Dedikerad "Seed-dator" - Hur gör jag det bäst?

Permalänk
Avstängd

Dedikerad "Seed-dator" - Hur gör jag det bäst?

Hej!

Jag har nu länge varit sugen på att installera en extra dator, som enbart skall jobba som "seed-dator", dvs den skall seeda mina torrents. Jag har tillgång till 2st 100/100-linor, och på så vis kan jag ju använda denna på den andra linan för att inte slöa ner mitt ordinarie nätverk.

Utorrent är jag bekant med eftersom jag själv kör Win10 på min dator jag använder till vardags. Hur gör jag på lämpligast vis? Det vore ju det bästa om jag väljer vilka torrents som skall tankas ned på min nuvarande dator, lägger dem i en mapp som "seed-datorn" automatiskt laddar ned dessa filer ifrån - eller har ni något bättre tips?

Permalänk
Medlem

Du kan skapa en "seedbox" med hjälp av ett skript, som sköter det mesta åt dig. Finns några stycken där ute. T.ex. denna https://quickbox.io/

Det sistnämnda kan du fixa genom att dela ut en mapp via Samba, som din dator är ansluten mot. Ställ därefter in rTorrent, som körs på servern, att övervaka den mappen, och automatiskt lägga till torrents om en ny dyker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Du kan skapa en "seedbox" med hjälp av ett skript, som sköter det mesta åt dig. Finns några stycken där ute. T.ex. denna https://quickbox.io/

Det sistnämnda kan du fixa genom att dela ut en mapp via Samba, som din dator är ansluten mot. Ställ därefter in rTorrent, som körs på servern, att övervaka den mappen, och automatiskt lägga till torrents om en ny dyker upp.

Du råkar inte veta om det finns några alternativ som jag kan köra på en Raspberry Pi 2?

Permalänk
Medlem

Att göra en dedikerad seeddator är nog enklare än du tror.
Allt som egentligen krävs enligt mig är att se till att datorn är igång, står bakom en vpn och har webinterfacet på klienten på. Antingen utorrents egna, eller om du flyttar till rtorrent/rutorrent eller deluge. De flesta seedboxar kör rtorrent/rutorrent

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Att göra en dedikerad seeddator är nog enklare än du tror.
Allt som egentligen krävs enligt mig är att se till att datorn är igång, står bakom en vpn och har webinterfacet på klienten på. Antingen utorrents egna, eller om du flyttar till rtorrent/rutorrent eller deluge. De flesta seedboxar kör rtorrent/rutorrent

När jag installerat Win10 och Utorrent på denna dator, och aktiverat WebUI - hur gör jag då för att komma åt den från min ordinarie dator?

Permalänk
Medlem

God morgon!

Installera in: https://github.com/arakasi72/rtinst
Sedan så tvingar du all trafik via VPN and you are good to go.

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

När jag installerat Win10 och Utorrent på denna dator, och aktiverat WebUI - hur gör jag då för att komma åt den från min ordinarie dator?

http://IpTillDatorn:port/gui/ på ditt egna nätverk. port är den port du satt i utorrent

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rekoj:

God morgon!

Installera in: https://github.com/arakasi72/rtinst
Sedan så tvingar du all trafik via VPN and you are good to go.

Kan jag köra detta på Ubuntu Mate på en Raspberry Pi2 tror du? Hur tvingar jag all trafik via VPN?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en Synology NAS? Jag kör med en och min fungerar klockrent till allt.
***bort/mod***

Jag delar sedan ut allt över nätverket och via Plex så laddar den automatiskt ner undertexter och covers m.m till mina filmer och serier.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Varför inte bara köpa en Synology NAS? Jag kör med en och min fungerar klockrent till allt.

Har precis beställt en HP Microserver Gen8 inkl uppgradering av CPU samt 16GB minne för 5k. Orkar inte lägga ner mer pengar. Men det lät helt klart smidigt det du nämnde.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Jag beställde faktist en precis lika som dig med då jag vill avancera ifrån min NAS.
Men jag körde med 4GB minne nu i början och får uppgrader det när budgeten finns.

Kommer köra Windows Server 2016 på en SSD och sedan ha en WD Red 3TB som lagringsdisk.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Hjälp mig välja OS till server

Hej,
Ska precis skruva ihop en server, av lite delar som jag har liggandes här hemma. Servern skall i princip ha två funktioner.
1. Plex-server
2. Torrent - den skall kunna ladda hem per automatik via RSS.

Jag bygger av ett moderkort med integrerad fyrkärnig processor på 2,4ghz, 8gb ram och 2X3TB WD- RED. Egentligen är det inte superviktigt att jag har säkerhetskopior/backup på mina hårddiskar.

Jag har testat FreeNAS liiite förut, och kände att det var lite svårt för mig, även om jag till slut fick det att fungera. Finns det något lättare att använda? Och om jag använder Windows10 - hur mycket slöar det ner kontra att använda exempelvis FreeNAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej,
Ska precis skruva ihop en server, av lite delar som jag har liggandes här hemma. Servern skall i princip ha två funktioner.
1. Plex-server
2. Torrent - den skall kunna ladda hem per automatik via RSS.

Jag bygger av ett moderkort med integrerad fyrkärnig processor på 2,4ghz, 8gb ram och 2X3TB WD- RED. Egentligen är det inte superviktigt att jag har säkerhetskopior/backup på mina hårddiskar.

Jag har testat FreeNAS liiite förut, och kände att det var lite svårt för mig, även om jag till slut fick det att fungera. Finns det något lättare att använda? Och om jag använder Windows10 - hur mycket slöar det ner kontra att använda exempelvis FreeNAS?

Om WIN10 slöar ned eller inte är inte ett bekymmer. Du behöver utgå från dina kunskaper när du bygger ett system som
du ska underhålla. När dina kunskaper ökar, då kan du alltid göra om och "uppgradera".

Personligen så använder jag mig av Ubuntu Server till allt jag behöver. Min "NAS" är en Ubuntu server med SSH
som jag mountar som en hårddisk i mina maskiner. Innan jag körde jag openmediavault, men den var onödigt avancerad
för mina behov.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Windows 10 fungerar utmärkt, kör på det om du känner dig bekväm med det. Om du inte vill lära dig saker på vägen, men det beror hur tålamodet är

Rekommenderar Sonarr och Radarr till den setupen också

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

FreeNAs kommer inte i sig slöa ner något, win<>win cifs share kommer dessutom gå snabbare iom uppdaterad mjukvara ...
Freenas är ju mer en appliance som du kan köra en en eller två usb i mirror med zfs stöd.

Du kan köra vad som helst i princip om det inte vore för plex som kräver mer CPU för transkodning, hårdvarumässigt då.

Gällande OS ta det som du är bekväm med, sedan skaffar du en rpi3 och labbar med linux/BSD på den.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vill lobba för linux. Fungerar utmärkt för dina behov med plex & torrent och det är inte särskilt avancerat att sätta upp. Stabilt, säkert och du stöttar en positiv del av mjukvaruvärlden.

En annan stor fördel är att du genom att köra linux kommer få massa bra kunskap som du kan ha massa nytta av både privat och professionellt.

Kör själv en sån setup sedan ett drygt decennium och har lärt mig hur mkt som helst som hjälpt mig på många sätt. Har debian med fokus på plex, torrent och backup.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ledstripes *Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Jag passade även på att redigera några inlägg som stred mot §7. Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack, innehav och liknande.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite, har nyss köpt en nvidia shield och har den som plex server och all media ligger på min stationära dator. Vill kunna stänga ner den och ändå ha allt igång så måste flytta hårddiskarna. Har ägt en synology tidigare men har sålt den. Skulle det funka med en sån här extern hårddisk https://m.prisjakt.nu/product/3703918 och en rpi3 för torrenthantering? Att köpa en synology 4-bay plus lagringsutrymme känns för dyrt så tänkte om det gick lösa på ett billigare sätt då det är det enda jag kommer att använda den till. Kravet är egentligen att jag ska kunna tanka torrents via RSS så att allt sköts automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Windows 10 fungerar utmärkt, kör på det om du känner dig bekväm med det. Om du inte vill lära dig saker på vägen, men det beror hur tålamodet är

Rekommenderar Sonarr och Radarr till den setupen också

Hade en bekant over nu under "långhelgen" som pratade om Sonarr och Radarr. Sagt och gjort så installerade vi detta på min server hemma(Ubuntu server) tillsammans med transmission. Fattar inte hur detta har kunnat undgått min radarr^^. Grymma applikationer med snygga webb:guin.

Kan också rekommendera dessa två om du ska fixa och trixa med filmer och serier.
I övrigt skulle väl jag också lobba för Linux men känner du att det är krångligt så är det väl bättre att lira windows.
Är ju bättre att ha en fungerande server än att inte ha det

Visa signatur

Bara gammalt skräp...