Bör chests/crates förbjudas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Bör chests/crates förbjudas?

Det kan väl inte undgå någon att i de flesta spel kan man numera köpa kistor eller lådor för pengar, dessa lådor fungerar likt en videoslot på onlinecasino där du har en liten chans att få något som sedan kan säljas vidare. Jag ser fler och fler unga som spenderar pengar på dessa slots som om ingenting, 18-30.000 per år är inte speciellt ovanligt och 99% har inte ett inventory som ens är i närheten av att motsvara insatsen.

Jag tänkte ger er 3 olika alternativ som ni får antingen hålla med om eller diskutera emot.

1. Microtransactions online bör inte övervakas eller förbjudas, det är människornas fel att de blir triggade av div hormoner/gener att ta överdrivna risker.

2. Microtransactions bör övervakas, och det bör finnas konsekvenser för företag som bevisligen utnyttjar människor som har lätt att bli beroende/unga.

3. Microtransactions bör förbjudas, det är enbart skapat för att få till ett ekonomiskt missbruk och de flesta unga/barn vänjs in i ett beroende.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003

Äh, alla har väl ett eget ansvar.
Bör inte vara någon övervakning alls.

[ 6700K ][ Gigabyte Z170 Gaming K3 ][ 32GB Corsair ] [ 1080TI ] [ Crucial MX300 750GB SSD ][ Corsair Obsidian 900 ] [ Corsair RM1000 ] [ Corsair H100 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jag har svårt att se hur man kan förbjuda det men i Sverige borde det kanske falla under spel/lotteri lagar och reglering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Lodisen:

Äh, alla har väl ett eget ansvar.
Bör inte vara någon övervakning alls.

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

En åldersgräns är väl det bästa i detta fall. Är du över 18 så är det helt klart ditt eget val om du vill blåsa pengar på något, precis som med allt annat som har med "gambling" att göra.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Svensk lag reglerar väl redan detta?

Omyndiga/minderåriga har inte rätt att sluta avtal (förutom i undantagsfall). (Ett "köp" eller en "transaktion" är ett avtal)

Strikt sett så får inte en 13-åring ens köpa smågodis i affären om inte målsman godkänner transaktionen.

| Fungerande Datamaskin | 3*27"+1*24" skärm | NAS | Router | UPS | Ännu inte tillräckligt många Mek. Tangentbord | Likör47

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Jag har ingen som helst problem för microtransactions om det inte påverkar spelet. Tex CSGO, Payday 2 (när dom hade borrar för pengar). Kan man köpa cosmetics och liknande tycker jag det är ett bra sett för spelet att få fortsatta uppdateringar, för dom som gillar det köper det, och dom som inte gör det köper det inte. Ingen påverkas.

Det som jag inte gillar är när man får en fördel, tex en boost eller ett extra starkt vapen eller xp. Och det kommer jag aldrig supporta.

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jag tror inte det är den aspekten trådskaparen funderar på.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag tycker att det är en skillnad på Microtransaktioner i sin vidaste form och den form som du tar som exempel, med att köpa kistor med okänt innehåll. Kistvarianten är ju en typ av lotteri, och den ger jag inte mycket för, men att köpa precis den pryl man vill ha i form av en microtransaktion tycker jag är helt ok.

Det finns olika sätt att tjäna pengar på sina spel. Jag har spelat både gratisspel med microtransaktioner där jag inte spenderat en krona, jag har spelat de som jag grävt ner tonvis med pengar i. Jag har också spelat spel som där man betalar i alla ändar, först när man köper spelet, sedan en månadsavgift och på det kan man köpa prylar som inte bara är kosmetiska. Tex har jag grävt ner mycket pengar i World of Tanks. Jag kan tycka att det är något vettigt i att jag kan börja att spela gratis för att se om jag gillar spelet. Börja spendera lite för att jag gillar det och vill ha lite nya möjligheter och under de perioder som jag spelar riktigt hårt kan jag lägga lite mer. Tycker att det är klockrent.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Jag tror att om det skulle prövas i svensk domstol skulle det framkomma att det är olagligt i Sverige redan.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Lemasive:

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Men har man inte ett ansvar själv? Jag ser dock en åldergräns på sin plats, men efter 18 ser jag verkligen inte nödvändigt med någon strypsnara.

Intel® Core™ i7-4790K | 16GB 2133MHz CL9 | MSI GTX980 Gaming SLI | Samsung EVO 850-series 250GB & 500GB | Corsair RM 850W | NZXT H440W | MSI Z97 GAMING 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Lemasive:

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Vad är det för triggers dom använder? Bara nyfiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Lemasive:

Du är alltså för att företag använder div psykologiska triggers till mindreåriga och unga vuxna, där de ibland kan skapa ett livslångt beroende och i värsta fall förstöra en hel familjs ekonomi?

Är man redo att bränna dom pengarna så får man väl göra det.
Har själv spenderat ~45 000:- på Hearthstone och det är inget jag ångrar.

Däremot så är jag inte "fast" i något beroende, utan slutade handla packs till Hearthstone för ~8 månader sedan.
Jag tyckte det var roligt och jag ansåg att det var värt pengarna.

Varför ska man förbjuda det för alla för att ett fåtal har problem?

[ 6700K ][ Gigabyte Z170 Gaming K3 ][ 32GB Corsair ] [ 1080TI ] [ Crucial MX300 750GB SSD ][ Corsair Obsidian 900 ] [ Corsair RM1000 ] [ Corsair H100 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Ta gärna bort dom från betalspel. Där hör dom inte hemma. Låt gå för gratisspel finansierade genom ett sådant upplägg även om jag inte gillar det

| i5 2500k@4.2ghz | msi p67a-g45 | gigabyte r9 280x | 8gb ddr3 | FD Integra r2 750w | samsung 840 evo | bitfenix comrade |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Stefan94:

Men har man inte ett ansvar själv? Jag ser dock en åldergräns på sin plats, men efter 18 ser jag verkligen inte nödvändigt med någon strypsnara.

Tycker helt emot dig, speciellt när man medvetet försöker utnyttja biologiska, sociala och psykologiska aspekter för att skapa ett beroende eller "must have". Jag tror för övrigt att de flesta som har svarat i tråden tänker i ett för litet perspektiv, dvs enbart på sig själva istället för vad det faktiskt får för konsekvenser för tex unga som växer upp idag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Lemasive:

Jag tror för övrigt att de flesta som har svarat i tråden tänker i ett för litet perspektiv, dvs enbart på sig själva istället för vad det faktiskt får för konsekvenser för tex unga som växer upp idag.

Unga som växer upp idag har föräldrar.
Jag förklarar varenda gång min dotter sitter med något spel och vill köpa smurfbär/kristaller/mynt/"vad för jävla dumhet man nu kan kasta oändligt med pengar på" att nej, de vill bara lura dig på pengar och det blir väldigt dyrt i slutändan.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

När jag läste detta så funderade jag lite på de som säger att detta är lotteri och borde vara reglerat i svensk lag redan men om vi jämför en låda med "collectables" i CS eller ett paket kort i Hearthstone med fysiska paket med hockeykort, eller magic eller andra liknande paket där det exakta innehållet är okänt och det finns en möjlighet att få kort som är mer "värda" på den fria marknaden än kostnaden för paketet. Det sker uppenbarligen i otaliga butiker, de flesta som till och med riktar sig till barn (leksaksbutiker). Det måste ju vara lagligt.

Den stora skillnaden är väl att det är lite enkelare att klicka på köp på nätet men i princip så skulle jag våga påstå att det är samma sak.

Det sagt, jag är emot detta. Om man vill sälja kosmetiska tillbehör, varför inte bara sälja dem rakt up och ner i en affär, varför måste det vara ett lotteri?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Bör finnas en gräns..min sambo föll en gång i det träsket..

Nåt fiskespel man kunde inte komma vidare på utan att köpa mer fiskelina och krokar..så många bäckar små blev 600:- tillslut..fan vad arg jag blev på henne..j'vla mobilspel..

i5 4690k@4,8GHZ NH-D15S|GTX970@1,5/2GHZ Morpheus|Asus Z97-A|
SSD 512GB|8GB 2,4GHZ|H440|CM 750W Guld|Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

När jag var mindre (13-14 år) spelade jag mycket diablo 2, då var inte microtransactions en grej på samma sätt som det är idag, men däremot spenderade jag ibland riktiga pengar på in game items men då från externa sidor, Köpte även forumguld på d2jsp som är ett bytesforum för bland annat diablo. Däremot spenderade jag inte mer än kanske max 10 dollar i månaden på saker när jag väl köpte något.

Jag ser det snarare som att vi som gillar att spela spel lägger pengar på spelen då det är våran hobby, på samma sätt som att jag har vänner som är "superfattiga" för att dom spendarar majoriteten av sin lön på sina bilar som är deras hobby.

Man kan vrida och vända på det mesta och få det att låta negativt, men jag anser att det är upp till varje individ att ta ansvar för sina utgifter, man ska inte spendera pengar som man inte har.

Det enda jag ogillar är hur dyra vissa saker är, jag kommer ihåg i tidiga diablo 3 då det såldes ett vapen för 7500 euro i action house, det är rent av löjligt att saker i ett spel kan nå ett sånt pris, detsamma gäller knivarna i cs, jag kan förstå 2000 kr för en väldigt sällsynt kniv som du väljer att köpa, men vissa har ju ett värde på 30 000 kr...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ett stort problem med achievments och crates etc är ju att många spelar på ett sätt som ibland inte gynnar lag, val av karaktär, val av fokus etc som leder till att spelupplevelsen blir tråkigare. Jag tycker att man borde binda crates/acheivements mer till rätt context i spelet, i gruppbaserade spel, ge bonus till de som spelar bra, de som använder sig av headsets och kommunicerar, de som har en god ton i chatten och inte för anmälningar. De som av sina lagmedlemmar utses till MVP i sitt lag etc - det skulle gynna de som verkligen sliter och jobbar för sitt lag och inte dundrar iväg på en ego boost.

Själv brukar jag alltid i draft varna spelare om jag är p åjakt efter något så att de kan välja att kicka/dra sig till ett annat spel. I bland överger jag min plan för att satsa på att ha en kul spelomgång istället.

Jag tror att balansen kommer att infinna sig snart, men först måste man bara bekämpa kortsiktig snålhet och ha-begär. Tyvärr så drabbas flerän som vågar erkänna det av detta och det leder till micro-transitions och att köpa crates etc. Det finns där för att det funkar. Så är det tyvärr. Det ser knappast ut som det kommer att försvinna så då tycker jag det är bättre att försöka att leda det hela till att passa in så bra som möjligt istället och så länge det handlar om kosmetiska prylar så låt gå för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2004

Under 18 bör vara olagligt.
Över 18 = fritt blås.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

1.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

@Lemasive
Att man bör förbjuda dem, nej. Det vi har nog med dumma förbud i detta land för att folk inte kan sköta sig.

Att man som företag bör ha ett ansvar att inte missbruka dem, är dock en annan sak. Problemet är ju "gratis spel" som har blivit otroligt mer populära idag än man trodde först. Tittar du på ett spel, du säljer det för säg 500kr... tom 1000kr.

Sen tittar du på ett spel som är gratis och spela, men du kan "om du vill" köpa lite fördelar för 10kr här och där, ska du se att detta spel snabbt hovar in betydligt mer än de 500-1000krnorna. Detta är något som satts i system för många företag, vilket är egentligen problemet.

Vissa företag har dock löst det genom att du bara kan få saker som ger "visuell" skillnad. Mao.. ingen strategisk fördel, men du kan köpa en fräck hatt eller motiv för kläderna/bilen osv. Här tycker jag det är perfekt balans, då det blir lite som att donera pengar för spelet, men samtidigt kan ingen köpa sig fördelar mot andra.

När det gäller konsekvensen av vad detta gör mot folk så är det lite som alkoholproblemen och cigaretter. Att få ett barn/ungdom/vuxen att ge fan i dessa med förbud är den "enkla biten". Att få dem att förstå varför... och därför inte ens vilja röra dem även när de får, där har du det svåra.

Men lyckas du med den svåra biten så kommer du också lära dem något mycket viktigt. Nämligen att allt i detta samhälle försöker lura, mjölka och råna dig. Du måste själv då tänka till och stå emot dumma frestelser.

Mao, förbud kommer inte fixa problemet... bara måla över det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Lemasive:

Tycker helt emot dig, speciellt när man medvetet försöker utnyttja biologiska, sociala och psykologiska aspekter för att skapa ett beroende eller "must have". Jag tror för övrigt att de flesta som har svarat i tråden tänker i ett för litet perspektiv, dvs enbart på sig själva istället för vad det faktiskt får för konsekvenser för tex unga som växer upp idag.

Är fortfarande nyfiken på hur dom utnyttjar detta. Inte för att vara en viktigpetter, utan för att jag tycker att det är intressant

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013

Vi kan inte madrassera alla väggar, ha gummiasfalt på trottoarer och tvinga alla ungar att bära hjälm. Är det inte bättre att man lär och förklarar för sina ungar istället? Begreppet egenansvar har ju helt försvunnit på senare år. Allt är någon annans fel och det måste finnas lagar och skyddsnät för alla scenarion... Darwin skrockar i sin grav!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Feb 2012

Jag kan tycka att det definitivt bör vara 18års gräns på det.

FULLTOWER |Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3 |Grafikkort: ASUS Geforce 1070 8GB DUAL OC 1797MHz |SSD: Kingston UV400 480GB |SSD2 Samsung Samsung 750-Series EVO 120GB |HDD: 1TB WD Caviar Black |CPU: i5 2500K @ 4,2GHz |RAM: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE |Kylning: Corsair H60 "Push & Pull monterat"
|Gear: Qpad MK-85, Razer Deathadder 2013, Steelseries Siberia | Sound: AKG M220 Semi-Open |Laptop: Macbook Pro Retina 13"
| iPhone 7 Plus 128gb|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av drwlz:

Är fortfarande nyfiken på hur dom utnyttjar detta. Inte för att vara en viktigpetter, utan för att jag tycker att det är intressant

Blinkande ljus, div ljud, känslan av att vara utvald, social status i spelet. Ja, människor är så simpla att det triggar fram belöningshormoner som gör att de blir beroende.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Lemasive:

Det kan väl inte undgå någon att i de flesta spel kan man numera köpa kistor eller lådor för pengar, dessa lådor fungerar likt en videoslot på onlinecasino där du har en liten chans att få något som sedan kan säljas vidare. Jag ser fler och fler unga som spenderar pengar på dessa slots som om ingenting, 18-30.000 per år är inte speciellt ovanligt och 99% har inte ett inventory som ens är i närheten av att motsvara insatsen.

Jag tänkte ger er 3 olika alternativ som ni får antingen hålla med om eller diskutera emot.

1. Microtransactions online bör inte övervakas eller förbjudas, det är människornas fel att de blir triggade av div hormoner/gener att ta överdrivna risker.

2. Microtransactions bör övervakas, och det bör finnas konsekvenser för företag som bevisligen utnyttjar människor som har lätt att bli beroende/unga.

3. Microtransactions bör förbjudas, det är enbart skapat för att få till ett ekonomiskt missbruk och de flesta unga/barn vänjs in i ett beroende.

Mycket intressant frågeställning! Jättebra grej att ta upp!

Mikrotransakioner i sig ser jag inte några större konstigheter med. I spel som dirty bomb eller battlefield där det går att köpa sig till unlocks lite snabbare ser jag inte några problem egentligen.
Men spel som använder samma triggers som casinon, lotteri och vegasmaskiner gör för att pytsa in pengar så ser jag definitivt ett problem.
Häri räknas candy crush som i stort sett ser identiskt ut med jackvegasmaskinerna men såklart även skins för CSgo med lotteridelen och att det är grejer för riktiga pengar kopplat till marknad man vinner.

Med tanke på ovan betänkligheter ser jag gärna reglering här, men inte för mikrotransaktionerna i sig kanske utan utefter hur de är utformade. Lotteri/gambling och liknande där vinsten är något med monetärt värde bör regleras.
Candy crush... mycket svårare! I nuvarande form nej. Där ser jag inget behov för även om man fastnar i spelberoende är det inte ett slukhål för pengar. En dyrare variant av candycrush, ja där bör den kanske hamna under samma kategori som onlinecasinon och regleras därefter.

Skrivet av Felion1337:

Svensk lag reglerar väl redan detta?

Omyndiga/minderåriga har inte rätt att sluta avtal (förutom i undantagsfall). (Ett "köp" eller en "transaktion" är ett avtal)

Strikt sett så får inte en 13-åring ens köpa smågodis i affären om inte målsman godkänner transaktionen.

Det stämmer förvisso men där handlar lagbegränsningen om huruvida en transaktion är giltig eller ej om personen handlat är minderårig. Det kan resultera i att pengar ska betalas tillbaka.
Det TS undrar över rör ett annat område. Huruvida en del spel bedriver verksamhet som bör regleras av lotterimyndigheter och bryter man mot detta så är det söttre regleringar och helt andra straffskalor som gäller. Och då är det för vuxna personer detta gäller. Riktar man in sin dobbleriverksamhet mot unga så kan det vara ännu mer kännbara straff.

Skrivet av t3ddyyy:

När jag var mindre (13-14 år) spelade jag mycket diablo 2, då var inte microtransactions en grej på samma sätt som det är idag, men däremot spenderade jag ibland riktiga pengar på in game items men då från externa sidor, Köpte även forumguld på d2jsp som är ett bytesforum för bland annat diablo. Däremot spenderade jag inte mer än kanske max 10 dollar i månaden på saker när jag väl köpte något.

Jag ser det snarare som att vi som gillar att spela spel lägger pengar på spelen då det är våran hobby, på samma sätt som att jag har vänner som är "superfattiga" för att dom spendarar majoriteten av sin lön på sina bilar som är deras hobby.

Man kan vrida och vända på det mesta och få det att låta negativt, men jag anser att det är upp till varje individ att ta ansvar för sina utgifter, man ska inte spendera pengar som man inte har.

Det enda jag ogillar är hur dyra vissa saker är, jag kommer ihåg i tidiga diablo 3 då det såldes ett vapen för 7500 euro i action house, det är rent av löjligt att saker i ett spel kan nå ett sånt pris, detsamma gäller knivarna i cs, jag kan förstå 2000 kr för en väldigt sällsynt kniv som du väljer att köpa, men vissa har ju ett värde på 30 000 kr...

Här får man givetvis tycka som man vill, men när det då handlar om något som liknar casionspel spel på steam som i nuläget saknar åldersbegränsning så kanske det ska gå under samma lagstiftning. Följdfrågan är då om casinospel inte heller ska ha åldersgräns på sig eller vara reglerat.

Skrivet av drwlz:

Är fortfarande nyfiken på hur dom utnyttjar detta. Inte för att vara en viktigpetter, utan för att jag tycker att det är intressant

Mängder av knep används i vanliga datorspel som är hämtade från casinovärlden för att hålla folk intresserade och att pytsa in pengar. Att candy crush gjort så ofantligt mycket pengar på ett traditionellt koncept är inte en slump utan de har utformat ett spel som använder metoder för att stimulera att vi slänger in pengar och metoderna är hämtade rakt ur dobbelvärlden. Vi vet ju att folk fastnar framför jackvegas och all möjlig kasoniverksamhet och att spelberoende är ett reellt problem för denna sfär. Nu ser vi flera casionmodeller dyka upp i andra spel där det inte finns åldersbegränsningar... Intressant alltså!

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Tror på alternativ 1, men åldersgräns.

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< Fractal Design Define R4 >-< Corsair GS 800W >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|