Permalänk
Medlem

Konstant 100% CPU load

Som rubriken lyder så märkte jag idag att min CPU hela tiden ligger på 100% load. Den verkar hoppa till helt random program som tar upp kraften och har googlat lite och är många olika svar. Testat ta bort program som körs i bakgrunden, har sökt efter virus men inget verkar hjälpa då jag inte få fram vilket program som tar all kraft.

Har ett MSI MB och enligt live update så finns en uppdatering, så installerar den men när jag startar om så hittar den samma uppdatering igen, så verkar inte installeras korrekt.
Minne och HDD har norml load men CPU vill köra 100% bara. Väldigt irriterande det här

System:

Intel i7 7700k
Mob: MSI Z270A PRO
GFX: Geforce 1060 GTX

//Jimmy

EDIT:
Kör Windows 10 64bit

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

står det något i aktivitetshanteraren? typ 100% cpu av något

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Fan jag läste nånstans att det hade med nån windows uppdatering att göra, det kan ha varit här och att det löste sig på något vis genom att göra en roll back på uppdateringen.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

står det något i aktivitetshanteraren? typ 100% cpu av något

Nej det hoppar mellan alla möjliga, allt från fönsterhantering, till aktiviteshanteraren osv. Ingen som håller på all kraft.

Skrivet av Severin87:

Fan jag läste nånstans att det hade med nån windows uppdatering att göra, det kan ha varit här och att det löste sig på något vis genom att göra en roll back på uppdateringen.

Läste något om det med, men kan inte hitta det tyvärr. Vad menar du med roll back?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Tänk på att det finns en "idle"-tjänst som ser ut som den drar cpu men den visar bara % på vad som är ledigt. Om det kanske bidrar till att det ser ut som 100% används? Det skulle ju underlätta om du kunde skicka en printscreen på tjänsterna. Ev så googlar du på namnen så kan du se vad det är som drar. Har man multicores så ska inte någon tjänst kunna dra 100% vilket gör datorn oanvändbar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/i7Q4Lv

Som ni ser där, googlar och googlar men verkar vara svårt det här.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av auToeXeC:

https://ibb.co/i7Q4Lv

Som ni ser där, googlar och googlar men verkar vara svårt det här.

AVG är det något virusprogram eller? Testa öppna programmet å se om den scannar eller något. Alt avinstallera och se om cpu går i idle. Klicka på cpu fönstret så att cpu användning blir rangordnat störst-minst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

AVG är det något virusprogram eller? Testa öppna programmet å se om den scannar eller något. Alt avinstallera och se om cpu går i idle. Klicka på cpu fönstret så att cpu användning blir rangordnat störst-minst

Har testat avinstallera och installera igen. Sen kör jag rang ordning på program som anvönder CPU, problemet är att dom hoppar upp och ner då dom byter vad som använder CPU kraften. Är grymt konstigt det här. Funderar på att köra in nyaste BIOS för att se om det fungerar kanske. Ännu märkligare är att det inte var så i morse när jag gick till jobbet.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon annan gissning? För som dator är just nu så laggar alla spel otroligt mycket och känns mindre kul när datorn bara är någon vecka gammal. Läst en del som installerat om Windows men hjälper inte så borde vara drivrutiner eller någon annan typ av uppdatering till Windows?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

kollat så kylaren rullar? Tänkte om den throttlar något oerhört då skulle du dra 100% på struntsaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

kollat så kylaren rullar? Tänkte om den throttlar något oerhört då skulle du dra 100% på struntsaker

Har EVGA slutna vattenkylning och kan höra att pumpen låter och enligt mjukvaran så fungerar den. Men plötsligt efter jag pressade datorn lite o GTA V så åkte CPU ner till normalt användning när jag avslutade spelet. Men i spelet så laggade det något oerhört ändå så ska testa snart igen.

Tips på något program som hjälper mig att hålla kolla så allt är up to date vill säga.

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Förmodligen utforskaren eller search som ställer till det. Det är någon bugg i windows som gör att search ingår i en evighetsloop. Testa att stänga av search eller sök i task manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexso:

Förmodligen utforskaren eller search som ställer till det. Det är någon bugg i windows som gör att search ingår i en evighetsloop. Testa att stänga av search eller sök i task manager.

Ska provas, tack

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Testade precis att göra ett simpelt program med en infinit loop som gjorde en binär sökning i en lista. Jag blandade ihop cpu med ram, för när jag körde mitt program så käkade den upp allt ram istället. Jag har haft buggen att "search" eller "sök" käkade upp allt ram för mig ett litet tag efter jag loggade in på datorn.

Hoppas det löser sig. Tvivlar ändå på att det är hårdvaruproblem så på den fronten kan du vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Ingen som har någon annan gissning? För som dator är just nu så laggar alla spel otroligt mycket och känns mindre kul när datorn bara är någon vecka gammal. Läst en del som installerat om Windows men hjälper inte så borde vara drivrutiner eller någon annan typ av uppdatering till Windows?

Då datorn är så ny så skulle det ändå kunna vara något med kylning, kylpastan kanske inte blev bra.

kolla temp med HWMonitor eller Speccy
HWMoniter

Speecy

Permalänk
Medlem

Använd msconfig för att stänga av alla icke Windows tjänster och alla startup program. Starta sen om datorn med dessa inställningar och se om den går bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av auToeXeC:

Har testat avinstallera och installera igen. Sen kör jag rang ordning på program som anvönder CPU, problemet är att dom hoppar upp och ner då dom byter vad som använder CPU kraften. Är grymt konstigt det här. Funderar på att köra in nyaste BIOS för att se om det fungerar kanske. Ännu märkligare är att det inte var så i morse när jag gick till jobbet.

Funkade det lika dåligt efter att du avinstallerade avg? Kan du avinstallera igen och kolla cpu användning innan du installerar det igen.

Permalänk

Jag hade liknande problem, fast då var det hdd som blev offer. Det löste jag igenom att permanent stänga av Superfetch och windows search!

Inte helt säker men vill minnas att folk skrivit att det fungerar på deras proppar också.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!