Liten micro-spike en gång i sekunden, oavsett aktivititet

Permalänk
Medlem

Liten micro-spike en gång i sekunden, oavsett aktivititet

Tjena!

Har en Asus Zenbook UX303LB som jag är supernöjd med.

Har dock haft ett problem med den en tid, en gång i sekunden så får den en micro-spike (det hoppar till). Detta oavsett aktivitet (webb/film/spel).

Så här ser det ut när man kollar på hemsidor och t.ex. scrollar:
https://www.youtube.com/watch?v=NGnBZS9U7GI
https://www.youtube.com/watch?v=2X046nVbGag

Har aldrig gjort något särskilt med den, formaterar om och installerar fresh 1 gång/år. Försökt googla mycket på problemet, hittar mest om fps-drops en gång/s, men diverse overlays (afterburner mm) vittnar inte om att det droppar i spel etc. (kanske går så pass snabbt att man inte hinner se droppet utan måste kika i graf)

Någon som har koll på vad detta kan bero på och hur man kan lösa det?

Permalänk
Medlem

Som alltid bör man se till att ha
- Bios uppdaterat
- Senaste drivrutiner

Kolla in att du har detta till att börja med.

Annars märker du inte att datorn går varmt eller börjar låta mycket?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Fått liknande på min stationära när jag överklockat dåligt/ostabilt. Låter dock tvecksamt till att ha liknande fenomen på en laptop.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Hände mig med mitt gamla moderkort och cpu, bytte och så löste det sig. Testa som @FakeNinja säger och uppdatera bios och drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Som alltid bör man se till att ha
- Bios uppdaterat
- Senaste drivrutiner

Kolla in att du har detta till att börja med.

Annars märker du inte att datorn går varmt eller börjar låta mycket?

Givetvis, och det gör tyvärr ingen skillnad :/

Datorn går varmt om jag spelar (GPUn upp i 90), men grejen är ju att det här händer om jag surfar också, och då används inte GPUn öht och CPUn går max 40-45 grader, så det borde inte vara det heller. Har datorn på en fläkt/kylplatta utifall att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Fått liknande på min stationära när jag överklockat dåligt/ostabilt. Låter dock tvecksamt till att ha liknande fenomen på en laptop.

Har inte klockat något, och har inte tänkte göra det heller, men ett hårdvarufel kanske skulle kunna göra att frekvenserna blir fel ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Hände mig med mitt gamla moderkort och cpu, bytte och så löste det sig. Testa som @FakeNinja säger och uppdatera bios och drivrutiner

Blir svårt att byta moderkort och CPU på denna då det är en bärbar enhet, ska testa att fixa BIOS igen men det borde inte vara det, uppdaterar och formaterar allt lit edå och då

Permalänk
Bildexpert 📺

@13ilbo: Det där ser väldigt regelbundet ut vilket kan vara att bildpanelen hoppar över en frame per sekund. Du kan stämma av sådant med detta testmönster och en systemkamera, alternativt filma i slow-mo och gå igenom filmen ruta för ruta:

https://www.testufo.com/#test=frameskipping

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hmm intressant! Testet sa hela tiden synch fail (och kunde inte råda bot på det), men testade ändå att fota i 1/5 slutartid etc, fick raka linjer utan gap i 80-90% av fallen, så spontant verkar det inte vara det :/

Permalänk
Bildexpert 📺

@13ilbo: Du måste köra en bättre webbläsare, likt chrome ifall det är sync-fail. Om det nu inte relaterat till just panelen och det jag skriver längre ned.

Filmar du mer än en sekund i slo-mo ser man också tydligt när det hoppas över en bildruta. Det var så jag upptäckte ett liknande ryck på en Philips-skärm där var 141:a bildruta hoppades över för ett regelbundet ryck med 2,35 sekunders mellanrum.

http://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dator...

Annars: testa mot en extern skärm. Försvinner rycken har du också ganska tydligt svar på att något är knas med skärmen i din bärbara. Den kanske meddelar fel timing till grafikkortet och genom en Custom Resolution kan du kliva runt detta.

Permalänk
Medlem

Installera LatencyMon och kolla om vad den säger och om den klagar, kolla speciellt vilken drivrutin den anmärker på. Nu är det möjligt att detta är något specifikt relaterad till "bildskärmen", men du har inget att förlora på att verifiera så det inte är DPC problem i vilket fall som helst.

http://www.resplendence.com/latencymon

Sen skadar det inte att se till att ha någon powerplan typ High Performance aktiverad för att se om det påverkar. Är man hard core user kan man även testa stänga av diverse strömsparfunktioner i CPUn via t.ex. BIOS men notera då vad det var innan du ändrade så du kan ändra tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Installera LatencyMon och kolla om vad den säger och om den klagar, kolla speciellt vilken drivrutin den anmärker på. Nu är det möjligt att detta är något specifikt relaterad till "bildskärmen", men du har inget att förlora på att verifiera så det inte är DPC problem i vilket fall som helst.

http://www.resplendence.com/latencymon

Sen skadar det inte att se till att ha någon powerplan typ High Performance aktiverad för att se om det påverkar. Är man hard core user kan man även testa stänga av diverse strömsparfunktioner i CPUn via t.ex. BIOS men notera då vad det var innan du ändrade så du kan ändra tillbaka

Mm fick tipset om DPC problem från ett annat forum, och ser ut som att problemet ligger någonstans där, dock hjälpte det inte att disabla drivrutiner i device managern :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Mm fick tipset om DPC problem från ett annat forum, och ser ut som att problemet ligger någonstans där, dock hjälpte det inte att disabla drivrutiner i device managern :/

Nej, att komma till rätta med DPC problem är inte det lättaste tyvärr. Har själv en XPS15 som har konstanta problem med detta, vilket jag till viss del skyller på Dell som är ökända för dessa problem och har ofta drivrutiner som släpar efter betänkligt. Men även andra märken har problem.

Beroende på vad du kör på för GPU så kan du testa att installera senaste drivrutinerna direkt från de faktiska tillverkarna om du inte gjort det, dvs mest troligt då NVidia, AMD och Intel. LatencyMon brukar tala om vilken drivrutin det är som stör, och ofta är det nätverksdrivrutinerna. Eller kanske snarare nätverkskorten då i kombination med drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, att komma till rätta med DPC problem är inte det lättaste tyvärr. Har själv en XPS15 som har konstanta problem med detta, vilket jag till viss del skyller på Dell som är ökända för dessa problem och har ofta drivrutiner som släpar efter betänkligt. Men även andra märken har problem.

Beroende på vad du kör på för GPU så kan du testa att installera senaste drivrutinerna direkt från de faktiska tillverkarna om du inte gjort det, dvs mest troligt då NVidia, AMD och Intel. LatencyMon brukar tala om vilken drivrutin det är som stör, och ofta är det nätverksdrivrutinerna. Eller kanske snarare nätverkskorten då i kombination med drivrutinerna.

Mm, just nu verkar latencymons sida vara nere eller ha lite problem, men ska försöka ladda ner programmet senare.

Random fråga (om du har koll), om jag har något problem med hårddisken/ssd (någon nämnde att dpc problem kan vara relaterat till det) kommer det isf lösas genom att formatera om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Mm, just nu verkar latencymons sida vara nere eller ha lite problem, men ska försöka ladda ner programmet senare.

Random fråga (om du har koll), om jag har något problem med hårddisken/ssd (någon nämnde att dpc problem kan vara relaterat till det) kommer det isf lösas genom att formatera om den?

Inte nu iaf när jag testar (nere alltså).

Om det är fel på hårddisken/SSDn så lär det vara hårdvarufel och knappast påverkas av om du formaterar den eller inte. Fast dom tenderar nog att funka eller inte funka, iaf har jag aldrig varit med om att en HD eller SSD fungerar delvis.