Permalänk

E-gpu Laptop

Söker tips på en Laptop där jag kan köra en bra lösning med ett separat grafikkort. Önskar en relativ lätt laptop med möjlighet att koppla till ett bra grafikkort för att kunna spela moderna krävande spel(typ FPS till 4x och Civilisation) men även Mordheim som inte är helt optimerat. Men är helt vilse om hur detta fungerar. Läst om okej laptops och separata egpu men känner mig fortfarande helt vilse. Tanken är att få min uppdragsgivare att betala så det finns ingen direkt budget just nu, men en bra laptop runt 10-20 kkr verkar rimligt eller lägre. Men utöver en fin lösning på grafikkort i en bra låda och kylning. Hoppas inte jag är för luddig, beror på att jag inte helt förstått konceptet. Så ge mig gärna nybörjartips och köpråd.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starliner:

Söker tips på en Laptop där jag kan köra en bra lösning med ett separat grafikkort. Önskar en relativ lätt laptop med möjlighet att koppla till ett bra grafikkort för att kunna spela moderna krävande spel(typ FPS till 4x och Civilisation) men även Mordheim som inte är helt optimerat. Men är helt vilse om hur detta fungerar. Läst om okej laptops och separata egpu men känner mig fortfarande helt vilse. Tanken är att få min uppdragsgivare att betala så det finns ingen direkt budget just nu, men en bra laptop runt 10-20 kkr verkar rimligt eller lägre. Men utöver en fin lösning på grafikkort i en bra låda och kylning. Hoppas inte jag är för luddig, beror på att jag inte helt förstått konceptet. Så ge mig gärna nybörjartips och köpråd.

Rent generellt är det Thundrebolt 3 port som krävs för eGPU, sen finns det andra som har egna lösningar, t.ex. Dell (Alienware). Tänk dock på att vissa spel belastar även CPU rätt mycket så vill du spela något som kräver det och har ett litet chassi med dålig kylning så kan det bli problem. Tänk även på att vissa tillverkare (Dell, jag tänker på er), cripplat sin TB3 port vilket påverkar eGPU.

Permalänk
Medlem

@Starliner: Tänker mig att en quad core och thunderbolt 3 är grundläggande krav. Så filtrera på dessa egenskaper på Prisjakt.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Rent generellt är det Thundrebolt 3 port som krävs för eGPU, sen finns det andra som har egna lösningar, t.ex. Dell (Alienware). Tänk dock på att vissa spel belastar även CPU rätt mycket så vill du spela något som kräver det och har ett litet chassi med dålig kylning så kan det bli problem. Tänk även på att vissa tillverkare (Dell, jag tänker på er), cripplat sin TB3 port vilket påverkar eGPU.

Perfekt, tack för tipsen bra att tänka på att även CPUn behöver bra kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Skrivet av hakro807:

@Starliner: Tänker mig att en quad core och thunderbolt 3 är grundläggande krav. Så filtrera på dessa egenskaper på Prisjakt.

Tack för tipsen, blir att leta ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem

Problemet är att det i princip är billigare att köpa en laptop och en stationär än en laptop och t.ex. razer core.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

@Starliner:

Om du verkligen behöver detta och har pengarna, så kan du väl köpa en laptop med thunderbolt3 port och akito egpu låda.
Men om du inte har pengarna för det, så får du väl köra med en begagnad macbook pro 2015 samt en akito egpu låda.
Mer info här.
https://egpu.io/forums/thunderbolt-enclosures/akitio-thunder2...

Så kort sagt, har du pengar, så kör du med nyare grejer.
Har du inte pengar, så fixar du en begagnad macbook pro 2015 och en begagnad gpu så svider det inte så mycket i plånboken.

Permalänk
Medlem

@bsk!: Nu var det ju arbetsgivaren som skulle betala datorn, men annars håller jag med dig. Om nu inte "gaming on the go" är en nödvändighet.