Permalänk
Medlem

Köpa gamingdator för 10k

Min första tråd.. Jag är har dålig koll och tänkte köpa en gamingdator för 10k och inte bygga ihop själv. Jag spelar fallout 4 o rocket leauge mest men vill säkert spela nyare spel iom ny dator. Några tips?
Jag kollade på denna: https://www.dustinhome.se/product/5011015620/m32cd

Permalänk
Medlem

@aantonn:

I produktbeskrivningen står det att den har GTX 1060 men i specifikationerna är GTX 1050 2GB listad vilket inte är något höjdarkort direkt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, betydligt bättre. Det är en dator som klarar av dagens spel bra i 60 FPS 1080p.

Permalänk
Medlem

@aantonn:
Bättre val, byggd på standardkomponenter.
https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...
8835:- utan tangentbord.
Då finns det pengar över till exempelvis 480GB SSD eller GTX 1060 med 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@aantonn:
Bättre val, byggd på standardkomponenter.
https://www.komplett.se/product/11145/datorer/komplett-pc/kom...
8835:- utan tangentbord.
Då finns det pengar över till exempelvis 480GB SSD eller GTX 1060 med 6GB.

Bra förslag. Men han ska inte konfigurera datorn till att ta ett annat grafikkort då de tar +1225 kr för det vilket är hutlöst mycket. Så mycket ska det inte skilja mellan 1060 GTX 6 GB och 3 GB, ska skilja max 600 kr.

En större SSD var väl mer värt men jag tycker också prisskillnaden är för stor där. För 1000 kr kan man ju köpa en ny 850 EVO 250 GB istället och stoppa in som extra, det är ju ett bättre märke också.

Så gör helst ingen konfigurering av SSD och grafikkort på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Bra förslag. Men han ska inte konfigurera datorn till att ta ett annat grafikkort då de tar +1225 kr för det vilket är hutlöst mycket. Så mycket ska det inte skilja mellan 1060 GTX 6 GB och 3 GB, ska skilja max 600 kr.

En större SSD var väl mer värt men jag tycker också prisskillnaden är väl stor där.

Ja, komplett tar mycket extra så fort man förändrar något.
Men slutpriset blir ändå attraktivare.

Med Asus GTX1060 Dual OC blir det knappa 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, komplett tar mycket extra så fort man förändrar något.
Men slutpriset blir ändå attraktivare.

Med Asus GTX1060 Dual OC blir det knappa 10k.

Alltså han kommer ju förmodligen undan billigare på att ta datorn med 1060 GTX 3 GB, sälja det grafikkortet och sen köpa ett GTX 1060 6 GB än att lägga ut 1200 kr extra på 6 GB varianten.

Inte för att han borde göra det men jag tycker det är bättre att låta det vara som det är och helt enkelt nöja sig med 3 GB varianten, det gör ju ingen skillnad i de flesta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Alltså han kommer ju förmodligen undan billigare på att ta datorn med 1060 GTX 3 GB, sälja det grafikkortet och sen köpa ett GTX 1060 6 GB än att lägga ut 1200 kr extra på 6 GB varianten. Inte för att han borde göra det men jag tycker det är bättre att låta det vara som det är.

Nu utgick jag från att han ville ha den färdigbyggd.
Annars kan han ju bygga helt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nu utgick jag från att han ville ha den färdigbyggd.
Annars kan han ju bygga helt själv.

Som sagt så tycker jag inte han borde ändra på något helt enkelt för att hålla det prisvärt.

Och sen är det ju stor skillnad på att göra ett grafikkortsbyte och att bygga en hel dator.

Permalänk
Medlem

@Flexon: Naturligtvis duger datorn gott som den är för priset.
Men att sälja och köpa ny GPU låter onödigt krångligt.

Hade datorn sålts för 9990:- med GTX1060 6GB hade det inte varit något snack.
Man får ju ändå bättre dator för samma pengar jämfört med Acern.
Olika sätt att se det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

@Flexon: Naturligtvis duger datorn gott som den är för priset.
Men att sälja och köpa ny GPU låter onödigt krångligt.

Hade datorn sålts för 9990:- med GTX1060 6GB hade det inte varit något snack.
Olika sätt att se det på.

Sättet jag ser det på är att de 1000 kr det kostar att få 6 GB VRAM istället för 3 GB VRAM ger väldigt lite förbättring för mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Sättet jag ser det på är att de 1000 kr det kostar att få 6 GB VRAM istället för 3 GB VRAM ger väldigt lite förbättring för mycket pengar.

Tycker man inte det är värt så struntar man naturligtvis i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tycker man inte det är värt så struntar man naturligtvis i det.

Ja och strunta i det menar jag att man borde göra. Trådskaparen vill ju ha köpråd eftersom de inte vet själva vad som är bra och inte så då känner jag att det är viktigt att tala om när en ändring kostar mer än vad det smakar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!! Jag förstår vad ni snackar om! Kanske kör på den som den är och sen uppdatera när jag känner att det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av aantonn:

Tack för tipsen!! Jag förstår vad ni snackar om! Kanske kör på den som den är och sen uppdatera när jag känner att det behövs

Det är en bra dator för sitt pris. Tror du blir nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com