Permalänk
Medlem

Ny/begagnad tv

Jag ska köpa en TV som jag ska använda i huvudsak som skärm till datorn och kolla serier/stream.
Är det värt att köpa en begagnad tv, då priset brukar vara betydligt lägre, och vad ska man tänka på då?
Eller ska man köpa nytt?

Visa signatur

AMD R9 270x | Intel core i5-4690k 3.9GHz | MSI Z-87 G55 | Intel SSD 120Gb | WDC 500Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppMar:

Jag ska köpa en TV som jag ska använda i huvudsak som skärm till datorn och kolla serier/stream.
Är det värt att köpa en begagnad tv, då priset brukar vara betydligt lägre, och vad ska man tänka på då?
Eller ska man köpa nytt?

Att köpa begagnat är som att köpa en trisslott. Apparaten kan hålla hur länge som helst. Eller så går den sönder bara ett litet tag efter attdu köpt den. Och ja, folk ljuger mer än gärna om hur "lite" apparaten varit på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Beror också på vad man har för krav, nöjer man sig med en lågpris-TV är det nog bättre köpa en helt ny om inte den begagnade är näst intill gratis.

Dels har apparaterna i det lågprissegmentet blivit bättre än för bara några år sedan, dvs man får mer för pengarna idag då dagens budgetapparater i de flesta fall är rätt okej för pengen man betalar.

Man får garanti och man vet att den inte är "utsliten".Det går till och med ofta att hitta även 4k billigt om man klarar sig utan senaste HDR-tekniken.

Nackdelen är oftast lång responstid om man spelar FPS-spel vilket gäller de flesta TV även om en del är bättre än andra på detta.
Ska man inte spela annat än Casual utan främst titta film/serier eller få plats med mycket på skärmen i fallet 4k fungerar det bättre.

Däremot har alla butiksförsäljare rapportplikt att rapportera in till Radiotjänst att man köpt en TV-mottagare.

Begagnat går oftast att hitta riktigt billigt, men det är ett lotteri där den kan fungera i tiotals år eller en vecka.

Begagnat ger också möjligheten att hitta bara några år gamla toppmodeller som saknar 4k eller bara klarar 4k/30hz då det kanske har köpts en ny som klarar 4k/60hz med HDR istället då utvecklingen gått väldigt fort här så blir gårdagens dyra toppmodell omodern på kort tid.

Däremot gäller att se upp med priset, bara för att lyx-teven kostade 25-30kkr för två år sedan så har en del säljare inte insett hur fort den rasat i värde när den inte längre har senaste tekniken.

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Däremot har alla butiksförsäljare rapportplikt att rapportera in till Radiotjänst att man köpt en TV-mottagare.

Jag sa bara att jag köpte min tv till syrran i present så slipp jag radiotjänst

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr:

Jo det finns ju en hel del lite olika kreativa varianter på hur man kan runda Radiotjänst men det är ändå bra att veta att säljarna har denna rapportplikt då det inte är säkert att alla vet om att det är på det viset.

Vet man inte om det kanske det eventuella brevet/samtalet/besöket från Radiotjänst kommer som en otrevlig överraskning istället, där de sannolikt lär försöka övertala om att man går med på tv-innehav.
Är ofta kryddat med hot om vad som händer om man ej betalar.