Permalänk
Medlem

Överklocka eller inte?

Hejsan! Jag sitter i skrivande stund på en Intel Core i5 6400 2.7 GHz. På Inets hemsida står det (https://www.inet.se/produkt/1978318/lenovo-ideacentre-y700-i5...) att jag kan klocka min processor, eller som det egentligen står: ''Turbo upp till 3.3 GHz''. Jag är helt ovetande om dessa saker, och jag har ingen aning hur jag ska gå till väga för att göra det.

Finns det några kunniga i detta forumet som skulle kunna hjälpa mig? Är det komplicerat? Kan det skada min dator även om jag klockar den till 3.3 GHz?

Skulle vara fint om någon här kunde dra ihop en liten detaljerad guide för mig hur man gör! Jag har även Windows 10 home 64 bitar.

Uppskattar verkligen hjälp! tack för mig!

Permalänk
Inaktiv

Nej din Cpu kör turbo utan att du behöver göra något och du kan inte klocka den

Permalänk
Medlem

Turbo är processorns automatiska överklockning. Den går upp dit så länge det finns tillräckligt med el och kylning. I övrigt går det inte att överklocka den processorn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Turbo innebär att processorn automatiskt ökar frekvensen i några kärnor, i ditt fall två, till upp till 3.3ghz.
Så det är inget du behöver fundera över om du ska överklocka eller inte. Det går inte på den processorn, är bara den inbyggda turbofunktionen som ger lite extra prestanda vid behov

Permalänk
Medlem

jo du kan klocka den lite med Blck då multipliern är just låst på denna processor men mågra höga ghz får du inte

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för alla svar!