Hanteras mycket av säkerheten i Android numera via Google Play Services?

Permalänk
Medlem

Hanteras mycket av säkerheten i Android numera via Google Play Services?

Jag har funderat lite kring hur säkerheten hanteras i Android numera. Jag kör idag en HTC 10 som mer eller mindre aldrig får uppdateringar trots att det dyker upp säkerhetshål i Android titt som tätt (detta kan ju såklart i många fall kanske inte beröra min telefon, men ändå...).

Jag är medveten om tillverkarfragmenteringen i Android, att när en telefon nått ut på marknaden så är man redan på de 2 nästa versionerna och man tjänar inga pengar på att uppdatera befintliga telefoner. Jag vill helst inte gå över till iOS och iPhone, men hur länge iPhone stöds med uppdateringar och dylikt är ju outstanding jämfört med en Android-telefon.

Jag har för mig att jag läst nånstans att Google flyttat mycket av säkerhetsbitarna till Google Play services just för att bemöta den här fragmenteringen och att inte 95 % av alla Android-användare ska sitta med telefoner fulla av säkerhetshål 1 år senare.

Stämmer detta att mycket av säkerheten i Android numera hanteras i Google Play Services och att tillverkare inte behöver uppdatera lika ofta för den sakens skull? Eller har jag fått Play Services-funktionalitet om bakfoten?

Permalänk
Medlem

@Mutation:
Jag är i liknande situation som dig har en telefon som släpptes för c:a 3 år sedan och den har inte blivit uppdaterad till mer än Lolipop.

Nu ska du inte ta mig på orden med detta, men Google Play Service har inte direkt med telefonen's OS att göra, utan det hanterar mer alla appar som är installerade, ung. samma som att program inte har med säkerhetshål att göra i OS på ens dator.

Vad jag skulle rekommendera dig är att rota din telefon och installera custom firmware på den om du vill ha senare OS än vad den har nu.
KingRoot (ger ingen länk, då jag inte är säker på om det bryter mot SweC's regler) är ett relativt enkelt program att rota med.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Mutation:
Jag är i liknande situation som dig har en telefon som släpptes för c:a 3 år sedan och den har inte blivit uppdaterad till mer än Lolipop.

Nu ska du inte ta mig på orden med detta, men Google Play Service har inte direkt med telefonen's OS att göra, utan det hanterar mer alla appar som är installerade, ung. samma som att program inte har med säkerhetshål att göra i OS på ens dator.

Vad jag skulle rekommendera dig är att rota din telefon och installera custom firmware på den om du vill ha senare OS än vad den har nu.
KingRoot (ger ingen länk, då jag inte är säker på om det bryter mot SweC's regler) är ett relativt enkelt program att rota med.

Ja, det är också min tanke, men nåt i bakhuvet säger mig att Google gjort det mycket mer integrerat numera och att en del kommunikation mellan olika lager i OS:et går via Play Services. Men jag kan ha helt fel...

Ja, jag har tidigare fått roota och installera custom roms när tillverkaren gett upp, men jag har inte riktigt tiden längre att mecka med de bitarna... Därav börjar iPhone kännas mer lockande just pga engagemanget från Apple.