Permalänk
Medlem

Uttags-ID Fiber

Hej!
Nu är det så att vi har fått fiber och jag har en situation. Jag bor i en villa som är uppdelad på två lägenheter och vad jag vet så har båda två lägenheterna samma adress. Då måste jag ha rätt uttags-ID för att internetleverantören ska kunna aktivera fibret i rätt lägenhet (om jag inte har fel). Svensk infrastruktur, de som har fixat fibret, har stängt på helgerna så jag kan inte ringa dem och fråga. Så jag måste fråga här.
Det finns tre nummerkombinationer på boxern som installerats av Svensk infrastruktur. Ena är ett MAC nummer som sitter i mitten av boxern och jag antar att det inte är rätt nummer. Andra är ett sjusiffrigt nummer som sitter på låset till boxern där man kan komma åt de olika komponenterna i boxern. Det tredje numret ser ut så här: "-DBAD Yxxxxxxxxxxx" där "x" står för olika siffror och det sitter på strömkabeln till routern.

Är tacksam för hjälp!
//William

Permalänk
Medlem
Skrivet av will3242:

Hej!
Nu är det så att vi har fått fiber och jag har en situation. Jag bor i en villa som är uppdelad på två lägenheter och vad jag vet så har båda två lägenheterna samma adress. Då måste jag ha rätt uttags-ID för att internetleverantören ska kunna aktivera fibret i rätt lägenhet (om jag inte har fel). Svensk infrastruktur, de som har fixat fibret, har stängt på helgerna så jag kan inte ringa dem och fråga. Så jag måste fråga här.
Det finns tre nummerkombinationer på boxern som installerats av Svensk infrastruktur. Ena är ett MAC nummer som sitter i mitten av boxern och jag antar att det inte är rätt nummer. Andra är ett sjusiffrigt nummer som sitter på låset till boxern där man kan komma åt de olika komponenterna i boxern. Det tredje numret ser ut så här: "-DBAD Yxxxxxxxxxxx" där "x" står för olika siffror och det sitter på strömkabeln till routern.

Är tacksam för hjälp!
//William

Om fibret kommer in på ett ställe och bara har en fiber kabel till sig är endast till för en bostad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

koppla upp dig på dosan med en dator (ej router) och starta webläsaren ..Då ska du komma till deras portal och där ska du se utags ID osv osv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Okej jag ska testa det. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av will3242:

Det finns tre nummerkombinationer på boxern som installerats av Svensk infrastruktur. Ena är ett MAC nummer som sitter i mitten av boxern och jag antar att det inte är rätt nummer. Andra är ett sjusiffrigt nummer som sitter på låset till boxern där man kan komma åt de olika komponenterna i boxern. Det tredje numret ser ut så här: "-DBAD Yxxxxxxxxxxx" där "x" står för olika siffror och det sitter på strömkabeln till routern.

Är tacksam för hjälp!
//William

Eftersom du är tacksam för hjälp så skall du här få lite:

Boxern = Bestämd form singular av boxer (en hundras).
Boxen = Bestämd form singular av box (en låda).

(Sorry, kunde inte motstå frestelsen att leka språkpolis.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Eftersom du är tacksam för hjälp så skall du här få lite:

Boxern = Bestämd form singular av boxer (en hundras).
Boxen = Bestämd form singular av box (en låda).

(Sorry, kunde inte motstå frestelsen att leka språkpolis.)

Hmm, bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

koppla upp dig på dosan med en dator (ej router) och starta webläsaren ..Då ska du komma till deras portal och där ska du se utags ID osv osv

Fibret är redan igång, det är gratismånad eller något liknande. Så när jag ansluter till internet så kommer jag inte in på deras portal. Vad ska jag göra för att komma till deras portal?

Permalänk
Medlem

Så fibern är igång så du kan surfa men du kan inte vänta tills på måndag för att...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Så fibern är igång så du kan surfa men du kan inte vänta tills på måndag för att...?

Det är ingen bra hastighet. Om jag hade vetat att det skulle vara så svårt att få fram uttags-ID:n så skulle jag aldrig gjort det här inlägget. Ville helst få igång snabbt fiber så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ofta kan de även hitta rätt förbindelse med mac-adressen som din CPE har

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ofta kan de även hitta rätt förbindelse med mac-adressen som din CPE har

Okej vad bra! Det ska jag tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av will3242:

Fibret är redan igång, det är gratismånad eller något liknande. Så när jag ansluter till internet så kommer jag inte in på deras portal. Vad ska jag göra för att komma till deras portal?

Har du redan internet så surfar du in på deras sida och väljer tjänster.Sen är det ju bara att beställa och ditt utagsID ska komma upp.

Gratis månaden är ju just för att kunna beställa en tjänst.Och dom saknar en portal helt enkelt då kör dom gratis månad istället.

Gratis månaden brukar ha lägsta möjliga hastighet.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz