PC startar endast om man tar bort processorn från socket 1151. PSU eller CPU som spökar ?

Permalänk
Medlem

PC startar endast om man tar bort processorn från socket 1151. PSU eller CPU som spökar ?

Hej! Har stött på problem med min ny pc och har felsökt en del. Har kommit fram till att så fort processorn sitter i socket startar inte PC.
Har kopplat ur varje komponent och endast haft i 24pin och 8pin kabel till moderkortet och satt i en komponent en åt gången i olika ordningar. Har jag processorn i socket och tar ut 8pin startar den med.

Har prövat med två olika moderkort med samma resultat. Först trodde jag att det var PSU men undrar om det inte är CPU.

Nån som har någon ide ?

Permalänk
Skrivet av mbeh4sh:

Hej! Har stött på problem med min ny pc och har felsökt en del. Har kommit fram till att så fort processorn sitter i socket startar inte PC.
Har kopplat ur varje komponent och endast haft i 24pin och 8pin kabel till moderkortet och satt i en komponent en åt gången i olika ordningar. Har jag processorn i socket och tar ut 8pin startar den med.

Har prövat med två olika moderkort med samma resultat. Först trodde jag att det var PSU men undrar om det inte är CPU.

Nån som har någon ide ?

det ska vara fysiskt omöjligt att datorn startar utan cpu.

Permalänk
Medlem

@sixten9999:

Inte startar men att fläktar och andra komponenter är i liv. Dvs får ström.

Permalänk
Skrivet av mbeh4sh:

@sixten9999:

Inte startar men att fläktar och andra komponenter är i liv. Dvs får ström.

då kan det vara så att när cpu får ström så orkar inte psun ge ström till moderkortet eller så kanske cpu kortsluter någonting när strömmen är påkopplad. kan du testa med ett annat nättagg?
vad har du för cpu och moderkort? för det kan vara att ditt bios inte stödjer den cpun

Permalänk
Medlem

@mbeh4sh: Vad har du för komponenter i datorn?

Permalänk
Medlem

Dum fråga men använder du någon kylare till processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om du har böjda pinnar i cpusockeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

det ska vara fysiskt omöjligt att datorn startar utan cpu.

Finns moderkort som kan flasha BIOS utan CPU.

Samt moderkort sedan P4 tiden iaf kan utan problem "dra igång" sig utan CPU... men BIOSet kommer då ge felkoden i pip eller felkodsdisplay på "Ingen CPU".

Skrivet av sixten9999:

då kan det vara så att när cpu får ström så orkar inte psun ge ström till moderkortet eller så kanske cpu kortsluter någonting när strömmen är påkopplad. kan du testa med ett annat nättagg?
vad har du för cpu och moderkort? för det kan vara att ditt bios inte stödjer den cpun

@mbeh4sh
Lite detta jag misstänker också. Om du kan starta utan CPU, eller med CPU och utan 8-pin kontakten i så är det mest troliga att du fått en defekt (kortsluten) CPU. ESD skador på dem kan slå över och brygga anslutningar i CPUn, vilket i sin tur då är döden för den.

Om det varit ström från PSU så hade du inte kunnat sätta i 8-pin kontakten alls, då dem mattar trots allt kondensatorer och chokes innan ens CPUn får spänningen. Så när PSUn upptäcker en kortslutning så skyddar den både sig själv och dina komponenter genom att vägra startas.

Så CPUn är troligen boven, alt moderkortets pinnar.

@fantomsmurfen du kan starta en dator utan CPU, eller utan kylare, eller utan RAM, eller utan GPU... den kommer att göra så långt den kan. Alla Intel CPUer sedan P4an kan köra utan kylare... de klockar ner dig och throttlar bara.

På AMD så är det sedan x64 tiden, då Ahlon/Duron inte hade samma skydd. (Vet inte om de lade till det i Barton CPUn faktiskt).

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Tackar för alla svar! Jag har även testat med ett annat moderkort och fick samma resultat.

I båda fallen fungerade inget av dem med CPU i socket, men på ena moderkortet var det pyttesmå indikationer till start i 1 sekund medans på det första moderkotet grymta PSU något med klicklikande ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbeh4sh:

@Paddanx:

Tackar för alla svar! Jag har även testat med ett annat moderkort och fick samma resultat.

I båda fallen fungerade inget av dem med CPU i socket, men på ena moderkortet var det pyttesmå indikationer till start i 1 sekund medans på det första moderkotet grymta PSU något med klicklikande ljud.

Frågar igen. Har du monterat en kylare till processorn innan du försöker starta datorn med processorn i?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbeh4sh:

@Paddanx:

Tackar för alla svar! Jag har även testat med ett annat moderkort och fick samma resultat.

I båda fallen fungerade inget av dem med CPU i socket, men på ena moderkortet var det pyttesmå indikationer till start i 1 sekund medans på det första moderkotet grymta PSU något med klicklikande ljud.

Då bör det ju inte vara pinnarna på moderkortet. Låter helt enkelt som att du fått jackpot och en trasig CPU... ovanligt, men sker.

Kolla med ÅF, för det är ju garanti på dem som allt annat.
Förklara att du testat olika moderkort osv, och allt du testat så borde de kunna hjälpa dig. Låter helt klart som en kortslutning i CPUn, även om "vissa" fortfarande är på 1990 talet och tror att CPU kylare är något kritiskt för att ens kunna får POST. Med det sagt, självklart bör du ha en kylare på

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbeh4sh:

Tackar för alla svar! Jag har även testat med ett annat moderkort och fick samma resultat.

Vilken CPU och vilka moderkort är det du testat med? Ett fel som är mer troligt än att CPUn skulle vara trasig är att du försöker använda en Kaby Lake CPU med ett moderkort ur 100-serien som inte har ett uppdaterat BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Frågar igen. Har du monterat en kylare till processorn innan du försöker starta datorn med processorn i?

Yes. Kylaren var på. Har köpt ny cpu så hoppas att det var den och inte psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytade CPU och nu funkar allt som det skall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbeh4sh:

Bytade CPU och nu funkar allt som det skall!

Så bra.
Som sagt, det är extremt ovanligt att CPUer är trasiga, men det sker, och vi hade uteslutet andra mer vanliga fel