Permalänk

Notepad++ markeringsproblem

Vet ej om jag placerar denna rätt, men jag kör på.

Har ett problem med bort-kommentering av rader i Notepad++ sedan någon uppdatering tillbaks.
Jag har försökt att googla på problemet men kan inte hitta något. Tror mina google-skills är för kass.

Jag har även testat lite olika inställningar men det verkar inte heller lösa mitt problem.

I alla fall, nu till problemet.
När jag markerar ett stycke och kör ctrl+k så innan uppdateringen (vilken det nu var) så tog den hela stycket:
Exempel 1:
<!-- <stepButton buttonId="4" buttonValue="20" buttonType="Time" buttonText="+20 min"/>
<stepButton buttonId="1" buttonValue="40" buttonType="Time" buttonText="+40 min"/>
<stepButton buttonId="2" buttonValue="60" buttonType="Time" buttonText="+1hour"/>
<stepButton buttonId="3" buttonValue="1440" buttonType="Time" buttonText="+24hours"/> -->

Efter uppdateringen så nu när man markerar hela stycket så gör den en individuell kommentering per rad istället.
Exempel 2:
<!-- <stepButton buttonId="4" buttonValue="20" buttonType="Time" buttonText="+20 min"/> -->
<!-- <stepButton buttonId="1" buttonValue="40" buttonType="Time" buttonText="+40 min"/> -->
<!-- <stepButton buttonId="2" buttonValue="60" buttonType="Time" buttonText="+1hour"/> -->
<!-- <stepButton buttonId="3" buttonValue="1440" buttonType="Time" buttonText="+24hours"/> -->

Är det någon som vet hur man kan ställa in så jag får det som i exempel 1 igen?

Jag kör XML Tools som plugin för Notepad++.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Vad händer om du trycker ctrl+shift+k istället?

http://docs.notepad-plus-plus.org/index.php/Keyboard_And_Mous...

Permalänk

Nej, den fungerade inte.

Men tack vara din länk så hittade jag funktionen, dock så har dom bökat till den jäkligt.
Ska se om det går att sätta om på något sätt.
Nu är det ctrl+shift+alt+C...

Uppdatering*
Japp, det gick att böka till så jag fick det som jag ville.
Inställningar->Snabbkommandon->Plugin Commands
Gå till Comment selection och lägga ctrl+k där, sen får man såklart en konflikt då kommandot redan existerar. Så då fick jag hoppa över till fliken Main meny->Kommentera textrad och ändra kommandot där till vad man vill då den annars tar upp ctrl+k.

Sorry att allt står på svenska, bara blev så vid installation att jag valde svenska, flest kör nog på engelska settings.

Men tackar så mycket för länken, den löste ju indirekt mitt problem

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Testpilot

Hade ingen koll på att det fanns kortkommandon för kommentarer, tack för att du lärde mig

När jag leker runt lite med de olika kommentarsfunktionerna märker jag dock att "Comment selection" alltid verkar lägga till <!-- och --> runt markeringen, oavsett språk men att det istället finns kortkommandot "Block comment" (CTRL-SHIFT-Q) som verkar använda det aktuella språkets tecken.

Nu blir ju comment selection rätt för dig i det här fallet men egentligen kanske det är bättre att använda block comment-funktionen istället så blir det rätt i andra språk med.

Även CTRL-Q finns som i alla fall för PHP och JavaScript växlar mellan att lägga till och ta bort kommentering på aktuell rad.

Jag sitter själv med 6.5.2 (från 2013) för tillfället som beter sig så som du önskar och CTRL-K är mappad till funktionen "single line comment" så kanske är det en bugg som blivit fixad, den borde nog inte ha skapat en block-kommentar från början om man går efter funktionens namn. "Comment selection" är CTRL-ALT-SHIFT-C i 6.5.2 med så ingen av mappningarna har blivit ändrat, enbart beteendet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Tips: I VisualStudio är det Ctrl + K, C för att kommentera och Ctrl + K, U för att ta bort kommentar. Funkar för språken som VS stöder.

Permalänk

Du har inte använt dig av Sublime? Tycker det är en bättre editor än notepad++, smaken är ju som baken. Ett tips bara