Kaloriunderskott, vilka livsmedel är viktigast för DIG?

Permalänk
Medlem

Kaloriunderskott, vilka livsmedel är viktigast för DIG?

Tänkte bara slänga ut frågan där, vilket särskilt livsmedel är viktigast för att du ska hålla uppe motivationen under diet?

För egen del är det allehanda rotfrukter som är viktigast.
Potatis är så kaloriglest så den fyllnaden i magen man kan uppnå utan att trycka alltför många kalorier är svårslaget.
Det tillsammans med morötter, palsternacka och dylikt är helt fantastiskt gott också.

Inte särskilt intresserad av era dietupplägg, bara era viktigaste livsmedelsprodukter

Permalänk
Medlem

Kört Tonfiskburgare nu i 4 veckor till middag med en massa olika grönsaker som tillbehör och lite naturell kvarg smaksatt med vitlök, kalorifattigt och mycket gott!

Så skulle säga att detta ovan samt "rismjölspankakor" till kvällsmat är det som håller motivationen uppe

Visa signatur

H440 Vit | Ryzen 1700 3.8ghz | ASUS PRIME X370-PRO | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Corsair CX750M 750W | 120gb intel 530 | Corsair Force GT 240GB | MSI 1080 GAMING X | BenQ 27" BL2711U UHD

Permalänk
Medlem

Skippar frukosten så jag kör ca 16h fastning. Då blir det bara 2 middagar att äta. Mitt bästa råd är väl egentligen grönsaker. Kan äta stor volym och ändå inte få i sig så mycket energi. Sallad är såklart uppenbart men det går att steka, göra soppa, koka och fritera(kanske inte att rekommendera, men friterad brysselkål är fan i mig gudomligt!) Rotfrukter och bönor är också väldigt bra! En burk kideny bönor med lite sour cream krydda eller dylikt är smaskigt!

Permalänk
Medlem

Jag kör också på peroidisk fasta, det första jag äter brukar en liten burk tonfisk 1 kokt ägg och 1 kopp te vid 9 tiden efter ett morgon pass. Där känns nog ägget mest lockande. Lunch middag varierar lite men skulle inte klara mig utan pasta någon dag i veckan, för att stoppa sötsuget brukar jag köra med lite olika varianter kvarg/cottage cheese/grekisk eller turkis yoghurt med olika bär och lite nötter.

Jag har även gjort mm sports variant av snickers som är riktigt bra tilltugg om man är sötsugen.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Tyckte att dessa var najs som en liten munsbit då och då:
http://www.styrkelabbet.se/baka-proteinbars/

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

Ska jag gå ner lite tycker jag wok är skitbra så blandar man kyckling med grönsaker sen sweet chillie som är gott billigt nyttigt har lite kalorier och bra med protein sen kan man äta mycket av det utan det blir speciellt med kalorier och siktar in mig på låg kalori hög protein mat och mellanmål

Är jag sötsugen så brukar jag sikta in mig på en banan eller lite russin eller muslibars men i övrigt så skulle jag säga kvarg annars är jag en sucker för mackor och hårdbröd så lättost, minimjölk är bekvämt att ha samma lätt creamfresh och liknande för godare mat

Nu handlar det inte om många kilo för min del om jag ska ner då jag pendlar på 83-85kg på mina 185cm och dieten är lite för husfridens skull då tjejen är undersköterska är ett jävla gnag om jag kör fullt ut som brukar innebära 500kcal per dag och 2h träning så det går undan lite

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Shake på proteinpulver med någon god smak, kruska-kli, chiafrönoch osötad mandelmjölk.

Loosade 18 kg på fyra månader. Första månaden mest, typ hälften, runt 9 kg.
Helgerna åt jag som vanligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Som andra nämnt, kör på periodisk fasta, det är ett otroligt enkelt sätt att hålla vikten / gå ner i vikt.

Permalänk
Medlem

Försöker hålla mig över 70 kg. För att må bra: Havregryn, broccoli + så mycket andra grönsaker som möjligt, råris och potatis/rotfrukter. A-fil. Frukt och bär i alla former. Blir en hel del vanlig pasta och "vanligt" ris annars. Kyckling/kalkon för protein. Regelbunda måltider.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kött. Har tyvärr aldrig lärt mig tycka om grönsaker. Visst kan jag tvinga i mig det mesta, men det smakar allt från meh till nu spyr jag snart, speciellt kål.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Vitkål. Ska jag ner i vikt inför tävling eller dylikt är ett vitkålshuvud i kylen utmärkt. Skalar blad för blad så håller de en evighet utan att bli tråkiga. Håller hungern i skick. Något att knapra på som mättar rätt bra. Behöver man något mer gör man en dipp av kvarg och dippar vitkål i.
Hjälper att jag verkligen gillar vitkål med såklart.

Annars är broccoli och blomkål även jättebra under diet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Proteinbaserade produkter såsom kycklingfilé, ryggbiff och andra rena köttprodukter, kvarg (naturell, alternativt drickkvarg utan tillsatt socker), massor med sallad och grönsaker och rotfrukter, mjukost, kolsyrad vatten och läsk (light obv) och andra sötningsbaserade syntetiska produkter med låg kaloriinnehåll.

Och självklart gammal hederlig vassleprotein för träningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ska jag gå ner lite tycker jag wok är skitbra så blandar man kyckling med grönsaker sen sweet chillie som är gott billigt nyttigt har lite kalorier och bra med protein sen kan man äta mycket av det utan det blir speciellt med kalorier och siktar in mig på låg kalori hög protein mat och mellanmål

Är jag sötsugen så brukar jag sikta in mig på en banan eller lite russin eller muslibars men i övrigt så skulle jag säga kvarg annars är jag en sucker för mackor och hårdbröd så lättost, minimjölk är bekvämt att ha samma lätt creamfresh och liknande för godare mat

Nu handlar det inte om många kilo för min del om jag ska ner då jag pendlar på 83-85kg på mina 185cm och dieten är lite för husfridens skull då tjejen är undersköterska är ett jävla gnag om jag kör fullt ut som brukar innebära 500kcal per dag och 2h träning så det går undan lite

Jag hoppas att du skriver fel, eller att jag tolkar fel, att du kör på 500 kcal om dagen? Det är ju fan skadligt även om du inte skulle träna 2h om dagen, men att träna 2h om dagen och få in 500 kcal under hel dag är ju totalt vansinne. 1500 kcal är ju lägsta för att gå ner snabbt i vikt i kombo med hård träning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Kött. Har tyvärr aldrig lärt mig tycka om grönsaker. Visst kan jag tvinga i mig det mesta, men det smakar allt från meh till nu spyr jag snart, speciellt kål.

Man bör nog lägga ner allt skräpmat ätandet i några månader och sedan prova äta grönsaker igen så ska du nog se att de där grönsakerna som smakar så hemskt helt plötsligt är lika söta som frukt. De där rostmackorna du trycker i dig kommer smaka som sockerkaka.

Och du vet, äter man inte socker så smakar morötter sött.

Alltså se till att äta så mycket mat som du behöver TS och rör dig mer istället, svält inte dig själv.

Ät ofta, varannan eller vad tredje timme.

De viktigaste är att du får i dig alla vitaminer och mineraler ihop med en bra mängd protein. Håll nere carbs, enbart som frukost. Ät fett som energi resten av dagen så kroppen ställer in sig på att bränna det.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

@Mithras:

***bort/mod***

Läsk bör man inte dricka alls....

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@Jaevel: En så vettig fruktmüsli som går att hitta. Mao med inget eller så lite socker tillsatt som möjligt. Ätes med något mejeribaserat eller sojadryck.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Man bör nog lägga ner allt skräpmat ätandet i några månader och sedan prova äta grönsaker igen så ska du nog se att de där grönsakerna som smakar så hemskt helt plötsligt är lika söta som frukt. De där rostmackorna du trycker i dig kommer smaka som sockerkaka.

Och du vet, äter man inte socker så smakar morötter sött.

Alltså se till att äta så mycket mat som du behöver TS och rör dig mer istället, svält inte dig själv.

Ät ofta, varannan eller vad tredje timme.

De viktigaste är att du får i dig alla vitaminer och mineraler ihop med en bra mängd protein. Håll nere carbs, enbart som frukost. Ät fett som energi resten av dagen så kroppen ställer in sig på att bränna det.

This.

Grönsaker är så fatastiskt gott! Skulle inte stå ut en enda måltid utan något grönt, ser för jäkla tråkigt ut också.
Har man bråttom eller är på språng kan ju göra det lätt för sig och bara ta med sig en morot, brukar käka en samtidigt som jag lagar mat, "pre dinner snack".

Skrivet av DeadMeat1234:

@Jaevel: En så vettig fruktmüsli som går att hitta. Mao med inget eller så lite socker tillsatt som möjligt. Ätes med något mejeribaserat eller sojadryck.

Tyvärr innehåller nästan all müsli en hel del kalorier, jag äter granola som godis/snacks ibland.

Permalänk

brukar äta som vanligt lite mer vissa dar, väger ja för mkt säg 85kg+ så äter ja lite mindre.

När ja tränade 3-4dagar i veckan körde jag pasta o kyckling innan träning o sen ris o kyckling efter sen 3-4mackor på kvällen kunde bli lite mackor på frukosten plus en protein shake innan träning o kreatin. sen åt ja väl som vanligt fast lite mera, då de var styrketräning och inte viktminskning på schemat.

nu äter ja väl inte så nyttigt men springer 5km per dag 3-4dagar i veckan så tycker inte de gör så mkt, ska strax upp till 8km per dag om benen orkar:D. Måste äta lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Mithras:

Läsk bör man inte dricka alls....

sockerfri läsk innehåller 0 kcal och är därmed inga problem alls. För mig personligen hjälper det dessutom att det är kolsyrat läsk vilket innebär att söttanden dör ut och att man känner sig mättare iom. kolsyran blåser upp i magen.

***bort/mod***

Redigerat bort citat av regelbrytande inlägg samt svar /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

sockerfri läsk innehåller 0 kcal och är därmed inga problem alls. För mig personligen hjälper det dessutom att det är kolsyrat läsk vilket innebär att söttanden dör ut och att man känner sig mättare iom. kolsyran blåser upp i magen.

Vi är alla olika men jag upplever att lightläsk bara gör mig mer sötsugen. Det hjälper för stunden, men nästa dag blir jag bara mer sugen. Bättre att avstå helt, iaf för min del.

Permalänk
Avstängd

@Mithras:

***bort/mod***
Sedan så kan man ju argumentera om hur bra lightläsker är.

Bara för att de står att något innehåller 0 kalorier innebär de inte att de går att äta, sten innehåller 0 kalorier, de innebär inte att de är bra för dig.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Granter: Har man läsk som en av grejerna som gör att man orkar hålla sin annars tråkiga diet så är det väl bara bra?
Vet själv att jag aldrig skulle orka träna och äta som jag gör (9-10h/vecka) om det inte var för min kära PEPSI MAX (Mummmmmmss)

Permalänk
Avstängd

@huttala:

Ja alla har väl sin "go to". En polare brukade alltid köpa hem kanelbullar ifrån Statoil för de var de bästa han visste. Så han körde på de varannan vecka.

Men att inkludera läsk som en del av ens vanliga diet så är de bara synd om människor tycker jag, de tror de är helt okay att dricka dagligen.

Förstår faktiskt inte ens hur fan man kan få reklamera produkter som har socker. Skulle man väl lika gärna kunna reklamera ut Gräs och kokain till barn, de har ju forskning bevisat är mindre farligt så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi är alla olika men jag upplever att lightläsk bara gör mig mer sötsugen. Det hjälper för stunden, men nästa dag blir jag bara mer sugen. Bättre att avstå helt, iaf för min del.

Jo självklart ska man göra det som passar en själv Dricker ca 0.5 liter cola zero om dagen, och det hjälper mig otroligt mycket i fighten mot sötsuget Nu frågade ju TS om vad man själv gjorde, men det kanske inte är det bästa just för att, som du säger, alla fungerar på olika sätt. Själv blir jag ganska mätt på rött kött, medan vissa inte håller sig mätta i mer än 10 minuter på ett halvt kilo ryggfile.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jo självklart ska man göra det som passar en själv Dricker ca 0.5 liter cola zero om dagen, och det hjälper mig otroligt mycket i fighten mot sötsuget Nu frågade ju TS om vad man själv gjorde, men det kanske inte är det bästa just för att, som du säger, alla fungerar på olika sätt. Själv blir jag ganska mätt på rött kött, medan vissa inte håller sig mätta i mer än 10 minuter på ett halvt kilo ryggfile.

Cola är inte bra för tänderna, särskilt inte varje dag. Jag kan tipsa om Loka och Ramlösa som har vissa vatten med fruktsmak, t.ex. citron m.m. då menar jag inte de som är ett mellanting och mer liknar läsk. Hoppas de är bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv periodisk fasta till vardags (även när jag inte deffar), gjort i ett år och trivs jättebra. Tycker inte ens om frukostmaten vi äter i det här landet så det är skönt, skulle visserligen kunna äta en matlåda till frukost men då sparar jag hellre de pengarna. När jag deffar byter jag istället min lunch mot proteinpulver.

Min kost brukar se ut såhär under en vanlig dag (ej deff)

12:00 Lunch

16:00 BCAA/Vassle

17:00-19:00 Träning (3-4 dagar i veckan)

20:00~ dagens största mål mat + eventuellt vassle eller casein om jag vill dryga ut proteinintaget

repeat.

Under deff blir det mer:

12:00 proteinshake

15:00 proteinshake

16:00 någon litet mellanmål under träningsdagar. Typ en macka, proteinbar eller liten skål med kvarg och müsli.

17:00-19:00 träning

20:00 Dagens enda mål (äter mig verkligen mätt)

21:00 casinpudding

repeat

Trivs mycket bra. Under "icke-deff" så har jag hållt min kroppsvikt men kroppssammansättningen har ändrats ganska mycket. Har mycket mer definierade muskler och säkert 5-10% lägre kroppsfett. Nu är jag är jag ca 6 veckor in i deffen och har tappat 4kg, förhoppningsvis så mycket fett som möjligt.

Jag är en sucker för lösgodis så på helgerna så kör jag en påse godis ibland. Jag kör strikt på vardagarna men fuskar lite på helgerna. Jag skulle personligen aldrig klara en deff utan att fuska lite på helgerna, jag tycker om att äta alldeles för mycket, både nyttigt och onyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Cola är inte bra för tänderna, särskilt inte varje dag. Jag kan tipsa om Loka och Ramlösa som har vissa vatten med fruktsmak, t.ex. citron m.m. då menar jag inte de som är ett mellanting och mer liknar läsk. Hoppas de är bra

I originalinlägget skrev jag kolsyrat vatten och lightläsk Dricker en del Ramlösa/Loka också, fast då nästan alltid naturellt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kyckling, finns inget viktigare på planeten är Kycklingfile.
Dock äter jag ris även om jag skär ner på kalorier, för det är #2 på föda jag inte kan leva utan dagligen.

Lightläsk dricker jag aldrig, sötningsmedel är det äckligaste som uppfunnits, den extremt hemska eftersmaken. Och nej alla vänjer sig inte vid det, tro mig
Ramlösa, loka osv avskyr jag. Dricker jag hellre vanligt vatten när jag är på "diet"

Dricker jag läsk dricker jag läsk med socker, annars kan det va.
Jag dricker dock aldrig alkohol, så sparar inte på många kalorier där som många inte kan ta bort

Permalänk

Jag brukar köra kyckling och ris rakt igenom. Dock har jag att varje lördag får jag äta som jag vill. Känns både bra för kroppen samt för psyket

Permalänk
Medlem

En hel del vettiga tips, tråden gjorde jag mest för nyfikenhetens skull.
Älskar hur man inte kan diskutera kost utan att det blir pajkastning i tråden. Alltid samma visa