Råd GoPro 5 Hero Black eller Canon EOS M10 eller enbart Samsung S7

Permalänk

Råd GoPro 5 Hero Black eller Canon EOS M10 eller enbart Samsung S7

Hej
Har i dagsläget en Samsung Galaxy S4 och en Canon Ixus 170 för att filma och ta kort med. Jag kombinerar med mobilen och kompaktkameran för att filma och ta kort på t.ex semesterresor etc.

Känner nu att jag vill ha en uppgradering. Så min fråga är vilken kombination som är bäst för dessa ändamål. Jag kommer förmodligen uppgradera till en ny mobil Samsung Galaxy S7.

1 Samsung Galaxy S7 + GoPro5 Hero

2 Samsung Galaxy S7 + Canon

3 Enbart Samsung Galaxy S7 för kort och film

Vad jag hört på förhand:

GoPro 5 Hero
GoPro 5 Hero Black
+ Bra kvalitet och skärpa (Discovery använder GoPro t.ex), vattentät ned till 10 meter, stryktålig, liten och kompakt, numera med display
- Liten display, batteritid ??

Canon EOS M10
Canon EOS M10
+ Bra kvalitet, större display. bra bilder,
- inte vattentätt, ganska stor och klumpig, batteritid ??

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Go pron är ju bra att filma med men Canon kameran är ju lättare att hantera så som ergonomi med mera men finns riggar till båda Go Pro och Canon.

Hade jag vart du hade jag skaffat canon kameran. Men som sagt lite smaksak där då inget är i samma kategori.

Jag har både systemkamera och go pro och det är ju inte rättvist att jämföra dom rakt av. Däremot skulle jag jnte klara mig utan någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska ha dom till, för ren filmning så är GOPRO hero5 svårslagen kvalitets mässigt och den bild du får ut är storslagen samt självklart att den är vattentät så du kan ha roligt i vattnet med den. Vad gäller displayen så spelar det absolut ingen roll, jag har varit GOPRO trogen sen den första kom ut och tack vare att du har så bred vidvinkel så har jag aldrig behövt displayen när du filmar ändå, bara peka mot det du vill filma och jag är 100procent säker på att du kommer få med just det. Filmar man i höga upplösningar och med hög framerate då suger det tyvärr ut lite extra batteri men extra batterier är varken stora och klumpiga eller dyra om du skulle ut på större fotouppdrag.

Ja det är min åsikt och jag är förmodligen lite partisk i frågan men jag älskar min gopro och den ligger alltid i min väska eller bilen eller vad jag nu gör

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

M10 är ju inte mycket att hurra över. Det är en eos M med sämre kontroller och något mindre.

EOS M3 är inte så mkt dyrare men mkt bättre.

---
Dock så är ju gopron och eos helt olika kameror. Beror på vad du ska ha den till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill tipsa om ett alternativ till Gopro 5: Xiaomi Yi 4k. Nästan lika bra som Gopro 5, men mycket billigare 👍

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Okej, tack alla för svar. Det är tur att det finns ett forum som detta med personer som kan ge råd och som också har personliga erfarenheter.

Med systemkameran Canon EOS M10 så känns det som att man får bra prestanda för både film och kort. Med GoPro så får man bra prestanda för filmning. Jag tänker kombinationen GoPro och Samsung S7 där man kan ta kort med Samsung S7 som komplement.

Argumenten jag hört när jag varit på Elgiganten är följande:

Anställd 1: "GoPro filmar väldigt bra och skarpt. Så bra så till och med Discovery Channel använder de för filmning."
Anställd 2: "Använd bara GoPro om du ska filma actionsekvenser som skateboading, skidor osv annars är den onödig."
Anställd 3 "Ta Canon EOS M10 den filma bättre än GoPro plus att du kan ta kort med den."

Hur rangordnar ni mellan GoPro Hero 5, Canon EOS M10 och Samsung S7 när det gäller

filmning
kort

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk

Canon eos M10 kan ge överlägsen bildkvalitet jämfört med de andra två. Skulle personligen aldrig överväga att köpa en mobil för att använda den som kamera i första hand. Och en gopro filmar ju rätt bra för sin storlek, men det är inte meningen att den ska ersätta en filmkamera.

Btw, bara för att Discovery använder gopro så betyder det inte att de är bra på allt. Det betyder att de duger i vissa situationer. Gopro användes till exempel under korta sekvenser i The hobbit (ett par förstapersonsvyer från tunnorna vid 1:07 och 1:14), men med tanke på hur dålig den videokvalitén är jämfört med resten av filmen så talar den inte speciellt gott för gopro. Det är en actionkamera som av förklarliga själ inte ersätter en riktig filmkamera.

På frågan hur jag skulle rangordna kamerorna så måste jag helt enkelt svara att det beror på ändamål. Ska man filma sport, action och liknande så känns det kanske inte så kul att sätta en stor telefon på huvudet (eller kompaktkamera för den delen), utan då skulle jag välja en actionkamera. Om huvudmålet är att fotografera på semestern, resor och dyl. och bara filma lite grann ibland så skulle jag välja en kompaktkamera eller en systemkamera likt den du länkat.

Jag känner inte att jag har jättebra koll på dina behov, så det är lite svårt att råda. Kan du förtydliga?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Canon eos M10 kan ge överlägsen bildkvalitet jämfört med de andra två. Skulle personligen aldrig överväga att köpa en mobil för att använda den som kamera i första hand. Och en gopro filmar ju rätt bra för sin storlek, men det är inte meningen att den ska ersätta en filmkamera.

Btw, bara för att Discovery använder gopro så betyder det inte att de är bra på allt. Det betyder att de duger i vissa situationer. Gopro användes till exempel under korta sekvenser i The hobbit (ett par förstapersonsvyer från tunnorna vid 1:07 och 1:14), men med tanke på hur dålig den videokvalitén är jämfört med resten av filmen så talar den inte speciellt gott för gopro. Det är en actionkamera som av förklarliga själ inte ersätter en riktig filmkamera.

På frågan hur jag skulle rangordna kamerorna så måste jag helt enkelt svara att det beror på ändamål. Ska man filma sport, action och liknande så känns det kanske inte så kul att sätta en stor telefon på huvudet (eller kompaktkamera för den delen), utan då skulle jag välja en actionkamera. Om huvudmålet är att fotografera på semestern, resor och dyl. och bara filma lite grann ibland så skulle jag välja en kompaktkamera eller en systemkamera likt den du länkat.

Jag känner inte att jag har jättebra koll på dina behov, så det är lite svårt att råda. Kan du förtydliga?

Det är nog som du säger att jag vill kunna filma och ta kort på t.ex semestern, resor och dylikt. Sen skulle det ju vara jätteroligt och kunna springa ned i vattnet från en badstrand och samtidigt filma. Men det är nog ganska få sådana tillfällen som jag vill filma dvs actionsekvenser med vatten, fart osv.

Det som kan kännas som en nackdel med systemkameran och en liten fördel med GoPro är att GoPro är lättare att bära med sig och snabbare kan ta fram denna om man vill fånga ett ögonblick och dessutom göra det diskret. Vart förvarar man systemkameran och man är ute och reser och t.ex inte har en jacka på sig. Då kanske man får ha den i en väska som man ska ta upp den ifrån hela tiden.

Fast det kan det ju vara värt med en systemkamera om man nu får bättre kvalitet på filmer och bilder jämfört med GoPro.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk

@Camera: För de spontana tillfällena skulle jag använda en mobil (både för film och kort). Utan att ha gjort någon som helst research så skulle jag gissa att en modern mobilkamera är ungefär likvärdig i bildkvalité med en gopro när man filmar och förmodligen hästlängder smidigare att fota med.

Jag tror inte att en gopro är det du söker. Om du har råd med både en Samsung galaxy s7 och canon eos m10 så kommer du säkert bli väldigt nöjd. Jag tror inte att en gopro gör något som de andra två inte redan gör bättre för dina ändamål.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."