Racingspel för nybörjare på PS 4

Permalänk
Medlem

Racingspel för nybörjare på PS 4

Hej! Jag gillar racingspel men är så dålig att det inte är roligt.

Finns det något spel för som är bra för nybörjare?

Eller ett spel passar bra att satsa på och kunna bli bättre och bättre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Project cars skulle jag säga är bra att börja med. Den har en hyffsad realism, bättre än t.ex. Gran Turismo men sämre än t.ex. iracing. Detta samtidigt som det utan tvekan är det snyggaste bilspelet.

Det passar nybörjaren eftersom du själv kan ställa in svårighetsgraden på opponenterna på en skala noll till hundra. Du kan dessutom välja att ha lite olika hjälpmedel. Som ny rekommenderar jag att åtminstone ha traction controll, abs och en racinglinje att följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Project cars skulle jag säga är bra att börja med. Den har en hyffsad realism, bättre än t.ex. Gran Turismo men sämre än t.ex. iracing. Detta samtidigt som det utan tvekan är det snyggaste bilspelet.

Det passar nybörjaren eftersom du själv kan ställa in svårighetsgraden på opponenterna på en skala noll till hundra. Du kan dessutom välja att ha lite olika hjälpmedel. Som ny rekommenderar jag att åtminstone ha traction controll, abs och en racinglinje att följa.

Ok, tackar. Ska kolla in det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Project cars skulle jag säga är bra att börja med. Den har en hyffsad realism, bättre än t.ex. Gran Turismo men sämre än t.ex. iracing. Detta samtidigt som det utan tvekan är det snyggaste bilspelet.

Det passar nybörjaren eftersom du själv kan ställa in svårighetsgraden på opponenterna på en skala noll till hundra. Du kan dessutom välja att ha lite olika hjälpmedel. Som ny rekommenderar jag att åtminstone ha traction controll, abs och en racinglinje att följa.

Har skaffat det nu men är svårt. Antagligen för jag aldrig lärt mig köra ordentligt i racingspel. Får försöka öva.

Märkte dock att ibland startar man rullande. Är det någon inställning eller val?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har skaffat det nu men är svårt. Antagligen för jag aldrig lärt mig köra ordentligt i racingspel. Får försöka öva.

Märkte dock att ibland startar man rullande. Är det någon inställning eller val?

Vad är det som du upplever som svårt?
Om du kör utan hjälpmedel och börjar med de finaste bilarna så kommer du spendera mer tid utanför banan än på asfalten.
Börja smått, speciellt om du inte är van med bilspel.

Börja att spendera ett par timmar i "normala" bilar, t.ex. Audi A1 eller Mitsubishi Lancer. De må vara lite (mycket...) långsammare än andra bilar men de tillåter den oerfarne köraren att vara slarvig och begå misstag utan att man konstant kraschar.

Sen så är det bra att använda sig utan olika hjälpmedel till en början. Racinglinje var jättebra för mig i början, då ser man (ungefär) vart man ska börja bromsa osv. Och hade jag kunnat spola tillbaka tiden och ge mig själv lite tips så hade jag även börjat med att använda traction controll eller vad det nu heter, då hade jag nog sluppit en hel del frustration.

Men i mångt och mycket kommer man långt med bara ett tips, nämligen att bromsa *innan* kurvorna.

Att man startar rullande ibland beror på vilken sorts tävling man kör. En fördel med att starta rullande är att däcken redan är lite uppvärmda. startar du stillastående så är däcken kalla och då måste man köra extra försiktigt det första varvet (ungefär) för då är greppet extra kasst.

När du känner dig beredd att gå vidare så är första steget enligt mig att köpa en ratt, det underlättar samtidigt som det är väldigt roligt. Kan även rekommendera att titta på lite youtubevideor för att lära sig lite teori om att köra, t.ex. hur viktfördelningen förändras när du bromsar, och varför det är så viktigt. Sök t.ex. på "weight transfer racing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad är det som du upplever som svårt?

Det är nog bara svårt att samma skäl som jag körde väldigt dåligt när jag testade gokart på riktig :). Måste lära mig ta kurvorna rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: ok. Men kör du gocart nu (i spelet alltså)?

Gocart är jävligt skoj att köra men jag tycker faktiskt det är väldigt svårt. Mycket enklare med vanliga bilar

Permalänk
Medlem

Den här länken kanske skulle vara något att börja kolla på, inte samma spel men mycket matnyttig information om både det ena och det andra angående racing.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@Larsp777: ok. Men kör du gocart nu (i spelet alltså)?

Gocart är jävligt skoj att köra men jag tycker faktiskt det är väldigt svårt. Mycket enklare med vanliga bilar

Ja, kör karriärläget och då får man börja med Gocart.

Har dock provat med vanlig bil också.

Upplever att styrningen blir ryckig. Har försökt använda inställningar på nätet men tycker det ändå. Några tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hej! Jag gillar racingspel men är så dålig att det inte är roligt.

Finns det något spel för som är bra för nybörjare?

Eller ett spel passar bra att satsa på och kunna bli bättre och bättre?

Inte så att du letar efter något mer arkad liknade?

Som Need for speed, the crew, track mania, drive club, med mera

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Inte så att du letar efter något mer arkad liknade?

Som Need for speed, the crew, track mania, drive club, med mera

Tja, det kan också vara intressant.

Att det är realistiskt är väl egentligen inte så viktigt, även om det också är kul.

Skulle vilja ha ett spel som man kan öva på. När man är tillräckligt bra så kan man tävla online.

Så jag ångrar inte att jag köpte Project Cars även om jag gärna testar andra som kanske inte är så realistiska.

Ni som kör de mer realistiska, kör ni med ratt?

The Crew testade jag lite med en demo men gillade det inte. Kändes gammalt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har nu skaffat en ratt, Thrustmaster T300 GT.

Så nu ska jag öva och hoppas att det är roligare att köra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Trött:

Tackar! Har ju skaffat ratt nu också!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10