Vilken skärmsputs skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem

Vilken skärmsputs skulle du rekommendera?

Hej! Antingen är jag rätt ohändig med rengöring av mina produkter eller så har jag dåliga rengöringsprodukter. Det jag söker efter är något medel och trasa som jag enkelt kan rengöra tv, datorskärm, mobiltelefon, Nintendo 3DS-skärmar. Vad använder ni som ni skulle kunna rekommendera?
(Obs: osäker på om inlägget är placerat under rätt kategori, och annars får tråden bara flyttas)

Permalänk
Medlem

Microfiberduk (den mjukaste du kan hitta) och någon droppe vatten.

Man kanske kan tänka sig någon form av glasrengöring/mild fönsterputs först men det brukar alltid bli en hinna som syns så det slutar med duk och lite vatten (tänk, som det blir när man andas på glaset) för perfekt resultat.

Jag rekommenderar en stor mängd dukar i hemmet och att du inte återanvänder dukarna eller använder dom till typ något med grövre partiklar (golv?) för att sedan, även efter tvätt, köra på bildskärmar. Jag kör med färger, ungefär som städare gör. Rosa till toalett/handfat, blått till ytor (och i mitt fall även vaxning av bil osv), och grön till glasytor (men inte fönster, där får kärchern jobba).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Microfiberduk (den mjukaste du kan hitta) och någon droppe vatten.

^^this^^

En vanlig ny och fuktig "vettex" funkar kanon.
Har man saker på skärmen som inte går bort med vatten och lite gnuggande bör man se över vad man använder skärmen till

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att en ny mikrofiberduk skulle kunna lösa problemet, eller åtminstone bidra. Har ni tips på ställen som säljer bra sådana? Jag kanske också ska prova vår glasögonrengöringsspray som vi använder till våra... glasögon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag misstänker att en ny mikrofiberduk skulle kunna lösa problemet, eller åtminstone bidra. Har ni tips på ställen som säljer bra sådana? Jag kanske också ska prova vår glasögonrengöringsspray som vi använder till våra... glasögon

Skickades från m.sweclockers.com

Närmaste mataffär säljer Wettex.
När dom är nya och fräscha så dammar dom inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Hej! Antingen är jag rätt ohändig med rengöring av mina produkter eller så har jag dåliga rengöringsprodukter. Det jag söker efter är något medel och trasa som jag enkelt kan rengöra tv, datorskärm, mobiltelefon, Nintendo 3DS-skärmar. Vad använder ni som ni skulle kunna rekommendera?
(Obs: osäker på om inlägget är placerat under rätt kategori, och annars får tråden bara flyttas)

Skrivet av Gurk:

Microfiberduk (den mjukaste du kan hitta) och någon droppe vatten.

Man kanske kan tänka sig någon form av glasrengöring/mild fönsterputs först men det brukar alltid bli en hinna som syns så det slutar med duk och lite vatten (tänk, som det blir när man andas på glaset) för perfekt resultat.

Jag rekommenderar en stor mängd dukar i hemmet och att du inte återanvänder dukarna eller använder dom till typ något med grövre partiklar (golv?) för att sedan, även efter tvätt, köra på bildskärmar. Jag kör med färger, ungefär som städare gör. Rosa till toalett/handfat, blått till ytor (och i mitt fall även vaxning av bil osv), och grön till glasytor (men inte fönster, där får kärchern jobba).

Gurk gav mycket bra tips! Jag kör microfiber, lätt fuktad. Håll god koll på dukarna så att du inte använder en och samma duk för flera ändamål; en duk kan få något gruskorn av storleken mindre på sig, och sedan repa skärmen om den är känslig. När jag var yngre gav min mor mig en födelsedagspresent i form av repad skärm

Edit: stavfel.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

På mitt jobb hanterar vi begagnade skärmar. Dom putsar vi av med fönsterputs. Är det något som verkligen sitter så är det t-röd som gäller.
Båda dessa med en typ tork/hushållspapper. Då det med våra volymer bli ohållbart med trasor / mikrofiberdukar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vatten och mikrofiberduk. Är det fläckar som inte går bort använd vinäger (50% vinäger 50% vatten). Använd inte alkoholbaserade grejer (fönsterputs, T-sprit) Då dessa löser upp eventuella filter eller beläggningar skärmen har och skapar fläckar som aldrig går bort! Detsamma gäller mobilen! Använder man spritduk på mobilen så löser man upp den fettavisande beläggningen som nästan alla mobiler har.

Tillägg: Mikrofiber dukar kan man med fördel tvätta för återbruk. Följ tvättanvisningarna på duken

Tillägg 2: Hushållspapper repar känsliga ytor som: glasögon, skärmar, rutor och andra glas/plast material. Även Gorilla glas repas av papper. Det är för att grus har högre densitet än glas. Hårdast material vinner skulle man kunna säga.

La till slutkläm med det viktigaste
Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Använder denna och kan inget annat än att rekommendera den varmt, använder den för att rengöra alla mina skärmar. Blir precis som nytt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: Vill man ha antistatisk effekt så använd lite sköljmedel på en fiberduk. Mycket billigare och luktar gott också . Rengöringsprodukter av alla dess slag är ganska överflödiga. Det är dyrt och man har oftast redan grejer hemma som löser uppgiften galant.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Vilka bra svar av alla! Jag ska söka upp närmaste affär och skaffa mig en mikrofiberduk. Kan tänka mig att glasögonbutiker kan ha. Därefter börjar jag med lite vatten och om det inte funkar så provar jag att tillsätta lite vinäger eller ättika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda denna polerduk som jag fuktar lätt med vatten och sedan en droppe diskmedel typ Yes.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Samskski...
Torkar av med en annan fuktad duk för att till slut använda en torr för bästa resultat.
Använd inte hushållspapper om man har repkänsliga saker då dessa innehåller träfiber och kan repa.

Permalänk
Medlem

Microfiberduk som du doppar i varmvatten där du blandat lite yes och ammoniak. Samma blandning jag använder vid fönsterputsning. Amazing.

Permalänk
Avstängd

Mikrofiber med väldigt lite vatten är grymt bra, är det riktigt jobbiga fläckar så ta pyttelite Yes i vattnet. Yes är för övrigt bra till det mesta, jag jobbade exempelvis som fönsterputsare för länge sen och vi använde i princip endast Yes där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

^^this^^

En vanlig ny och fuktig "vettex" funkar kanon.
Har man saker på skärmen som inte går bort med vatten och lite gnuggande bör man se över vad man använder skärmen till

Så gör jag. En droppe vanligt diskmedel (Yes) och ljummet vatten, urkramad ny trasa. Flawless sedan 1997

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

använder själv fönsterputs, men venne om det är särskilt smart...

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

använder själv fönsterputs, men venne om det är särskilt smart...

Oh nej, ajabaja !
Har du otur så kan du skada antireflex behandlingen, och då är skärmen skrot i princip.

Det beror såklart på vad putsen innehåller, men varför chansa.

Permalänk
Medlem

Utspädd isopropylalkohol måste vara ett av de bättre medlen att använda då det inte lämnar ränder efter sig i användning med en mjuk microfiberduk. Använder det till att göra rent glasögonen med, ca 20%-ig lösning.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

@Svensktiger: Står typ "for tv displays and windows" eller något liknande, har inte märkt att någon av mina displayer hemma har blivit flammiga men de varierar säkert från modell av tvättmedel.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

@IRONBERG: Den kostar 79kr och har räckt i snart 1½år, vet inte vad du tycker men för mig är det rätt prisvärt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME