Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2009

Köp av projektor (+duk)

Hej,
flyttar till en lägenhet, och har funderat på att skaffa projektor.
Vet att rummet inte är nära perfekt för projektor, men tror det borde bli tillräckligt bra endå.

Rummet:
Alla väggar är vita. Ett stort fönster, men med spjälgardiner, mörkergardiner och vanliga "dekorationsgardiner". Får Dörrar stängda så enda ljuskällan är fönstret, där det nästan inte kommer något igenom. Det största problemet med rummet är kanske ljust de vita väggarna, som jag inte kan göra något åt. Storleken är något runt 8x4 meter, och tanken är då att projektorn skall vara fast i taket på ungefär 3,5 meters avstånd från väggen (exakta måtten har jag inte)

Duken:
Planerar på att gå stort, har en stor vägg att fylla, och med 3,5 meter hoppas jag på att köra med 100-135 tum. Tanken är att ha en som går att rulla ihop, mestadels för detta även kommer att vara vardagsrum, vill att det skall se stilrent ut. budget: 1500-3000kr

Projektorn:
Själva projektorn har jag inga speciella krav på. Har kollat en del på begangnat, men vad jag förstått har tekniken utvecklats mycket på senaste 5 åren så dumt att köpa en allt för gammal modell? Men t.ex. en begangnad Epson EH-TW9200W med under 100h på lampan borde ju inte vara ett dåligt köp, så länge priset är rätt? (runt 15000kr skulle jag få den för). Nya projektorer jag har tittat på så har Benq 2000w verkat intressantast. Budget: 8000-10000kr

Några tips/saker jag borde fundera på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Om du kan få en tw9200 för endast 1500kr så skulle jag köpt typ 4st direkt.. Go for it!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

köp en ram spänd duk bara massa jobb med rullbar och det ser snyggt ut dessutom med en ram spänd. på 3.5 meter avstånd skulle jag nog inte ha mer än ca.100tum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Xaph:

Om du kan få en tw9200 för endast 1500kr så skulle jag köpt typ 4st direkt.. Go for it!

Tappade bort en nolla tyvärr

Men någon fast ram blir det tyvärr inte, det är inte ett alternativ i detta fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Kan vara idé med grå högkontrastduk om rummet är för ljust. Spelar ingen roll hur bra projektor du har om rummet är för ljust för duken, det blir inget bra. Googla runt lite på duk-guider, val av duk skulle jag säga är det viktigaste. Sedan projektor efter duk (lagom ljusstyrka dvs.).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Jag kör en ramspänd duk på 104" på ca 3,5m och det funkar jättebra. Har en tw7200 som jag tänkt att sälja, om du skulle vara intresserad. Såklart billigare än 15k, om det skulle vara intressant får du skicka pm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Jag kör med en Eldriven Grandview Fantasy 106" och en Benq w2000 projektor och tycker de funkar bra och jag har ungefär samma förutsättningar som dig i vardagsrummet.

Ett tips är att köra på en eldriven duk över en manuell även om de ligger lite över din budget då dom håller sig plan längre och är mycket smidigare att använda.

Fractal Design Define r3 | MSI z170 Gaming m3 | Intel i5 6600k @ 4.5ghz, Noctua D15 | 16gb DDR4 | MSI GTX 980Ti.
HP Spectre x360 Late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2009

En tips med tanke på dom vita väggarna. Jag har kört med en TW3200 i många år och en DIY duk (ljusgrå målad 16mm tjock gipsskiva avkapad till 16:9 format ~94" med svarta golvlister runt om, blev ganska bra!) på 3.2m avstånd. Mina väggar och taket är ganska vita och bakom fåtöljerna hade jag 3st 90x90cm speglar. Inte helt optimalt med det har varit hyffsat.

Nu har jag tagit bort en spegel och satt upp "rullgardiner" framför speglarna (IKEA Hoppvals).
Ikea Hoppvals

Du kan sätta något liknande på väggen där du har projektorn.

Har planer på att köpa en DLP projektor och en riktigt duk men det är inget prioriterat projekt.

Man måste inte ha svarta väggar

4770k (L315B362) std Clock med Supermercy Clean CSQ| Asus Gryphon Z87 | GTX 780 WC | G.Skill Ares 4x4GB DDR3 @2000Mhz | Newton R3 600W (Kan förstöra CPUn!) | Define R4 (Använd INTE fläktkontrollern) | 850 EVO 500GB | WD 2TB | ThermoChill PA140.3 | Phobya DC12-220 @ 5v | Benq XL2720z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2009

Mörka "rullgardiner" är ju ingen tokig idé
Hur kan man nu sen tolka om ens rum är "för" ljust?...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av feliz:

Hur kan man nu sen tolka om ens rum är "för" ljust?...

Projektorbild handlar om att reflektera ljus mot en duk. Så allt annat ljus som reflekteras mot duken påverkar också projektorns bild. Här är matematiken rätt enkel.

Säg att en hyfsad budgetprojektor kan lysa på 90 tum med en ljusstyrka på 100 nits (ca 30 fL) och har ett kontrastförhållande på 1000:1. Då lyser det med 100/1000=0,1 nits i vad ögat anser vara svart. På samma nivå som en typisk datorskärm.

Tänk att du har lite ljus från fönster eller en svag lampa i taket. Ljuset mot duken är 1 nits. Det totala ljuset mot duken är då 1+100=101 nits. I "svart" är det då 1+0,1=1,1 nits. Då är kontrastförhållandet i bilden 101/1,1≈92:1 i kontrastförhållande. Detta lilla ljus har alltså gjord kontrasten i bilden 10 ggr sämre.

Tänk då dagsljus från fönster som landar på duken där du har 5 till 30 nits eller mer beroende på väder och årstid. Blir inte mycket till bild då. Alltså försöker man mörklägga så mycket som det går.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV