Går ej att låsa gpu mhz på gtx 660ti

Permalänk

Går ej att låsa gpu mhz på gtx 660ti

Hej

Jag har ett gammalt gtx 660 ti som klockar sig själv och orsakar fps drops. Jag har kollat igenom alla alternativ både i msi afterburner, evga precision x och nu gpu tweak utan att hitta något som tvingar frekvenser att stanna på 980 mhz.

Grafikkortet ligger på helt sjuka frekvenser, över 1130 mhz när boost clock ska vara på max 980mhz. Se bifogade bilder.
Kurvan pendlar friskt mellan 350mhz och 1130 mhz men ligger oftast mellan 600-1100. Detta orsakar fps drops utan dess like. Senast jag var med om detta var när jag felsökte en kompis dator som hade ett 290x grafikkort, då kunde vi igenom gpu twak låsa frekvensen men det kortet saknade boost funktion så det var mer eller mindre två knapptryck sen klart.

Detta kortet tycks inte vilja stanna inom sin boost frekvens och när jag skrev till nvidia på facebook så svarade de med att det är så kepler är skapad. Om temp tillåter det så klockar den sig själv men problemet är att när tempen sedan når mer än kortet vill så dyker den till 300 mhz sen 600 mhz sen åter igen 1130 mhz och det finns ingen struktur kring det hela. Jag har även provat att låsa power target till 99 samt 90 procent för att förhindra den att nå full potential men utan framgång. Jag har även provat att låsa boost på 1000mhz men då klockade gpun sig till 1147 mhz istället.

Jag har även låst fläkten på brutala jetplanslika 70 av 80 procent för att säkerställa att kortet inte är för varmt. Efter lång tids spelande ligger kortet i technomancer på max 80 grader men average 65. I metro redux ligger kortet på max 75 grader men average runt 60.

Är det någon här som kan lite mer om nvidia kort och att låsa boost frekvensen eller att helt enkelt låsa den till en speciell frekvens hela tiden?

http://imgur.com/hp7zxWg

http://imgur.com/shoVlIl

Permalänk

@Lowspecgaming:

testa kör med MSIs afterburner program istället.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk

Jag har provat i msi afterburner också. Samtliga program har möjligheten att ställa in klockfrekvens, men inget tycks ha möjligheten att låsa klockfrekvensen och förhindra att den boostar över den klockfrekvensen som man har angett i programmen.

Jag såg en kille på youtube som sa att man skulle trycka ctrl f i msi afterburner och därefter skulle det komma upp en ruta där man kunde låsa den på frekvensen men den rutan dyker inte upp och jag hittar inte alternativet att låsa den vid den specifika frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowspecgaming:

Jag har provat i msi afterburner också. Samtliga program har möjligheten att ställa in klockfrekvens, men inget tycks ha möjligheten att låsa klockfrekvensen och förhindra att den boostar över den klockfrekvensen som man har angett i programmen.

Jag såg en kille på youtube som sa att man skulle trycka ctrl f i msi afterburner och därefter skulle det komma upp en ruta där man kunde låsa den på frekvensen men den rutan dyker inte upp och jag hittar inte alternativet att låsa den vid den specifika frekvensen.

Det enda sättet som jag vet att låsa frekvensen på (dvs inaktivera boost) är att flasha ett moddat bios.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]