7970 kort som börjat sluta

Permalänk

7970 kort som börjat sluta

Som trådtiteln säger.
Funderat på om mitt på tok för många år gamla 7970 börjar ge upp.
Om jag ska starta ett spel t.ex. Diablo, så får jag bara texten att mitt kort inte stöds av spelet.
Det enda som är gemensamt är ett D3D error i loggboken.

Har testat att backa drivare ett tag tillbaka, med rensning på drivare mellan varje test.
Ibland funkar det efter omstart, ibland inte, ibland i windowed mode...

Just slumpmässighet brukar i mina ögon vara hårdvara, mjukvara brukar vara lite mer konsekvent i min värld.

Ibland dyker följande upp i samband med error 1000 appcrash:
felet uppstod i modulen med namn: ConfigDialogX64.dll, version 1.0.0.1, tidsstämpel 0x58ca7413

Diablo 3 säger bara DirectX problem.

Startar jag Doom kommer följande

Configured log listener print-redirect tags
Added structured log listener print-redirect
Added structured log listener mp-cloud-gobbler
2017-05-24T18:22:22.291+02:00 LOG: Process started
Winsock Initialized
------ Initializing File System ------
Current search path:
- C:/Users/rejser/Saved Games/id Software/DOOM/base/
- E:/SteamLibrary/steamapps/common/DOOM/base/
------ File System initialized.
------ Command Line ------
E:\SteamLibrary\steamapps\common\DOOM\DOOMx64.exe
2017-05-24T18:22:22.303+02:00 LOG: Command Line: E:\SteamLibrary\steamapps\common\DOOM\DOOMx64.exe
------ CPU Information ------
1 CPU package, 4 physical cores, 8 logical cores
3602 MHz Intel CPU with MMX & SSE & SSE2 & SSE3 & SSSE3 & SSE41 & SSE42 & AVX & HTT
32768 kB 1st level cache, 262144 kB 2nd level cache, 10485760 kB 3rd level cache
65472 MB System Memory
initializing resource container gameresources.resources
initializing resource container gameresources.patch
initializing resource container gameresources_002.patch
initializing resource container gameresources_003.patch
initializing resource container gameresources_004.patch
initializing resource container gameresources_005.patch
idLib::SetProduction( PROD_PRODUCTION )
------- Initializing renderSystem --------
PreliminaryRenderSetup
No address, error: 487
DOOMx64.exe @ 0xb7e2ad1d( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb7d92fc1( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb7d83b4d( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb72973d7( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb72a06e4( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb729c05b( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb7b7ab42( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
DOOMx64.exe @ 0xb683f1a9( ) + bytes () : ** UNKNOWN **( ** FUNC_PARAM_ERROR ** )
DOOMx64.exe @ 0xb7de0b9b( ) + bytes () : GetGameSystemInterface( )
KERNEL32.DLL @ 0xd0c08364( ) + bytes () : BaseThreadInitThunk( )
ntdll.dll @ 0xd19470d1( ) + bytes () : RtlUserThreadStart( )
FATAL ERROR: No valid monitors found.
Dumped console text to C:\Users\Oscar\Saved Games\id Software\DOOM\base\ErrorLog_05-24-2017__06-22-23pm.txt.

idRenderSystem::Shutdown()
Shutting down OpenGL subsystem

***************************
FATAL ERROR: No valid monitors found.

Men andra gånger går det bra.
Har jag en ursäkt att skaffa ett 580?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

det är ju ett ganska gammalt kort så vore inte konstigt om det börjar fundera på pension. har du råd så köp ett 580

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Att doom gnäller om opengl version kan ju bero på att kortet är så gammalt att det har ett för gammalt opengl stöd inbyggt och spelet kräver ett nyare. (Noll koll på systemkraven)

Att diablo strejkar kan ju bero på korrupta filer till dx 9

Testa att installera om dx9

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Att doom gnäller om opengl version kan ju bero på att kortet är så gammalt att det har ett för gammalt opengl stöd inbyggt och spelet kräver ett nyare. (Noll koll på systemkraven)

Att diablo strejkar kan ju bero på korrupta filer till dx 9

Testa att installera om dx9

Dx9 är ominstallerat, dock gör civ samma sak i både dx 10 och 11
Doom fungerade förra veckan.
Allt fungerade förra veckan, inga windows update heller...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

det är ju ett ganska gammalt kort så vore inte konstigt om det börjar fundera på pension. har du råd så köp ett 580

Låter helt klart som en vettig lösning

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Entusiast
Skrivet av orig_rejser:

Låter helt klart som en vettig lösning

Brorsans 7970 packade ihop för någon vecka sedan också, han köpte ett 580 och är grymt nöjd Själv är man lite orolig då jag sitter på ett 280X som är samma kort om än lite nyare..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Brorsans 7970 packade ihop för någon vecka sedan också, han köpte ett 580 och är grymt nöjd Själv är man lite orolig då jag sitter på ett 280X som är samma kort om än lite nyare..

Det blev ett 580, tack för expertråd

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Tänkte bara uppdatera. Fick mitt nya kort. Startade upp datorn med gamla, samma fel som vanligt. Satte i det nya, startade upp. Brydde mig inte om drivare eller något, allt bara funkade precis som det ska och bonus med mycket bättre grafik

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hjälpsam

@orig_rejser: Dags att uppdatera signaturen.
Men jädrar vilka bra köp HD7950/70 var!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

@orig_rejser: Dags att uppdatera signaturen.
Men jädrar vilka bra köp HD7950/70 var!

Dessa merarbeten som man glömmer av. Men sedan är frågan, hur många datorer ska stå med i signaturen? Dual Xeonen som man inte vet vad den ska göra med 64gb ram och raid 1+0 ssd på 8 diskar, ska den med?
HD7970 va grym, grafikmässigt presterade det ju helt ok än. Inte topp, men över medel på alla spel i vanlig 1080

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hjälpsam

@orig_rejser: Vi har max fem rader så vi får begränsa oss, av naturliga skäl.
Dual Xeon låter onekligen som en häftig burk.
Lagt in två länkar till CPU-Z nu, de tar inte mycket plats, skall fylla på med fler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Har själv ett 7970 och får ej dessa problem, fungerar hur bra som helst. Omotiverade att lägga ut 3000-4000kr när de flesta spel kan köras på max 1080P 60fps. I de flesta fall där man får lägre fps kan man sänka shadows ifrån Ultra till medium så är fpsen åter på 100...

Laddar för vega/volta!

Sätt i kortet i en helt annan burk med senaste drivarna, om problemet kvarstår så kan de vara värt med nytt kort.

Edit, lustigt att korten fysiskt går sönder innan dem blir för gamla av andra anledningar ^^

Permalänk
Medlem

Jag kan möjligtvis ha ett Asus 280X TOP i bra skick om du skulle vara intresserad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Granter:

Har själv ett 7970 och får ej dessa problem, fungerar hur bra som helst. Omotiverade att lägga ut 3000-4000kr när de flesta spel kan köras på max 1080P 60fps. I de flesta fall där man får lägre fps kan man sänka shadows ifrån Ultra till medium så är fpsen åter på 100...

Laddar för vega/volta!

Sätt i kortet i en helt annan burk med senaste drivarna, om problemet kvarstår så kan de vara värt med nytt kort.

Edit, lustigt att korten fysiskt går sönder innan dem blir för gamla av andra anledningar ^^

Det var testat det också. Har man otur kan det ju räcka att det gått lite för varmt. Sedan lägger märken ganska stor tid på att bygga produkterna så att dom väger på mellan lusten att köpa nytt och nöjdheten med varumärket.
Riktigt intressant, hos vissa konstruktörer jag varit hos har budgeten och planeringen för när det ska gå sönder varit nästan lite stor som övrig produktutveckling
Liksom att om dom har premium och budget märke så förväntar sig folk att vissa saker ska krångla, så fastän dom inte behöver göra det, så konstruerar dom små saker som kan krångla så att folk ska vara nöjda, men ändå vilja köpa det dyrare nästa gång.
Man blir mörkrädd ibland när man är hos lite större aktörer inom olika områden.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

Det var testat det också. Har man otur kan det ju räcka att det gått lite för varmt. Sedan lägger märken ganska stor tid på att bygga produkterna så att dom väger på mellan lusten att köpa nytt och nöjdheten med varumärket.
Riktigt intressant, hos vissa konstruktörer jag varit hos har budgeten och planeringen för när det ska gå sönder varit nästan lite stor som övrig produktutveckling
Liksom att om dom har premium och budget märke så förväntar sig folk att vissa saker ska krångla, så fastän dom inte behöver göra det, så konstruerar dom små saker som kan krångla så att folk ska vara nöjda, men ändå vilja köpa det dyrare nästa gång.
Man blir mörkrädd ibland när man är hos lite större aktörer inom olika områden.

Av intresse, är det ett vanligt 7970 eller ett GHZ edition du har?

Tänkte ett påkostat GHz edition kanske var värt pengarna när man börjar se på livslängden på korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@orig_rejser: Dags att uppdatera signaturen.
Men jädrar vilka bra köp HD7950/70 var!

This. Hade mitt 7950 jag-vet-inte-hur-länge. Överklockade grymt bra och överlevde till och med en hemmasnickrad kylarlösningen när originalet klappade ihop.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Granter:

Av intresse, är det ett vanligt 7970 eller ett GHZ edition du har?

Tänkte ett påkostat GHz edition kanske var värt pengarna när man börjar se på livslängden på korten

Ghz

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här