Windows vid byte av komponenter

Permalänk
Medlem

Windows vid byte av komponenter

Hej ska uppgradera min dator till kaby lake och måste därför uppgradera min CPU,Ram och moderkort.

Har i min nuvarandde dator windows installerat på min HDD . Men har fått min pappas SSD från hans dator.

Min fråga är, kan jag på något sätt använda min nuvarande windows, samt få över den på min SSD i min uppgraderade dator med nutt moderkort.

Ursäkta om det blev ludddigt.

Permalänk
Medlem

Har du windows 10 och i så fall är det en sån där gratis uppgradering från tidigare windows-versioner?

Permalänk
Medlem

@pika: Yes, köpte windows 8 och uppgraderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@pika: Yes, köpte windows 8 och uppgraderade.

Då har du dessvärre inte en traditionell cd-key längre utan en så kallad digital licens som är låst till den hårdvara du uppgraderade windows på. Byter du enklare hårdvara såsom tex. hårddisk och installerar om windows då behöver du inte fylla i någon key utan windowns kommer aktiveras automatiskt. Byter du däremot något mer omfattande som tex. moderkort då kommer det inte att fungera lika lätt.

Så här står det på microsofts hemsida. Jag har inte provat det själv men det kan vara värt ett försök:
Om du har gjort en större förändring av maskinvaran på din enhet, till exempel bytt moderkortet, kan det hända att Windows 10 inte längre är aktiverat. Om du kör Windows 10 (version 1607 eller senare) och har lagt till ditt Microsoft-konto och kopplat det till den digitala licensen på enheten, kan du återaktivera Windows med felsökaren för aktivering. Mer information finns i Använda felsökaren för aktivering.

Permalänk
Medlem

@pika: Okej tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hur gör jag med SSDn? Kan jag installera Windows på en SSD som varit i en annan dator? Måste jag inte ta bort alla filer etc?

Permalänk
Medlem

@Damm: Du kan göra en ny och helt ren Windows 10 installation genom att Ta bort (Delete) alla partitioner som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Och om du inte redan har kopplat din gamla Windows 10 aktivering till ett Microsoft konto så kan du kolla denna sida https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Ingen windows har varit installerad på SSDn utan det har bara varit program,dokument bilder etc. Måste jag göra något avancerat eller är det bara att radera/flytta till annan hårddisk och installera nytt windows på SSDn?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att kontakta Microsoft och fråga dem om de kan lösa det, för mig har det fungerat när jag har bytt moderkort. Du kan ju alltid säga att det gamla moderkortet gick sönder och att du fick ett nytt på garantin, det var ju det som hände

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@janee: Ingen windows har varit installerad på SSDn utan det har bara varit program,dokument bilder etc. Måste jag göra något avancerat eller är det bara att radera/flytta till annan hårddisk och installera nytt windows på SSDn?

Om du vill spara det som finns på SSDn så bör du flytta över det till en annan hårddisk eller USB minne innan du installerar Windows 10 på SSDn

Och när det aktiveringen till ett Microsoft konto så gäller det Windows 10 installationen på din gamla HDD.

Edit: Windows 10 kan du ladda hem genom att ladda hem och köra verktyget som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@janee: Ingen windows har varit installerad på SSDn utan det har bara varit program,dokument bilder etc. Måste jag göra något avancerat eller är det bara att radera/flytta till annan hårddisk och installera nytt windows på SSDn?

Flytta grejerna till HDDn så länge sen formatera SSDn inför installationen av Win10?
När du säger program, menar du då att programmen har installerats på ssdn när du hade Windows på HDDn? För de flesta program måste såklart installeras om när man gör en ny installation av OS, är de inte installerade på de nya OSet så funkar de inte.

Sen så finns de väl inte längre nån anledning att ha program på en separat enhet eftersom din nya OS enhet är en ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Okej tack! Så efter jag har formerat SSD:n är det bara att installera nytt Windows?
Skiter fullständigt i grejerna på SSD så det är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@SpeedRebirth: Okej tack!Så efter jag har formerat SSD:n är det bara att installera nytt windows.
Skiter fullständigt i grejerna på SSD så det är inga problem.

Japp, du kan formatera SSDn direkt i ditt nuvarande Windows. Se till att du laddar ner Windows och bränner det på en DVD eller lägger de på en usb sticka. Microsofts nedladdningsverktyg skapar en bootbar usb om du väljer usb alternativet.
Om du väljer dvd så måste du välja ENDAST 64 bit versionen då 32+64 inte får plats på en DVD skiva.
Starta om datorn och gå in i bios och välj SSDn som första Boot alternativ. Kommer inte ihåg om jag var tvungen att välja usb stickan som första Boot eller om ja behöll SSDn som första. Testa SSD först.
Sen är de bara börja installationen, kom ihåg att bocka av alla dumma övervakningsfunktioner de har inbyggt i win10. Och skippa aktiveringssteget tills du har en key, ELLER logga in med ditt Microsoft konto för att få det aktiverat automatiskt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Tack för hjälpen. Så mina aktioner borde gå till såhär.

1.Köper nytt Windows som jag laddar ned på sticka genom Windows nedladdningsverktyg.
2.Formatera SSDn
3.Byt ut mina gamla komponenter
4.Sätt in de nya.
5.Kommer till Bios där jag väljer USB stickan med Windows installerat som första boot drive.
6.Installerar Windows på SSDn

Permalänk
Medlem

@Damm: Jag förstår inte varför du inte vill använda din nuvarande Windows 10 digitala licens som du har på HDDn?

Du kan flytta din gamla Windows 10 licens till den uppgraderade datorn om du först kopplar licensen till ett Microsoft konto https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Och du kan ta bort allt som finns på SSD när du installerar Windows 10 genom att ta bort alla partitioner och sedan klicka nästa (Next) som videon visar https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Eftersom jag har problem med mitt Windows som Supporten inte vill/kan hjälpa mig med.

Gjorde även en tråd om det här på Sweclockers. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1475944-blocker-windows...

Permalänk
Medlem

@Damm: Ja om Windows 10 inte är aktiverad och om Microsoft support inte vill eller kan hjälpa dig kommer jag inte på någon annan lösning än att köpa en ny licens.

Men jag kan ge dig ett tips, om du vill installera windows med hjälp av USB minne så är det bättre att trycka på en funktionstangent när datorn startar för att få upp en boot meny där du kan välja USB minnet, då slipper du ändra boot ordning i BIOS.

Här är en liten lista på vilken funktionstangent som gäller för olika moderkort

ASUS F8
Gigabyte F12
MSI F11

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Okej tack för svar. Ska jag gå tillväga i den ordningen som jag nämnde tidigare?

Permalänk
Medlem

@Damm
1.Köp ny Windows 10 licens och ladda ned Windows 10 med nedladdningsverktyg.
2.Byt ut dina gamla komponenter
3.Sätt in de nya.
4.Boota USB minnet genom att trycka på funktionstangent när datorn startar.
5.Ta bort alla partitioner på SSDn och installera Windows 10.

Jag brukar ladda hem en Windows 10 ISO med nedladdningsverktyget och sedan lägga över den på ett USB minne med hjälp av programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/

Och eftersom du har ett nytt moderkort med UEFI så kan du använda nya standard installationen för nya moderkort, använd GPT partitionsschema för UEFI som denna bild visar

Edit: Koppla bara in SSDn på första SATA porten på moderkortet (SATA 0 eller 1), efter windows installationen kan du koppla in andra HDD eller SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Hej, förlåt om jag har många onödiga frågor, men är väldigt nervös haha. Blir det inte lättare om jag formatterar SSD nu, innan jag sätter in nya komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

@janee: Hej, förlåt om jag har många onödiga frågor, men är väldigt nervös haha. Blir det inte lättare om jag formatterar SSD nu, innan jag sätter in nya komponenter?

Du kan formatera SDDn nu men du bör ta bort alla partitioner när du installerar windows för att undvika problem med felaktiga partitioner eller annat som tex MBR istället för GPT.

Om du tar bort alla partitioner under installationen som videon visar och sedan klickar direkt på Nästa (Next) så kommer windows installationen automatiskt anpassa formateringen korrekt till en SSD och för Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Hej har nu installerat alla nya komponenter och allt bootar upp bra.
Har dock haft problem med windows efter jag formaterat/följt videon. Windows laddas ner men får ett felmeddelande i slutet av processen.
Det lyder såhär "Det gick inte att installera de begärda filerna. kontrollera att alla filer som behövs är tillgängliga. Felkod 0x8007025D
Laddat ned windows som folk uppmanat här uppe. LAddade ned windows på en ren USB sticka.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Damm: Det kan vara olika fel som skapar Felkod 0x8007025D

Du kan läsa denna tråd som kanske fixar problemet med Felkod 0x8007025D http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473264-error-0x8007025...

Du kan testa att formatera USB minnet med FAT32 och sedan ladda hem Windows 10 igen med verktyget och skapa ett nytt USB Windows 10 installationsmedia

Det kan vara något fel på installationsmedia, testa att byta USB minnet eller rensa (nollställa) den med kommandotolken som guiden visar en bit ner på denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Jag har även några frågor till dig

Använde du bara MediaCreationTool för att skapa Windows 10 installationsmedia eller laddade du hem en ISO sedan skapade installationsmedia med Rufus?

Kunde du välja mellan olika USB boot alternativ när du bootade USB installationsmedia för Windows 10?
När jag har installerat Windows med Sandisk USB minne så har det varit möjligt att välja mellan Sandisk och Sandisk UEFI, och om man har ett moderkort med UEFI så kan man välja Windows 10 UEFI installation.

Och tog du bort alla partitioner under Windows 10 installationen så att hela utrymmet på SSDn blev Inte allokerat?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej, använde Rufus och laddade ned till ISO fil.
När jag stoppade in USB et bootade den direkt till Windows. Ja, jag tog bort allt på SSDn och det blev inte allokerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Damm: Det kan vara olika fel som skapar Felkod 0x8007025D

Du kan läsa denna tråd som kanske fixar problemet med Felkod 0x8007025D http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473264-error-0x8007025...

Du kan testa att formatera USB minnet med FAT32 och sedan ladda hem Windows 10 igen med verktyget och skapa ett nytt USB Windows 10 installationsmedia

Det kan vara något fel på installationsmedia, testa att byta USB minnet eller rensa (nollställa) den med kommandotolken som guiden visar en bit ner på denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Jag har även några frågor till dig

Använde du bara MediaCreationTool för att skapa Windows 10 installationsmedia eller laddade du hem en ISO sedan skapade installationsmedia med Rufus?

Kunde du välja mellan olika USB boot alternativ när du bootade USB installationsmedia för Windows 10?
När jag har installerat Windows med Sandisk USB minne så har det varit möjligt att välja mellan Sandisk och Sandisk UEFI, och om man har ett moderkort med UEFI så kan man välja Windows 10 UEFI installation.

Och tog du bort alla partitioner under Windows 10 installationen så att hela utrymmet på SSDn blev Inte allokerat?

När jag laddade ber ISO filen gjorde jag det i NFS format istället för fat32. Var det fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 10 behöver man inte lägga om efter moderkort byte. Starta bara datorn med Windows hd och Windows kommer installera nödvändiga grejer i starten. Man får meddelande "vänta medan nya komponenter installeras" skulle det mot förmodan krångla så sök efter "återställ windows" kör det o vänta 10 minuter. Så slipper man installera om alla program.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

@Damm: Jag använder alltid FAT32 för USB windows installationsmedia och det har fungerat bra, jag tror att UEFI installation kräver FAT32.

@IRONBERG: TS vill göra en ny installation på en SSD som inte har någon Windows installation.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: En av mina ram-sticks har tydligen krånglat. Körde memtest samt testa och starta med separata ram-stickor. Har varit och bytt dem nu och nu fungerar datorn som den ska. Bytte även från NFS till FAT32.

Tack så mycket för hjälpen!Skrivet från en ny dator med ny windows

Permalänk
Medlem

Men har återigen en fråga haha. Kan jag använda min gamla HDD-som jag har windows installerat på? Är det bara att stoppa in och sedan formatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Men har återigen en fråga haha. Kan jag använda min gamla HDD-som jag har windows installerat på? Är det bara att stoppa in och sedan formatera?

Ja du kan stoppa in din gamla HDD man tänk på att den innehåller flera små partitioner som du bör ta bort innan formateringen och detta kan du göra i windows egna program Diskhantering.

Högerklicka på windows start nere till vänster på skrivbordet där bör du hitta Diskhantering och sedan är det bara att högerklicka på alla partitionerna och välja Ta bort volym, nu kan du skapa en Ny enkel volym på HDDn som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-e...

Men du kan först försöka hitta filer på HDD som du vill ha kvar och kopiera över dom till SSDn, det kan vara svårt att få rättigheter på alla filer som ligger på HDDn men du alltid testa.

Visa signatur

janee