Felsökningshjälp CPU s1151: Får blåskärmar, Bios fryser/ändrar språk + div. felmeddelanden

Permalänk
Medlem

Felsökningshjälp CPU s1151: Får blåskärmar, Bios fryser/ändrar språk + div. felmeddelanden

Hej på er!

Byggde ihop en burk med vattenkylning för ca 1,5 år sedan; hade en del strul i början att få systemet att boota ordentligt:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1415836-nybygge-bootade...

Har dock fungerat utan några som helst problem sedan dess. Häromdagen fick jag dock helt plötsligt blåskärm i Win10 medans jag satt och surfade lite på Blocket. Fick felmeddelande om Memory Management och att Windows skulle fixa det åt mig... omstart, samma fel direkt. Därefter många försök till där det dök upp alla möjliga felmeddelanden om saknande/korrupta filer osv.
Misstänkte minnena, så körde igång memtest som verkade gå bra, inga fel. Men så hängde sig burken.... sedan dess är jag tillbaka där jag var vid bygget, datorn fastnar i alla möjliga lägen, med alla möjliga koder på lilla displayn på moderkortet. Ibland kommer jag in i BIOS men då fryser den ofta där. Ibland är BIOSet på Franska helt plötsligt också, mycket spännande...

Fixade ett par andra minnen som går på 1,2V och testade men det blev samma strul. Har nu även testat med ett annat moderkort, Gigabyte Z270 Ultra Gaming; denna har LED-indikationer för de olika initieringssteg och då lyser hela tiden VGA LED rött. Detta gör den om jag kör med bara processorn och HDMI inkopplat, och om jag kör med ett eller två GTX780. CPU och DRAM lyser rött en liten stund sedan slocknar dessa, antar att den testar då och anser att allt är ok.

Testade med Asus moderkortet igen, med enbart CPU, och den beter sig som innan och fryser lite var som.

Misstänker nu alltså att det är processorn som felar, men har tyvärr inget annat att testa med. Kan i princip införskaffa en annan och testa med den.

CPU:n är köpt december 2015 tror jag; hur är det med garanti på dessa rackare? Jag har hela tiden kört datorn med XMP profil på minnena, så inga våldsamma OC. Processorn köptes dock som Fyndvara och jag undrar nu om den vart trasig från start, och därav returnerad. Eller om första ägaren körde lite hårdare med den...

Tacksam för hjälp! Använder inte datorn så värst mycket men känner mig handikappat utan (har en bärbar från jobbet men man vill ju kunna hänga i datorstolen framför stor skärm helst ).

Kan tillägga att jag plockade ur disken och tryckte in den i en gammal bärbar som jag har liggandes; Win10 verkar ganska flexibelt när det kommer till drivrutiner osv då den startade fint i Windows! Inget fel på disken eller Windows installationen med andra ord, det är något som måste vart knas med hur datan lästes ut ifrån den och blev korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Hej på er!

Byggde ihop en burk med vattenkylning för ca 1,5 år sedan; hade en del strul i början att få systemet att boota ordentligt:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1415836-nybygge-bootade...

Har dock fungerat utan några som helst problem sedan dess. Häromdagen fick jag dock helt plötsligt blåskärm i Win10 medans jag satt och surfade lite på Blocket. Fick felmeddelande om Memory Management och att Windows skulle fixa det åt mig... omstart, samma fel direkt. Därefter många försök till där det dök upp alla möjliga felmeddelanden om saknande/korrupta filer osv.
Misstänkte minnena, så körde igång memtest som verkade gå bra, inga fel. Men så hängde sig burken.... sedan dess är jag tillbaka där jag var vid bygget, datorn fastnar i alla möjliga lägen, med alla möjliga koder på lilla displayn på moderkortet. Ibland kommer jag in i BIOS men då fryser den ofta där. Ibland är BIOSet på Franska helt plötsligt också, mycket spännande...

Fixade ett par andra minnen som går på 1,2V och testade men det blev samma strul. Har nu även testat med ett annat moderkort, Gigabyte Z270 Ultra Gaming; denna har LED-indikationer för de olika initieringssteg och då lyser hela tiden VGA LED rött. Detta gör den om jag kör med bara processorn och HDMI inkopplat, och om jag kör med ett eller två GTX780. CPU och DRAM lyser rött en liten stund sedan slocknar dessa, antar att den testar då och anser att allt är ok.

Testade med Asus moderkortet igen, med enbart CPU, och den beter sig som innan och fryser lite var som.

Misstänker nu alltså att det är processorn som är mongo, men har tyvärr inget annat att testa med. Kan i princip införskaffa en annan och testa med den, men undrar om det finns någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa till? Antingen testa min CPU i nån annan burk som fungerar stabilt, eller om jag kan låna en s1151 CPU för att bekräfta att det är den som är problemet?
Bor i Knivsta, jobbar i Uppsala - kan svänga förbi någonstans utan problem, bjuder gärna på fika

CPU:n är köpt december 2015 tror jag; hur är det med garanti på dessa rackare? Jag har hela tiden kört datorn med XMP profil på minnena, så inga våldsamma OC. Processorn köptes dock som Fyndvara och jag undrar nu om den vart mongo från start, och därav returnerad. Eller om första ägaren körde lite hårdare med den...

Tacksam för hjälp! Använder inte datorn så värst mycket men känner mig handikappat utan (har en bärbar från jobbet men man vill ju kunna hänga i datorstolen framför stor skärm helst ).

Kan tillägga att jag plockade ur disken och tryckte in den i en gammal bärbar som jag har liggandes; Win10 verkar ganska flexibelt när det kommer till drivrutiner osv då den startade fint i Windows! Inget fel på disken eller Windows installationen med andra ord, det är något som måste vart knas med hur datan lästes ut ifrån den och blev korrupt.

Sätt dina minnen på 1.5 v, skadar ju aldrig även om du har L minnen

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Sätt dina minnen på 1.5 v, skadar ju aldrig även om du har L minnen

Kommer ofta inte så långt att jag kan ändra å spara... Labil skit.

Permalänk
Medlem

Trasiga CPUer är inte alls vanligt men det händer ju, onekligen låter det som att du är drabbad eftersom du testat annat moderkort osv.

Gör det enkelt för dig själv, säg till butiken att du testat med en annan likadan CPU som du lånat, och det fungerar med den men inte med din.

Intel har 3 års garanti så det är bara att reklamera.

edit: såg precis att du köpt den som fyndvara - det ska inte spela någon roll för garantin. Men ganska troligt då att ja, den kanske kördes svinhårt eller att den har fått sig en statisk urladdning.

Permalänk
Medlem

@Thiras:
Tack för tipset! Tjo man vet aldrig men osannolikt att nya moderkortet skulle vara paj... Sen att den lyser på VGA och inte CPU är lite konstigt men kan ju tyda på interna grafikdelen i prollen kanske? Eller vad vet jag hur logiken funkar där även helt utan GFX lös den varje gång så nåt var galet iaf.

Mailade Webhallen (som aldrig ringde tbx när jag valde med knapptryck från kön att de skulle) och de sa att de kan felsöka den i butiken, så får göra det. Bekräftar de att den är paj så är det bara att skicka in. Såvida jag vet är det vanliga garantivillkor på fyndvaror.

Mvh
//J