Permalänk
Rekordmedlem

Utifrån hur du beskrivit ergonomin så låter det som den är fruktansvärt dålig så du borde se till att ha konteoll på den oavsett ev andra problem, absolut inga reflexer i skärmen och bra bländfri belysning i rummet, det är oerhört viktigt att inte sitta i ett mörkt rum där skärmen ger mycket mer ljus än väggar och tak.
Kolla din syn och fråga om terminalglasögon också, utan att ha gjort ett syntest så vet du inte om du behöver det och tänk på att ta upp frågan om terminalglasögon med optikern.
Du bör se till att du har goda förutsättningar att uppnå bra synergonomi oavsett om du har pollenproblem eller inte och har du inte skaffat bra arbetsmöbler kan det ju också vara nått du borde lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Hallå!

Ursäkta sent svar fick ingen notis!

Tänkte skriva en liten uppdate här hur det går för mig.

Tror att när jag skrev var det två problem som spökade. Det ena var pollen och för en vecka sedan verkade det ju som att nästan alla kände av pollen (läs många). Nu känns det bättre i ögonen när det regnat och haft sig!

Det andra som uppmärksammats tack att jag fick problem är att jag nog sitter rätt dåligt när jag sitter hemma. Skrivbord och stol är bra men jag sitter längst in i ett mörkt hörn och har speglingar från fönster i skärmarna. Ska försöka sätta mig så jag har fönster bakom skärmarna, alltså sitta mot fönstret istället och hoppas det blir bättre.

Ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag gjort det och se om jag märker skillnad. Tills dess, tack alla som delat med sig av input i tråden!

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Förutom pollen/syn som några sagt så kan även din sittställning påverka, spända axlar, spänd nacke, spänningshuvudvärk, stickningar eller spänningar mot ögonen/trötta ögon.
Typ..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonastjenix:

Hallå!

Har senaste veckorna varit extremt trött i ögonen när jag suttit hemma och jobbat. Har resonerat att det är för att jag inte "kommer igång" på samma sätt som en vanlig dag när morgonrutinen enbart blir sätta på kaffe och gå till datorn.

Dock kom jag att tänka på att jag hemma har 2st 1920x1200 skärmar medan jag på jobbet har 2st 2560x1440. Skärmarna nedan. Är det någon med kunskap/erfarenhet som har något att säga om det? Kan de vara sådan skillnad?

Har även kört f.lux ett tag och älskat det, men nu känns det som att jag kan dra ner på ljuset maximalt och det är ändå jobbigt för ögonen. Det är inte på den nivån att jag inte klarar av att jobba hemma, men ögonen blir mycket mer ansträngda.

Detta kanske är problem som många som jobbar framför en dator har, speciellt om man sitter extremt mycket. Finns det några verktyg för minska "eye-strain" eller vad det kallas. Jag jobbar inte med foto/film så färgerna på skärmen spelar ingen roll!

Kanske är intressant med skärmarna.

Hemma har jag Dell UltraSharp U2412M och på jobbet Dell Ultrasharp U2515H.

Tacksam för input!

Mvh Jonas

Hur går det för dig? Har det löst sig? Jag lider också av trötta ögonen av datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hur går det för dig? Har det löst sig? Jag lider också av trötta ögonen av datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå Jimemy!

Det har blivit bra för mig. Titta på inlägget jag skrev förra sommaren. För mig var det mest att det var så otroligt mycket pollen och att jag hade några buskar precis utanför fönstret. Jag satt med skärmarna så jag fick speglingar också. När det börjat regna och jag möblerat om löste sig mina besvär. Vissa föreslog även syntest och sådär så det kanske du borde kolla!

/Jonas

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hur går det för dig? Har det löst sig? Jag lider också av trötta ögonen av datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör syntest! Jag har perfekt syn och lider inte av ögonproblem i dagliga livet. Men efter någon timme vid datorskärmen får jag lite spänning/ont i ögonen ibland.

Visade sig att jag har en minimal dold brytning eller liknande som jag enbart störs av vid datorn. Så fick ett par glasögon att ha bara vid datorn och alla problem borta.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag blir ganska lätt trött i ögonen, för mig är det viktigt att ha en skärm med bra panel så man får en god kontrast. Det blir så mycket lättare att läsa då.

Det andra som gör skillnad för mig är att inte köra med maximal ljusstyrka, utan anpassa den efter ljuset i rummet. PWM-modulering finner jag också tröttande att titta på, men det är mer något som stör mig än som gör ögonen trötta.

Slutligen, skärmens färgtemperatur kör jag alltid åt det varmare hållet med inställningar. Igen handlar detta om att försöka motsvara rummets färgtemperatur. På kvällen/natten blir det flux.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB