Testpilot: Synology DiskStation DS916+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@TheMadPanda Trevlig recension, och bra syn på testet.
Hade gärna sett lite mer bilder på själva interfacet dock, men du gav lite tips på alternativa vägar också, vilket uppskattas.

En kritik jag dock vill ge en enhet i denna klass är brist på 10Gb NIC. Visst du kanske inte får mycket mer än säg "2Gbit" i praktiken, men att iaf inte vara flaskad av 1Gbit NIC är helt klart en fördel som behöver tas in i moderna NAS enheter.

Skulle även velat se när du väl testade att dra ut en disk u RAID... om den disken du drog ut gick att läsa i vanlig dator (då tänkt på RAID 1, alt 2st diskar med RAID5 där du försöker rädda det manuellt). För att underlätta ev recovery, utan att det är några special partitioner eller liknande.

@Blofeld, @skog1s, @ronnylov och speciellt @Akheron...
LÄS FFS första sidan:

"Syftet med denna typ av recension är inte att kontrollera varje specifikation, presentera mängder av testresultat och lämna detaljerade omdömen. Här får alla istället ta del av personliga reflektioner från tvättäkta entusiaster, alla med många års erfarenhet av högoktaniga datorkomponenter i bagaget."

Han har levererat exakt det som artikeln påstår sig skulle göra. Dvs hans personliga åsikt om produkten, och ni gnäller?!?

Sen om ni har problem att läsa, eller förstå, så föreslår jag att ni börjar med att rätta till det problemet istället för att gnälla på något som inte är fel. För han har gjort exakt det i artikeln som han avsetts att göra.

@LennyV
En fördel är ju att den är enkelt utbytbar. Sen kunde de helt klart gjort en lite bättre lösning, men modulära lösningar kostar, och enheten är redan rätt dyr.

Risken är ju annars att det blir ett fullt integrerad PSU som en dag smäller och sen är det bara att kasta allt, då du inte kan byta (specialdesignad OEM PSU), och du inte kan köpa ny reservdel.

Jovisst om syftet bara är lite allmänt tyckande så är det helt godkänt. Jag skrev bara vad jag saknar i en sådan artikel. Tycker det är intressent om man åtminstone kan testa det mest grundläggande, typ hur fort man kan kopiera en stor fil till/från en NAS. Det hade inte tagit många minuter extra att göra när man ändå höll på att labba med den. Syftet med en NAS är att skriva och läsa filer över nätverket och då vill man ju läsa lite om hur bra den är på detta. Men om man inte tycker det spelar någon roll när man beskriver hur en vis modell av NAS fungerar så är det klart att man kan utelämna detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jovisst om syftet bara är lite allmänt tyckande så är det helt godkänt. Jag skrev bara vad jag saknar i en sådan artikel. Tycker det är intressent om man åtminstone kan testa det mest grundläggande, typ hur fort man kan kopiera en stor fil till/från en NAS. Det hade inte tagit många minuter extra att göra när man ändå höll på att labba med den. Syftet med en NAS är att skriva och läsa filer över nätverket och då vill man ju läsa lite om hur bra den är på detta. Men om man inte tycker det spelar någon roll när man beskriver hur en vis modell av NAS fungerar så är det klart att man kan utelämna detta.

Tror syftet var mer att du kan hitta rätt mycket sådana på nätet med "tester". Och ingen av dem (även om han skulle ha testat detta här) skulle motsvara vad "du" får, då allt hänger på resten av nätverket, HDDna och filsystem + vilken data du kopierar. I de flesta fall är det dock gigabit som kommer att vara begränsningen, inte NASen i sig. Iaf inte utan 10Gbit...

Syftet med en NAS är faktiskt inte så enkelt längre. Förr var det ju just det, att bara lagra saker. Men idag har ju folk media strömning, backup, mjukvaru hantering, tillgång via appar/mobilen, möjligheten att länka bilder mot internet och mycket annat. Att veta hur den hanterar sin RAID och uppbyggnad är rätt bra info då vf är nytta med backup om den rasar?

Och i detta fallet är ju i mjukvaran som det utmärker sig, för vill du bara ha en dator med 2-4 HDDs... finns det gratis mjukvara du kan bygga med valfri PC mer eller mindre. Ett gammalt 775 socket moderkort och vips du har en 6-8 diskars RAID "NAS". Så vad du betalar för är egentligen extra funktionerna och mjukvaran som ska stöda det, och detta försökte ju han gå igenom en hel del av.

Sen förstår jag att vi är Sweclockers... får vi inte en "prestandagraf" eller någon tabell att titta på så vet vi inte vf vi ska göra. Känner så själv ibland tyvärr när jag tittar på dagens alla GPU tester tex... är jahapp... och var är tabellen om hur snabb denna är nu då? Liksom knappt lönt att läsa texten, då det är samma sak om och om igen.

Men i detta fallet är faktiskt mjukvaran och enkelheten kritisk, då den är just för hemanvändare som inte vet ens vad du och jag vet.

Permalänk
Inaktiv

Som några här har konstaterat är det nätverket som oftast utgör flaskhalsen för överföringshastigheterna, framför allt om man har en lite snabbare NAS och kör RAID. NAS:arna för konsumentbruk behöver egentligen inte bli snabbare så länge vi inte har tillgång till snabbare nätverk.
10 Gbit/s-nätverk är inte att tänka på som konsument om man inte har så mycket pengar att man inte vet vad man ska göra av dem.
Frågan är när 802.3bz (http://www.sweclockers.com/nyhet/22739-ethernet-standarden-ut...) börjar dyka upp i prylarna? Men, det känns tyvärr som att tillverkarna lägger allt fokus på bekvämlighet (läs: trådlösa nätverk ...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@TheMadPanda Trevlig recension, och bra syn på testet.
Hade gärna sett lite mer bilder på själva interfacet dock, men du gav lite tips på alternativa vägar också, vilket uppskattas.

En kritik jag dock vill ge en enhet i denna klass är brist på 10Gb NIC. Visst du kanske inte får mycket mer än säg "2Gbit" i praktiken, men att iaf inte vara flaskad av 1Gbit NIC är helt klart en fördel som behöver tas in i moderna NAS enheter.

Skulle även velat se när du väl testade att dra ut en disk u RAID... om den disken du drog ut gick att läsa i vanlig dator (då tänkt på RAID 1, alt 2st diskar med RAID5 där du försöker rädda det manuellt). För att underlätta ev recovery, utan att det är några special partitioner eller liknande.

Den har 2 st. Gigabit Ethernet så man skulle kunna köra link aggregation?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Den har 2 st. Gigabit Ethernet så man skulle kunna köra link aggregation?

Om den stöder det och du har en switch som stöder det + 10Gbit (eller dubbla i din dator) ... ja.

Ser det ändå som dumt att istället för 2 Gigabit, inte ha en 10Gbit iaf... Gigabit nätverkstandarden är stengammal idag. 10Gbit har funnits i typ ett årtionde. Det behöver komma lite bättre valmöjligheter.

Bandbredden på allt har gått upp senaste 10 åren.. RAM, Internet, SSDer... tom HDDnas sekventiella prestanda har gått från typ 100-150 till 200MB+, men allt fastnat bakom en sabla nätverkskabel

@anon36896 Jo folk har blivit besatta med trådlöst... så illa att tom reklam idag visar en mac dator med extern disk... utan kablar. De har mao inte ens satt i strömkabeln, för den skulle se ful ut. Hur fan kan man jobba utan att ha ström? Trams är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om den stöder det och du har en switch som stöder det + 10Gbit (eller dubbla i din dator) ... ja.

Ser det ändå som dumt att istället för 2 Gigabit, inte ha en 10Gbit iaf... Gigabit nätverkstandarden är stengammal idag. 10Gbit har funnits i typ ett årtionde. Det behöver komma lite bättre valmöjligheter.

Bandbredden på allt har gått upp senaste 10 åren.. RAM, Internet, SSDer... tom HDDnas sekventiella prestanda har gått från typ 100-150 till 200MB+, men allt fastnat bakom en sabla nätverkskabel

@da-li Jo folk har blivit besatta med trådlöst... så illa att tom reklam idag visar en mac dator med extern disk... utan kablar. De har mao inte ens satt i strömkabeln, för den skulle se ful ut. Hur fan kan man jobba utan att ha ström? Trams är vad det är.

Skulle också vilja se 10Gb men i dagsläget är det inget som motiverar för den målgrupp denna NAS riktar sig mot. Synology har lite dyrare enheter som har stöd för expansions slottar med 10Gb.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Så hände det igen...

Skrivet av da-li:

Några NAS-reflektioner ...

(se tidigare inlägg)

Tillägg 2017-07-06:
En av de fem 2 TB-diskarna i min Synology DS-509+ slutade fungera i förrgår. Min NAS började pipa och en snabb titt i UI:t visade att en disk (Samsung-diskar tillverkade 2010-09) inte längre fungerade. NAS:en fungerade fortfarande, men jag gillar inte att utmana ödet så jag stängde av den.
Jag köpte en ny disk och bytte ut den gamla disken (bytet tog fem minuter inklusive renblåsning av enheten), valde alternativet för att reparera volymen och sedan skötte NAS:en resten själv. Reparationen/kontrollen tog cirka tolv timmar och jag kunde använda NAS:en som vanligt under tiden.

Jag gillar verkligen RAID 5 och den smidiga hanteringen!
Om jag i stället hade kört JBOD hade det inte blivit lika roligt ...

Permalänk

Synology E-mail

Hej alla kunniga!!

Jag håller på att starta upp ett företag. Och jag tänkte köpa en NAS. Jag är inne på Synology DS918+. När jag kollar runt på youtube och information om denna NAS, verkar den passa mitt ändamål helt perfekt.

Jag såg att där var en inbyggd email plattform vilket jag tycker verkar väldigt smidigt. Då allting lagras direkt på min NAS..

Min fråga är. Kan jag byta domän namn på mailen. Så jag ex får ett namn liknande Mattias@test.se. Har letar runder på youtube för att hitta en guide utan resultat.

MVH
Mattias