Permalänk
Medlem

Kyla serverrum?

Hej

Osäker på var jag skulle lägga denna tråd men ligger den fel förmodar jag att en admin korrigerar mig.

Nu till problemet, Jag har ett litet serverrum/förråd med ett värme problem.
Under vissa somrar blir det över 60 grader i utrymmet,
Jag har just nu en cirkulationsfläkt som suger in luft, dock är problemet att det ofta är varmluft som sugs in,
Lösningen fram till nu har varit att skapa ett tvärdrag genom att ställa upp dörren och den enda fönstret.
Hur sjutton kan jag på ett smidigt sätt få ner graderna till mer hanterbara nivåer?

Jag har idag bergvärme med två fläktkonvektor i huset, och har funderat på att koppla på en till och dra in den till utrymmet
nackdelen blir då att jag får såga upp en långvägg för att fälla in rören(frugan är inte jätte sugen på den iden
samt skulle kostnaden dra iväg vilket inte heller är önskvärt.

andra tanken är att ställa in en vanlig Ac dock orsaker det problem med då dom drar mycket ström och den utrustningen som redan är på plats drar mycket, det skulle betyda att jag måste dra ny el då jag skulle överskrida den mängd som finns att tillgå. (svårare än att dra vattenrören)

Det ska tydligen finnas "mobila" system som nyttjar uteluften och inte drar så mycket (suger in uteluften och kyler den genom att "fokusera den" dock lyckas jag inte hitta så mycket om det systemet eller vad det skulle kosta att montera det.

Är det någon som har en annan ide på hur man ska få ner temperaturerna?

Utrymmet är ca:10m2 och sitter i hopp med huset samt carport, utrymmet är isolerat, det finns en dörr och 1 fönster, fönstret är tornat från båda sidor samt är det monterat en skiva framför för att motverka värmeinsläpp.

utrustningen, en server som är vatten kyld av en extern radiator på 560mm,, en luftkyld nas ( thecus 7700pro2)
cisco 200 serie 50 port poe switch, unifi usg pro 4 som router. samt en medel stor ups. (tror den är på 2000watt)
(Hmm när man ställe upp det såhär ser det inte ut som så mycket men jäklar att skiten skapar värme)

//Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

@aragon:

När vi prata om kylning då prata vi om TDP.

Så om du skulle ha TDP på 1000W så skulle du behöva något som kan kyla över det.

Jag hitta denna som jag själv bliv lite sugen på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2700837 .

Den dra bara 1 750 W och har en Kyleffekt på hela 5000 W och det skulle räcka att kyla hela ditt rum sen så tror jag inte den kommer dra 1 750 W 24/7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@aragon:

När vi prata om kylning då prata vi om TDP.

Så om du skulle ha TDP på 1000W så skulle du behöva något som kan kyla över det.

Jag hitta denna som jag själv bliv lite sugen på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2700837 .

Den dra bara 1 750 W och har en Kyleffekt på hela 5000 W och det skulle räcka att kyla hela ditt rum sen så tror jag inte den kommer dra 1 750 W 24/7.

hmm problemet är att då måste jag dra nya ledningar då 1750w + utrustningen kommer passera vad det är avsäkrat på.
Är det inte BTU man talar om när de gäller detta fallet? Om inte jag minns fel finns det två problem med att ha en mobil ac eller för stark ac, det ena är väl att kompressorn kommer slita ut sig snabbt (den kyler ner utrymmet för fort vilket resulterar i flera on/off)
det andra att fukten dras ur luften och skapar statist elektricitet?
funderar på om man kan dra ledningarna till frikylan på utsidan av husväggen och då slippa såga upp hela innerväggen?
frågan är bara vad som händer när det blir vinter och kallt och det står stilla i ledningarna?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har en sådan Hace och den kopplar inte på/av hela tiden utan ligger och håller det man ställt in den på. Jag hade nog dock utökat befintlig installation och smörjt frugan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

@aragon: Mitt förslag är att montera en frånluftsfläkt högt uppe på väggen eller i fönstret samt sätta ett ventilationsspjäll på den nedre delen av dörren eller väggen mot huset. Om luftkapaciteten är tillräckligt så tror jag det är bra mycket billigare i längden att ha en fläkt än att ha ett AC-aggregat stående i rummet. Spillvärmen från serverrummet skulle säkert gå att använda på vintern också, men det blir nog dyrare och lite mer komplext.

Hur fungerar din nuvarande ventilationsfläkt lite mer specifikt?
Hur mycket drar hela serverparken i snitt ungefär?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Du behöver inte alls någon märkvärdigt stor Ac för att kyla ett litet rum på några kvadrat. den kommer inte alls att gå på max speciellt många minuter. Det kanske räcker att den kyler ner till 30°?. Ev kanske du kan avgränsa ett litet utrymme just för servrarna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

@Casgar: Håller med.

Det du säger @aragon: är att du har en fläkt som blåser in luft, men hur är det sen? Finns det någonstans för den varma luften i rummet att ta vägen? Eller försöker du blåsa in i ett tätt utrymme, i så fall så får du ju inget luftflöde vilket i sin tur inte ger någon kyla i rummet.
Så se till att det finns bra med ventiler som är öppna och någon form av kraftigare fläkt som får bort värmen ur rummet genom att skapa ett bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

Är det säkrat med en vanlig 10 Ampere säkring i nuläget?. Man får som mest säkra med 13 Ampere på 1,5 kvadrats kabel/FK kabel vilket skulle ge dig 3000W. Om du klarar dig på det hade det kunnat vara ett alternativ som löser problemet med elen och även är billigt.

Permalänk
Medlem

Värme stiger & kyla sjunker. Med det sagt så är det kallast närmast marken & sen blir det varmare ju högre upp man kommer, för att sedan vända & bli kallare.

Så en tempstyrd fläkt högre upp på väggen som blåser ut & ett tempstyrt spjäll så långt ner på andra väggen som möjligt, som tar in luft. Det borde skapa en relativt välfungerande miljö för din serverpark.

Man borde kunna få ihop det med hjälp utav R-pi, sensorer & lite väl valda delar. kanske t.o.m kan använda sig utav den redan befintliga servern & lite fantasi. Behöver ju inte mer än 5V & 12V för att det ska fungera. Då skulle man t.o.m kunna dumpa in värmen i huset & spara lite ström där.

Lite förenklad klartext. ;)
Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

det sitter en 13 amp idag, nuvarande ligger förbrukningen på ca 2000watt (lite andra saker är igång förutom server)

Sitter idag en ventilationsfläkt för ventilations system på 280m3/h vid höger golv som suger in luft från carporten (svalaste stället under sommaren) sedan en ventil med rör fläkt längst bort till vänster högst upp. (kommer inte ihåg m3/h för den) Jag funderade på att sätta en till 280m3/h som blåser ut luften men då nuvarande lösning inte gör någon direkt skillnad känns inte det som det kommer hjälpa. Ingen av er som vet om det går dra pex rör till frikyla ute utan att riskera att det går åt fanders? //

EDIT: utrymmet är på 24m3

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

NidoKing:

Du tänker fel, det är inte ett tomt sovrum som skall kylas, man behöver minst kapaciteten som utrustningen drar i elström, ofta behöver man nära på dubbla effekten eftersom när man fått ned temperaturen så börja det komma in en massa värme utifrån istället via väggarna och indragen luft.

Har man spotkyla (aka portabel AC) så behövs det ännu mera kapacitet eftersom man måste i stort sett kyla lika mycket inkommande varmluft (som ersätter den utblåsta hetluften i slangen) som sugs in utifrån, som den mängden man ventilerar runt per timme i utrymmet, då det är nära 1:1 förhållande mellan dessa i spotkylare.

En gott råd till - den där ventilationsslangen - ersätt dessa med motsvarande i utdragbara i aluminium, (och räkna med strul att få saker att passa då alla spotkyle-tillverkare har sina egna standarder och dimensioner på sina anslutningar)... - original plastslangen strålar fruktansvärt med värme (då den är runt 50-60 grader C varm) och med längre sträckning till luftutlopp så hinner det stråla av duktigt med värme på vägen ut och spotkylaren tappar ännu mer verkningsgrad.

---

Aragon: om du har vattenburen kylning och radiatorer - du kan inte flytta radiatorn till utrymme med bättre kylning?? visst det är slangar och annat...

Spotskylare (aka portabel AC) både brummar och drar ström och deras angivna kylförmåga är väldigt optimistisk eftersom de hela tiden drar in varmluft utifrån vid varma dagar. och det är stora mängder luft, typ över 400 m^3 i timmen som dras in utifrån med storlekklassen 10000 BTU (knappt 3 kW) i kylkapacitet i apparaten - många av dessa kräver också 100-110 mm slangar (och endast några få metrar i längd då de blir snabbt andetrutna vid längre längder och man får gå upp ytterligare i dimension på dessa slangar för att behålla flöde - och som redan nämnt välj aluminiumslang/rör, så blanka det går...)

(det fanns maskiner med vattenskylning som hjälp dvs. att vatten spolar på en våt-del av kondensorn och vatten förångas av hettan från kondensorn och den genomdragande luften transporterade bort fukten och därmed kylde kondensor mer än annars den vägen krävde betydligt mindre med luft ter timme för att kyla och bättre effektivitet i maskinen - men sådana går inte att hitta idag och passar heller inte för kontinuerlig oövervakad drift - då problemet är att inkommande vatten inte är ren och det saltar och kalkar igen ganska snabbt om man inte kör avhärningsfilter innan, vilket ger extra driftkostnad (i form av avhärdningsfilter) då det går åt över en liter, kanske tom. två liter vatten i timmen...)

---

Skall man effektiv kyla och förväntad drift nära året runt så är det en splitkylare, dvs. en luft/luft-värme pump (som också kan agera som AC, vilket de flesta klarar) - dock om den till huvuddelen också agerar som AC även vid vintertid, se till att maskinen är anpassad för den driften vintertid också (vilket innebär att vid AC-drift vintertid att ventilationsfläkten på utedelen inte startar förrän kondensorn är ganska varm/trycket är tillräckligt hög, vilket normalt inte ingår i standardprogrammeringen - och den lilla finessen att få den delen att fungera vintertid tar man gärna bra betalt för och reducerar urvalet modellerna i den lägre prisklassen till nästan ingen alls...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Osäker på var jag skulle lägga denna tråd men ligger den fel förmodar jag att en admin korrigerar mig.

Nu till problemet, Jag har ett litet serverrum/förråd med ett värme problem.
Under vissa somrar blir det över 60 grader i utrymmet,
Jag har just nu en cirkulationsfläkt som suger in luft, dock är problemet att det ofta är varmluft som sugs in,
Lösningen fram till nu har varit att skapa ett tvärdrag genom att ställa upp dörren och den enda fönstret.
Hur sjutton kan jag på ett smidigt sätt få ner graderna till mer hanterbara nivåer?

Jag har idag bergvärme med två fläktkonvektor i huset, och har funderat på att koppla på en till och dra in den till utrymmet
nackdelen blir då att jag får såga upp en långvägg för att fälla in rören(frugan är inte jätte sugen på den iden
samt skulle kostnaden dra iväg vilket inte heller är önskvärt.

andra tanken är att ställa in en vanlig Ac dock orsaker det problem med då dom drar mycket ström och den utrustningen som redan är på plats drar mycket, det skulle betyda att jag måste dra ny el då jag skulle överskrida den mängd som finns att tillgå. (svårare än att dra vattenrören)

Det ska tydligen finnas "mobila" system som nyttjar uteluften och inte drar så mycket (suger in uteluften och kyler den genom att "fokusera den" dock lyckas jag inte hitta så mycket om det systemet eller vad det skulle kosta att montera det.

Är det någon som har en annan ide på hur man ska få ner temperaturerna?

Utrymmet är ca:10m2 och sitter i hopp med huset samt carport, utrymmet är isolerat, det finns en dörr och 1 fönster, fönstret är tornat från båda sidor samt är det monterat en skiva framför för att motverka värmeinsläpp.

utrustningen, en server som är vatten kyld av en extern radiator på 560mm,, en luftkyld nas ( thecus 7700pro2)
cisco 200 serie 50 port poe switch, unifi usg pro 4 som router. samt en medel stor ups. (tror den är på 2000watt)
(Hmm när man ställe upp det såhär ser det inte ut som så mycket men jäklar att skiten skapar värme)

//Mvh

Du säger att du har bergvärme?
Du kan få komfortkyla av din värmepump rätt lätt, och det kostar ~60-80watt i timmen, om pumpen är hyffsat modern..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Du säger att du har bergvärme?
Du kan få komfortkyla av din värmepump rätt lätt, och det kostar ~60-80watt i timmen, om pumpen är hyffsat modern..

jo problemet är hur man ska få in slangarna till konvektor

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@xxargs: det är bara cpu som är vattenkyld, sedan är det andra saker i rummet som inte är vattenkylda.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bergvärme - det betyder att brinen i borran är bara några få grader varm så här början på sommaren - då bör du med fläktkonvektor kunna nyttja kylan i brinen att kyla i rummet - med kostnaden att hålla igång cirkulationspumparna för brinen och strömmen för fläkten, det som brukar kallas frikyla.

Dock bli inte förvånad om kylan verkar klen framåt hösten - brinen värms upp förvånansvärt fort och kylförmågan minskar allt eftersom sommaren går och graderna blir högre i brinen, ja, tills du startar bergvärmen igen.

---

hur eller hur så kommer du inte att komma ifrån diverse rördragning oavsett splitkyla eller frikyla - men det är ändå mycket mindre skrymmande än en 110 mm diameter ventilationsslang från en spotkylare och med tveksam nytta ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo problemet är hur man ska få in slangarna till konvektor

http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_nibe_bergvar... och en innedel, men det diffar väl lite beroende på vilken märke du har på pumpen..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@b0bber:

jag har det systemet idag, det som är problemet är hur man ska gå över med slag från befintligt system till det i serverrummet/förrådet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

jag var iväg och skaffade lite andra fläkt saker, så nu sitter den en vi golv och drar in luft ca150m3/h samt en vid tak som trycker ut luften ca150m3/h tanken är att köra på detta under några dagar för att se om det hjälper. fungerar det inte få jag nog försöka komma på ett sätt att dra in rör från befintligt frikyla. hittade en lagom stor inne del för frikyla som är plan och tunn och kommer göra sig bra på väggen. kommer första dagarna att testa med att fläktarna är på dygnet runt, för att sedan stänga av systemet under dagen och bara köra det under natten tänker att man bara dra in kall luft och hoppas isoleringen håller ute resterade värme under dagen istället för att suga in varm luft. (huset är ett klimathus så det är tjockt med isolering, dock är jag osäker på hur välisolerat serverutrymmet är)
//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: LKs PAL och PEX rör klarar -20 grader..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@aragon: LKs PAL och PEX rör klarar -20 grader..

skit då lär inte det fungera, vi kan ha över -30 här

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Du får köra hårda cu-rör då

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Hur många (k)W bränner du i serverummet - har du kollat med en eller flera energimätare vad det handlar om, för om det är uppemot 1 kW i värmebildning så kommer inte någon 'nattkyla' hålla sig speciellt länge i rummet.

(clas i sjöns elmätare 36-2897 för 149:- mäter korrekt även på fulström som elektronik avger när de förbrukar effekt och denna kan visa effektfaktor - vilket är mer än man kan säga om många av dess mer designade och dyrare kusiner - det beror på att det faktiskt sitter en riktig, dock kineskopia av en riktig elmätarkrets i denna tänkt för debiterings-elförbrukning och därmed måste mäta rätt även på riktig fulström)

Hur mycket värme (i Joule eller Ws) rummet kan absorbera per grad temperaturhöjning beror på hur mycket material, dess yta och värmeledningsförmåga in i djupet _innan_ isolerskiktet och hela den värmemängden skall ut igen nattetid med kalluften.

Sedan kommer inte elektroniken och använda hårddiskar må bra om temperaturen varierar kraftigt över dygnet...

kan du lösa problemet med kanalfläktar med 150 m^3 i timmen så var glad för det, men räkna med att de får gå mer eller mindre dygnet runt, året om (utom de kallaste dagarna typ - vilket styrs med enkel termostat)...

räkneexempel:

1 m^3 luft väger ungefär 1.2 kg, värmekapaciteten i luft är ungefär 1 kJ/kg/grad C (1.05 kJ/Kg/K om man är noga)

150 m^2/h * 1.2 kg/m^3 ger 180 kg luft per timme vilket motsvarar bortförsel av 180kJ/timme vid 1 grads temperaturökning, med 180kJ/3600s = 180 kWs/3600 = 50 Watt/h eller 50W i värmebortförsel.

Om du tillåter att temperaturen höjs 10 grader mellan inlopp och utlopp så kan utrustning i rummet avge ca 500 Watt kontinuerligt, dvs. om inkommande luften är 25 grader C så är utloppsluften 35 grader C och resten av systemet har balanserat ut sig och ingen värme av nämnvärd grad tar sig ut andra vägar.

Drar din utrustning sammanlagt 1 kW så pratar vi om 20 grader temperaturökning vid 150 m^3/h, alternativ måste du dubbla luftgenomflödet...

Permalänk
Medlem

Kan du göra hål i dörren eller byta ut ett fönster mot en trä bit?
Nu tror jag att den här är lite dåligt med drag i för att få bort värmen, men om du inte vill att fläkten ska stå och gå hela tiden, kan du ju ha något liknande.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Luft--o...

Hemma hos farsan så bytte vi ut mot något gammalt som vi sågade hål i och stoppade in 2st
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Flaktar/Ventila...
och satt dom på en termostat. Tror han byte ut mot en liten fjant fläkt sen, som går hela tiden som utblås för att det inte skulle bli så drastiskt mellan av och på med den stora orkan fläkten.
Men det fungerade jätte bra sen och vi blåser ut allt i garaget på vintrarna så värmer det garaget med flera grader. så det är bara vinst tycker vi

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

Enkel lösning är att sätta upp en markis för fönstret, då tar du bort värmen redan innan den värmer upp glaset och även luften innanför. Går att köpa billigt på blocket.
Inte hela lösningen men några grader får du ner det direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

@aragon: Du får köra hårda cu-rör då

fast hur fungerar det rent praktiskt? är det inte risk att det fryser i röret (rör sprängning?)
tanken om jag drar det på utsidan är: rör med isolering och kondensisolering som sedan läggs i typ kabel/rör kanal som sedan kan målas i husets färg.
någon som vet hur man "fyller" systemet efter kopplat på dom? (kanske bättre att hitta en rör nisse som vill jobba lite extra.)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Enkel lösning är att sätta upp en markis för fönstret, då tar du bort värmen redan innan den värmer upp glaset och även luften innanför. Går att köpa billigt på blocket.
Inte hela lösningen men några grader får du ner det direkt.

sitter en betong skiva på utsidan som blockar allt solljus.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@xxargs: tack för infon, det var mycket nyttig information

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Vattenkyl det som ligger bakom större delen av värmen, borra ett hål i vardera vägg, dra igenom ett rör som du placerar radiatorer i!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Tänkte i samma banor som Golden, fast dra ut det till där du kan kyla/värma.
Du skrev att utrymmet låg nära ett garage?
Förläng befintlig vattenkylning på det du har nu och sätt radiatorerna i garaget.
Således värme där och kyla i servern, samt att din befintliga kyllösning borde klara av det som då är kvar?

Edit:
Du kan förstås få lov att köpa bättre pump etc för det, men låter billigare än andra lösningar
Dumt att tillföra kyla när du kan forsla bort värme liksom

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

hahaha, blir aningen svårt att vattenkyla saker som tex alla hdd samt switch
inte garage men carport som sitter ihop med förrådet och huset.
då det är väldigt isolerat behövs det inte mycket värme för att det ska bli riktigt höga temperaturer.

Frugan har dock börjar bli mer medgörlig efter hon insett att det i längden blir billigare att dra in frikyla,
(vi har diskuterat det under dagen) det är lite roligt att hon har börjat ändra sig, Då jag ville gjort detta när vi byggde huset, men då blåvägrade hon och ville inte ens ha dom två ac enheterna jag drog in. (hon älskar dom idag)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.