Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Vad är normala räntenivåer enligt dig?

Man kan i stort sätt säga att så länge avkastningen är högre än statslåneräntan är ISK bättre.
Med det givet borde det smartaste vid ett sånt läge vara att placera pengarna på ett räntekonto hos nischbank.

I snitt 3-4 % under en tioårsperiod.
Sen ska man inte förlita sig på börshandel som enligt en del bedömare är kraftigt övervärderad, speciellt småbolag där många pytsar in sina pengar. En normal framtida avkastning borde ligga på runt 5% (ej justerad för inflation), så med alla skatter och avgifter dragna kanske det inte skiljer sig jättemycket mot att ha pengarna på en nischbank.

Permalänk

Insåg just att jag ljög när jag sa att jag har sparfonder, vi pratade om att skaffa det när vi bytte bank för drygt 2 månader sedan men kom fram till att det inte riktigt va de vi va ute efter. Jag har något som kallas "smålandskonto". 1 gratis uttag per år. Ingen direkt vinst på det men inte heller några avgifter. Kanske bättre att starta ISK istället då 😀 kanske börjar investera lite i aktier nästa månad. Ska läsa, lyssna och titta en del innan.

Men angående ISK, ska man köra det genom Avanza också eller direkt genom banken, har just nu ett sparande på 1500kr i månaden och det är genom Länsförsäkringar. Har allt hos dom så 20% "rabatt" på mina försäkringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Medan ni har suttit och svamlat så om lundell hade lyssnat på mig och köpt kryptovalutor hade han redan gjort 30% vinst på sin insats.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Medan ni har suttit och svamlat så om lundell hade lyssnat på mig och köpt kryptovalutor hade han redan gjort 30% vinst på sin insats.

Eller 30% förlust?
Är man ny så är det viktigt att ha koll på vilken risk man tar.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av celoz:

Medan ni har suttit och svamlat så om lundell hade lyssnat på mig och köpt kryptovalutor hade han redan gjort 30% vinst på sin insats.

Du rekommenderar en kille som är "grön" inom området investering att börja spekulera i valutor? Fint tips!

Permalänk
Avstängd

Jag har handlat med aktier i 30 år, och när en fråga om att köpa aktier dyker upp på en teknik sajt som Sweclockers , är det dax att sälja !

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Insåg just att jag ljög när jag sa att jag har sparfonder, vi pratade om att skaffa det när vi bytte bank för drygt 2 månader sedan men kom fram till att det inte riktigt va de vi va ute efter. Jag har något som kallas "smålandskonto". 1 gratis uttag per år. Ingen direkt vinst på det men inte heller några avgifter. Kanske bättre att starta ISK istället då 😀 kanske börjar investera lite i aktier nästa månad. Ska läsa, lyssna och titta en del innan.

Men angående ISK, ska man köra det genom Avanza också eller direkt genom banken, har just nu ett sparande på 1500kr i månaden och det är genom Länsförsäkringar. Har allt hos dom så 20% "rabatt" på mina försäkringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Smålandskontots upplägg verkar vara rätt kasst. Ett gratis uttag / år och du får ingen ränta.
Indirekta avgifter blir det ju ändå eftersom inflationen äter upp ditt sparande med ca 2 % år.

Mitt tips är att skippa aktiedelen helt i början och börja investera i fonder (= som ju är en större samling aktier) via ISK. Genom att välja ut ett par, tre indexfonder får du bra bredd på din portfölj, justerad risk och troligtvis god avkastning, än om du försöker hitta undervärderade aktier på egen hand. Om du vill behålla dina 20% på försäkringsdelen, kan du hitta billiga indexfonder hos Länsförsäkringar också :

Länsförsäkringar Sverige Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära

Däremot är deras räntefonder ganska usla. Här kan du istället för räntefonder ha kontanter på nåt konto som då får agera buffert ifall börsen skulle dippa.
Jag kan tyvärr inte se deras hela fondutbud, men de ska även ha externa fonder.

Permalänk
Skrivet av DWDW:

Jag har handlat med aktier i 30 år, och när en fråga om att köpa aktier dyker upp på en teknik sajt som Sweclockers , är det dax att sälja !

Skönt att vara proffs. Trettio år som trader är inte illa. Du har väl aldrig varit nybörjare själv heller. Har du några fina tips eller håller du dem för dig själv? Dela med dig vetja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Skönt att vara proffs. Trettio år som trader är inte illa. Du har väl aldrig varit nybörjare själv heller. Har du några fina tips eller håller du dem för dig själv? Dela med dig vetja.

Någon Trader vill jag inte påstå att jag är , men har som sagt pysslat med aktier i mer än 30 år , finns inga hemliga tips , läs på om företagen du vill satsa på . lär dig nyckeltal mm , inga konstigheter.
Kan ju börja att läsa denna artikeln
https://www.svd.se/buffetts-tio-basta-investeringsrad

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Skönt att vara proffs. Trettio år som trader är inte illa. Du har väl aldrig varit nybörjare själv heller. Har du några fina tips eller håller du dem för dig själv? Dela med dig vetja.

Aktiestinsen stora tips var väl att man köper bara aktier, man säljer dom aldrig Dvs tänk långsiktligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Aktiestinsen stora tips var väl att man köper bara aktier, man säljer dom aldrig Dvs tänk långsiktligt!

Det är sant på ett sätt om man sparar lite i taget över tid. Men i nuläget skulle jag undvika att gå in på börsen med ett större belopp.
Det känns som att det är dags för en sättning snart.
Men det är förstås bara min oprofessionella personliga åsikt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Staropramen:

Det är sant på ett sätt om man sparar lite i taget över tid. Men i nuläget skulle jag undvika att gå in på börsen med ett större belopp.
Det känns som att det är dags för en sättning snart.
Men det är förstås bara min oprofessionella personliga åsikt.

Problemet är att folk säger det varje år. Självfallet kommer det slå in någon gång om man förutspår det hela tiden, så någon kommer väl få rätt så småningom. Men under tiden tjänar folk duktigt med pengar på börsen. Kikar man på indexfonder tog det inte särskilt lång tid innan de återhämtade sig från senaste bankkrisen, som ändå var rätt rejäl. 11 % avkastning per år har väl OMX 30 snittat sedan 70-talet, så marknaden kommer "alltid" tillbaka.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Aktiestinsen stora tips var väl att man köper bara aktier, man säljer dom aldrig Dvs tänk långsiktligt!

Skulle vara intressant att få veta hur mycket du har avkastat i snitt per år de senaste två-tre decennierna.

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Det är sant på ett sätt om man sparar lite i taget över tid. Men i nuläget skulle jag undvika att gå in på börsen med ett större belopp.
Det känns som att det är dags för en sättning snart.
Men det är förstås bara min oprofessionella personliga åsikt.

Även om man kan titta på konjuktursklockan och försöka se ungefär var ekonomin befinner sig för tillfället, är det ju svårt att tajma marknaden. Man givetvis invänta en stor krasch och köpa in sig då. Men i längden, spelar det någon avgörande roll om din sparhorisont är 10-20 år? För börsen hinner ju falla flera gånger under den perioden.

Permalänk
Skrivet av celoz:

Medan ni har suttit och svamlat så om lundell hade lyssnat på mig och köpt kryptovalutor hade han redan gjort 30% vinst på sin insats.

Då Bitcoins undkommer beskattning och stoppar insyn från myndigheter ser jag inte varför det har tillåtits att företag har det som betalmedel i Sverige. Därför känns det väldigt osäkert att handla med kryptovalutor.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Skulle vara intressant att få veta hur mycket du har avkastat i snitt per år de senaste två-tre decennierna.

Det är inte mitt egna citat, var ett citat jag kopierade rakt av. Ingen taktik jag följer till 100%, men det mesta tänker jag behålla länge innan jag säljer, eftersom jag själv är långsiktlig.

Har för övrigt endast köpt aktier sen december, så återstår att se hur mycket avkastningen blir! Ligger redan över förhoppningarna jag hade iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Även om man kan titta på konjuktursklockan och försöka se ungefär var ekonomin befinner sig för tillfället, är det ju svårt att tajma marknaden. Man givetvis invänta en stor krasch och köpa in sig då. Men i längden, spelar det någon avgörande roll om din sparhorisont är 10-20 år? För börsen hinner ju falla flera gånger under den perioden.

Min poäng var just svårigheten med timing.
Om du t.ex. månadssparar får du marknadens snittpris över tid vilket i längden blir ok.
Men köper du en gång för en stor summa får du en väldigt dålig start om du gör det precis innan en nedgång och det kommer ta tid att hämta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Min poäng var just svårigheten med timing.
Om du t.ex. månadssparar får du marknadens snittpris över tid vilket i längden blir ok.
Men köper du en gång för en stor summa får du en väldigt dålig start om du gör det precis innan en nedgång och det kommer ta tid att hämta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, i teorin låter det alternativet vettigast. Men det finns tydligen olika skolor kring just all-in eller pytsa in kapital regelbundet, men just denna blogg menar att man kan gå in med ca hälften av det stora beloppet man har och resterande då månadsvis, kanske mest för att ens välbefinnande inte ska störas allt för mycket när en stor börsdipp inträffar.

https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sp...

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Det är inte mitt egna citat, var ett citat jag kopierade rakt av. Ingen taktik jag följer till 100%, men det mesta tänker jag behålla länge innan jag säljer, eftersom jag själv är långsiktlig.

Har för övrigt endast köpt aktier sen december, så återstår att se hur mycket avkastningen blir! Ligger redan över förhoppningarna jag hade iaf!

Sorry, jag citerade fel man!