Cmd kommer upp och blinkar till.

Permalänk
Medlem

Cmd kommer upp och blinkar till.

Ny köpt Hp dator, och typ bara efter någon dag har jag haft problem med att ett cmd fönster poppar upp snabbt och försvinner innan man kan se var det är och det händer ca 1-2 ggr/h. hittar inga skumma processer i taskmanager, har inte varit och surfat på några skumma sidor och antivirus+spionprogrammet McAfee ingick och är aktivt och hittar inget.. någon som vet vad det kan vara? eller hur man kan fixa det?

Mvh Kinwaras

Visa signatur

2600K 4.7Ghz OC, Asus ROG Maximus IV Extreme-z, AMD HD 6990, 8Gb DDR3 1600Mhz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinwaras:

Ny köpt Hp dator, och typ bara efter någon dag har jag haft problem med att ett cmd fönster poppar upp snabbt och försvinner innan man kan se var det är och det händer ca 1-2 ggr/h. hittar inga skumma processer i taskmanager, har inte varit och surfat på några skumma sidor och antivirus+spionprogrammet McAfee ingick och är aktivt och hittar inget.. någon som vet vad det kan vara? eller hur man kan fixa det?

Mvh Kinwaras

Väldigt många med detta problem just nu.. Även jag lider av det.
Inte en aning om vad det är som händer, har försökt stänga av allt som jag kan tänka på men det fortsätter bara.

Ska försöka få en bild av det nästa gång, har aktiverat shadowplay för att spara direkt när jag ser det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Även jag har detta problem, högst irriterande att inte veta vad den gör!

Permalänk
Medlem

var något med windows telemetri när jag sökte på processon.. kommer inte ihåg vad den hette tyvärr. Om det är samma.
Inte sett den sedan jag immuniserade med Spybot Anti-Beacon.

Permalänk
Medlem

Titta i schedulern (sv. schemaläggaren) om det är något som kördes vid tillfället.

Permalänk

Same...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det vid uppstart så skriv msconfig i körfältet och gå till autostartrutan. Kolla igenom vad det kan vara där. Är ofta *.bat som dyker upp i snabba cmd fönster.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Sen är det väl standard att installera med rent OS på fabriksdatorer för att bli av med all skit som lagts in.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Subzero299: Jag har en ren installation av Win 10 Pro x64, och senaste tiden har min också börjat göra såhär.

Men det går så fort att jag knappt hinner reagera.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Kom på att sysinternals har process monitor. Lägg ett filter "process name is cmd.exe" så loggas det vid händelse. Då kan du analysera vad som startade cmd samt i vilken mapp den körs på. (t.ex. QueryNameInformation).

Om det är en BAT fil så kan man se vilket BAT som startade samt dess kommandon i form av filsystemsaktivitet samt trådar/exekveringar, registerändringar etc.

Permalänk
Medlem

Filma med telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

skaffade ett Skärm inspelnings program och hittade informationen på cmd filen.. för mig är det ialla fall C:\program files(86x)\Microsoft Office\root\Office16\Officebackgroundtaskhandler.exe
Men den startar inget commando...
hittade den i Task scheduler och såg att den låg som repiterande varje timme... stängde av den rutinen.. återkopplar hurvida det fungerar

Visa signatur

2600K 4.7Ghz OC, Asus ROG Maximus IV Extreme-z, AMD HD 6990, 8Gb DDR3 1600Mhz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Sen är det väl standard att installera med rent OS på fabriksdatorer för att bli av med all skit som lagts in.

Offtopic Men måste säga att jag faktiskt blev förvånad över Dells bloatware efter jag skaffat ny laptop nyligen... Den var faktiskt riktigt bra. Kollade igenom allt och väldigt lite jag inte gillade (varav i princip allt var MS och inte Dell), och det jag gillade var väldigt bra. System/komponent diagnostik/stress test, förbättrad fönster hanterare, färgprofiler, chipset/iGPU drivrutins uppdaterare etc. Var beredd på att ominstallera allting som jag brukar men blev faktiskt förvånad över mjukvaru valet och kvalitén på mjukvaran. Visserligen inte på en av deras billigare modeller men rejält positivt överraskande. Antar dem måste ha fattat att kass bloatware skadar varumärket mer än vad dem tjänar på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinwaras:

skaffade ett Skärm inspelnings program och hittade informationen på cmd filen.. för mig är det ialla fall C:\program files(86x)\Microsoft Office\root\Office16\Officebackgroundtaskhandler.exe
Men den startar inget commando...
hittade den i Task scheduler och såg att den låg som repiterande varje timme... stängde av den rutinen.. återkopplar hurvida det fungerar

Mitt slutade dyka upp när jag startade OneDrive på datorn.. kanske var någon uppdatering som inte fungerade som den skulle. Ska kolla om jag hittar något i task scheduler.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Inaktiv

Intressant, noterade detta på en dator jag supportar nu i eftermiddags. Hade viktigare saker att reda ut så kunde inte kolla närmare men låter inte helt orimligt att det är detta som händer även i detta fall. Blinkar till väldigt fort, i detta fall med en portabel Dell workstation. Blir att kolla närmare på Office/OneDrive vid nästa tillfälle.

Permalänk
Medlem

Jag såg den här tråden strax efter jag installerade office och jag började märka rätt direkta att CMD poppar upp då och då. Jag har aldrig stött på detta innan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Någon som kommit fram med någon lösning på problemet? Testat både det ena och det andra men lyckas inte få CMD att sluta dyka fram. För min del så blinkar den bara till, skriver inga rader eller något sådant, dyker upp och är borta inom någon millisekund. Frustrerande då det minimerar spel med mera.

Detta har aldrig hänt förut och så vitt jag vet har jag inte gjort något annorlunda dom senaste månaderna med datorn. Detta började för kanske 2 veckor sedan eller nåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe_:

Någon som kommit fram med någon lösning på problemet? Testat både det ena och det andra men lyckas inte få CMD att sluta dyka fram. För min del så blinkar den bara till, skriver inga rader eller något sådant, dyker upp och är borta inom någon millisekund. Frustrerande då det minimerar spel med mera.

Detta har aldrig hänt förut och så vitt jag vet har jag inte gjort något annorlunda dom senaste månaderna med datorn. Detta började tror jag för kanske 2 veckor sedan eller nåt.

Jag har börjat se det på min huvuddator hemma sedan igår, ingen aning om vad som plötsligt fått fart på den. Installerade Office 2016 Professional Plus förra helgen men inte märkt av något under veckan men känns halvrelaterat.

Permalänk
Medlem

Började hända på min burk också, kollade runt och hittade i schemaläggaren att Nvidia telemetri snurrar igång en gång i timmen, tidstämpeln för senaste körning matchade på sekunden.

Trodde jag hade dödat allt det där men jag var tydligen lat vid senaste installationen av drivare. Har inte sett något sen jag tog bort den schemaläggningen.

Edit: Nope, det var det inte tydligen. Dök upp för någon minut sen igen men inget i schemaläggaren matchar och jag hittar inget i loggen. Det enda jag installerat nyligen är Google Chrome för första gången på några år. Provar också att stänga av schemaläggningen för Googles updaterare.

Edit 2:

Har nu stängt av Chromes uppdateringstask, men jag såg nu att Office 365 har installerat en uppdaterad version idag så det stämmer nog överens med misstankar tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Min maskin har det också, sedan nån vecka tillbaka kanske. Har inaktiverat de två timmeliga aktiviteterna i Schemaläggaren, nvidia telemetry-nåt och google-update-nåntingannat, får se om gör skillnad. Tror inte de för de kördes 2000 och cmd dök upp för kanske 10 min sedan.

Win 10 på icke-märkes-maskin, har inte haft detta problem förut och har inte konfiggat Onedrive för syset, har ej heller installerat nåt Office på sistone eller uppdaterat Nvidia-drivrutiner.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Min GoogleUpdate ska köras om 6 minuter (körs varje timme) ska sitta här och stirra på datorn och se ifall det dyker upp enligt tidstämpeln. Återkommer vad det gjorde.

EDIT Återkoppling: Det gjorde ingen skillnad med verken Nvidia Telemetry eller GoogleUpdate tasksen som körs varje timme. De var inte anledningen till att CMD kommer upp.

Permalänk
Medlem

@Kinwaras: kolla om ni /du har nån mapp som heter "DriverSetupUtility" (acer) ...jag hade samma problem innan jag avinstallerade det(har förövrigt inte något från acer) .

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, det dyker upp fönster snabbt titt som tätt och tabbar även ur en ur spel, vilket är sjukt frustrerande. Har en legit version av windows och egenbyggd dator.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@Kinwaras: kolla om ni /du har nån mapp som heter "DriverSetupUtility" (acer) ...jag hade samma problem innan jag avinstallerade det(har förövrigt inte något från acer) .

Kollade efter den innan. Hittade den dock inte i Task Scheduler eller i Kontrollpanelen. Har inget i datorn från Acer annars.

Permalänk
Inaktiv

Lägg till mig i listan som helt plötsligt fick detta, jag kollade i task schedulern och såg att adobe flash av all jädra dritt hade körts, jag stängde av denna dritt och har ej sett det på något timma.

Permalänk

Om man kör Chrome med --no-sandbox så blinkar detta kommandofönster till C:\Windows\system32\cmd.exe /c echo NOT SANDBOXED om flash laddas...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Kollade efter den innan. Hittade den dock inte i Task Scheduler eller i Kontrollpanelen. Har inget i datorn från Acer annars.

har för mej att den hette "ACC" i aktivetetshanteraren

Permalänk
Medlem

https://linustechtips.com/main/topic/771311-microsoft-office-...

Verkar vara sjukt många som klagar på denna, precis som TS mistänkte . Testade just att stänga av den, får se hur det går.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Min GoogleUpdate ska köras om 6 minuter (körs varje timme) ska sitta här och stirra på datorn och se ifall det dyker upp enligt tidstämpeln. Återkommer vad det gjorde.

EDIT Återkoppling: Det gjorde ingen skillnad med verken Nvidia Telemetry eller GoogleUpdate tasksen som körs varje timme. De var inte anledningen till att CMD kommer upp.

Inte för mig heller. Prick nu 21:20 kom cmd-vinduet åter och inget kördes då enl Schemaläggaren. Ska man behöva prova felsäkert läge och sedan sitta som en uggla och stirra på skärmen i en timme..?

Edit. Ah..tack morotis!

Fanns i Schemaläggaren, under Microsoft, Office, senast körd 21:20.....jag har inte ens Office, get out of my life.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

https://linustechtips.com/main/topic/771311-microsoft-office-...

Verkar vara sjukt många som klagar på denna, precis som TS mistänkte . Testade just att stänga av den, får se hur det går.

Instämmer tack morotis. Glömde kolla längre ner i trädet i schemaläggaren. Hittade OfficeBackgroundTaskHandlerRegistration med rätt tidsstämpel.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Inte för mig heller. Prick nu 21:20 kom cmd-vinduet åter och inget kördes då enl Schemaläggaren. Ska man behöva prova felsäkert läge och sedan sitta som en uggla och stirra på skärmen i en timme..?

Edit. Ah..tack morotis!

Fanns i Schemaläggaren, under Microsoft, Office, senast körd 21:20.....jag har inte ens Office, get out of my life.

Kolsvart Katt, Office click to run ingår i Win10 så det lär vara därför du har problemet även utan Office installerat. Själv kör jag Office 365 som är click to run. Någon på Microsoft har klantat sig lite efter en versionsuppdatering av Office och glömt gömma denna ruta för bakgrundshanteringen verkar det som.