Permalänk

Gamingskärm (köpråd)

Hej!

Har tänkt mig att köpa en ny datorskärm som skall användas främst till spelbruk.

Har läst runt på olika forum och jämfört svar + produkter men får ingen klar bild om "den skall jag ha"

Hoppas på lite hjälp av er

Just nu har jag Asus VG248QE, men vill gå upp till 27"

Sitter på ett GTX 1060 6gb(kanske uppgraderas i framtiden)

Det jag är ute efter (tror jag, efter att ha läst lite) är 27" G-sync + ULMB (om möjligt?) 144hz->..(krav)

Lirar mest CS:GO men också GTA V, BF1/4 (andra spel också, men mest dessa)

Klarar av att spela alla spel utan FPS-lagg på high/ultra, men har snöat in mig på G-sync.

Har ingen speciell budget, men vill helst inte lägga 10k på en skärm, men allt från 3k - 8k

Har även ett par frågor som ni säkert kan hjälpa till med.
- G-sync, har man användning för det eller är det någon förbättring i CS:GO? Tänker just om man cappar FPS på under 144fps (om skärmen har max 144hz) blir det skönare spelkänsla? Eller är det ULMB som man skall köra med?
- Med tanke på att jag klarar alla spel idag utan lagg, har jag då någon som helst användning för G-sync? Eller ska jag släppa den idén? (utifrån de spel jag spelar, sett)

Fler frågor dyker säkert upp.

Alla svar uppskattas!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

PG 278QR

@dubbelhakan:
Har själv också kollar runt mycket på skärmar, men Asus pg278qr är den bästa för pengarna skulle jag säga. 2k skärm, 27 tum, 165 hz, g-sync och sjukt snygg. Egentligen spelar g-sync ingen roll för en elitspelare eller en vanlig hemma gamer. Om det nu händer så skulle det bli så kort stund då man har en 165 hz monitor så det absolut inte går att märka. Kollade upp och såg att man ser det max i 0.006 sekunder. Så absolut inget man behöver tänka på. E dock en härlig detalj att ha på skärmen även fast man inte märker av den så mycket förutom att sin fps ligger på fast 165. Alltså, det är inte värt pengarna för speluplevelsens skull. Men som jag som åker runt på lan vill gärna ha g-sync för att det ska låta bra :). Så helt onödigt.

Du borde nog överklocka din gpu lite för att du ska slippa fps droppen när en kör på så hög upplösning. Kör själv 1070 oc och har absolut inget problem med det. 300 fps+

Så jag skulle föredra att du sparar 2k och kör utan g-sync!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Medlem

Ehm... När nån säger att man inte märker av G-Sync och att man har de för att de ska låta bra, ja då vet man att personen inte har en aning om vad den snackar om!

Adaptiv synkning är de största som hänt skärmar på länge och gör en enorm skillnad på spelupplevelsen, finns inget som gör bilden på skärmen så mjuk och laggfri (fri från tearing) som fps/hz synkning.

GTX1060 är lite vekt för en 144hz skärm i 27" klassen, dvs 1440p upplösning. Men är det csgo man ska spela så lär de inte va några problem att nå stabila 142fps (fps limit ska vara UNDER 144 för att inte avaktivera G-Sync). GTA/BF däremot kommer kräva betydligt lägra grafikinställningar för att inte lagga.

Själv kör jag med Acer XB271HUb och är grymt nöjd. Den är inte perfekt men det finns de ingen gamingskärm under 30k som är.
Är man beredd att lägga 5-8k på en skärm så är 144Hz+G-Sync+IPS en självklarhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Alla 27" Gsync skärmar från Acer, AOG och Asus är bra, är nog svårt som vanlig människa att direkt märka någon skillnad mellan dom. Handlar mest om du kan nöja dig med färgerna på en TN eller om du känner att du behöver IPS. IPS då får du nog betala runt 2k mer generellt.

Köpte min skärm i sign för 5500kr på rea och är nöjd med den.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Tack för alla svar!

Skall definitivt kolla över dessa.

En fråga kring IPS skärmar, responstiden är väl sämre än TN särmar?

Man kanske inte skall stirra sig blind på just det, men det är väl antingen bättre/skönare färger mot responstid?

Är jätte dålig när det kommer till skärmar, ursäkta mina frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubbelhakan:

Tack för alla svar!

Skall definitivt kolla över dessa.

En fråga kring IPS skärmar, responstiden är väl sämre än TN särmar?

Man kanske inte skall stirra sig blind på just det, men det är väl antingen bättre/skönare färger mot responstid?

Är jätte dålig när det kommer till skärmar, ursäkta mina frågor

Det stämmer rätt bra ja, det är nog bara du själv som kan svara på om du ser stor skillnad på en TN eller en IPS skärm, personligen ser jag knappt någon skillnad, betyder dock inte att inte andra gör det.

Du behöver gå in i en butik och jämföra dom sida vid sida i princip för att ta reda på detta.

I slutändan kommer du nog bli nöjd oavsett om du köper TN eller IPS bara skärmen uppfyller dessa krav: Gsync, 144hz, 27", 1440p.

Som sagt så är alla skärmar från t.ex. Asus, Acer och AOG bra här, jag körde på Acer men det var mest bara för att det var rea, jag hade säkert varit lika nöjd med en skärm från Asus eller AOG också.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Skrivet av muffinet:

Det stämmer rätt bra ja, det är nog bara du själv som kan svara på om du ser stor skillnad på en TN eller en IPS skärm, personligen ser jag knappt någon skillnad, betyder dock inte att inte andra gör det.

Du behöver gå in i en butik och jämföra dom sida vid sida i princip för att ta reda på detta.

I slutändan kommer du nog bli nöjd oavsett om du köper TN eller IPS bara skärmen uppfyller dessa krav: Gsync, 144hz, 27", 1440p.

Som sagt så är alla skärmar från t.ex. Asus, Acer och AOG bra här, jag körde på Acer men det var mest bara för att det var rea, jag hade säkert varit lika nöjd med en skärm från Asus eller AOG också.

Grymt, stort tack för hjälpen, skall se vad det blir

Permalänk
Skrivet av dubbelhakan:

Grymt, stort tack för hjälpen, skall se vad det blir

Har nu tittat/hittat 2st skärmar varav 1 kanske införskaffas.
Skärm nr1
Skärm nr2

Allt ser ju likadant ut, förutom priset, vad är skillnaden? Ser att nr1 har ULMB vilket jag också tittat på, medan nr2 ej har det, iallafall inte skriver med det?

Om det är enda skillnaden, betalar man 500:- mer för ULMB?

Sedan tror jag att jag väljer bort IPS då jag vill ha så låg MS som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubbelhakan:

Har nu tittat/hittat 2st skärmar varav 1 kanske införskaffas.
Skärm nr1
Skärm nr2

Allt ser ju likadant ut, förutom priset, vad är skillnaden? Ser att nr1 har ULMB vilket jag också tittat på, medan nr2 ej har det, iallafall inte skriver med det?

Om det är enda skillnaden, betalar man 500:- mer för ULMB?

Sedan tror jag att jag väljer bort IPS då jag vill ha så låg MS som möjligt

ULMB fungerar (så vitt jag vet) bara på fixerade frekvenser, och oftast inte på annat än typ 60, 85 och 120 Hz.
Så det är g-synk eller ULMB.
En no-brainer IMO, kör man spel där FPS'en kan dippa under max refreshrate så är g-synk underbart.

Permalänk
Medlem

Möjligt att båda skärmarna ej klarar ULMB men:
Du kan ej köra Gsync och ULMB samtidigt utan du väljer den ena eller den andra, personligen har jag alltid Gsync aktiverad, dels för att jag är lat men även för att det helt klart är bäst i spel där man ej har 144fps konstant.

Sweclockers har en skärmguide som är rätt bra där dom även tar upp ULMB: http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Vet ej heller hur nödvändigt eftersläpreducering är på en TN panel då dom redan har minst släp av alla paneler, jag märker inget släp på min TN skärm iallafall.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

ULMB fungerar (så vitt jag vet) bara på fixerade frekvenser, och oftast inte på annat än typ 60, 85 och 120 Hz.
Så det är g-synk eller ULMB.
En no-brainer IMO, kör man spel där FPS'en kan dippa under max refreshrate så är g-synk underbart.

Skrivet av muffinet:

Möjligt att båda skärmarna ej klarar ULMB men:
Du kan ej köra Gsync och ULMB samtidigt utan du väljer den ena eller den andra, personligen har jag alltid Gsync aktiverad, dels för att jag är lat men även för att det helt klart är bäst i spel där man ej har 144fps konstant.

Sweclockers har en skärmguide som är rätt bra där dom även tar upp ULMB: http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Vet ej heller hur nödvändigt eftersläpreducering är på en TN panel då dom redan har minst släp av alla paneler, jag märker inget släp på min TN skärm iallafall.

Juste det ja, är det en smaksak på skärmarna eller vilken skulle ni rekommendera av dom? Eller någon annan istället för dom?

Beslutsångest deluxe haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubbelhakan:

Juste det ja, är det en smaksak på skärmarna eller vilken skulle ni rekommendera av dom? Eller någon annan istället för dom?

Beslutsångest deluxe haha

Om jag ska vara helt ärlig så märker du troligtvis ingen skillnad mellan dessa skärmar. Mitt råd hade varit att köpa den du kan få till bäst pris.
Jag kan rekommendera Acer skärmen för det är den jag har, jag har ej testat den andra men specs är nästan identiska så skillnaden är nog försumbar mellan dom.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||