Hjälp/Tips Wifi bryggning mellan två hus

Permalänk

Hjälp/Tips Wifi bryggning mellan två hus

Hej på er

hur och med vilka typer av produkter sätter jag upp en nätverk som går från vårt ena hus till det andra.
Ca 50m mellan husen och ett grannhus emellan. Tänkte försöka brygga från huset med huvudroutern och modemet till det andra huset.
Behövs kraftigare utomhus antenner? Tips på routers för att klara detta tillsammans med utomhusantenner...

Tankar och tips tas emot med öppna armar. >Gärna olika budget alternativ på detta.

mvh
Applejuice

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Du löser det med riktantenner. Antingen betalar du för bra grejer, gräver en kabel eller helt enkelt har en kass förbindelse.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du montera en radiolänk så det blir fri sikt bör det funka, tex kan du lyfta upp accesspunkterna över huset i mitten genom att sätta dem på maströr.
Kan du inte undvika att passera genom huset är det ganska hopplöst med radiolänk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta resultatet fick @goodfidelity med en länk bestående av två Ubiquiti Networks NanoStation M2:
3dBm signalstyrka med 10Mhz bredd ger 12Mbit upp/ned med 9ms ping
4dBm signalstyrka med 20Mhz bredd ger 15Mbit upp/ned med 8ms ping
7dBm signalstyrka med 40Mhz bredd ger 81Mbit ned 83Mbit upp med 8ms ping

Radiolänken passerar totalt 9 väggar, varav 2 är brandväggar mot garage.
Mer info i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1472069-forlanga-granne...

Skulle tänka mig att något liknande går att uppnå med ett hus i vägen.
Beror också på hur många nät det finns på 2.4GHz i närheten.

Bättre är att sätta upp två Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-16 på maströr som @mrqaffe sa.
Då borde du komma upp till i alla fall 250Mbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag kan varmt rekommendera nanostation M2 2.4Ghz radiolänkar om du skall ha dem ståendes inomhus. Om du skall dra ut kabel och ha radiolänkarna på utsidan huset så är 5Ghz bättre.

Jag har just gjort en liknande installation där länkarna är placerade inomhus, jag valde därför 2.4Ghz.

Det fungerar låÅÅÅångt över förväntan.

Jag trimmade NED min uppkoppling för att länkarna var snabbare än vad jag behöver.

Mina länkar är väderskyddade och byggda för att vara utomhus. De får ström genom internet kabeln.

Om någon skriver att du inte skall pröva, eller att du skall gräva kabel osv.. Så bara PRÖVA radiolänk först. Det är enkelt, och går att få till för ca 2000:-. Du kan skicka tillbaka den om du inte är nöjd eftersom det är öppet köp på köp över nätet.

Du kan läsa min tråd om du vill veta mer om hur jag gjorde..

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1476338-konfigurering-a...

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1472069-forlanga-granne...

//GF