Permalänk

4k uppspelning

Tjena! Köpte nyss mig en 4k tv och tänkte koppla tv'n via hdmi till min dator. Fixade ett par 4k filmer som jag ville se nu ikv, men ibland så försvinner bilden (typ blir pixlig, hänger inte med riktigt, svårt o förklara) och den hackar även lite vid jämna mellanrum.. har en hyffsad dator. så bör väl kunna spela upp en 4k film utan problem? Värt att nämna, den gör det samma även om jag inte kopplar den till tv'en så de är alltså inte fel på tv'en. Har även filmerna liggandes på min mekaniska hårddisk och inte ssden, då dem tar så sjukt mkt plats. Men kan de vara så att den billiga o gamla mekaniska disken inte hänger med?

Sorry om de är en noob fråga, men jag tänkte jag kollar här först innan jag lägger över filmerna i onödan på ssdn.

Tack på förhand

Edit: läst nyss igenom tråden.. knappt så jag själv förstår vad jag har skrivit, är för trött för o skriva om. Hoppas där är någon kotte där ute som förstod mitt inlägg.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Blir färgerna konstiga ibland när det segar också?
Vad ligger CPU användningen på för %?
Och vad har du för GPU och CPU?

Permalänk
Medlem

Eller är det datorn i din signatur?
Testa ladda ner senaste VLC Nightly Build
Klicka sedan på Tools -> Inställningar -> Inmatning / Kodekar -> Hårdvaruaccelererad avkodning (DirectX Video Acceleration (DXVA) 2.0)
Och starta om VLC just for good measure, öppna sedan filmen med VLC 3.0.0 Nightly Build och nu borde datorn spela upp filmen utan minsta lilla ansträngning

Edit: Anledningen till att jag länkar VLC's nightly build är för att hårdvaruaccelererad avkodning är trasigt i VLC 2.2.4 och känns som att det sannolikt fortfarande är det även i 2.2.5. Men i 3.0.0 nightly build så fungerar det garanterat. Klarar av en 60gb 4k x265 hevc 10bit film med 0-2% CPU användning på min 6600k. Till skillnad från 80-100% CPU anvädning som den annars ligger på med lag, konstiga färger och massa fyrkanter överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Eller är det datorn i din signatur?
Testa ladda ner senaste VLC Nightly Build
Klicka sedan på Tools -> Inställningar -> Inmatning / Kodekar -> Hårdvaruaccelererad avkodning (DirectX Video Acceleration (DXVA) 2.0)
Och starta om VLC just for good measure, öppna sedan filmen med VLC 3.0.0 Nightly Build och nu borde datorn spela upp filmen utan minsta lilla ansträngning

Edit: Anledningen till att jag länkar VLC's nightly build är för att hårdvaruaccelererad avkodning är trasigt i VLC 2.2.4 och känns som att det sannolikt fortfarande är det även i 2.2.5. Men i 3.0.0 nightly build så fungerar det garanterat. Klarar av en 60gb 4k x265 hevc 10bit film med 0-2% CPU användning på min 6600k. Till skillnad från 80-100% CPU anvädning som den annars ligger på med lag, konstiga färger och massa fyrkanter överallt

Fixar den spelaren autorefresharate, eller kan man ställa in hz smidigt? Annars blir det judder när det är tex 23.976hz filmer, vilket nästan alla filmer är...
Har alltid kört XBMC/KODI när jag kör film från dator, där finns autorefreshrate... men föredrar en bra standalone mediaspelare, är så mycket som ska meckas innnan allt blir rätt från HTPC... på en bra mediaspelare är det i stort sätt bara tuta och köra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Fixar den spelaren autorefresharate, eller kan man ställa in hz smidigt? Annars blir det judder när det är tex 23.976hz filmer, vilket nästan alla filmer är...
Har alltid kört XBMC/KODI när jag kör film från dator, där finns autorefreshrate... men föredrar en bra standalone mediaspelare, är så mycket som ska meckas innnan allt blir rätt från HTPC... på en bra mediaspelare är det i stort sätt bara tuta och köra...

Ingen aning alls, men märker personligen inget knas? Har Pascal GPU och G-sync monitor om det spelar roll

Permalänk

@MarcusHuddinge: Tack så mycket! Istället för att köra ner en annan version av VLC så testade jag att starta filmen i ett annat program. Allting funkade kalas då, så de va/är nog något knas med dem andra VLC versionerna (iallafall när man ska se hög upplösta filmer)

Och ja, det blev precis som du skrev. Färgerna blev konstiga, massa fyrkanter överallt + en massa lagg.

Men nu funkar det som de ska! så jag tackar så mycket, ha det bäst

Peace

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

När vi ändå diskuterar ämnet, kan din i7 6700k spelade upp 4K @ 60FPS från Youtube? NASA har en del 4K-videos med 60FPS om du vill testa, min 2500K blir helt uppäten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

När vi ändå diskuterar ämnet, kan din i7 6700k spelade upp 4K @ 60FPS från Youtube? NASA har en del 4K-videos med 60FPS om du vill testa, min 2500K blir helt uppäten.

Samma här, prövade i även med dvxa på mitt 970 men 2500k + 970 laggade ändå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

När vi ändå diskuterar ämnet, kan din i7 6700k spelade upp 4K @ 60FPS från Youtube? NASA har en del 4K-videos med 60FPS om du vill testa, min 2500K blir helt uppäten.

min 6700K @ 4Ghz klarar det utmärkt med ca 40% CPU load, har ett 970
8K däremot var en annan historia, buffrade mycket

https://www.youtube.com/watch?v=1La4QzGeaaQ

Permalänk
Medlem

@Matheeeew: Lustigt, hade en 2500K och bytte till en 6700K (A)
Har aldrig varit några problem med uppspelning av något vad jag vet!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@MarcusHuddinge: Tack så mycket! Istället för att köra ner en annan version av VLC så testade jag att starta filmen i ett annat program. Allting funkade kalas då, så de va/är nog något knas med dem andra VLC versionerna (iallafall när man ska se hög upplösta filmer)

Och ja, det blev precis som du skrev. Färgerna blev konstiga, massa fyrkanter överallt + en massa lagg.

Men nu funkar det som de ska! så jag tackar så mycket, ha det bäst

Peace

Vilket annat program blev det? Dom enda två jag vet som kör hårdvaruaccelererad avkodning by default är Microsofts Film&TV och Windows Media Player, men dom är ju inte så roliga att ha och göra med.
Sen finns det vissa andra program som tydligen är lite effektivare på mjukvaruavkodning som MPC-HC som jag testade. Med MPC-HC så låg jag i snitt på 10% lägre CPU-användning vid uppspelning av dessa stora h265 4k filmer. Det minskade på problemen men inte nog för att få bort det helt. Men antar att det möjligtvis skulle kunna ha löst problemet för dig eftersom du har hyperthreading på din CPU till skillnad från mig.
Om du bara hittade något annat program med effektivare mjukvaruavkodning, och inte hårdvaruaccelererad avkodning, och därför fortfarande har ganska hög CPU-användning vid uppspelningen, så skulle jag ändå rekommendera min lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

När vi ändå diskuterar ämnet, kan din i7 6700k spelade upp 4K @ 60FPS från Youtube? NASA har en del 4K-videos med 60FPS om du vill testa, min 2500K blir helt uppäten.

På min desktop har jag en i5-6600k (4 core 4 thread)
På min laptop har jag en i7-3630qm (4 core 8 thread)

Dom verkar vara i ungefär likvärdiga när det kommer till att spela upp video. Att spela upp 4k youtube har alltid fungerat. Däremot när man går upp till 8k, vare sig 30fps eller 60fps så börjar problemen komma.
Här är den mest krävande youtube videon jag kan tänka på: https://www.youtube.com/watch?v=Ya4Z-obAkWA
Går inte spela upp 100% problemfritt i någon webbläsare på varken desktopen eller laptopen... förutom i Microsoft Edge på min desktop.
I Opera och Chrome så får jag 100% CPU-användning på både laptopen och desktopen när jag försöker spela upp 8k.
I Microsoft Edge på min laptop så får jag inte alternativet att välja högre än 1080p av någon anledning.
Men i Microsoft Edge på min desktop så spelar den upp videon i 8k 60fps utan problem, snittar på 9% CPU-användning.
Önskar hårdvaruaccelererad avkodning för youtube fungerade i andra webbläsare än Edge, för den vill man ju obviously inte använda.