Vattenkylning låter och gurglar, kommer det alltid vara så eller är det bara nu i början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag hoppas det blir bra efter detta för det är ett snyggt bygge i övrigt.

Tack... tror nog det här löser det ja. CPU-värmen beror säkert på pumpen så den uppgraderar jag om nån vecka när den har anlänt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har en brygga för 3 gpu:er från ek som du kan få, är en paralell bryta så du slipper dra slang imellan gpu:er hör av dig i pm

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Sådär då var datorn igång igen efter en tömning. Ska inte köra några stresstester förrän bubblorna/luftfickorna är helt borta men tempsen ser mycket bättre ut nu. Kanon! Är bara CPUn som har samma temp som innan men det är nog pumpen då.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Jag har en brygga för 3 gpu:er från ek som du kan få, är en paralell bryta så du slipper dra slang imellan gpu:er hör av dig i pm

Det var väldigt generöst. Tack! Bor dock i utlandet och vet inte om den passar (i och med att EKWB avrådde från triple). Men tack ändå!

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När luften hamnar på "rätt" plats så blir systemet tystare, dock är det många som inte förstår att vatten inte är tystare än luft i normala förhållande.

Helt fel.

Min förra dator lät väldigt lite , fläktarna var styrda mellan 600-800 rpm , min pump gick på steg 3 utav 5 och hördes endast lite om jag tog bort sidopanelen.

I ett chassi med endast fläktar så väsnas gpu mest sen kommer cpu fläktarna.
Rätt byggd vatten loop ger lägre ljudnivå och mycket bättre temperaturer.

Finns inget som slår en bra vattenloop monterat i rätt chassi

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Helt fel.

Min förra dator lät väldigt lite , fläktarna var styrda mellan 600-800 rpm , min pump gick på steg 3 utav 5 och hördes endast lite om jag tog bort sidopanelen.

I ett chassi med endast fläktar så väsnas gpu mest sen kommer cpu fläktarna.
Rätt byggd vatten loop ger lägre ljudnivå och mycket bättre temperaturer.

Finns inget som slår en bra vattenloop monterat i rätt chassi

Håller med, även om min DDC-pump väsnas så är det ingenting mot hur det lät innan med mina luftkylda GPU'er.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Helt fel.

Min förra dator lät väldigt lite , fläktarna var styrda mellan 600-800 rpm , min pump gick på steg 3 utav 5 och hördes endast lite om jag tog bort sidopanelen.

I ett chassi med endast fläktar så väsnas gpu mest sen kommer cpu fläktarna.
Rätt byggd vatten loop ger lägre ljudnivå och mycket bättre temperaturer.

Finns inget som slår en bra vattenloop monterat i rätt chassi

När vattnet blir varm så ska även det kylas precis som din cpu.
Det tar längre tid innan vattnet blir varmt men när vattnet väl är "varmt" i systemet så brummar dina radiator fläktar minst likt högt som en vanlig luft kylare.

Den enda skillnaden är att fläktarna sitter på en radiator och inte direkt på ett kylblock till din cpu.
Har haft allt, custom loop, dyra noctua kylare och idag ett h100i v2 som jag vann.

Luft -> custom -> AIO när det gäller ljudnivå.
En lyftkylare med 2 fläkt på 22db är så gott som omöjligt att slå med custom såvida man inte vill lägga ut sådär sex - sju gånger pengarna.

EDIT: när det gäller enbart CPU kylning alltså
EDIT: GPU är ju självklart en annan historia där luft inte har en chans

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När vattnet blir varm så ska även det kylas precis som din cpu.
Det tar längre tid innan vattnet blir varmt men när vattnet väl är "varmt" i systemet så brummar dina radiator fläktar minst likt högt som en vanlig luft kylare.

Den enda skillnaden är att fläktarna sitter på en radiator och inte direkt på ett kylblock till din cpu.
Har haft allt, custom loop, dyra noctua kylare och idag ett h100i v2 som jag vann.

Luft -> custom -> AIO när det gäller ljudnivå.
En lyftkylare med 2 fläkt på 22db är så gott som omöjligt att slå med custom såvida man inte vill lägga ut sådär sex - sju gånger pengarna.

EDIT: när det gäller enbart CPU kylning alltså
EDIT: GPU är ju självklart en annan historia där luft inte har en chans

I en custom loop kyler man allt , onödigt annars tycker jag och i min förra dator så lät det fortfarande knappt något pga jag hade fläktkontroller 2st och silence klassade fläktar med 600-800rpm , sen onödigt mycket radiator yta (480+360+240) för 1 cpu och 2 gpu gjorde att jag kunde ha låga varvtal och endå ha låg temp.

Så åter igen rätt byggt loop så är det så tyst man kan få , undantag passiv kylning vilket är något helt annat.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När vattnet blir varm så ska även det kylas precis som din cpu.
Det tar längre tid innan vattnet blir varmt men när vattnet väl är "varmt" i systemet så brummar dina radiator fläktar minst likt högt som en vanlig luft kylare.

Den enda skillnaden är att fläktarna sitter på en radiator och inte direkt på ett kylblock till din cpu.
Har haft allt, custom loop, dyra noctua kylare och idag ett h100i v2 som jag vann.

Luft -> custom -> AIO när det gäller ljudnivå.
En lyftkylare med 2 fläkt på 22db är så gott som omöjligt att slå med custom såvida man inte vill lägga ut sådär sex - sju gånger pengarna.

EDIT: när det gäller enbart CPU kylning alltså
EDIT: GPU är ju självklart en annan historia där luft inte har en chans

Det du vinner med en loop är ju möjligheten till att ha extremt mycket mer yta att kyla på till skillnad från en tornkylare t.ex.

Som @mogwaii skriver så slår inget en välbyggd customloop i ljudnivå och kylkapacitet, hade 1200x60mm yta i mitt gamla bygge på 8 block och jag kunde utan problem hålla fläktarna under 1000rpm under full load på alla tre kort och CPU med allt överklockat balls to the wall med vbios moddade kort och en helvetes massa ström.

Customloop>luft>aio.
Ska man bara kyla cpun och du kör den på en 480x60 radd så behöver fläktarna knappt snurra. Men å andra sidan så bygger man fan inte customloop och kyler bara CPU med, ska det göras så ska det göras ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem

@Beatnutz *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...