Permalänk
Medlem

Datorn har dålig FPS I CS:GO

Hej! När jag spelar CS:GO har jag bara 100-150 FPS och jag vet inte varför. Är rätt så säker på att jag ska kunna lira det i 200-300 FPS. I alla fall min dator består av i5 6600 GTX 1060 och 16 GB RAM. Har testat att göra ett test av min prestanda på userbenchmark och tydligen är min processor dålig i multi core (http://www.userbenchmark.com/UserRun/3760632).

Mvh Idde

Permalänk
Medlem

För CS:GO räcker den CPUn väl... då CS:GO är så stenåldersgammalt att den inte klarar mer än 1-2 trådar ändå.

Problemet är nog mer det som många verkar ha blivit erfarna av... 10x0 kortet. Något med drivare eller liknande verkar modifiera så du både kör andra inställningar och har mycket svårare att få hög FPS vs tex 9x0 korten och andra alt.

Sök runt lite på Nvidia kortet och detta problem så ser du lite olika tips på mjukvara du kan både avinstallera, samt ev drivrutiner du kan byta som förhoppningsvis hjälper.

Permalänk
Medlem

Ser man på länken så verkar det som du har en väldigt hög bakgrundsanvändning av CPU (29%). Kolla med aktivitetshanteraren vad det är som drar CPU kraft hela tiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För CS:GO räcker den CPUn väl... då CS:GO är så stenåldersgammalt att den inte klarar mer än 1-2 trådar ändå.

Problemet är nog mer det som många verkar ha blivit erfarna av... 10x0 kortet. Något med drivare eller liknande verkar modifiera så du både kör andra inställningar. Sök runt lite på Nvidia kortet och detta problem så ser du lite olika tips på mjukvara du kan både avinstallera, samt ev drivrutiner du kan byta som förhoppningsvis hjälper.

Nja, har dock visats i många tester att CSGO tjänar en hel del FPS med flera kärnor ändå.

Dålig FPS i CSGO har jag också, vet inte varför. Men det är som det är med detta spel och det verkar variera stort. Jag brukar ligga på runt 150fps. Polaren med en 5 år äldre dator ligger runt 300fps. Ingen aning om varför, det bara är så. Även om man kör samma config till spelet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jämför med mitt resultat. Background CPU 1% medan du har Background CPU 29%. Det är alltså något som hela tiden drar väldigt mycket CPU-kraft i din dator. Detta påverkar givetvis spelprestandan.

http://www.userbenchmark.com/UserRun/3760810

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Kollade precis och det är en system process av någon konstig anledning som tar så mycket "Systemets vänteprocess". Det tog 90-92 (Inte procent).

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du kör dina minnen i dualchannel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Hej, vet inte om du har Windows 10 men om du inte har avaktiverat XBOX DVR så kan du tappa FPS. Googla "xbox dvr cs go" så kan du nog läsa dig fram till hur man avaktiverar detta. Jag avaktiverade det genom regedit då jag inte hade appen installerad (och inget intresse av att göra det).

Detta kanske inte är roten till ditt problem men jag tänkte det kunde vara värt att nämna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idde123:

@fantomsmurfen: Kollade precis och det är en system process av någon konstig anledning som tar så mycket "Systemets vänteprocess". Det tog 90-92 (Inte procent).

"Systemets vänteprocess" är bara en process som ligger och gör ingenting. Av någon anledning skrivs den ut i Windows även fast den inte gör någonting. Det är alltså hur många procent vila din processor håller på med, dvs inget som stjäl kraft.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idde123:

@fantomsmurfen: Kollade precis och det är en system process av någon konstig anledning som tar så mycket "Systemets vänteprocess". Det tog 90-92 (Inte procent).

Det är en process som inte gör någonting. Den ska ligga på 98-100% när man inte gör någonting på datorn. Det är alla andra processor som totalt ska ligga på 1-2% när man inte gör någonting på datorn. När du körde benchmarket log dessa på totalt hela 29&

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Ericobarco: Jag avaktiverade det förut trodde också att det var problemet. Men det är fortfarande låg fps. Jag ska testa och ominstallera drivrutinerna.

Permalänk

hur många hz är din skärm på?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Har du haft ett AMD kort tidigare med samma moderkort/HDD?
Jag var tvungen att köra DDU för att få bort allt gammalt skit från gamla grafikdrivare vilket ledde till bättre prestanda för min del. Anledningen till att det spökade för mig var troligen att jag hade bytt från NVIDIA till AMD utan att köra DDU först.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Jag är osäker på hur det ser ut i NVIDIA men i AMD's drivare så kan man ställa in cappad FPS globalt, kolla om det kan vara någon sådan inställning i NVIDIA.
Slå på hög prestanda på energialternativ om du inte redan har gjort det.
Stäng av game mode om du har win 10 creators update.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Dåligt med bra tester gjorda på CS:GO, vilket är lite konstigt då spelet är så populärt. Mycket surr om olika lösningar och trick, vilket ibland kan känns som direkt snake-oil.

Min personliga erfarenhet är att det gäller att ha låta CPUn gå i hög frekvens, men där har man ju inte så mycket att säga till om med Intels varianter utan K.

Permalänk
Medlem

Låg fps

Jag har Nvidia gtx 960 med i5-6400 och går upp på 90-200 men min average är 130. Varför är den så låg, eller så är mitt setup dåligt fast det tror jag inte på dem här specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nja, har dock visats i många tester att CSGO tjänar en hel del FPS med flera kärnor ändå.
http://i.imgur.com/WffRXCe.png

Se där... i stand corrected.

Har för mig att 4 core räckte mer än väl för detta spel, men jag antar att när man ska upp så högt så får den nytta av fler trådar. Intressant.

Permalänk

@Paddanx: rullar runt 300 fps med min rig, fast med ett gtx 660. Så cs är helt enkelt konstigt... Fick betydligt sämre fps med mitt 970 än de jag kör med nu (970t är på lagning)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

@Paddanx: rullar runt 300 fps med min rig, fast med ett gtx 660. Så cs är helt enkelt konstigt... Fick betydligt sämre fps med mitt 970 än de jag kör med nu (970t är på lagning)

Att GPUn behövs för hög FPS det vet jag sedan tidigare inte är problem. Det är inte grafiskt kärvande. Problemet är att nyare drivare har gjorts om för att balansera inputlag, framtimes osv... vilket verkar göra enorma problem för CS:GO som med nyare kort inte kan nå 300+ längre.

(Vet att folk bli sura när man säger detta, men) jag tror att det börjar bli dags att CS:GO får en hård spärr på typ 200/250/300 FPS, så att man kan ställa krav på drivare mm att de ska klara det, men inte mer. Det skulle också ta bort fördelarna som folk har med specifika rigga som kan mer... så det blir mer rättvist.

Jag har iaf slutat spela det, och mina knep och info börjar bli gammal märker jag. Problemet är ju att hårdvaran idag verkligen inte är bra för det gamla spelet. En Skylake "värsting" idag som kan köra alla 1080p spel på max, kan inte ens slå en 5 år gammal maskin i CS:GO... så något måste göras för att balansera om och behålla grundtanken att "alla ska kunna spela CS:GO på alla maskiner".

Permalänk

Kollat enkla saker som ex energialternativ på prestanda?
Testa sätta nvidia kontrolpanelen på performance.

Hade mellan 120-190 med min gamla dator i csgo (AMD phenom II 965 @ 3.2, Gtx 550 ti)

Permalänk
Medlem

Du bör försöka använda olika äldre videodrivare, kanske det skulle vara en lösning.

Permalänk

@Paddanx: Optimering är nog prio ett i framtiden, men just nu så tror jag man får acceptera lite lägre fps med nyare grafikkort tyvärr..

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3