Bygga tystgående Ryzendator för 10k-11k.

Permalänk
Medlem

Bygga tystgående Ryzendator för 10k-11k.

Användning:
Jag har två skärmar (24 och 27 tum) att driva. Huvudsakligen tittar jag på Youtube/Twitch och surfar samtidigt.
Ibland streamar jag samtidigt för att sedan redigera videon och lägga upp på Youtube. Jag spelar sällan spel som kräver en riktigt bra dator, just nu är det främst spel som FTL, Transistor och spel från min barndom. Men säg att det släpps ett nytt GTA/Fallout/Elder scrolls om 3 år, då förväntar jag mig att kunna spela det.

Det är ett stort plus om datorn är tystgående. Överklocka är inget som jag kommer att göra direkt, kanske senare men det är inget krav att ens ha möjligheten.

Förslag:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=b

SSD är ett krav och 960EVO har jag beställt ett för 888:- från Elgigantens rea. I dagsläget tar jag upp ungefär 225GB på min dator så 250GB SSD och en 1TB hårddisk känns som bäst värde för mig. Antagligen mer totalutrymme än vad jag behöver, men vore en 500GB SSD istället verkligen bättre? Verkar kosta mig några hundralappar extra dessutom och bara 250GB totalt vill jag inte begränsa mig till.

Tyvärr är Fractal Design Define C borttagen från Elgiganten, men det verkar köpvärt även för ~850:-. Något jag funderar på är att ta ett annat chassi med plats för optisk läsare. Men utöver Fractal Design Define R5 har jag inte hittat något som jag fastnar för och att lägga ut ~500:- extra bara för att köpa en optisk läsare när jag kan starta min nuvarande dator istället känns onödigt.

I övrigt är det frekvent rekommenderade prylar här i forumet och på olika tester. Problemen är väl att det känns som kraftfullare dator än vad jag behöver och att jag skulle kunna köpa något billigare. Å andra sidan betalar jag lite mer nu kanske den kommer användas 1-2 år längre. Jag har försökt att läsa på i veckan men jag har fortfarande ingen känsla för om något prestandamässigt sticker ut rejält och kan bli en flaskhals eller inte kommer att utnyttjas ordentligt.

Till exempel räcker det väl med en EVGA 500B 500W? Men jag gillar garantitiden på 650 GQ och att den är modulär.
Grafikkort har jag inte bra koll på, utan jag plockade bara ett som förslag.

Helst vill jag dra ned kostnaden någon tusenlapp då förslaget ovan ligger på mitt maxtak, men långsiktigt värde är viktigare än att betala mindre nu.

Permalänk
Inaktiv

Phanteks P400S och r7 1700 med original kylaregår väldigt tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att kunna säga om du kan spela allt om 3 år (kanske på lägsta?) men 58 är inte det vassaste kortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ett 580 ger runt 60FPS i dagens spel i 1080p med högsta inställningar (Sweclockers test). Om 3 år kommer detta kort vara en hel del efter, så du kan nog räkna med low/medium för en behaglig upplevelse.

Ett begagnat 1080 kan du få för 4-4500:- och du skulle klara dig mycket bättre och längre på det. Alternativt vänta på VEGA och se om priserna går ner ännu mera och folk gör sig av med sina kort billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasP:

Användning:
Jag har två skärmar (24 och 27 tum) att driva. Huvudsakligen tittar jag på Youtube/Twitch och surfar samtidigt.
Ibland streamar jag samtidigt för att sedan redigera videon och lägga upp på Youtube. Jag spelar sällan spel som kräver en riktigt bra dator, just nu är det främst spel som FTL, Transistor och spel från min barndom. Men säg att det släpps ett nytt GTA/Fallout/Elder scrolls om 3 år, då förväntar jag mig att kunna spela det.

Det är ett stort plus om datorn är tystgående. Överklocka är inget som jag kommer att göra direkt, kanske senare men det är inget krav att ens ha möjligheten.

Förslag:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=b

http://i.imgur.com/g5excsd.png

SSD är ett krav och 960EVO har jag beställt ett för 888:- från Elgigantens rea. I dagsläget tar jag upp ungefär 225GB på min dator så 250GB SSD och en 1TB hårddisk känns som bäst värde för mig. Antagligen mer totalutrymme än vad jag behöver, men vore en 500GB SSD istället verkligen bättre? Verkar kosta mig några hundralappar extra dessutom och bara 250GB totalt vill jag inte begränsa mig till.

Tyvärr är Fractal Design Define C borttagen från Elgiganten, men det verkar köpvärt även för ~850:-. Något jag funderar på är att ta ett annat chassi med plats för optisk läsare. Men utöver Fractal Design Define R5 har jag inte hittat något som jag fastnar för och att lägga ut ~500:- extra bara för att köpa en optisk läsare när jag kan starta min nuvarande dator istället känns onödigt.

I övrigt är det frekvent rekommenderade prylar här i forumet och på olika tester. Problemen är väl att det känns som kraftfullare dator än vad jag behöver och att jag skulle kunna köpa något billigare. Å andra sidan betalar jag lite mer nu kanske den kommer användas 1-2 år längre. Jag har försökt att läsa på i veckan men jag har fortfarande ingen känsla för om något prestandamässigt sticker ut rejält och kan bli en flaskhals eller inte kommer att utnyttjas ordentligt.

Till exempel räcker det väl med en EVGA 500B 500W? Men jag gillar garantitiden på 650 GQ och att den är modulär.
Grafikkort har jag inte bra koll på, utan jag plockade bara ett som förslag.

Helst vill jag dra ned kostnaden någon tusenlapp då förslaget ovan ligger på mitt maxtak, men långsiktigt värde är viktigare än att betala mindre nu.

Jag hänger inte med på det här med SSD. Du har redan beställt en SSD, så då har du redan en? Då behöver den inte läggas till i kundvagnen?

Skulle gärna ge dig tips hur man kan bygga men då undrar jag om det ska vara SSD eller inte i kundvagnen och vad budgeten är med/utan SSD.

EVGA 500B 500W räcker, det är ett medelbra nätaggregat som håller bättre kvalité än de allra billigaste. Ska du dessutom inte överklocka räcker det gott.

Ska man lägga över 800 kr på ett nätaggregat tycker jag man lika gärna kan ta ett EVGA SuperNOVA G2 550W eller 650W, dessa håller högsta byggkvalité och kommer med 7 års garanti.

Permalänk
Medlem

Att få till en tyst dator är inte svårt i dagens läge.
Du har själv valt Fractal Design C lådan. Den är ljuddämpad.
Sedan SSD låter inget jämfört med vanliga HDD.

Återstår 3 ljudkällor:
1. Nätaggregatet
2. Grafikkortet
3. Processorkylarens fläkt

Så ta ett kvalitets nätaggregat, inte snåla där!
Gärna överdimensionerat beträffande Watten.

Och grafikkort med 2-3 kylfläktar är i regel tystare.
De flesta har det numera.

En bra processor kylare, inte den biligaste.
Noctua gör tysta kylare.
Men även beQuiet! Pure Rock är ganska bra.
beQuiet = Var tyst

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Helt omöjligt att kunna säga om du kan spela allt om 3 år (kanske på lägsta?) men 58 är inte det vassaste kortet.

Skrivet av wargreymon:

Ett 580 ger runt 60FPS i dagens spel i 1080p med högsta inställningar (Sweclockers test). Om 3 år kommer detta kort vara en hel del efter, så du kan nog räkna med low/medium för en behaglig upplevelse.

Ett begagnat 1080 kan du få för 4-4500:- och du skulle klara dig mycket bättre och längre på det. Alternativt vänta på VEGA och se om priserna går ner ännu mera och folk gör sig av med sina kort billigt.

Idag köpte jag Star Crawlers, det lär också bli en del spelande i Tabletop Simulator. På ett års sikt känner jag inte till några spel som jag kommer att spela och som kräver ett riktigt bra grafikkort. Därför är det kanske bättre för mig att köpa ett billigare grafikkort, för omkring 2000:,- nu och om jag har behov om några år uppgradera då?

Skrivet av Flexon:

Jag hänger inte med på det här med SSD. Du har redan beställt en SSD, så då har du redan en? Då behöver den inte läggas till i kundvagnen?

Skulle gärna ge dig tips hur man kan bygga men då undrar jag om det ska vara SSD eller inte i kundvagnen och vad budgeten är med/utan SSD.

EVGA 500B 500W räcker, det är ett medelbra nätaggregat som håller bättre kvalité än de allra billigaste. Ska du dessutom inte överklocka räcker det gott.

Ska man lägga över 800 kr på ett nätaggregat tycker jag man lika gärna kan ta ett EVGA SuperNOVA G2 550W eller 650W, dessa håller högsta byggkvalité och kommer med 7 års garanti.

Ursäkta otydligheten. Jag har en 960 EVO på gång och byggförslag behöver därför inte innehålla en SSD.
Budget för resterande delar är 10 000:-.

Ett uppdaterat förslag på vad jag lutar åt just nu är: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=c
Det som saknas är ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

@ThomasP: Allra bäst är ju om du kan få in ett GTX 1070 i din budget:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3734097

Men annars kör på RX 580.

För övrigt är det du valt helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasP:

Idag köpte jag Star Crawlers, det lär också bli en del spelande i Tabletop Simulator. På ett års sikt känner jag inte till några spel som jag kommer att spela och som kräver ett riktigt bra grafikkort. Därför är det kanske bättre för mig att köpa ett billigare grafikkort, för omkring 2000:,- nu och om jag har behov om några år uppgradera då?

Ursäkta otydligheten. Jag har en 960 EVO på gång och byggförslag behöver därför inte innehålla en SSD.
Budget för resterande delar är 10 000:-.

Ett uppdaterat förslag på vad jag lutar åt just nu är: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=c
Det som saknas är ett grafikkort.

Här är mitt förslag - https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3382193&view=l - redigerat för fungerande länk

Ändringar. Flyttade ett par hundra kronor från Ram (3200->3000mhz) och flyttade pengarna till Ryzen 1600x som har bättre klockfrekvenser rakt ur lådan. Denna kombination är bättre än den du valde, självfallet kan du välja att köra båda snabba processorn och minnen.

Mitt förslag av Grafikkort är 1050 ti. Bra grafikkort för enklare spel. Att köpa ett bra grafikkort idag (typ GTX 1070 etc) för att kanske spela något om 3 år är ungefär som att köpa en bil för att man kanske tar körtkort om några år, tills dess har modellen hunnit tappa massa i värde (bara pengar i sjön) och när du väl tar ditt körkort kanske bilen är "för gammal" och du ändå behöver byta ut den Jag skulle rekommendera att ta dom pengarna och lägga undan tills senare, och köp ett grafikkort när du väl behöver det.

Notering: GTX 1050 ti kommer absolut kunna spela nya GTA6 som kommer om 3 år (påhittat) men du kanske behöver sänka grafiken till låg/medium i väntan på att ditt nya grafikkort kommer hem på posten.

Intressant val är ju https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4156784 som är passivt kylt men presterar kanske 9-10% sämre än asusen. Asusen är ju dock ljudlöst när du inte spelar, eller spelar enklare spel då den håller fläktarna avstängda upp till typ 55 grader eller där omkring.

Vill du gå all in på ljudlösheten hade jag nog kanske bytt orginalfläktarna i chassit till 2x Fractal Venturi HF-12/14

Permalänk
Medlem

Du kommer att vara supernöjd med din dator grattis.
Har samma moderkort men med 1700 och ett 7970 klarar 60bps i 1920*1080. (ditt kort är dubbelt så snabbt minst) då ditt grafikkort har 8GB så kommer du klara dig i minst 3år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Här är mitt förslag - https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3381985&view=l -

Ändringar. Flyttade ett par hundra kronor från Ram (3200->3000mhz) och flyttade pengarna till Ryzen 1600x som har bättre klockfrekvenser rakt ur lådan. Denna kombination är bättre än den du valde, självfallet kan du välja att köra båda snabba processorn och minnen.

Mitt förslag av Grafikkort är 1050 ti. Bra grafikkort för enklare spel. Att köpa ett bra grafikkort idag (typ GTX 1070 etc) för att kanske spela något om 3 år är ungefär som att köpa en bil för att man kanske tar körtkort om några år, tills dess har modellen hunnit tappa massa i värde (bara pengar i sjön) och när du väl tar ditt körkort kanske bilen är "för gammal" och du ändå behöver byta ut den Jag skulle rekommendera att ta dom pengarna och lägga undan tills senare, och köp ett grafikkort när du väl behöver det.

Notering: GTX 1050 ti kommer absolut kunna spela nya GTA6 som kommer om 3 år (påhittat) men du kanske behöver sänka grafiken till låg/medium i väntan på att ditt nya grafikkort kommer hem på posten.

Intressant val är ju https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4156784 som är passivt kylt men presterar kanske 9-10% sämre än asusen. Asusen är ju dock ljudlöst när du inte spelar, eller spelar enklare spel då den håller fläktarna avstängda upp till typ 55 grader eller där omkring.

Vill du gå all in på ljudlösheten hade jag nog kanske bytt orginalfläktarna i chassit till 2x Fractal Venturi HF-12/14

Listan du länkat visas inte.

1050 Ti är betydligt sämre än RX 570/580. Skulle i så fall starkt rekommendera ett RX 570 istället för några hundralappar extra då det ger betydlig skillnad i prestanda. Ett GTX 1070 presterar också betydligt bättre än RX 570/580 så det är inte alls sagt att det är något dåligt köp.

Kan dock förstå nu när jag läser TS inlägg att om man bara vill spela barndomsspel tills om 3 år då kan man klara sig på RX 460 eller något ännu enklare istället tills dess man faktiskt spelar något som kräver bra grafikkort.

Att ta ryzen 1600X istället för Ryzen 1600 skulle jag inte säga är ett bra köp. Dels måste du köpa till en kylare till Ryzen 1600X eftersom den inte kommer med någon kylare, så då blev genast prisskillnaden mycket större. Sen så räcker en liten överklock på Ryzen 1600 för att den ska prestera likvärdigt med Ryzen 1600X.

Skillnaden i basfrekvens är 3.4 och 3.6 GHz mellan Ryzen 1600 och Ryzen 1600X, och det är den frekvens de kommer ligga på under hög belastning (boosten fungerar bara när några kärnor används inte under hög belastning). Därför räcker en överklockning på 0.2 GHz för att uppnå samma hastighet som 1600X under hög belastning, en liten överklockning som går bra att göra även med kylaren Wraith Spire some följer med Ryzen 1600. De flesta har inga problem att överklocka till åtminstone 3.8 GHz med Wraith Spire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasP:

[b]Användning:
Jag spelar sällan spel som kräver en riktigt bra dator, just nu är det främst spel som FTL, Transistor och spel från min barndom. Men säg att det släpps ett nytt GTA/Fallout/Elder scrolls om 3 år, då förväntar jag mig att kunna spela det.

Skrivet av Flexon:

1050 Ti är betydligt sämre än RX 570/580. Skulle i så fall starkt rekommendera ett RX 570 istället för några hundralappar extra då det ger betydlig skillnad i prestanda. Ett GTX 1070 presterar också betydligt bättre än RX 570/580 så det är inte alls sagt att det är något dåligt köp.

Asus Strix 1050 ti - Pris 1800:-
Asus Strix RX 570 - pris - 2500:-
Asus Strix RX 580 - Pris - 3200:- (Nästan dubbla summan mot 1050 ti)

Inte sjukt konstigt att 570/580 presterar bättre i spel. Det gör även ett 12.000 kr Titan Pascal eller ett 9.000 1080 ti. Konsten ligger iatt lyssna på "kunden" som man brukar säga för nu bygger vi TS dator efter TS önskemål och krav, inte din dator efter dina önskemål. Mitt argument till 1050 ti är att det duger för TS behov som ett helt okej 1080p gamingkort för enklare spel.

Sen som i min förra post så tycker jag TS ska uppgradera senare OM TS börjar spela krävande spel på höga inställningar, då skulle nog ett grafikkort för runt 3-4000 kr vara perfekt. Men om 3 år har vi hunnit byta grafikkorts generation en eller två gånger.

Skrivet av ThomasP:

Det är ett stort plus om datorn är tystgående.

Skrivet av Flexon:

Att ta ryzen 1600X istället för Ryzen 1600 skulle jag inte säga är ett bra köp. Dels måste du köpa till en kylare till Ryzen 1600X eftersom den inte kommer med någon kylare, så då blev genast prisskillnaden mycket större.

Detta ska jag erkänna att jag inte alls tänkte på. Jag hade för mig att TS hade en Noctuakylare medräknat i sin produktkorg vilket jag nu ser inte var fallet. Med det erkännandet så måste jag ju tillägga att en bra eftermarknadskylare är något jag personligen anser ett krav för ordet "tyst" i kravspecen. Inte lagt någon längre tid på det, typ 15 min, men lyckas inte hitta några dB värden på Ryzens Stockkylare och inte heller några reviews där de faktiskt mäter dB och jämför med andra kylare.

Edit: Hittade lite siffror nu och AMD Wraith verkar ligga på 32 Db Länk till Källa. och Dark Rock ligger på 21 dB. 3 dB är en dubblering av ljudvolymen, 11 dB betyder att det är typ 12x högre ljudnivå (2^(11/3)=12.7)

Så här hamnar ju frågan för TS, är du nöjd med AMDs standardkylare eller kommer du köpa en ny, beroende på svaret så är det ju antingen 400 kr skillnad för 1600x(om du ändå ska köpa ny kylare eller 700-1000kr (om du inte hade tänkt köpa en kylare till 1600 utan nöjda dig med AMD Stock.

Skrivet av ThomasP:

Överklocka är inget som jag kommer att göra direkt, kanske senare men det är inget krav att ens ha möjligheten.

Skrivet av Flexon:

Sen så räcker en liten överklock på Ryzen 1600 för att den ska prestera likvärdigt med Ryzen 1600X.

Skillnaden i basfrekvens är 3.4 och 3.6 GHz mellan Ryzen 1600 och Ryzen 1600X, och det är den frekvens de kommer ligga på under hög belastning (boosten fungerar bara när några kärnor används inte under hög belastning). Därför räcker en överklockning på 0.2 GHz för att uppnå samma hastighet som 1600X under hög belastning, en liten överklockning som går bra att göra även med kylaren Wraith Spire some följer med Ryzen 1600. De flesta har inga problem att överklocka till åtminstone 3.8 GHz med Wraith Spire.

1. Först och främst så säger du att skillnaden är 0.2 Ghz, vilket inte stämmer. Ryzen 5 1600 har Bas:3.2 - Boost 3.6 --- R5 1600x Bas:3.6 - Boost:4.0 Dvs en skillnad om 0.4 Ghz.
Utöver det så är ju så att AMDs "tillverkning" av sina Ryzen går till så att de tillverkar en hög av samma processor, sen delar upp den högen i mindre högar utefter hur bra tillverkningen blev. De bästa som tillverkas blir 1800x, de något sämre än det 1800...1700x...1700 osv. Det betyder att i genomsnitt när man håller en 1600x och en 1600 i handen så har AMD bedömt att kislet i 1600x blev bättre, klarar högre frekvenser och är en generellt bättre processor.

2. Återigen... Läste vi TS post över huvud taget? TS vill inte överklocka i dagsläget. Även med det sagt är ditt argument väldigt underligt. Köp en sämre processor och överklocka så den blir lika bra som den bättre processorn. Ja, det går ju att göra, men ska vi räkna med överklockning så måste du ju jämföra med en överklockad 1600 och en överklockad 1600x.

Med detta sagt så tror jag absolut att TS skulle klara sig bra med en Ryzen 1600 (inte X) då TS inte har så höga krav på sin dator, men inte på grund av de argumenten som du kommer med <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Asus Strix 1050 ti - Pris 1800:-
Asus Strix RX 570 - pris - 2500:-
Asus Strix RX 580 - Pris - 3200:- (Nästan dubbla summan mot 1050 ti)

Inte sjukt konstigt att 570/580 presterar bättre i spel. Det gör även ett 12.000 kr Titan Pascal eller ett 9.000 1080 ti. Konsten ligger iatt lyssna på "kunden" som man brukar säga för nu bygger vi TS dator efter TS önskemål och krav, inte din dator efter dina önskemål. Mitt argument till 1050 ti är att det duger för TS behov som ett helt okej 1080p gamingkort för enklare spel.

Nu är ju inte Asus Strix de enda grafikkorten som går att köpa. Skillnaden på det billigaste GTX 1050 Ti och RX 570 är under 500 kr. Min rekommendation är som sagt att satsa på RX 570 i så fall.

Skrivet av Chrisism8:

Detta ska jag erkänna att jag inte alls tänkte på. Jag hade för mig att TS hade en Noctuakylare medräknat i sin produktkorg vilket jag nu ser inte var fallet. Med det erkännandet så måste jag ju tillägga att en bra eftermarknadskylare är något jag personligen anser ett krav för ordet "tyst" i kravspecen. Inte lagt någon längre tid på det, typ 15 min, men lyckas inte hitta några dB värden på Ryzens Stockkylare och inte heller några reviews där de faktiskt mäter dB och jämför med andra kylare.

Ryzen 1600 är tyst nog med Wraith Spire om man inte överklockar. Wraith Spire är bättre än till exempel de stockkylare Intel skickar med.

Skrivet av Chrisism8:

1. Först och främst så säger du att skillnaden är 0.2 Ghz, vilket inte stämmer. Ryzen 5 1600 har Bas:3.2 - Boost 3.6 --- R5 1600x Bas:3.6 - Boost:4.0 Dvs en skillnad om 0.4 Ghz.

Det stämmer, står fel på Inets hemsida. Allt annat jag skrivit gäller dock fortfarandes. Även om 1600X är högre binnad så kommer 1600 överlag överklocka högre från dess basklock än 1600X, och nå samma eller nästan samma frekvens som 1600X.

Han skriver att han kanske kommer överklocka senare.

Oavsett är min poäng att jag tycker Ryzen 1600 är mer prisvärd.

För övrigt är ditt förslag säkert bra och välkommet även om jag har andra åsikter, men du borde fixa din länk så att listan visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Nu är ju inte Asus Strix de enda grafikkorten som går att köpa. Skillnaden på det billigaste GTX 1050 Ti och RX 570 är under 500 kr. Min rekommendation är som sagt att satsa på RX 570 i så fall.

Sant, anledningen till att jag tog Asus Strix är att de stänger av fläktarna när de inte används särskilt hårt, för ljudvolymen. Finns ju andra modeller som gör också men har inte alla i huvudet för dessa generationer. Men du har helt rätt i att om man jämför billigast mot billigaste så är det ca 500:- det skiljer, vilket jag skulle tycka var värt pengarna för mig iaf

Skrivet av Flexon:

Ryzen 1600 är tyst nog med Wraith Spire om man inte överklockar. Wraith Spire är bättre än till exempel de stockkylare Intel skickar med.

Det stämmer, står fel på Inets hemsida. Allt annat jag skrivit gäller dock fortfarandes. Även om 1600X är högre binnad så kommer 1600 överlag överklocka högre från dess basklock än 1600X, och nå samma eller nästan samma frekvens som 1600X.

Han skriver att han kanske kommer överklocka senare.

Du har ju rätt i det du säger och jag kommer välja en 1600 eller 1700 för mig själv när/om jag byter system MEN, och det är ett stort MEN, under en diskussion kan du inte ta två ståndpunkter och hoppa mellan beroende på vad som passar just den meningen. Du säger att 1600 är ett bra val för att den går att överklocka till nästan samma nivåer som 1600X. Samtidigt säger du att 1600 är ett bra val för att Wraith kylaren är helt okej om man inte överklockar. Två argument för att köpa processorn 1600, men som schrödingers katt kan de båda inte existera i verkligheten vid samma tillfälle.

Om vi helt sätter allt som heter diskussionsteknik och personliga åsikter åt sidan så tror jag att följande är en ganska bra sammanfattning på allt som vi båda har sagt

Alternativ
1. Köp Ryzen 5 1600 överklocka inte.Du får en bra processor för en billig peng. Kylaren är helt okej, men om ljudvolymen är viktig så finns alternativet att köpa en tystare kylare för 4-600kr.
2. Köp en Ryzen 5 1600 och överklocka den. AMDs kylare är helt okej när det kommer till att hålla temperaturen, men när den börjar få arbeta lite märker man mer av att den inte är marknadens tystaste(men inte heller mest högljud). Är ljudvolymen viktigt är ny kylare starkt rekommenderad men inget krav. Här får du väldigt mycket prestanda/kr.
3. Köp Ryzen 5 1600X överklocka inte Dyraste alternativet, särskilt eftersom du måste köpa en kylare. Fördelen är att allt kommer "snabbt" ur kartongen med nackdelen att du betalar ett antal hundra för att slippa göra överklockningen själv.

Alla har sina för och nackdelar, lycka till TS!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut överlag, men det går som sagt inte förutspå utvecklingen som @Pelegrino säger.

En Ryzen i mellansegmentet bör kunna utgöra ett bra fundament för ditt bygge, för att även kunna bära den last som väntar framöver.

Det är troligen grafikkortet som kommer bära eller brista och jag tror att det blir mer ekonomiskt att köpa ett kort i det högre mellansegmentet idag och om ~3år göra motsvarande investering om behov finnes, istället för att lägga en stor summa på ett högsegmentskort idag och riskera att det ändå måste bytas om motsvarande mängd år. Särskilt om du inte spelar särskilt krävande titlar och inte har jättestora behov sett till grafiska inställningar och uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasP:

Ursäkta otydligheten. Jag har en 960 EVO på gång och byggförslag behöver därför inte innehålla en SSD.
Budget för resterande delar är 10 000:-.

Ett uppdaterat förslag på vad jag lutar åt just nu är: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=c
Det som saknas är ett grafikkort.

Det där ser bra ut.
Bra kvalitet på nätagget.
Hårddisken WD Blue är också fin.
Lådan är som sagt tyst. Fractal Design är bäst!
Processor, moderkort och minnen är helt okay också.
Ryzen 1600 kommer ju med kylare. Där tjänar du in en slant.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, de hjälper verkligen! Nu blir det att fundera på allt ni har skrivit för att läsa på ytterligare om ljudvolym och grafikkort. De områdena tycker jag är svårast att få grepp om.
Även efter att ha läst jämförelser på benchmarks och diverse tester så är det svårt att förstå hur mycket bättre grafikkost A är jämfört med grafikkort B. Förstår jag inte det blir det svårt att välja vad som är bäst/mest prisvärd för mig.

Bortsett från processorfläkt, 1600 (troligt val) vs 1600x och grafikkort känns bygget spikat och klart just nu.

I dagsläget har jag ett Fractal Design Define R3, är det stor skillnad på det och Fractal Design Define C ljudmässigt? Define C har ljuddämpande filter, men hur stor skillnad gör de egentligen? Jag funderar inte på att använda mitt gamla chassi, då jag vill ha en backupdator, utan jag är mest nyfiken då det kan påverka mitt val av processorfläkt och grafikkort.

Permalänk
Medlem

@ThomasP:

R3:an är också ljuddämpad men Define C lär vara något tystare då den är 2 generationer nyare.

Du skrev i ditt första inlägg att du ville ha plats för en optisk läsare?
Då kan jag rekommendera nya Be Quiet Pure base:
https://www.inet.se/produkt/6902139/be-quiet-pure-base-600-sv...
https://www.inet.se/produkt/6902140/be-quiet-pure-base-600-si...

Snäppet vassare ljudmässigt jämfört med Define C, silikondämpning för mekaniska diskar också.
2 st tystgående Pure wings 2-fläktar och en inbyggd 3-stegs fläktkontroller.

Beställer du datorn på Inet så kör de en gratis monteringskampanj just nu om man väljer Asus moderkort och grafikkort:
https://www.inet.se/produkt/9990393/fri-monteringskampanj-med...

Asus har även en cashback-kampanj just nu:
https://www.inet.se/kampanj/3621/asus-cashback

Asus Strix är erkänt tysta grafikkort:
https://www.inet.se/produkt/5403286/asus-radeon-rx-580-8gb-st...
https://www.inet.se/produkt/5402807/asus-geforce-gtx-1060-6gb...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 1070 Armor 8G har lågt pris just nu. Köpa ett billigare kort för att eventuellt upgradera om några år känns inte lika prisvärt som detta.

Jag bytte minnen till 3000MHZ-varianten då de andra inte finns med på moderkortets QVL lista. Pcpartpicker reagerar inte på 3200-minnena och vad jag minns från artiklar ska de fungera ihop. Men lika bra att vara på säkra sidan, de är också 200:- billigare.

Gällande byte av processorfläkt testar jag hur det blir, det går alltid att uppgradera senare. Framförallt om jag får för mig att överklocka.

Detta blir mitt köp om ingen har någon sista minuten invändning/förbättring.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=b

Skrivet av D-ryd:

Du skrev i ditt första inlägg att du ville ha plats för en optisk läsare?

Jag funderade på det, men det spelar väldigt liten roll för mig så jag skippar det och behåller Fractals chassi som jag har fastnat för.
Tack för grafikkortstipset för övrigt!

Permalänk
Medlem

Optisk läsare/brännare DVD kan du alltid köra externt.
Kostar några hundra och ansluts via USB.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

3333 för ett 1070? Dessutom MSI Armor? Beställ!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem

[quote postid="16835749" userid="130619" name="ThomasP"]

Detta blir mitt köp om ingen har någon sista minuten invändning/förbättring.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=604007&view=b

Ser bra ut! Sitter själv med köpfingret på ett 1070 Armor

Permalänk
Medlem

@ThomasP:

Ser bra ut!
MSI-kortet är det inte mkt att fundera över.

Fractal Design Define R5 finns till ett bra pris nu i helgen:
https://www.komplett.se/product/824390/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •