99% Minnesanvändning, har inte Killer Nic?

Permalänk
Medlem

99% Minnesanvändning, har inte Killer Nic?

Hejsan hej!

I söndags när jag startade Just Cause 3 så varnade spelet mig om att mitt minne snart var slut, vilket jag tyckte var konstigt för jag har 16GB ram och jag har spelat det i några veckor utan att få det meddelandet innan.

Hur som helst så kollade jag aktivitetshanteraren och resursövervakaren, minnet användes till 95-99% men det fanns ingen (synlig) process som tog upp vad jag kunde uppfatta som flera gigabyte med minne. Jag har kollat här på forumet och andra forum och det alla verkade ha gemensamt var att deras moderkort har Killer Nic och att det var minnesläckor som fixades genom drivrutiner.

Mitt moderkort, ett Asus Maximus vii hero, har en Intel Gigabit Ethernet port och senaste drivrutinen på Asus hemsida är från 2015, dock så kanske Microsoft har någon nyare driver som de installerade automatiskt under natten, vilket W10 har vanan att göra har jag märkt.

Jag försökte också hitta nyare drivers på Intels hemsida men där Intel är rätt tydliga på vilka kretsar som drivers fungerar till så är Asus mer kryptiska med att inte säga mer än det jag skrivit (plus versionsnumret på drivern) och då jag inte kunde hitta något med just det namnet blev jag mer skeptisk till att drivrutinerna (på Intels hemsida) var avsedda för mitt kort, jag har nog missat rätt drivers kan jag tänka mig.
Jag trodde att det kunde vara något virus eller liknande eftersom jag bara använde Windows Defender och den hittade inget. Så jag testade också att dra in Avast och Malwarebytes men inget kunde hittas.
Någon på en annan av trådarna här föreslog att man skulle ändra i Regedit på NDU så den stängs av och det har jag också gjort utan någon märkbar skillnad.

Jag tog några bilder på aktivitetshanteraren och även om det är precis samma historia som för andra här, förutom att jag inte har Killer Nic, så kanske någon ändå vill se dem.
Det är flera bilder under lite olika förhållanden så jag har en liten förklaring till dem alla:

http://imgur.com/a/Ic1iH

1. Precis loggat in i windows och den har stått i kanske 10 minuter.
2. Startat Just Cause 3 och den har laddat in staden jag sparade i... minnesanvändningen är normal
3. Stängt av JC3 men resurserna verkar inte ha gjorts helt tillgängliga igen.
4. Efter ha surfat runt lite, tittat på film så byggs minnesanvändningen på mer och mer men utan att rensa sig när program stängs.
5. Jag startar JC3 igen och den har laddat in samma stad sen tidigare men den har betydligt mindre resurser att använda och spelet hackar runt väldigt mycket när den ska ladda in saker i spelet.
Sista bilden visar t.ex. att minnet är fullt men inget skrivs till hårddiskarna och processorn är vilandes.

Så är det någon som några tips på vad det kan vara eller vad jag skulle kunna testa? Finns det något program som jag kan ha igång på min andra skärm som visar när en process startas och hur mycket resurser den kräver? Uppenbart något mer djupgående än Aktivitetshanteraren och Resursövervakaren då de inte visar någon process som tar allt minne.

Jag testade ett kommando i CMD-prompten som skulle visa alla processer som använder mer än ett angivet antal MB men den kunde inte visa något som var över t.ex. 300MB, vid 200MB så visade den Chrome... var har resten av mina ca 12-14GB RAM tagit vägen o.O

Tack i förhand!
//Lucas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucasjl:

2. Startat Just Cause 3 och den har laddat in staden jag sparade i... minnesanvändningen är normal

På vilket sätt är minnesanvändningen normal om du har 16Gb, spelet använder 3.8Gb och 88% av minnet används? 0.88*16 = 14Gb?

Testat att köra DDU + nya drivrutiner? Minnesläckor kan ha att göra med grafikdrivrutinerna då det som inte får plats i grafikkortets VRAM ibland laddas in RAM minnet (Obs, egen observation under felsökning av bf4, har ingen aning om det stämmer för andra spel)

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

På vilket sätt är minnesanvändningen normal om du har 16Gb, spelet använder 3.8Gb och 88% av minnet används? 0.88*16 = 14Gb?

Testat att köra DDU + nya drivrutiner? Minnesläckor kan ha att göra med grafikdrivrutinerna då det som inte får plats i grafikkortets VRAM ibland laddas in RAM minnet (Obs, egen observation under felsökning av bf4, har ingen aning om det stämmer för andra spel)

Oh sorry, jag snubblade lite i min förklaring där. Vad jag tänkte på var att SPELET's minnesanvändning var normal då jag inte sett JC3 gå över 4GB ram, men senare hade spelet inte ens tillgång till 1GB ram. Men jag skrev så mycket mer än jag tänkte att jag snöade in mig i all text.

Hur som helst...
Tack för förslaget med DDU etc. Jag installerade nvidias 382.33 drivers men tänkte inte på att kolla minnet till grafikkortet, för det borde ju också fyllas till max i dessa fall? När jag spelat vissa titlar så har bokstavligen bara ett par GB av grafikminnet använts så om det är något strul nu så borde väl det fyllas? I alla fall skadar det nog inte om jag gör en ren installation av dem.

Tack igen!
/Lucas

Permalänk
Medlem

Svarar inte på minnesfrågan, men enligt Asus hemsida så har du en Intel I218V.

Går att klicka sig fram på Intels hemsida för att hitta produkten.
Drivrutin för Windows 10

Permalänk
Medlem

Tackar.

Jag testade DDU och installerade om de senaste drivrutinerna till grafikkortet men det hjälpte inte. Ska ta ner Intel driverna och en äldre version av nvidias drivers som jag åtminstone vet fungerade utan problem då. Näst sista hoppet blir väl en formatering för att se om det hjälper.

//Lucas

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk rekommenderar DDU, Känns aningen irrelevant då det är RAM och inte Vram.
Testa att slå på eller av Växlingsfilen i windows och se vad som händer.

Du kan också testa att bara köra på 2 stickor på moderkortet (8GB) för att helt utesluta felaktiva ram

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vet inte alls vad problemet kan vara =o testade att stänga av virtuella minnet och fick nån timme senare BSOD: Video_Memory_Management_Internal
Lustiga var att jag inte ens hade startat något spel utan jag tittade på lite film på youtube. Mitt ram var inte heller i närheten av att vara fullt med 60+% ledigt.

Orsaken till BSOD'en kan vara gamla/trasiga gfx drivers men senaste var installerade, MEN de säger också att det virtuella minnet kan vara för litet, vilket styrker det påståendet då jag kort där innan hade stängt av det virtuella minnet.

Jag har testat med några andra spel för att se om de kan fylla minnet men det verkar vara kopplat till just JC3. Har testat med de spel jag har installerade vilket är Division, Far Cry 4 och Wildlands men ingen av dem visar samma problem som JC3 gjort på minnet, dvs att det minne som används inte blir frigjort av systemet. Ska köra en MemTest86 på minnena då Windows 10's egen diagnos sägs inte vara tillräckligt djupgående och om inte det visar något kanske det blir att testa att ta ur två Ram stickor och se om det är något trasig minne. Sen är det bara ominstallation kvar att göra.

Tacksam för alla svaren i alla fall.
//Lucas