"Orkar" Raspberry Pi 2 att agera som VPN-server?

Permalänk
Avstängd

"Orkar" Raspberry Pi 2 att agera som VPN-server?

Hej!

Har en Raspberry Pi 2 liggandes som jag vill använda som VPN-server, dvs innan min router för att vara dold mot internet. Orkar den med att kryptera trafiken? Har en 100/100-lina.

Permalänk
Medlem

Beror på vad den ska köra för kryptering. Vad är det för teknik i andra änden av din VPN?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Beror på vad den ska köra för kryptering. Vad är det för teknik i andra änden av din VPN?

Tanken var att jag ska köpa licens från OVPN.se . Vill numera köra krypterat eftersom jag tankar tämligen mycket film.

Permalänk
Medlem

Pien har väl bara 1 NIC och du behöver 2 om du ska sätta den "innan" routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det fungerar, men du får skilja på server och klient.

Du vill köra klient.

Här är en bra start: https://gist.github.com/superjamie/ac55b6d2c080582a3e64

Sätt din PI bakom routern och sätt alla "inside" klienter till din PI som gateway.

Du kan även trixa med policybaserad routing då du har en debian i grunden.

Jag hade hastigheter runt 6-8 Mbit när PI agerade vpn gateway.

//Cristian

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Hej!
Har själv kört med Pi 2 som OpenWRT router och kört OpenVPN. På grund av att all nätverkstrafik går via USB så hamnar hastigheten på ca 20Mbit (Bredbandskollen). Det är ingen större belastning men inte heller någon hög hastighet.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...