Byta chassi med befintliga komponenter

Permalänk
Medlem

Byta chassi med befintliga komponenter

Jag har ett Fractal Arc Mini chassi där power on/off knappen har gått sönder. Det finns ingen reservdelar för knappen eller IO-panelen den sitter i. Jag funderar på att köpa ett annat chassi då den befintliga är utgången. Kan jag enkelt demontera nuvarande dator och montera alla komponenter i ett annat chassi (Arc Mini2 som är snarlik)? Min dator var top-notch för 5 år sedan och funkar bra idag för min syften så jag vill inte "kasta bort" grejerna... Jag har dock aldrig byggt en dator men är rätt så händig. Kan jag använda annat chassi i stället för Fractals chassin? Tänker mig att det det är lättare att byta till ett chassi som är snarlikt. Skiljer ju inte mycket mellan Arc Mini och Arc Mini 2. Eller kan jag fixa power knappen ändå på något listigt sätt? Det löjliga är att det är en plastpinne som håller socketen för strömkablarna som gått av. Det går tyvärr inte att limma med kotaktlim men kanske går att lösa på annat sätt?
HJÄLP! Inte kul köpa nytt chassi för en knapp tusing, men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Använd reset knappen på chassit.

Koppla in den till powerpinnarna på moderkortet. (där powerknappen är kopplad idag.)

Ta gärna en bild på sladden? som gått sönder.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

@xfade: Kan du förklara mer detaljerat, jag är en nolla på detta!

Permalänk
Medlem

Det går två par kablar från powerknappen och resetknappen på toppen av chassit till moderkortet.

Du kan använda resetknappen istället för att starta datorn.

Koppla ur båda kablarna och koppla sedan in resetknappens kabel där powerkabeln sitter.

Ser ut ungefär så här.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: okej, ska kolla i morgon. Det låter ju enkelt. Att skifta postition på två kablar (ja den ena kopplas inte in igen...)!? Jag återkommer. Tack så länge. Förresten så har alla chassifläktarna slutat fungera också. Har det något med detta att göra? Strömmen till dessa startas väl mha av power on?

Permalänk
Medlem

Fläktarna är oftast kopplade till moderkortet, då startar de först när datorn är igång. (power on)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@xfade: Om jag "juckar" lite på power. on knappen så startar datorn, men det är inte lätt. Chassiläktarna går däremot inte igång.

Permalänk
Medlem

Här är några foton på min dator och IO-panelen där powerknappen sitter!
Strömkablarna till knappen är fästa i en vit sockel som inte vill sitta kvar i den svarta panelen (chassit) då en svart plastpinne som håller den vita sockeln har gått av. Sockeln sjunker därför ned när man trycker på knappen och når aldrig on-läget.

Jag ser var powerknappens ledningar (4 st - 2 vita+1 blå+ 1 röd) går till moderkortet men vet inte vilka ledningar som är vad. Är blå+röd spänning och vita jord?
Jag vet inte var reset-knappens ledningar är och var i moderkortet de sitter. Summa: jag vet inte hur jag ska skifta ledningarna.

Det känns som det är enklare för mig att försöka fästa den vita sockeln i IO-panelen... då slipper jag risken att koppla/skifta ledningar fel.

Ja, hoppas på mer hjälp för att lösa detta. Tack på förhand.

Får tyvärr inte ordning på bildernas länkar (i dropbox). Kan man inte lägga bilder direkt i forumet?
/Göran

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta superlim, det är en lösning.

Kablarna vid moderkortet verkar vara markerade med funktion.
Om du vill vågar kolla där, så kan det kanske vara lätt att byta dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Livet går vidare......

Har tyvärr inte löst detta än då jag haft hälsoproblem och dessutom dog min pappa i veckan som gick. Jag är dock okej nu...

Nu har iaf kabeln till powerknappen gått av vid lödstället och jag ser nu hur/var jag kan koppla in resetknappen i stället. Men jag är osäker på om jag ska "vända på" polariten på resetkabeln jämfört med powerkabeln. Det verkar så enligt moderkortets bilder i manualen. Men, jag vågar inte av rädsla att sabba moderkortet eller något annat. Jag kan tyvärr inte lägga in bilder här på kabelkopplingen på moderkortet. Hur gör man? "LÄnka bild", betyder detatt bilden måste ligga på någon åtkomlig plats på nätet. I så fall var?

Sedan så står ju chassifläktarna fortfarande stilla. Vet inte hur detta löses. Men datorn går ju att köra, men hur länge till?

Permalänk
Medlem

Ja, powerknappens kabel har alltså ett avbrott så jag kan inte starta datorn längre. Vet inte vad som är bäst att göra nu och om jag klarar det? Kan man lämna in datorn någonstans för åtgärd? Usch för att vara så villrådig och velig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calzone:

Har tyvärr inte löst detta än då jag haft hälsoproblem och dessutom dog min pappa i veckan som gick. Jag är dock okej nu...

Nu har iaf kabeln till powerknappen gått av vid lödstället och jag ser nu hur/var jag kan koppla in resetknappen i stället. Men jag är osäker på om jag ska "vända på" polariten på resetkabeln jämfört med powerkabeln. Det verkar så enligt moderkortets bilder i manualen. Men, jag vågar inte av rädsla att sabba moderkortet eller något annat. Jag kan tyvärr inte lägga in bilder här på kabelkopplingen på moderkortet. Hur gör man? "LÄnka bild", betyder detatt bilden måste ligga på någon åtkomlig plats på nätet. I så fall var?

Sedan så står ju chassifläktarna fortfarande stilla. Vet inte hur detta löses. Men datorn går ju att köra, men hur länge till?

+ och - Spelar ingen roll när det kommer till Powerknapp då det bara är en krets som ska slutas.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C