Hjälp med uträkning av baslåda 18"

Permalänk

Hjälp med uträkning av baslåda 18"

Tjena, skulle behöva hjälp med att räkna ut en baslåda då den nuvarande ej tar någon djupbas alls.

Det är till bil Volvo v70.

Basen är en Ground Zero Bas

Nuvarande låda är efter Ground Zeros förslag som följde med basen, 140 liter med en 8 tums port på 30 cm dock gjorde jag porten 40 cm lång. Den spelar bra runt 50-35 hz.

Dock skulle jag vela ha att den gärna går ned runt ~20hz, men iaf bra tryck mellan 25-40 hz.

Häslningar Jesper

Specs på basen:

Power handling 4000 W SPL Power (2500 WRMS)
Impedance 2 x 1 Ohm
Re 1.75 Ohm
Res 28.3 Ohm
FS 34.3 Hz
Qms 6.553
Qes 0.404
Qts 0.381
Rms 19.982 kg/s
Cms 0.035 mm/N
Mms 606.79 gr
BL 23.778 N/A
SPL (1w/1m) 92 dB
VAS 75.21 L / 2.66 cu.ft
Le 2.37 mH

Dold text
Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Bara en liten koll, har du testat att din förstärkare klarar av 25-40 hz vid så låga impedanser?

Av min (begränsade) erfarenhet skulle jag tippa att det är där du stöter på det första problemet.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Menar du 35-50hz heller 50-135hz o glömde ettan?
Vad är det för låda du har nu?
Sluten/basreflex()dvs portad/nåt annat? Frågar för dom har ingen låda till 18" på den sidan och dom har olika sorters lådor av dom som finns där.

Ska du sen sänka hz från 35 till 20-25hz så kommer storleken troligen att öka rätt bra och troligen kommer effekttålligheten/max ljudtryck att sänkas en del med.
Sänker du från 50hz till 20-25hz så kommer storlek att öka markant och effettåligheten/max ljudtryck att sänkas markant.

Sen innan nån börjar räkna så behöver vi minst veta det övre samt vilka yttermåt på lådan du kan tänka dig/har plats med dvs så skiten får plats på bredd/höjd/längd.

Och nu när jag kollade igen såg jag att det var en portad låda frb blindstyre

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Tjena, skulle behöva hjälp med att räkna ut en baslåda då den nuvarande ej tar någon djupbas alls.

Det är till bil Volvo v70.

Basen är en Ground Zero Bas

Nuvarande låda är efter Ground Zeros förslag som följde med basen, 140 liter med en 8 tums port på 30 cm dock gjorde jag porten 40 cm lång. Den spelar bra runt 50-35 hz.

Dock skulle jag vela ha att den gärna går ned runt ~20hz, men iaf bra tryck mellan 25-40 hz.

Häslningar Jesper

Specs på basen:

Power handling 4000 W SPL Power (2500 WRMS)
Impedance 2 x 1 Ohm
Re 1.75 Ohm
Res 28.3 Ohm
FS 34.3 Hz
Qms 6.553
Qes 0.404
Qts 0.381
Rms 19.982 kg/s
Cms 0.035 mm/N
Mms 606.79 gr
BL 23.778 N/A
SPL (1w/1m) 92 dB
VAS 75.21 L / 2.66 cu.ft
Le 2.37 mH

Dold text

Jag har lagt in ditt element i winisd efter bästa förmåga.
Med dom parametrar som finns kring det elementet (sd saknas), samt dina värden på angiven lådstorlek får jag fram följande frekvenskurva, https://1drv.ms/i/s!AtH1JDZ0sSPdjK1W7oSwXDIw6yoYwg (länk till min onedrive)

Ifall man simulerar en större låda ser det ännu värre ut; https://1drv.ms/i/s!AtH1JDZ0sSPdjK1X1Epi7RtHDzgoZg

Anledningen till att du tycker den spelar dåligt runt 25 Hz och därikring är nog att den spelar så enormt kraftigt ovanför det området.

Lösningen i ditt fall verkar vara en mindre låda, denna bild visar en låda på 100l och en avstämning på 34,46 Hz (ja, runt 35 då...) https://1drv.ms/i/s!AtH1JDZ0sSPdjK1YVb8-pImS6nOA1g

Det är ju enkelt för dig att testa genom att lägga in något i lådan för att minska storleken.
Dessutom måste du förlänga din basreflexport för att få rätt avstämning på den. Enligt winisd (inte säkert att det räknar helt 100) bör porten vara ca 70 cm lång. Så redan där stjäl den ju en del utrymme i lådan.
Har du redan räknat med att porten tar en del volym? I så fall bör du räkna med att den nya förlängningen tar ca 9l utrymme. Har du inte räknat med porten tidigare bör du räkna med att den upptar ca 22l. Om du i så fall minskar innervolymen på lådan med 31/18l och testar sedan. Hur låter det då?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Jhuyt:

Bara en liten koll, har du testat att din förstärkare klarar av 25-40 hz vid så låga impedanser?

Av min (begränsade) erfarenhet skulle jag tippa att det är där du stöter på det första problemet.

Vad skoj med snabba svar

Slutsteg jag använder just nu som är på tok för klent är ett Bassface db1.3 och har även använt SPL MD 1500 men funderar på att köpa ett stort slutsteg istället för att t.ex brygga 2st bassface slutsteg.

T.ex Sound Digital 8000

Skrivet av grizzly666:

Menar du 35-50hz heller 50-135hz o glömde ettan?
Vad är det för låda du har nu?
Sluten/basreflex()dvs portad/nåt annat? Frågar för dom har ingen låda till 18" på den sidan och dom har olika sorters lådor av dom som finns där.

Ska du sen sänka hz från 35 till 20-25hz så kommer storleken troligen att öka rätt bra och troligen kommer effekttålligheten/max ljudtryck att sänkas en del med.
Sänker du från 50hz till 20-25hz så kommer storlek att öka markant och effettåligheten/max ljudtryck att sänkas markant.

Sen innan nån börjar räkna så behöver vi minst veta det övre samt vilka yttermåt på lådan du kan tänka dig/har plats med dvs så skiten får plats på bredd/höjd/längd.

Och nu när jag kollade igen såg jag att det var en portad låda frb blindstyre

Menar förstås 35-50 hz När jag körde hz svep har jag för mig det var 30hz eller 35hz och 50hz som spelade högst. Sen under 30 försvinner ljudtrycket och elementen bara flexar.

Jo jag är medveten om att effekttåligheten och ljudtrycket sänks med djupare avstämning men de är det värt haha Blir för det lite får man införskaffa sig en till bas och mer effekt

Har ej tillgång till bilen exakt nu men har för mig maxmått är:

100 cm bred
50 cm hög
140 cm djup

Kan kolla upp exakta mått senare

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag har lagt in ditt element i winisd efter bästa förmåga.
Med dom parametrar som finns kring det elementet (sd saknas), samt dina värden på angiven lådstorlek får jag fram följande frekvenskurva, https://1drv.ms/i/s!AtH1JDZ0sSPdjK1W7oSwXDIw6yoYwg (länk till min onedrive)

Ifall man simulerar en större låda ser det ännu värre ut; https://1drv.ms/i/s!AtH1JDZ0sSPdjK1X1Epi7RtHDzgoZg

Anledningen till att du tycker den spelar dåligt runt 25 Hz och därikring är nog att den spelar så enormt kraftigt ovanför det området.

Lösningen i ditt fall verkar vara en mindre låda, denna bild visar en låda på 100l och en avstämning på 34,46 Hz (ja, runt 35 då...) https://1drv.ms/i/s!AtH1JDZ0sSPdjK1YVb8-pImS6nOA1g

Det är ju enkelt för dig att testa genom att lägga in något i lådan för att minska storleken.
Dessutom måste du förlänga din basreflexport för att få rätt avstämning på den. Enligt winisd (inte säkert att det räknar helt 100) bör porten vara ca 70 cm lång. Så redan där stjäl den ju en del utrymme i lådan.
Har du redan räknat med att porten tar en del volym? I så fall bör du räkna med att den nya förlängningen tar ca 9l utrymme. Har du inte räknat med porten tidigare bör du räkna med att den upptar ca 22l. Om du i så fall minskar innervolymen på lådan med 31/18l och testar sedan. Hur låter det då?

Låter konstigt i mina öron att en mindre låda skulle spela djupare För vad jag har varit med om att större låda och längre port blir lägre avstämning.

Har använt Winisd väldigt många gånger även försökt med den här basen men jag får inte till det alls. Få element jag tycker jag får fina kurvor med

Borde inte en större låda kanske runt 200 liter samt grov och lång port få den att spela dom där djupa baslåtarna?

Hälsningar Jesper

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Vad skoj med snabba svar

Slutsteg jag använder just nu som är på tok för klent är ett Bassface db1.3 och har även använt SPL MD 1500 men funderar på att köpa ett stort slutsteg istället för att t.ex brygga 2st bassface slutsteg.

T.ex Sound Digital 8000

Menar förstås 35-50 hz När jag körde hz svep har jag för mig det var 30hz eller 35hz och 50hz som spelade högst. Sen under 30 försvinner ljudtrycket och elementen bara flexar.

Jo jag är medveten om att effekttåligheten och ljudtrycket sänks med djupare avstämning men de är det värt haha Blir för det lite får man införskaffa sig en till bas och mer effekt

Har ej tillgång till bilen exakt nu men har för mig maxmått är:

100 cm bred
50 cm hög
140 cm djup

Kan kolla upp exakta mått senare

Låter konstigt i mina öron att en mindre låda skulle spela djupare För vad jag har varit med om att större låda och längre port blir lägre avstämning.

Har använt Winisd väldigt många gånger även försökt med den här basen men jag får inte till det alls. Få element jag tycker jag får fina kurvor med

Borde inte en större låda kanske runt 200 liter samt grov och lång port få den att spela dom där djupa baslåtarna?

Hälsningar Jesper

Ursäkta att jag citerar hela rade inlägg här

Jag tror inte basen kommer spela så myclet djupare. Däremot verkar den spela jämnare. Du slipper helt enkelt ifrån den kraftiga puckeln du verkar ha nu.

Sedan är det ju så att olika element vill ha olika stora lådor. Mycket möjligt att lådförslaget du fått är för att spela rejält högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ursäkta att jag citerar hela rade inlägg här

Jag tror inte basen kommer spela så myclet djupare. Däremot verkar den spela jämnare. Du slipper helt enkelt ifrån den kraftiga puckeln du verkar ha nu.

Sedan är det ju så att olika element vill ha olika stora lådor. Mycket möjligt att lådförslaget du fått är för att spela rejält högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så är det nog, det är ju ett mer "mainstream" förslag antagligen som funkar bra för de flesta och den funkar ju bra till vanlig musik

Men som t.ex på DBAkuten har dom skrivit "Trivs bra i 140L portat och går rakt ner till 20hz med full kraft" och nån annan sida stod det "fungerar bra mellan 20-50 hz men briljerar mellan 20-30 hz"

Här är en snubbe som verkar få till bra djup, dock bara ton och inte musik men ändå

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

@juniorjesper: För att börja jobba mot ett resultat, testa att förlänga porten till att börja med.
Låt den vara runt 65-70 cm lång ungefär. Då kommer lådan bli underavstämd som man kallar det, men jag tror det är så du måste göra för att få lite krut ner mot 25-ish hz. -3 hamnar runt 28hz och -10 runt 22. Det är baserat på att du fortfarande har samma storlek på lådan. Dock misstänker jag att man måste lägga till utrymme för den plats porten tar upp.
Om du inte har räknat bort volymen för porten så kommer du landa på en lådvolym runt 119l och i så fall får du en -3 runt 30hz och -10 runt 24hz.

Dock kommer du uppleva att det låter bättre eftersom den enorma puckeln är borta.

Återigen, baserat på din nuvarande låda, ifall man törs lita på winisd, har du ju en puckel runt 45hz, och under den är det fritt fall. -3 ligger runt 34, och -10 landar på 28hz.

Rent ljudtrycksmässigt finns det bra med kapacitet ändå, men det är ju skillnaden mellan puckeln du har och den fallande frekvensgången som gör att ljudet upplevs klent på de lägre frekvenserna. 13db skillnad mellan 28hz och 45hz, det är alldeles utomordentligt hörbart.

Många siffror blev det här.

För att sammanfatta.

1. Förläng porten till 65-70cm.
2. Lyssna - nöjd med ljudet? Golden!
3. Vill du ha det där sista i rak frekvenskurva men offra lite djupbas? Förläng porten till ca 71cm och minska lådvolymen till ca 100l.
Bonusåtgärd: Får du blåsljud i portarna? Enligt beräkningar i winisd kommer du få blåsljud i porten när du toner/musik runt avstämningsfrekvensen och effekten överstiger ca 500w. För att komma tillrätta med det kan du ha dubbla portar. Nackdelen då är att även längden på portarna måste dubbleras. Varje port måste alltså bli dubbelt så lång. Den goda nyheten här är dock att det kommer vara rejält hög volym redan på 500w in.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Vart det spelar som högst beror på vart bilen pekar. Man får anpassa lådan till den bilmodell man har.
Att räkna ut det i ett program säger ingenting om hur den fungerar i ett så litet utrymme som det är i en bil.
Det enda riktiga du kan göra är att prova olika lådvolymer och avstämningar för att se vad som fungerar i din modell.

Permalänk
Medlem

Till TS, glöm inte att bilen hjälper till att förstärka djupbas med 12db/oktav under en viss frekvens.
Har för mig att kalkylen var så här:
(343.5096 meter/sek) / hertz = 2x bilens kupélängd där hyttförstärkning börjar.

Är bilen 3m inuti så blir det ungefär vid 115hz du fått 12db.
(343.5096 meter/sek) / 230hz = 2x~2.99m (2x bilens interiörlängd, här börjar förstärkningen)

(343.5096 meter/sek) / 115hz = ~2.99m (bilens interiörlängd , här är det 12db förstärkt)

Rekommenderar TS bygga en liten-medelstorlek på låda. Med stor baslåda blir det oftast obalanserat och funkar bara för "dB dragrace"..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

Rekommenderar TS bygga en liten-medelstorlek på låda. Med stor baslåda blir det oftast obalanserat och funkar bara för "dB dragrace"..

SUCK!
Med de parametrarna så tappar han ännu mera djupbas om han bygger en mindre låda.
Ts, Labba lite med portlängden på din nuvarande låda, Vill nästan påstå att du byggt för liten låda, Prova även att sätta basen med magneten utåt för att få mera volym,Men glöm inte att fasvända basen.
Hur har du den monterad? Spelar den mot bakluckan eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

SUCK!
Med de parametrarna så tappar han ännu mera djupbas om han bygger en mindre låda.
Ts, Labba lite med portlängden på din nuvarande låda, Vill nästan påstå att du byggt för liten låda, Prova även att sätta basen med magneten utåt för att få mera volym,Men glöm inte att fasvända basen.
Hur har du den monterad? Spelar den mot bakluckan eller ?

Djupbasen får han till stor del tillbaks av cabin-gain.
Men är målet 50-20 med en fruktansvärd kraft så är 6th-, kanske 8th order bandpass eller en hornlåda att föredra.

Exempellåda, jämför Lilarosa 6Th order bandpass med grå TS portade.

https://minfil.org/Q0yeI4b8b2/asdf.jpg

Portstorlek är
15x40x120cm på 200L delen
15x40x30 på 100L delen

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk

@juniorjesper: Hur går det med lådan? Blivit något klokare? Nyfiken på hur det går

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hej igen! Satt och läste igenom gamla trådar och så kom jag till den här. Och måste ha missat helt att jag inte svarat. Kan komma med en sen uppdatering

Skrivet av micke7406:

SUCK!
Med de parametrarna så tappar han ännu mera djupbas om han bygger en mindre låda.
Ts, Labba lite med portlängden på din nuvarande låda, Vill nästan påstå att du byggt för liten låda, Prova även att sätta basen med magneten utåt för att få mera volym,Men glöm inte att fasvända basen.
Hur har du den monterad? Spelar den mot bakluckan eller ?

Jo det var ju att lådan bara helt enkelt var för liten. Prövade att förlänga porten men då blev det inget vidare alls. Porten och litrarna på lådan passade inte alls bra ihop.

Den lådan spelade porten mot bakluckan och högtalaren mot taket.

Skrivet av Meckoman:

Djupbasen får han till stor del tillbaks av cabin-gain.
Men är målet 50-20 med en fruktansvärd kraft så är 6th-, kanske 8th order bandpass eller en hornlåda att föredra.

Exempellåda, jämför Lilarosa 6Th order bandpass med grå TS portade.

https://minfil.org/Q0yeI4b8b2/asdf.jpg

Portstorlek är
15x40x120cm på 200L delen
15x40x30 på 100L delen

Tackar för att du tog orken och simulera fram olika lådtyper samt tips på bandpass låda då jag tycker dom är pilliga att simulera fram något vettigt med:)

Nu till sommaren tror jag det blir en 6e orders serie bandpass låda med 3st element i när ekonomin tillåter

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@juniorjesper: Hur går det med lådan? Blivit något klokare? Nyfiken på hur det går

Jag prövade som sagt att förlänga lådan men det blev inge vidare, men införskaffade ännu en till bas och körde dom i en portad låda på liter mer än 400 liter och kanske 40-60cm lång port. Spelade på bra i det djupa dock inte så bra i de lite högre registret runt 50hz och högre

Mätte upp 149.6 db i framrutan mest bara för kul, kommer ej ihåg hz men säkert runt 40-45

Sen kompisen jag byggde ljudet med flyttade så vi delade på allt och jag behöll 3 batterier, basslutsteget och en bas.

Nu i helgen har jag byggt en T-line låda till basen jag fick kvar mest bara för att testa hur den spelar i sån låda samt började det klia i byggfingrarna haha

ca 410 liter yttermått. Ca 286cm lång kanal.

Väldigt överraskad hur den spelar, riktigt tight snärtbas och gräver djupt, delar den vid ca 80hz samt spelar den ner rakt och fint med mycket tryck ner till ca 30hz men spelar fint med låtar som spelar ner till 26hz Precis vad jag ville ha, satt och velade fram och tillbaka om jag skulle bygga lite mindre låda som är mer musikalisk som spelar mer snabbt och högre frekvens eller djupbas men tappa mycket på de övre, men nu har jag fått både och

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile