kan du regga bilen som ombyggt eller amatörbyggt fordon och själv lösa det så den uppfyller kraven, det skulle tex kunna innebära ett du bygger om till el eller vätgasdrift och sköter om alla provning som behövs, det brukar kosta en hel del men det är görbart.

Definitionen i TSFS 2013:63 (konsoliderad version av VVFS 2003:22) säger:
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga
stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare
egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.

Exempelvis >

Ombyggt fordon
Ändring från drift med förbränningsmotor till drift med elmotor.

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori...

Så ja det är ok att ta bort katalysatorn men du kan i praktiken inte göra det för att trimma en gammal bil för den kommer inte att klara avgasreglerna om den drivs med fossila bränslen, elkonvertering lär vara enda alternativet eftersom det kommer att bli väldigt dyrt att vätgaskonvertera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

krossa innanmätet bara, då syns det inte att den är tom

Vad är poängen? Har aldrig hört talas om något onödigare. Ska du ta av den från bilen kan du väl åtminstone försöka sälja den, de är väl dyra?

***bort/mod***

§1/off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

740 GL, riktig racerbil

Tja, det är ditt val...

Det går väl att tjäna någon enstaka häst.

Motorstyrningen (inkl kamtider/profil) är största anledningen till att
katalysatorbilar från 80-talet inte har lika hög effekt som
"exakt" samma bilmodell utan katalysator.
Katalysatorns effekthämmande påverkan är relativt liten i sammanhanget.

Handlar det om en (hård)trimmad motor, då kan det ha betydligt större inverkan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tja, det är ditt val...

Det går väl att tjäna någon enstaka häst.

Motorstyrningen (inkl kamtider/profil) är största anledningen till att katalysatorbilar från 80-talet
inte har lika hög effekt som "exakt" samma bilmodell utan katalysator.
Katalysatorns effekthämmande effekt är relativt liten i sammanhanget.

Handlar det om en (hård)trimmad motor, då kan det ha betydligt större inverkan.

Jo, motorn ska få lite saker gjort till den också tillslut, men det fixar jag då, ska hålla mig till chassit just nu.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Meh.. en GL.. är ju turbon som gäller
on topic:
Bilen måste klara utsläppskravet som den är speccad för från tillverkare det året den byggdes.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Meh.. en GL.. är ju turbon som gäller

Ska bli det tillslut , får bli en gl just nu dock

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Ska bli det tillslut , får bli en gl just nu dock

tänkte mer orginal turbo modellen :), finnes la ett 10-tal kvar av dom i orginalskick

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tänkte mer orginal turbo modellen :), finnes la ett 10-tal kvar av dom i orginalskick

Jaha, nä det är bara jobbigt att få tag i

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Du kan göra va fanken du vill med katen... ge den te mormor om du så vill.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Tänk på att katalysatorn fyller en viktig funktion, är det värt 0.5% skillnad i prestanda?

Permalänk

Gamla katalysatorer är rätt så värdelösa, renar knappt något i stadskörning, gör motorn lite törstigare.

Från 89 är det lag på burken, innan det var det bara för att få skattelättnader, ingen lag men finns burken på bilen måste den finnas kvar, eller bytas ut mot en ljuddämpare och hoppas att besiktningsmannen godkänner det.

Så tyvärr måste burken sitta på bilen men behöver absolut inte fungera.

Man sparar bra mycket med att tömma burken, fick min 85ans Dodge dra 1.3 istället för 1.6 milen, bilen var inte registrerad med katalysator så jag fick plocka av den helt.

Gamla kattar börjar bli lite täppta så det kan orsaka högre förbrukning, jag ger mig inte in på det då jag vet inte om det stämmer mer än egen erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hade själv en Opel Omega 3.0 86 och min katalysator gick sönder..Jag tog bort den och satte dit ett rör istället och bilen gick igenom alla besiktningar tills rosten åt upp den stackars bilen..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Menmen, rensa katten är nog enklast i detta fall, kommer inte ge dig ett smack i prestandaförbättring. Förmodligen den billigaste motorn att sugtrimma i detta land, extraktorgrenrör, värre kam, röda Saab 381 spridare, nya chip både bränsle och tändning så borde du hitta 150hk iallafall.

off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad är poängen? Har aldrig hört talas om något onödigare. Ska du ta av den från bilen kan du väl åtminstone försöka sälja den, de är väl dyra?

jag har också varit ung en gång, och bilprovningen blir grinig om den saknas, så det måste/bör se ut som den sitter där.
ang värdet, är det en original kat, är den antagligen tvärslut ändå och svårsåld, värdet är väl max några hundringar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Menmen, rensa katten är nog enklast i detta fall, kommer inte ge dig ett smack i prestandaförbättring. Förmodligen den billigaste motorn att sugtrimma i detta land, extraktorgrenrör, värre kam, röda Saab 381 spridare, nya chip både bränsle och tändning så borde du hitta 150hk iallafall.

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Off topic/urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Det är en sak att köra 740/940 för att det är lätt mekat, förhållandevis driftsäkert och billigt bortsett från bränslekostnaden.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Ju längre vi kör gamla bilar desto bättre. Kostar extremt mycket resurser att tillverka en bil.

Verkligen att i-lands problem att gnälla på att man tycker andra bilar är fula, specielt när det finns mycket fulare bilar än 740.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Det är en sak att köra 740/940 för att det är lätt mekat, förhållandevis driftsäkert och billigt bortsett från bränslekostnaden.

Folk som köper nya bilar var tredje år för att impa på sin omgivning bidrar är nog egentligen till större negativ påverkan mot miljön dock är det lagligt. Sedan att sitta och göra sig lustig över så kallade "volvoraggare" är ju tråkigt låt folk ha sina hobbys, var glad att de värnar om miljön och nyttjar bilarna så långt det går.

Edit formulerade om en mening som blev dålig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Själv kör jag bara med kat till bes, sen av med den, gör skillnad i effekt på en högvarvig bil som min crx med b16a1 8500rpm ( varvstopp höjt ) , samt luktar gott

men kör ju bara 200 -300 mil per år med den,

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Fyfan.. 740 utan kat, fan vad vidrigt.

§1/off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Fyfan.. 740 utan kat, fan vad vidrigt.

Jag tycker att det är vidrigare med de som rullar trimmad Diesel.
Rulla Diesel - Youtube

Sen är det klart att elbil eller hybridbil är bättre att köra, utsläppsmässigt, än en gammal 80-tals bil.
Jag tycker bensin/el hybrid är ganska smart eftersom man får räckvidd som en bensinbil och det går snabbt att tanka som en bensinbil.
Men ändå kan man få ner snittförbrukning på bensinen och dagar man bara kör korta sträckor så kan det räcka att köra bara på el.
Kör man lite längre än dessa korta sträckor en dag, men inte långkörning. Säg 20mil, om 3-5 av dessa är på enbart el så är det ändå inte en försumbar del av resan.

Men att köpa en helt ny bil kostar rätt mycket pengar.
Kollar man på nya bilar (0 mil) så är det väl bara bilar med enbart bensin eller enbart diesel om man kollar på bilar under 200kkr.
Okej man kan få en Renault Twizy för mindre. Men för många så uppfyller de inte deras krav på en bil.
Det är inte alla som har en halv miljon som "ligger och skräpar" på något konto för att köpa en hybrid eller en miljon för att köpa en Tesla.

Det går även åt resurser att tillverka nya bilar (och alla andra möjliga produkter också). Så skaffa nytt, slit och släng är ofta inte det bästa för miljön heller om man kan klara sig på sin gamla ... något år till.

Gång är svårslaget ur ett miljö perspektiv.
Men cykel är ett bra alternativ. Är nog många som har 2 - 20km till jobbet som är tillräckligt unga och friska för att kunna cykla de avstånden men som väljer bil istället, till stor del av bekvämlighet. Eller för vissa, status.