Headset sönder, söker nytt!

Permalänk
Avstängd

Headset sönder, söker nytt!

Hej.

Jo, det är så att mitt G430 har pajat sig efter många år av användning.

Har tittat runt lite, vet icke om jag ska ta något headset från annat märke eller ta ett G633 från Logitech.

Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Hyperx cloud verkar vara de bästa under 1000kr som finns att hitta. Ta en titt på dem

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@WPM-P36: Hur är din budget?

Måste det vara trådat?
Går det bra med vanliga hörlurar och mic?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Philips Fidelio X2 med Vmoda Boom Pro mikrofon, blir totalt ganska dyrt men väldigt bra i slutändan, dock med ett par små nackdelar. Vad jag har hört så ska HyperX Cloud 2 vara mycket bra för priset med en av de bästa mikrofonerna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

@WPM-P36: Hur är din budget?

Måste det vara trådat?
Går det bra med vanliga hörlurar och mic?

Nyligen spenderat en del på en helt ny dator, och nu precis gick headset sönder, då jag änvänder skärm högtalare eftersom mina earbuds från smartphone når inte dit jag sitter från datorn, fram eller bak.

Kvittar om trådat eller inte, har en webbkamera som jag kan ha som temporär mikrofon om jag nu skulle satsa efter något stort, hörlurar utan mikrofon då.

Permalänk

Dom här kanske? Just nu på kampanj-pris...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WPM-P36:

Hej.

Jo, det är så att mitt G430 har pajat sig efter många år av användning.

Har tittat runt lite, vet icke om jag ska ta något headset från annat märke eller ta ett G633 från Logitech.

Rekommendationer?

Otroligt nöjd med mitt! Köpte från Komplett, var demo-ex. Var lite damm på dom, det var typ allt. 699:-

https://www.komplett.se/product/891649/demovaror/datorutrustn...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Gaming-headsets kan vara bekväma - att bara plugga in och köra. Men man missar så ofantligt mycket i ljudbilden. Jag har skrivit om det flera gånger tidigare (se denna) men det lönar sig otroligt mycket med att skippa alla headsets som finns och köra på ett par riktiga hörlurar med en extern mikrofon istället. Det är lite dyrare, och det kanske krävs lite kringutrustning, men det är så enormt värt det. Lägg undan lite extra och skaffa riktigt ljud!

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Otroligt nöjd med mitt! Köpte från Komplett, var demo-ex. Var lite damm på dom, det var typ allt. 699:-

https://www.komplett.se/product/891649/demovaror/datorutrustn...

Lånar tråden lite.

Jag har kollat endel på revolver, den främsta synpunkten jag sett folk ha är mikrofonen på den. Hur tycker du att den fungerar? Eller snarare kanske hur tycker dom du pratar med att den fungerar?

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Inaktiv

HyperX Cloud är typ så nära neutralt du kan komma under 1k med mic. Finns ju lite olika varianter, som t e x med medföljande velour kuddar, ifall man inte diggar läder.
Gillar de jag har nästan lika mycket som mina HE400i när det kommer till neutralt ljud. Personligen ser jag ingen anledning till att köpa andra lurar än dessa, om kravet är neutralt ljud, och man inte vill pröjsa mer än 2k.
Micen kan jag inte uttala mig om då mitt moderkort får valfri mic att ge ifrån sig mer störningar än tal. Skulle dock köpt dessa i vilket fall, just pga att de är så bra i övrigt.

Edit: Neutralt ljud = låter korrekt. Finns dock många som föredrar basigare lurar. För det är fidelio X2 ett rätt vettigt val.

Permalänk
Medlem

Är det det HyperX Cloud ni menar? för 499 kr verkar det ju vara en pangdeal isfåfall, eller är det Cloud II ni menar?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3217470
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625329
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2983517

Vilken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ph4st:

Är det det HyperX Cloud ni menar? för 499 kr verkar det ju vara en pangdeal isfåfall, eller är det Cloud II ni menar?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3217470
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625329
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2983517

Vilken?

Alla funkar. De har lite olika tillägg. Vissa har USB, olika öronkuddar, osv. Bäst att kolla upp via kingstons egna sida om du vill ha någon speciell grej. Core är väl varianten utan något skojigt tillägg. Personligen tar jag gärna någon med velour öronkuddar, då det kan vara skönt att slippa läder ibland.
Edit: Tror det är HyperX CloudX som har velour kuddar, men i värsta fall kan man ju köpa ett par sådana vid senare tillfälle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon235564:

Gaming-headsets kan vara bekväma - att bara plugga in och köra. Men man missar så ofantligt mycket i ljudbilden. Jag har skrivit om det flera gånger tidigare (se denna) men det lönar sig otroligt mycket med att skippa alla headsets som finns och köra på ett par riktiga hörlurar med en extern mikrofon istället. Det är lite dyrare, och det kanske krävs lite kringutrustning, men det är så enormt värt det. Lägg undan lite extra och skaffa riktigt ljud!

Jo, precis, alla säger detta, men bara det går på minst 3500KR då jag också måste skaffa en vatten kylare till datorn så blir det runt 5000KR, vilket jag inte kommer kunna göra på ett tag. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av archnisse:

Lånar tråden lite.

Jag har kollat endel på revolver, den främsta synpunkten jag sett folk ha är mikrofonen på den. Hur tycker du att den fungerar? Eller snarare kanske hur tycker dom du pratar med att den fungerar?

Aldrig använt nästan jag, har en blue yeti som mikrofon

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WPM-P36:

Jo, precis, alla säger detta, men bara det går på minst 3500KR då jag också måste skaffa en vatten kylare till datorn så blir det runt 5000KR, vilket jag inte kommer kunna göra på ett tag. :/

Jag skriver ej det, och jag äger HE400i, samt HyperX Cloud. HE400i kostar 3.5k rabatterat, och 5k normalt. De är i helt annan klass prismässigt, och hyllas till skyarna. Men ljudet är inte så långt ifrån som prislappen kan få en att tro. Helt ärligt så funderar jag på att sälja av mina HE400i för att de knappt gör någon större skillnad.. Men men, lyssna på vem du vill

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WPM-P36:

Jo, precis, alla säger detta, men bara det går på minst 3500KR då jag också måste skaffa en vatten kylare till datorn så blir det runt 5000KR, vilket jag inte kommer kunna göra på ett tag. :/

Skrivet av anon186252:

Jag skriver ej det, och jag äger HE400i, samt HyperX Cloud. HE400i kostar 3.5k rabatterat, och 5k normalt. De är i helt annan klass prismässigt, och hyllas till skyarna. Men ljudet är inte så långt ifrån som prislappen kan få en att tro. Helt ärligt så funderar jag på att sälja av mina HE400i för att de knappt gör någon större skillnad.. Men men, lyssna på vem du vill

Självklart är det personlig preferens, och det blir rätt så dyrt fort med riktiga ljudprylar. Jag vet att det låter lite "trist standardsvar", men jag personligen hör verkligen en enorm skillnad! Kör på det som passar bäst, helt enkelt. Men jag säger lätt att lite dyrare grejer är värt det!

Permalänk

Hade ett par HyperX Cloud II, helt OK både mic och ljud för det priset. Har sett många e-sportproffs köra dom förut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon235564:

Självklart är det personlig preferens, och det blir rätt så dyrt fort med riktiga ljudprylar. Jag vet att det låter lite "trist standardsvar", men jag personligen hör verkligen en enorm skillnad! Kör på det som passar bäst, helt enkelt. Men jag säger lätt att lite dyrare grejer är värt det!

Handlar inte om min personliga preferens. Klart att jag också hör skillnaden. Jag talar om att det är så liten skillnad i ljud att det får mig att fundera på om det är värt att pröjsa >=5x för detta. Utan placebo pga priset så är det f*n tveksamt.

Men visst, ska vi tala om lurar som är mer skräddarsydda för personen själv, då måste man ju prova runt som en galning. T ex om personen är överkänslig mot highs, eller tvärt om. Då är nog inte mina rekommendationer något att gå efter.
Varför jag brukar föreslå HyperX Cloud, HE400i, HD600/HD650, DT880, osv.. Det är för att det är dessa som är väl balanserade, dvs, inte speciellt överdrivna på någon del av frekvenskurvan. Varför är dessa bra att föreslå? Ja, då får du så att det låter som personen som mastrade låten tänkte sig. HyperX Cloud och HE400i är 2 av få som inte missar på basen, men fortfarande har god balans och hyfsat korrekta highs. HE400i har aningen tillbakadragen bas t o m, vilket kan göra så att HyperX Cloud ibland låter bättre.

Är lite trött, och orkar inte skriva så mycket mer just nu. Men jag hoppas min poäng går fram ändå.