AMD Radeon RX Vega för spel visas under Computex 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega för spel visas under Computex 2017

Senare under månaden drar årets upplaga av teknikmässan Computex igång. Nu meddelar AMD att de under denna visar grafikarkitekturen Vega för spel för första gången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre med försening än krånglande produkter..

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Moderator, Testpilot

Det har tagit ganska lång tid det här...

Fury X lanserades för knappt två år sedan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att de börjar dyka upp i butik bara några veckor efter Computex och inte 2-3 månader efter

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Bra saker tar ofta tid brukar det inte vara så finns ju inge spel man behöver nått nytt GFX än känner jag men Cyberpunk kanske kommer nåt årtionde då jävlar!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Undrar om HBM2 verkligen är värt det...? Visst är det kul med ny teknik men hade hellre sett att det släppte ett topp kort lite snabbare. Man kan ju hoppas att man blir positivt överraskad i alla fall.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Hur kunde det vara ett bættre business case att satsa på HBM2 æn GDDR5X?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Hur kunde det vara ett bættre business case att satsa på HBM2 æn GDDR5X?

Med facit i hand så verkar det inte som att det är det men om HBM2 hade levererats i tid enligt vad som sades från SK Hynix för lång tid sedan så kunde det mycket väl varit det.

Tekniken är strömsnål och platssparande, kanske rent av smart att redan nu utveckla spelkort för tekniken för att lära sig hur den ska utnyttjas på bästa sätt framöver då den troligtvis kommer ta över till slut.

Permalänk
Inaktiv

AMD har designat arkitekturen för Vega runt HBM2. De har inte råd att göra om designen för en annan minnestyp så nu får de helt enkelt vänta på minnestillverkaren som hela tiden skjuter fram datumet och sänkt hastigheten utifrån som vad som först var överenskommet. Förutom dessa förseningar, räkna med att tillgången blir mycket låg till en början.
Det är svårt att spå framtiden och den här gången visade det sig vara ett stort misstag av AMD att välja den senaste tekniken.

Permalänk
Inaktiv

Komihåg att det är AMD, deras GPUs brukar bli ordentligt bättre med tiden. När de har haft lite tid på att finjustera allt. Klart det är värt liten fördröjning för att få ny teknik som ger extra möjligheter. Skulle vara ytterst trevligt om man kan få liten vattenkyld GPU så den slipper ta upp 3 platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Undrar om HBM2 verkligen är värt det...? Visst är det kul med ny teknik men hade hellre sett att det släppte ett topp kort lite snabbare. Man kan ju hoppas att man blir positivt överraskad i alla fall.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur mycket AMD verkligen behöver släppa nya kort så får det mig att tro att det egentligen inte är HBM2 som är problemet utan något annat. För hade det "bara" varit HBM2 så hade de säkert skippat det och släppt med befintligt grafikminne, så de kunde släppa något, även om viss re-designing behövs. Vilket de, återigen, desperat behöver göra.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD har designat arkitekturen för Vega runt HBM2. De har inte råd att göra om designen för en annan minnestyp så nu får de helt enkelt vänta på minnestillverkaren som hela tiden skjuter fram datumet och sänkt hastigheten utifrån som vad som först var överenskommet. Förutom dessa förseningar, räkna med att tillgången blir mycket låg till en början.
Det är svårt att spå framtiden och den här gången visade det sig vara ett stort misstag av AMD att välja den senaste tekniken.

Skrivet av SweMerlin:

Med tanke på hur mycket AMD verkligen behöver släppa nya kort så får det mig att tro att det egentligen inte är HBM2 som är problemet utan något annat. För hade det "bara" varit HBM2 så hade de säkert skippat det och släppt med befintligt grafikminne, så de kunde släppa något, även om viss re-designing behövs. Vilket de, återigen, desperat behöver göra.

Om jag inte missminner mig så är Vega designat så att man kan använda nästa vilket minne som helst (gddr5/x/6, hbm1/2) med små anpassningar. Jag tror helt enkelt att problemet är att dom inte haft resurserna att jobba så mycket som krävts med Vega släppet på grund av Ryzen. Vi måste komma ihåg att AMD tävlar mot jättarna Intel och Nvidia med mycket små resurser. Och AMD gör det bra!

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Arkitekturen Vega kan säkert göras för vilken minnestyp som helst, men chippet Vega 10 har bara HBM2-controllers. När det kommer ett Vega som ersätter dagens Polaris 10 så går det säkert på GDDR5 eller GDDR5X (vilket är i princip samma från controllerns synvinkel, de har bara ökat prefetchen på minnes-sidan). Just det chippet hade varit trevligt om de kunde få ut - ett Radeon 480 som går i 1.6 GHz hade närmat sig ett 1070 alldeles oavsett övriga förbättringar i arkitekturen (ny rasterizer osv), och hade legat i en prissegment där det behövs lite konkurrens.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Hur kunde det vara ett bættre business case att satsa på HBM2 æn GDDR5X?

Skrivet av skewgen:

Med facit i hand så verkar det inte som att det är det men om HBM2 hade levererats i tid enligt vad som sades från SK Hynix för lång tid sedan så kunde det mycket väl varit det.

Tekniken är strömsnål och platssparande, kanske rent av smart att redan nu utveckla spelkort för tekniken för att lära sig hur den ska utnyttjas på bästa sätt framöver då den troligtvis kommer ta över till slut.

Finns en anledning varför även Nvidia använder HBM2 för GP100 och inte HDDR5X.

Skrivet av Knightmare:

Om jag inte missminner mig så är Vega designat så att man kan använda nästa vilket minne som helst (gddr5/x/6, hbm1/2) med små anpassningar. Jag tror helt enkelt att problemet är att dom inte haft resurserna att jobba så mycket som krävts med Vega släppet på grund av Ryzen. Vi måste komma ihåg att AMD tävlar mot jättarna Intel och Nvidia med mycket små resurser. Och AMD gör det bra!

/Knight

Tror kanske du har missat det. men sen förra året har man uppdelat verksamheterna mellan AMD på processor sidan och Radeon Technology på GPU sidan. så egentligen ska Ryzen inte har någon påverkan på Vega.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Fördröjningen bero på dålig planerning.

Permalänk
Hjälpsam

Klart att det är värt att vänta på HBM2 minnen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

...Jag tror helt enkelt att problemet är att dom inte haft resurserna att jobba så mycket som krävts med Vega släppet på grund av Ryzen.

Du tror inte att AMD tillverkar processorer och grafikkort sepparat, utan att AMD skulle blanda äpplen och päron? Korkad teori.
Jag tror inte Ryzen har med denna försening att göra.

Många efterkloka besserwissers i tråden. AMD satsar på HBM2 baserat på informationen de hade vid tidpunkten. Sedan dess har tekniken fått lägre prestandasiffror och försenats. GDDR5X har dykt upp som alternativ teknik.
Ja, men allt jag just nämnde är inte information som fanns vid tillfället för beslutet. Ingen kan se in i framtiden. AMD förtjänar inte att klandrats alltför hårt för beslutet bara för att vi nu sitter med ny information på hand.
AMD kan klandras för analysen de gjort med informationen som var tillgänglig vid tidpunkten. Men det är inte vad tråden gör än så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tror kanske du har missat det. men sen förra året har man uppdelat verksamheterna mellan AMD på processor sidan och Radeon Technology på GPU sidan. så egentligen ska Ryzen inte har någon påverkan på Vega.

I en perfekt värld ja men tyvärr växer inte tier one ingenjörer på träd. Finns inte på kartan att AMD har resurserna att hålla sina tier one till CPU eller GPU. De sitter i en crossfunctional organisation helt enkelt.

Skrivet av Zipparn:

Du tror inte att AMD tillverkar processorer och grafikkort sepparat, utan att AMD skulle blanda äpplen och päron? Korkad teori.
Jag tror inte Ryzen har med denna försening att göra.

Många efterkloka besserwissers i tråden. AMD satsar på HBM2 baserat på informationen de hade vid tidpunkten. Sedan dess har tekniken fått lägre prestandasiffror och försenats. GDDR5X har dykt upp som alternativ teknik.
Ja, men allt jag just nämnde är inte information som fanns vid tillfället för beslutet. Ingen kan se in i framtiden. AMD förtjänar inte att klandrats alltför hårt för beslutet bara för att vi nu sitter med ny information på hand.
AMD kan klandras för analysen de gjort med informationen som var tillgänglig vid tidpunkten. Men det är inte vad tråden gör än så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så nu är jag korkad med? Hur många år har du jobbat med konsumentelektronik? Jag talar av 10 år erfarenhet som ingenjör inom konsumentelektronik i globala företag.

/Knight

EDIT: Låt oss säga så här. Hur många ingenjörer tror ni AMD har som är top 10 i världen på power management? Jag skulle gissa exakt 0, men den bästa AMD har jobbar helt säkert med både CPU och GPU.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Undrar om HBM2 verkligen är värt det...? Visst är det kul med ny teknik men hade hellre sett att det släppte ett topp kort lite snabbare. Man kan ju hoppas att man blir positivt överraskad i alla fall.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av raQblad:

Hur kunde det vara ett bættre business case att satsa på HBM2 æn GDDR5X?

Skrivet av anon12433:

AMD har designat arkitekturen för Vega runt HBM2. De har inte råd att göra om designen för en annan minnestyp så nu får de helt enkelt vänta på minnestillverkaren som hela tiden skjuter fram datumet och sänkt hastigheten utifrån som vad som först var överenskommet. Förutom dessa förseningar, räkna med att tillgången blir mycket låg till en början.
Det är svårt att spå framtiden och den här gången visade det sig vara ett stort misstag av AMD att välja den senaste tekniken.

Skrivet av SweMerlin:

Med tanke på hur mycket AMD verkligen behöver släppa nya kort så får det mig att tro att det egentligen inte är HBM2 som är problemet utan något annat. För hade det "bara" varit HBM2 så hade de säkert skippat det och släppt med befintligt grafikminne, så de kunde släppa något, även om viss re-designing behövs. Vilket de, återigen, desperat behöver göra.

.

Som sagts förut, AMD är en liten spelare som måste våga satsa för att kunna lyckas. Nu föll det inte så väl ut med Vega 10 pga att en underleverantör och partner i hela konceptet inte lyckades leva upp till sina åtaganden. Surt, minst sagt.

Och som Zipparn är inne på tog AMD beslutet för längesedan med den info som fanns tillgänglig då. Det är alldeles för sent att ändra sig nu, en omdesign av chippet för nya minneskontroller skulle ta över ett år, så det är uteslutet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Haha säger han som sitter med ett gigantiskt ATX chassi där en 3x4tum planka får plats;)

Vill man inte vänta och promt behöver ett litet kort kan man alltid köpa tex

Då har man sedan månader tillbaka kunnat åtnjutit prestanda i ett mindre format

Sedan är det också tråkigt att man måste köpa en Intel rigg om man vill ha en liten dator eftersom ITX inte dykt upp på hyllorna än.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Triton242:

Haha säger han som sitter med ett gigantiskt ATX chassi där en 3x4tum planka får plats;)

Vill man inte vänta och promt behöver ett litet kort kan man alltid köpa tex

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/3765023.jpg

Då har man sedan månader tillbaka kunnat åtnjutit prestanda i ett mindre format

Sedan är det också tråkigt att man måste köpa en Intel rigg om man vill ha en liten dator eftersom ITX inte dykt upp på hyllorna än.

Det är inte alls gigantiskt!
Det är, det är...
...
Jo det är gigantiskt.

Väldigt gulligt kort, det hade jag missat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Aningen större men kan ju fortfarande inte klaga på att det är stort. Speciellt inte för ett fullpresterande 1080:

Permalänk
Avstängd

@anon12433: jag har AMP! Extreme-kortet, och det får jag säga är gigantiskt. Dock jävligt fräscht och riktigt bra klockat.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja förutom att Vega kommer vara minst lika stort som GTX på bilden, lol.

Frontier är fullstort kort. Visserligen så har det fett med 16gb minne, men det är bara 2x8. RX Vega lär ha 2x4 på samma yta. Om det är lika stort som lilla Fury skulle det vara jäkligt konstigt för varför är då Frontier så stort?

Permalänk
Medlem

Intressant.
Kortstorleken är väl sådär viktig, 99% av alla chassin går det lätt att klämma in i.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hjälpsam

@RHWarrior: Små kort är söta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |