Paket försvunnen i en privat affär!

Permalänk
Medlem

Paket försvunnen i en privat affär!

Hej

Nu har det gått en vecka och har inte fått paket från säljaren! Har frågat efter kollinummer, men han har ej. Han skrev att han fick inget i utbyte när han skickade paketet. Han har ej blockat mig, så jag tror inte han försöker lura. Om nu paketet är försvunnen, vem borde ta ansvar? Och om han nu har kvitto. Kan han går ner till posten och be efter kollinummer?

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadsZ:

Hej

Nu har det gått en vecka och har inte fått paket från säljaren! Har frågat efter kollinummer, men han har ej. Han skrev att han fick inget i utbyte när han skickade paketet. Han har ej blockat mig, så jag tror inte han försöker lura. Om nu paketet är försvunnen, vem borde ta ansvar? Och om han nu har kvitto. Kan han går ner till posten och be efter kollinummer?

Han har ju definitivt fått kvitto, be om en bild av denna så att du ser att han har den.

Han kan gå och fråga dem med kvittot vad som händer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

kollinummer får du endast om du betalar för att skicka som rekommenderat. Det kostar extra. Är väl avsändarens ansvar skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

@QuadsZ:

Det beror väl på hur det är skickat. Är det skickat som ett postpaket så finns det ett kollinummer. Är det skickat som ett litet brev, typ sånt där blått/grönt så finns inget kollinummer.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Han skrev att han ej fick kvitto, men han ska ner idag o kolla efter ID

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@LaZ76: En volregulator till moped.

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Administrativ avgift

@QuadsZ: Hans ansvar , du ska ha pengar tillbaka om du inte får paketet. Han ansvarar att det kommer fram till dig punkt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadsZ:

@Mithras: Han skrev att han ej fick kvitto, men han ska ner idag o kolla efter ID

Fast det är omöjligt. Han har säkerligen betalat för att skicka iväg det (annars hade han haft post/sändning/kolli-nr) och därmed måste han få ett kvitto enligt lag. Något typ av bevis måste han få.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@QuadsZ: Hans ansvar , du ska ha pengar tillbaka om du inte får paketet. Han ansvarar att det kommer fram till dig punkt.

Fast å andra sidan kanske köparen inte vill betala mer än för ett frimärkat brev/paket, och då är det inte punkt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@QuadsZ: Hans ansvar , du ska ha pengar tillbaka om du inte får paketet. Han ansvarar att det kommer fram till dig punkt.

Finns de någon "lag" på detta? Jag tkr inte det är så. Om inte köparen ber att få det skickat som spårbart är det inte mitt ansvar om posten slarvarbort det.
Vill man ha de skickat som spårbart då får man hosta upp pengar för det också, det är ofta dubbelt så dyrt att skicka spårbart med posten. Skickar du ditt paket som brev får du inget spårningsnummer, däremot borde man få kvitto på att man betalat porto, kan ju länka till sitt kontoutdrag annars.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadsZ:

@LaZ76: En volregulator till moped.

Okej, det låter som en liten pryl som går skicka med postens gröna/blåa kuvert. Om han skickat med det får man inget kollinummer.

Permalänk
Administrativ avgift

@Lehto: skicka lätt 53kr , spårbart o allt upp till 2kg. Om någon skickar något så vill jag själv ha det spårbart men det är överenskomligt vad de kom fram till. I slutändan har han inte fått någon vara eller heller bevis att det är skickat , därav är det säljarens ansvar fram till att köparen får paketet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@LaZ76: Han skrev att han skickade som ett postpaket.

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

kollinummer får du endast om du betalar för att skicka som rekommenderat. Det kostar extra. Är väl avsändarens ansvar skulle jag säga.

Nej du behöver inte skicka rekommenderat för kollinummer.
Skickar du som paket får du kollinummer av PostNord/DHL/Schenker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadsZ:

Hej

Nu har det gått en vecka och har inte fått paket från säljaren! Har frågat efter kollinummer, men han har ej. Han skrev att han fick inget i utbyte när han skickade paketet. Han har ej blockat mig, så jag tror inte han försöker lura. Om nu paketet är försvunnen, vem borde ta ansvar? Och om han nu har kvitto. Kan han går ner till posten och be efter kollinummer?

Skrivet av andra94:

@QuadsZ: Hans ansvar , du ska ha pengar tillbaka om du inte får paketet. Han ansvarar att det kommer fram till dig punkt.

Skrivet av Broder Truck:

Fast å andra sidan kanske köparen inte vill betala mer än för ett frimärkat brev/paket, och då är det inte punkt längre.

Nu är allt förstås inte nödvändigtvis svart eller vitt, men normalt sett hamnar risken på köparen så fort säljaren lämnat in paketet till PostNord/DHL/Schenker. Att det är köparen som bär risken innebär att köparen är skyldig att betala även om varan förstörs eller försvinner genom en händelse som inte beror på säljaren.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Finns de någon "lag" på detta? Jag tkr inte det är så. Om inte köparen ber att få det skickat som spårbart är det inte mitt ansvar om posten slarvarbort det.
Vill man ha de skickat som spårbart då får man hosta upp pengar för det också, det är ofta dubbelt så dyrt att skicka spårbart med posten. Skickar du ditt paket som brev får du inget spårningsnummer, däremot borde man få kvitto på att man betalat porto, kan ju länka till sitt kontoutdrag annars.

Om personen har ett kvitto/kan styrka att han postat så är det postens ansvar, har han inget bevis att han skickat ligger det på honom
http://lawline.se/answers/13810

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

@QuadsZ:

Den saken som du har köpte kostar väl inte så jätte mycket om jag förstår det rätt?

Tror inte han försöker lura dig om någon skulle luras så skulle det röra sig om mycket mer pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Lehto: skicka lätt 53kr , spårbart o allt upp till 2kg. Om någon skickar något så vill jag själv ha det spårbart men det är överenskomligt vad de kom fram till. I slutändan har han inte fått någon vara eller heller bevis att det är skickat , därav är det säljarens ansvar fram till att köparen får paketet.

Tyvärr inte längre. Skicka lätt kostar 53kr upp till 1kg bara nu, 89kr upp till 2kg.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Har han skickat det som skrymmande brev med ekonomipost så kan det ta några dagar, speciellt om de måste skicka ut en brevavi till dig.
Men du borde nästan ha fått det nu tycker man. Vilken dag i förra veckan skickade han brevet?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@QuadsZ: Hans ansvar , du ska ha pengar tillbaka om du inte får paketet. Han ansvarar att det kommer fram till dig punkt.

Knappast. Köpet regleras av Köplagen (1990:931), där §13 fastställer att risken övergår till köparen i samband med avlämnandet, vilket vid transport till köparen definieras i §7 som när säljaren lämnar varan till transportören. Det är alltså posten som har ansvaret i denna fråga. Personligen blir jag dock högst skeptisk till att säljaren är ärlig när han påstår att Kolli saknas (visst, han kanske tog det billigaste möjliga alternativet) OCH att någon form av kvitto saknas. I det fallet kan säljaren inte ens bevisa att paketet har lämnats till posten, vilket gör det svårt att ställa dem till svars.

Citat:

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Citat:

7 § Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Administrativ avgift

@RaZman: Ja vilket jag säger som det är , köparen har ansvaret då han inte kan bevisa att han skickat.

@Tinardirith fortfarande småpengar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig några gånger, både som köpare och säljare. Endast en gång var det en säljare som var en stolle och inte ville ta ansvar, alla andra gånger har det löst sig. En gång när jag köpte en hårddisk som kom bort så fick jag mina pengar tillbaka, sen två månader! senare dök den upp. Jag kontaktade säljaren och då hade han reklamerat paketet och fått ersättning av posten eller schenker eller vad det nu var så jag fick disken gratis

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.