Testpilot: Adata Ultimate SU900 256 GB

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Adata Ultimate SU900 256 GB

NVMe och PCI Express lagring är på framtåg men än är inte SATA-enheterna ute ur leken. Testpiloten David Kvist tar sig en närmre titt på Adatas mellanklassare Ultimate SU900.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

En mindre cell har även färre kiselatomer i transistorerna. Detta medför då att det är större risk för slitage i minnescellerna som kan leda till att cellen slutar fungera. Färre kiselatomer och fler referensnivåer ger sämre toleranser helt enkelt.

En liten rättning bara:

Medan det är sant att antalet kiselatomer inblandade krymper är det främst isolatorn som är problemet och som blir skadad av laddining/urladdning.

Edit: Annat än det verkar som helt ok SSD. Beroende av vad exakt de menar med ECC kan det till och med bara en bra en för lagring (inte långtidslagring dock).

Permalänk
Medlem

Hur tänkte Adata nu? Märklig prislapp om man vill slåss mot Samsung...

Permalänk

"Hur exakt denna felkorrigering går till framgår inte riktigt."

Eftersom det är SM2258s som är kontrollern skulle jag tro det är någonting sånt här:

"Se gärna problematiken med fallande läsprestanda som exempelvis Samsung 750 Evo hade med sina små minnesceller (fysiskt små) och TLC."

Menar du 840 EVO?
750 EVO kan få problem med läshastigheter (precis som alla andra SSDer) men 840 EVO är den man mest brukar prata om, plus att 750 EVO har det mer under kontroll.

Sen pratar du hela tiden om att du har två BX200 i RAID men AS SSD säger att det är BX100.
Så vilken av dem är det?

Permalänk
Snusfri

Jösses vad priserna skenat på SSD.
Min Samsung 850 EVO 500GB betalade jag 1100:- för för lite drygt ett år sedan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Texten ultimate är lugnt värt en 500hundring och drar man av detta så blir den prisvärt.

Bortsett från detta ser jag den som mer en disk i mängden. Samsungs 850 är svår att slå i budget, men ändå inte usel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vad priserna skenat på SSD.
Min Samsung 850 EVO 500GB betalade jag 1100:- för för lite drygt ett år sedan.

Köpte min intel 535 480GB för 990kr maj 2015 köpte nyligen en crucial 275GB fick då ge typ 1090kr och då var det rea. Kändes lite tråkigt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har inte Adata någon mjukvara?

Typ som Intels Intel Solid State Drive Toolbox ?

Jag själv har alltid sett Adatas SSD:er som ett riktigt lowbudgettmärke!
Har kanske förutfattade meningar om Adata (?)
Kanske ska testa ......(kommer aldrig att hända)

Kör enbart med Intel & Samsungs SSd:er Intels SSD:er är för mig som en stridsvagn, dom bara går o går.
Jag tror min Intel X25-M @ 80GB (som fortfarande funkar) har satt djupa märken i mig, det ärret kommer aldrig att gå bort!!!

Rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vad priserna skenat på SSD.
Min Samsung 850 EVO 500GB betalade jag 1100:- för för lite drygt ett år sedan.

Samma här. Köpte min på netonnet för ca 1-2 år sen och funkar fortfarande finfint. Köpte den också för ca 1000 någonting.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Som så många andra säger, priserna på SSD har ju blivit helt absurda. Vad hände med Swecs profetia från 2015?

http://www.sweclockers.com/nyhet/20735-ssd-enheter-spas-na-sa...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Samma här. Köpte min på netonnet för ca 1-2 år sen och funkar fortfarande finfint. Köpte den också för ca 1000 någonting.

Och jag beställde en Samsung 850 Evo 1TB igår för 3349kr på CDON. Usch. Man önskar ju att 1TB borde ha börjat krypit närmare 1000kr-strecket vid det här laget, men det har ju istället vänt åt helt fel håll. :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

@skog1s:

Jo, ADATA SSD Toolbox heter den.
Inte en av mina favoriter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Som så många andra säger, priserna på SSD har ju blivit helt absurda. Vad hände med Swecs profetia från 2015?

Swecs profetia var ju "Att teknikerna skulle nå prisparitet inom loppet av endast 18 månader får därför ses som osannolikt", så de hade ju faktiskt helt rätt. Om du menar att SSD-priserna skulle nå samma nivå som mekaniska diskar så var det inte deras åsikt, de bara rapporterade vad någon annan trodde.

Men när det gäller priserna så är det bris på NAND-minne som drar upp priserna, större efterfrågan än tillgång helt enkelt. Och sen har väl priserna gått upp en del p.g.a. dollarn också. Jag längtar till dagen när jag kan slänga ut mina snurrdiskar och bara köra ljudlösa SSDer, men det lär nog dröja ett tag tills det sker.

Permalänk

Bra jobbat med testen! Lite för dyr kan man tycka. Dock, skulle aldrig köpa den oavsett. Har köpt Adata ett par gånger och få är bättre på "bait and switch" än dem. Skitmärke.

Permalänk
Medlem

Läs och skriv hastigheterna måste väl vara det minsta att titta på då det gäller SSDs. Vart är tex brytpunkten på läs eller skriv hastigheten där du som använder kan uppfatta tidsskillnaden mellan SSD A eller SSD B? När eller hur mkt snabbare kan man uppleva tex 1s snabbare uppstarts tid på OSet eller ett specifikt program, eller 1s snabbare installations tid på samma SSD?

Borde inte drift och säkerheten vara viktigast dvs MTBF och garantitid, samt vilken typ av nand minnen som används i SSD disken?

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sukero:

Läs och skriv hastigheterna måste väl vara det minsta att titta på då det gäller SSDs. Vart är tex brytpunkten på läs eller skriv hastigheten där du som använder kan uppfatta tidsskillnaden mellan SSD A eller SSD B? När eller hur mkt snabbare kan man uppleva tex 1s snabbare uppstarts tid på OSet eller ett specifikt program, eller 1s snabbare installations tid på samma SSD?

Borde inte drift och säkerheten vara viktigast dvs MTBF och garantitid, samt vilken typ av nand minnen som används i SSD disken?

Ärligt talat är det skit samma. Sannolikheten att en människa märker millisekunder är noll. Så länge hastigheterna är någorlunda lika är det samma för oss.

Garanti är trevligt men skulle vara trevligt med "läst data innan fel" som vanliga HDDs har för att uppskatta hur ofta man kommer få bitfel. Sedan är frågan om långtidslagring. Som det nämns tappar celler sin laddning med tiden och den tiden kan vara förvånansvärt kort under rätt/fel omständigheter.

Permalänk
Medlem

Hade en Adata ssd som gick sönder 3 veckor efter 2 års garantin, skräp.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiski:

Hade en Adata ssd som gick sönder 3 veckor efter 2 års garantin, skräp.

Du kan inte döma ut en SSD tillverkare efter ett exemplar. Eller har du statistik som visar att deras SSD går sönder efter 104-110 veckor? Jag har nämligen kört kanske 10-20 olika Adata SSD av varierande storlekar när jag uppgraderat bekantas bärbara osv och det har fungerat väldigt bra. Så det betyder att Adata är extremt bra ( om man använder samma logik )
Men förstår att man blir irriterad när något går sönder speciellt så nära efter att garantitiden gått ut. Däremot har ju SSDn i testet 5 års garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Garanti är trevligt men skulle vara trevligt med "läst data innan fel" som vanliga HDDs har för att uppskatta hur ofta man kommer få bitfel.

Enligt Jedecs specifikationer ska det väl vara minst 1 av 10^15 bitars läsfel för konsumentklassade SSDer.
Och minst 1 av 10^16 bitars läsfel för enterpriseklassade SSDer.
Har sett ända upp till 1 av 10^17 bitars läsfel för en del SSDer.

Skrivet av anon127948:

Sedan är frågan om långtidslagring. Som det nämns tappar celler sin laddning med tiden och den tiden kan vara förvånansvärt kort under rätt/fel omständigheter.

Visst, det kan gå rätt snabbt beroende på förhållanden.
Men jag tycker att det ser ut att kunna ta rätt lång tid också, till och med för en del som man skulle kunna tro skulle få problem snabbt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Glaring_Mistake:

"Hur exakt denna felkorrigering går till framgår inte riktigt."

Eftersom det är SM2258s som är kontrollern skulle jag tro det är någonting sånt här: http://www.siliconmotion.com/assets/2015/01/06/pdpara1728041080.jpg

"Se gärna problematiken med fallande läsprestanda som exempelvis Samsung 750 Evo hade med sina små minnesceller (fysiskt små) och TLC."

Menar du 840 EVO?
750 EVO kan få problem med läshastigheter (precis som alla andra SSDer) men 840 EVO är den man mest brukar prata om, plus att 750 EVO har det mer under kontroll.

Sen pratar du hela tiden om att du har två BX200 i RAID men AS SSD säger att det är BX100.
Så vilken av dem är det?

Skarpögd som vanligt!
Helt rätt!
Det är 840 Evo och BX100 som jag menar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin