Bil från '85, får man ta bort katalysator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Bil från '85, får man ta bort katalysator

Hej, har läst att från '88 är det obligatorisk att ha kat, men om den är från '85 får man ta bort den utan att någon blir "aja baja"?

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Daark:

Hej, har läst att från '88 är det obligatorisk att ha kat, men om den är från '85 får man ta bort den utan att någon blir "aja baja"?

Varför vill du ta bort katalysatorn?

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Daark:

Hej, har läst att från '88 är det obligatorisk att ha kat, men om den är från '85 får man ta bort den utan att någon blir "aja baja"?

För att bara svara på din fråga: Sitter det kat på bilen original så får du inte ta bort den, däremot behöver den inte fungera för att uppnå avgaskraven.

Saxat från Wikipedia

Citat:

För fordon av årsmodell 1988 och tidigare mäts endast halten koloxid i avgaserna.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Dimman:

För att bara svara på din fråga: Sitter det kat på bilen original så får du inte ta bort den, däremot behöver den inte fungera då inga avgaskrav finns.

Okay, då förstår jag, tack för svar

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

För att förtydliga, bilen måste uppfylla de avgaskrav som gäller för -85 års bilar.
En katalysator är inte någon nackdel i det scenariot...

Edit -85a med katalysator, tror jag är ganska ovanligt...

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

krossa innanmätet bara, då syns det inte att den är tom

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Vad handlar det om för häftig kärra?

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Måste sitta 1988
Måste funka 1989

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av frankof:

krossa innanmätet bara, då syns det inte att den är tom

Jo, läste att man kan göra

Skrivet av FatherOfThree:

Vad handlar det om för häftig kärra?

740 GL, riktig racerbil

Skrivet av Bloopy:

Måste sitta 1988
Måste funka 1989

Så om det är innan '88 kan man bara skita i den helt? bara dra nytt rör där den sätt? Om det ens sitter en på bilen.

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Bilen måste klara avgaskraven så om du har stor budget och löser det på nått sätt utan katalysatorn så går det eftersom det inte finns krav på att bilar måste ha en katalysator utan bara vara rena nog och teoretiskt sett kan du regga bilen som ombyggt eller amatörbyggt fordon och själv lösa det så den uppfyller kraven, det skulle tex kunna innebära ett du bygger om till el eller vätgasdrift och sköter om alla provning som behövs, det brukar kosta en hel del men det är görbart.

Definitionen i TSFS 2013:63 (konsoliderad version av VVFS 2003:22) säger:
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga
stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare
egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.

Exempelvis >

Ombyggt fordon
Ändring från drift med förbränningsmotor till drift med elmotor.

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori...

Så ja det är ok att ta bort katalysatorn men du kan i praktiken inte göra det för att trimma en gammal bil för den kommer inte att klara avgasreglerna om den drivs med fossila bränslen, elkonvertering lär vara enda alternativet eftersom det kommer att bli väldigt dyrt att vätgaskonvertera.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av frankof:

krossa innanmätet bara, då syns det inte att den är tom

Vad är poängen? Har aldrig hört talas om något onödigare. Ska du ta av den från bilen kan du väl åtminstone försöka sälja den, de är väl dyra?

***bort/mod***

§1/off topic /screamin-daemon, moderator

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Daark:

740 GL, riktig racerbil

Tja, det är ditt val...

Det går väl att tjäna någon enstaka häst.

Motorstyrningen (inkl kamtider/profil) är största anledningen till att
katalysatorbilar från 80-talet inte har lika hög effekt som
"exakt" samma bilmodell utan katalysator.
Katalysatorns effekthämmande påverkan är relativt liten i sammanhanget.

Handlar det om en (hård)trimmad motor, då kan det ha betydligt större inverkan.

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av FatherOfThree:

Tja, det är ditt val...

Det går väl att tjäna någon enstaka häst.

Motorstyrningen (inkl kamtider/profil) är största anledningen till att katalysatorbilar från 80-talet
inte har lika hög effekt som "exakt" samma bilmodell utan katalysator.
Katalysatorns effekthämmande effekt är relativt liten i sammanhanget.

Handlar det om en (hård)trimmad motor, då kan det ha betydligt större inverkan.

Jo, motorn ska få lite saker gjort till den också tillslut, men det fixar jag då, ska hålla mig till chassit just nu.

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

Meh.. en GL.. är ju turbon som gäller
on topic:
Bilen måste klara utsläppskravet som den är speccad för från tillverkare det året den byggdes.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Selmalagerlöf:

Meh.. en GL.. är ju turbon som gäller

Ska bli det tillslut , får bli en gl just nu dock

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Daark:

Ska bli det tillslut , får bli en gl just nu dock

tänkte mer orginal turbo modellen :), finnes la ett 10-tal kvar av dom i orginalskick

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Selmalagerlöf:

tänkte mer orginal turbo modellen :), finnes la ett 10-tal kvar av dom i orginalskick

Jaha, nä det är bara jobbigt att få tag i

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Du kan göra va fanken du vill med katen... ge den te mormor om du så vill.

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Tänk på att katalysatorn fyller en viktig funktion, är det värt 0.5% skillnad i prestanda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Gamla katalysatorer är rätt så värdelösa, renar knappt något i stadskörning, gör motorn lite törstigare.

Från 89 är det lag på burken, innan det var det bara för att få skattelättnader, ingen lag men finns burken på bilen måste den finnas kvar, eller bytas ut mot en ljuddämpare och hoppas att besiktningsmannen godkänner det.

Så tyvärr måste burken sitta på bilen men behöver absolut inte fungera.

Man sparar bra mycket med att tömma burken, fick min 85ans Dodge dra 1.3 istället för 1.6 milen, bilen var inte registrerad med katalysator så jag fick plocka av den helt.

Gamla kattar börjar bli lite täppta så det kan orsaka högre förbrukning, jag ger mig inte in på det då jag vet inte om det stämmer mer än egen erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Hade själv en Opel Omega 3.0 86 och min katalysator gick sönder..Jag tog bort den och satte dit ett rör istället och bilen gick igenom alla besiktningar tills rosten åt upp den stackars bilen..

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009

Menmen, rensa katten är nog enklast i detta fall, kommer inte ge dig ett smack i prestandaförbättring. Förmodligen den billigaste motorn att sugtrimma i detta land, extraktorgrenrör, värre kam, röda Saab 381 spridare, nya chip både bränsle och tändning så borde du hitta 150hk iallafall.

off topic /screamin-daemon, moderator

Workstation : I5 2500k @ 4,8GHz + CM212 PnP NF-P12 | EVGA GTX1060 6GB | Asrock Z68-Extreme3 Gen3 | 2048MBx4 1333mhz Corsair LP | 120GB Kingston SSD | 4x500GB HDD | Corsair TX650W | FDR3 Arctic White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Andreaz1:

Vad är poängen? Har aldrig hört talas om något onödigare. Ska du ta av den från bilen kan du väl åtminstone försöka sälja den, de är väl dyra?

jag har också varit ung en gång, och bilprovningen blir grinig om den saknas, så det måste/bör se ut som den sitter där.
ang värdet, är det en original kat, är den antagligen tvärslut ändå och svårsåld, värdet är väl max några hundringar.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX780 OC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av wille61:

Menmen, rensa katten är nog enklast i detta fall, kommer inte ge dig ett smack i prestandaförbättring. Förmodligen den billigaste motorn att sugtrimma i detta land, extraktorgrenrör, värre kam, röda Saab 381 spridare, nya chip både bränsle och tändning så borde du hitta 150hk iallafall.

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Off topic/urspårning /screamin-daemon, moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Nickecs:

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Det är en sak att köra 740/940 för att det är lätt mekat, förhållandevis driftsäkert och billigt bortsett från bränslekostnaden.

Off topic /screamin-daemon, moderator

Workstation : I5 2500k @ 4,8GHz + CM212 PnP NF-P12 | EVGA GTX1060 6GB | Asrock Z68-Extreme3 Gen3 | 2048MBx4 1333mhz Corsair LP | 120GB Kingston SSD | 4x500GB HDD | Corsair TX650W | FDR3 Arctic White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Nickecs:

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Ju längre vi kör gamla bilar desto bättre. Kostar extremt mycket resurser att tillverka en bil.

Verkligen att i-lands problem att gnälla på att man tycker andra bilar är fula, specielt när det finns mycket fulare bilar än 740.

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av wille61:

Det är en sak att köra 740/940 för att det är lätt mekat, förhållandevis driftsäkert och billigt bortsett från bränslekostnaden.

Folk som köper nya bilar var tredje år för att impa på sin omgivning bidrar är nog egentligen till större negativ påverkan mot miljön dock är det lagligt. Sedan att sitta och göra sig lustig över så kallade "volvoraggare" är ju tråkigt låt folk ha sina hobbys, var glad att de värnar om miljön och nyttjar bilarna så långt det går.

Edit formulerade om en mening som blev dålig.

HTPC i7 6700. 20GB DDR4 2166mhz. GTX 1060 6GB. Fractal node 202. Intel 535 480GB. HTC Vive
Skrivbords pc R7 1700@3,9Ghz. 16GB DDR4 3200mhz. R9 290@standard. ASUS Crosshair VI hero. Fractal define c. MX300 275GB. 3TB toshiba.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007

Själv kör jag bara med kat till bes, sen av med den, gör skillnad i effekt på en högvarvig bil som min crx med b16a1 8500rpm ( varvstopp höjt ) , samt luktar gott

men kör ju bara 200 -300 mil per år med den,

Stationär
Chassi Fractal design R4, Skärm ACER XB271HU 144Hz IPS GSYNCBräda Asus Z97-A USB 3.1, CPU Intel I7 4790K 4.5 Ghz , Minne 24gb corsair vengence LP 1866Mhz, SSD Samsung 850 pro 256gb, GPU EVGA GTX 1070 FTW . Nätagg Corsair RM750x 750w.

Mobil: Note 2 16gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

Fyfan.. 740 utan kat, fan vad vidrigt.

§1/off topic /screamin-daemon, moderator

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Flygman:

Fyfan.. 740 utan kat, fan vad vidrigt.

Jag tycker att det är vidrigare med de som rullar trimmad Diesel.
Rulla Diesel - Youtube

Sen är det klart att elbil eller hybridbil är bättre att köra, utsläppsmässigt, än en gammal 80-tals bil.
Jag tycker bensin/el hybrid är ganska smart eftersom man får räckvidd som en bensinbil och det går snabbt att tanka som en bensinbil.
Men ändå kan man få ner snittförbrukning på bensinen och dagar man bara kör korta sträckor så kan det räcka att köra bara på el.
Kör man lite längre än dessa korta sträckor en dag, men inte långkörning. Säg 20mil, om 3-5 av dessa är på enbart el så är det ändå inte en försumbar del av resan.

Men att köpa en helt ny bil kostar rätt mycket pengar.
Kollar man på nya bilar (0 mil) så är det väl bara bilar med enbart bensin eller enbart diesel om man kollar på bilar under 200kkr.
Okej man kan få en Renault Twizy för mindre. Men för många så uppfyller de inte deras krav på en bil.
Det är inte alla som har en halv miljon som "ligger och skräpar" på något konto för att köpa en hybrid eller en miljon för att köpa en Tesla.

Det går även åt resurser att tillverka nya bilar (och alla andra möjliga produkter också). Så skaffa nytt, slit och släng är ofta inte det bästa för miljön heller om man kan klara sig på sin gamla ... något år till.

Gång är svårslaget ur ett miljö perspektiv.
Men cykel är ett bra alternativ. Är nog många som har 2 - 20km till jobbet som är tillräckligt unga och friska för att kunna cykla de avstånden men som väljer bil istället, till stor del av bekvämlighet. Eller för vissa, status.