Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AAA-titlar släpps på konsol först. Om de hade en färdig PC-version, varför då vänta en massa? Det gör ju bara folk förbannade. Den enda logiska anledningen jag kan komma på är just att det tar tid med portering.

Rent tekniskt är förstås skälet det som martin säger. PC är en röra att testa/optimera. Kan finnas marknadsmässiga skäl oxå.

Att de som regel i efterhand skulle "skala upp" produkten är tvärtom faktiskt väldigt osannolikt.

Dessutom att AAA släpps först på konsol? I de flesta fall släpps väl alla versioner mer eller mindre samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Rent tekniskt är förstås skälet det som martin säger. PC är en röra att testa/optimera. Kan finnas marknadsmässiga skäl oxå.

Att de som regel i efterhand skulle "skala upp" produkten är tvärtom faktiskt väldigt osannolikt.

Dessutom att AAA släpps först på konsol? I de flesta fall släpps väl alla versioner mer eller mindre samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Med GTA 5 i färskt minne känns det verkligen inte så. Tog inte det typ 2 år innan det kom till PC? Och grafiken på konsolversionerna såg ju helt dagis ut så det tog väl tid gör att de fick göra om det mesta från grunden, och så är det förmodligen med fler spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med GTA 5 i färskt minne känns det verkligen inte så. Tog inte det typ 2 år innan det kom till PC? Och grafiken på konsolversionerna såg ju helt dagis ut så det tog väl tid gör att de fick göra om det mesta från grunden, och så är det förmodligen med fler spel.

ETT spel för, vad är det, två år sen?

Skämtar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

ETT spel för, vad är det, två år sen?

Skämtar du?

Skickades från m.sweclockers.com

The Witcher 3, skyrim, dragon age är några ytterligare jag kommer på på rak arm. Men det är klart det finns fler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

The Witcher 3, skyrim, dragon age är några ytterligare jag kommer på på rak arm. Men det är klart det finns fler.

Enl Wikipedia så släpptes dessa samtidigt på PC och konsol.

Och även om de inte hade gjort det så spelar det ingen roll. De skulle ändå bara vara undantag som bekräftar regeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enl Wikipedia så släpptes dessa samtidigt på PC och konsol.

Och även om de inte hade gjort det så spelar det ingen roll. De skulle ändå bara vara undantag som bekräftar regeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte bara något jag fått för mig. Undantaget är snarare att det släpps samtidigt på pc.

https://www.pcgamesn.com/why-do-publishers-delay-pc-version-t...

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=zSElWZb7Ae7M8gfoh5KQDQ#sa...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte bara något jag fått för mig. Undantaget är snarare att det släpps samtidigt på pc.

https://www.pcgamesn.com/why-do-publishers-delay-pc-version-t...

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=zSElWZb7Ae7M8gfoh5KQDQ#sa...

Noterar åldern på länkarna...du är i fel generation och lirar.

I nutid (och förmodligen förr med) är det vanligare att multiplats släpps mer eller mindre samtidigt, tvärtemot vad du säger. I de fall de inte gör det är oftast skälen helt andra (vilket tom dina egna länkar påvisar) än det skäl du påstår. Dubbelfel mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Noterar åldern på länkarna...du är i fel generation och lirar.

I nutid (och förmodligen förr med) är det vanligare att multiplats släpps mer eller mindre samtidigt, tvärtemot vad du säger. I de fall de inte gör det är oftast skälen helt andra (vilket tom dina egna länkar påvisar) än det skäl du påstår. Dubbelfel mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Men GTA V som ändå är ett spel som faktiskt finns på riktigt, och i allra högsta grad är en AAA-titel släpptes ju senare, så långt måste vi väl ändå vara överens?

Om det stämmer att de inte gör så mera så ser jag fram emot den dagen GTA VI enligt dig alltså kommer samtidigt på PC som till konsol. Ingen blir gladare än jag.

Jag har under alla år odlat ett mycket starkt hat till konsoler just för att de fular ner grafiken på PC, innebär att spel slöpps senare till PC, och även ibland är dåligt porterade. Detta vet jag ju, men om det nu inte kommer vara så längre så blir jag som sagt bara glad.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men GTA V som ändå är ett spel som faktiskt finns på riktigt, och i allra högsta grad är en AAA-titel släpptes ju senare, så långt måste vi väl ändå vara överens?

Om det stämmer att de inte gör så mera så ser jag fram emot den dagen GTA VI enligt dig alltså kommer samtidigt på PC som till konsol. Ingen blir gladare än jag.

Jag har under alla år odlat ett mycket starkt hat till konsoler just för att de fular ner grafiken på PC, innebär att spel slöpps senare till PC, och även ibland är dåligt porterade. Detta vet jag ju, men om det nu inte kommer vara så längre så blir jag som sagt bara glad.

Har aldrig sagt att GTA VI kommer samtidigt på konsol och PC, skärp dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har aldrig sagt att GTA VI kommer samtidigt på konsol och PC, skärp dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du slingrar dig faktiskt. Du säger ju att det är undantag att konsolversionen kommer tidigare än PC-versionen. Jag har påpekat att så inte är fallet. Sen insinuerar du och svävar på orden när det kommer till GTA VI.

Om det är ett undantag att PC-versioner kommer senare än konsolversionerna, borde inte jag då kunna vara relativt säker på att valfri framtida spellansering sker samtidigt på PC och konsol?

Om svaret är "Nej" så säger du ju i princip att det du försökt säga egentligen saknar substans.

Det hela är väldigt enkelt. Jag är av uppfattningen (och kommer såklart fortsätta upprepa det i andra forumtrådar tills jag blir motbevisad med komkret fakta som spelar roll) att pc-versionerna släpps senare än konsolversionerna. Som bevis har jag ett antal speltitlar, som jag tycker räcker som bevis helt klart, men du vill hävda att detta är undantag?

Ge mig då exempel på stora nutida titlar som många spelat och som det pratats mycket om, där

1: pc och konsolversionerns släpptes på dagen samtidigt
2: PC-versionen inte var handikappad av konsolversionen och
3: grafiiken i PC-versionen inte var förfulad av komnsolversionerna.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Till er som inte tror att ni ser skillnad på 60Hz och 30Hz... gå till denna sida och jämför din skärms uppdateringsfrekvens med halva uppdateringsfrekvensen. Viss skillnad på rörelseskärpa, right? Jag upplever till och med att det är stor skillnad på 120 och 60 Hz (vet ej hur det är om man går upp till 240Hz, känns dock som att det börjar bli good enough strax över 100).
https://www.testufo.com

Att film upplevs som OK på 24Hz är helt naturligt eftersom skärpan i rörelser är mycket låg.

120, 60 eller 30 Hz? Det är naturligtvis en smaksak om man ser det som en trade-off mellan krispiga rörelser eller hög detaljsnivå. Själv föredrar jag i många spel att gå ner från Ultra till High om det innebär att jag kommer upp i 120 fps.

Permalänk

@Perkoff: det flyter ju också på bättre på en TV kontra Monitor däremot mer input lag, men så länge man inte spelar FPS tycker jag inte det är så farligt. flyttar mitt ps4pro mellan 4K och min 1080p144 monitor och det är verkligen stor skillnad i flyt samt bildkvalité (men ja, sämre input lag)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Till er som inte tror att ni ser skillnad på 60Hz och 30Hz... gå till denna sida och jämför din skärms uppdateringsfrekvens med halva uppdateringsfrekvensen. Viss skillnad på rörelseskärpa, right? Jag upplever till och med att det är stor skillnad på 120 och 60 Hz (vet ej hur det är om man går upp till 240Hz, känns dock som att det börjar bli good enough strax över 100).
https://www.testufo.com

Att film upplevs som OK på 24Hz är helt naturligt eftersom skärpan i rörelser är mycket låg.

120, 60 eller 30 Hz? Det är naturligtvis en smaksak om man ser det som en trade-off mellan krispiga rörelser eller hög detaljsnivå. Själv föredrar jag i många spel att gå ner från Ultra till High om det innebär att jag kommer upp i 120 fps.

Lägger man till stjärnor i bakgrunden (inställning) så ser man ännu tydligare hur enorm skillnad det är mellan 60fps och 144fps, 30fps är inte att tala om. I 144hz är stjärnorna näst intill kristallklara. I 60Hz är de utdragna suddiga streck och i 30Hz så är allting bara suddigt och man får ont i ögonen efter bara några sekunder.

Förövrigt införskaffade jag en 144hz skärm bland annat av det otroliga flyt man får i rörelser och att tearing minskas drastiskt. Det är helt enkelt en mycket bättre upplevelse. De som håller fast vid att ögat bara kan se 28 fps och att man inte ser någon skillnad på 144Hz och 60Hz får tycka va de vill men jag skulle kunna skilja de från varandra i sömnen.

Testa det innan ni säger något!

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att du slingrar dig faktiskt. Du säger ju att det är undantag att konsolversionen kommer tidigare än PC-versionen. Jag har påpekat att så inte är fallet. Sen insinuerar du och svävar på orden när det kommer till GTA VI.

Det där är så korkat att jag faktiskt tror att du skämtar men ok:

ETT enskilt sampel kan inte användas som bevis för hur majoriteten I EN STÖRRE GRUPP av sampel är beskaffade. Det kvittar fullständigt när GTA VI PC släpps, det säger inget om hur de flesta multiplatsforms releaser är beskaffade.

Citat:

Om det är ett undantag att PC-versioner kommer senare än konsolversionerna, borde inte jag då kunna vara relativt säker på att valfri framtida spellansering sker samtidigt på PC och konsol?

Ja, det är större sannolikhet att ett spel har samtida konsol-pc släpp än att det inte har det.

Citat:

Det hela är väldigt enkelt. Jag är av uppfattningen (och kommer såklart fortsätta upprepa det i andra forumtrådar tills jag blir motbevisad med komkret fakta som spelar roll) att pc-versionerna släpps senare än konsolversionerna. Som bevis har jag ett antal speltitlar, som jag tycker räcker som bevis helt klart, men du vill hävda att detta är undantag?

Du har inte bevisat ett dyft.

Återigen, följande titlar anger Wikipedia som samtida pc & konsol släpp:
Witcher 3
The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine
Skyrim
Dragon Age: Inquisition

Vi kan väl lägga till lite nya, tämligen populära titlar oxå:
Battlefield 1
Call of Duty: Infinite Warfare
Overwatch
Doom
Mass Effect Andromeda
Forza Horizon 3
Hitman
Witness

Bara att Googla på om man så önskar men redan här är det tydligt att samtida släpp är vanligast.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Att Xbox Scorpio skulle vara kompatibel med min xbox360 Thrustmaster Ferrari Steeringwheel är väl att hoppas på för mycket. Lika så att alla mina racingspel från xbox360 skulle funka på Scorpio.... hoppas hoppas... hade ju vart rätt kul att spela om alla Project Gotham Racing, Forza och Need For Speed titlar igen...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Att Xbox Scorpio skulle vara kompatibel med min xbox360 Thrustmaster Ferrari Steeringwheel är väl att hoppas på för mycket. Lika så att alla mina racingspel från xbox360 skulle funka på Scorpio.... hoppas hoppas... hade ju vart rätt kul att spela om alla Project Gotham Racing, Forza och Need For Speed titlar igen...

Om det är kompatibelt med XB1 eller XB1S idag, så skall det enligt Microsoft även fungera på kommande Scorpio.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22898-microsoft-bekraftar-xb...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/